Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 16:45

:wave:,

Het is inmiddels alweer zo'n twee maandjes geleden dat mijn vader even foto's is komen maken toen ik ging rijden. Mijn pony heet Chex and the City (of gewoon City) en ik heb haar nu precies een jaar. Toen ik haar kreeg was ze 3 en ik kwam van de manegepony's af (ze is mijn eerste pony en daarvoor had ik ook nog nooit een bijrijdpaard of iets in die richting gehad) en het verliep dus niet helemaal vlekkeloos. Aan het begin van de vorige winter was ik zo bang van haar dat ik er niet meer op durfde en toen zijn we hulp gaan zoeken. Ik heb toen les gekregen van een instructrice bij mij op stal die les geeft op de methode van Antoine de Bodt. Dit heeft ons echt heel erg geholpen! Voor het begin van de zomer zat ik nog aan de longe omdat ik zo bang was en nu hobbelen we gewoon vrolijk rond :D. City is een Paint, waardoor ze soms nog wel eens heel erg in die 'westernhouding' wil gaan lopen (zo is ze ook beleerd). We werken nu vooral aan het op twee teugels krijgen, de galop, het actief doorrijden in de stap (soms zakt ze helemaal weg), het actief rijden van m'n overgangen (zelfde verhaal, soms staat ze gewoon stil vanuit de galop als ik haar terug vraag of is ze gewoon niet actief genoeg) en de nageeflijkheid, dat vindt ze namelijk nog heel erg moeilijk. Ikzelf zet mijn handen heel vaak te wijd en ik wil mijn benen nog wel eens optrekken. :o

Ze is 4 jaar oud en we trainen nu ongeveer op B-niveau, misschien iets daaronder. Mijn handen houd ik heel hoog, dat weet ik, maar dat hoort bij de methode waarmee ik rij. :)
Genoeg gepraat, de foto's:

1. Hier was ik denk ik net 5 minuutjes bezig en ben ik haar dus nog vooral aan het losrijden. Mijn been moet ik langer houden en mijn handen meer bij elkaar. :o

Afbeelding

2. Mooi sta-moment, haha. Ze mag iets dieper van mij, en ik zet mijn handen weer veel te wijd!

Afbeelding

3. Even stappen tussendoor. Weer die handen :( !

Afbeelding

4. Galop. Zoals ik al zei vindt ze dit echt nog heel moeilijk, ontspanning is dus ook ver te zoeken. (Verlichte zit is om haar rug te ontlasten, daarnaast valt haar galop ook gewoon nog niet uit te zitten)

Afbeelding

5. Drafje. Best tevreden hierover, al hou ik mijn binnenhand hier wel érg hoog en trek ik mijn been weer op.

Afbeelding

6. Hier zie je heel goed haar 'westernhouding', ik ben nu echt aan het proberen dit eruit te rijden. :+

Afbeelding

7. Kapstokjes! :+

Afbeelding

8. Ik wilde toch ook even laten zien hoe ze óók kan zijn, geen commentaar verder want dit ziet er natuurlijk gewoon niet uit :+

Afbeelding

Afluister :+: :

Afbeelding

Dat was het!

:evaw:

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:27

Ik vind dat geen foto van "hoe ze ook kan zijn", ik vind dat een foto zoals haar reactie continue mag zijn. Je hebt je handen niet alleen hoog, maar gruwelijk ongelijk. Prima, als de binnenhand naar voor is, maar dta is niet zo. Die is in bijna alle gevallen 10cm terug getrokken. Het is geen fiets!

De galop foto, ten eerste is het de verkeerde galop en prima als je verlicht gaat zitten. Alleen doe dat niet op de mond van je paard. Je zoekt in mijn ogen veel teveel steun op je teugels en trekt je zelf via zijn mond in de verlichte zit (op de foto).

Verder vind ik het wel een enorm leuk paardje.

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:31

Tip: rij met chaps of rijlaarzen,dit is beter voor je beenligging en je houding/zit

Verder ben ik het wel een beetje met bovenstaande eens. Je hebt je binnenhand op de fotos hoger/strakker dan de buitenteugel.
Je buitenteugel gebruik je juist voor het contact, en hier bepaal je het tempo e.d. mee. Je binnenhand mag je juist wel vaker ontspannen laten.

Veel succes en plezier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:36

Quir schreef:
Ik vind dat geen foto van "hoe ze ook kan zijn", ik vind dat een foto zoals haar reactie continue mag zijn. Je hebt je handen niet alleen hoog, maar gruwelijk ongelijk. Prima, als de binnenhand naar voor is, maar dta is niet zo. Die is in bijna alle gevallen 10cm terug getrokken. Het is geen fiets!

De galop foto, ten eerste is het de verkeerde galop en prima als je verlicht gaat zitten. Alleen doe dat niet op de mond van je paard. Je zoekt in mijn ogen veel teveel steun op je teugels en trekt je zelf via zijn mond in de verlichte zit (op de foto).

Jij zegt al wat ik zie. Ik denk dat je je pony zelf nog heel veel in de weg zit, probeer dus aan je houding te werken, en vooral in de galop. Je hangt nu als het ware aa nde teugels.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:41

Ik ken de methode totaal niet, maar ik ben het hier toch niet met jullie mening eens.

Als je goed kijkt zie je dat haar hand overal redelijk 'open' staat (op foto 5 na, maar moment opnames hebben we allemaal) dus kan hier nooit veel druk op staan. Misschien is dit gewoon een manier van de methode?

Vind het er verder juist best wel ontspannen uitzien, gezien de geschiedenis die je ermee hebt meegemaakt. Gaat vast en zeker goedkomen.

Overigens, is dit de methode waarbij je lichtelijk voorover mag / moet zitten ivm de rug van het paard. Volgens mij heb ik hier laatst namelijk nog een topic gezien van iemand, die behoorlijk voorover gekanteld zat?

Succes samen, en het is wel een prachtig beestje hoor!

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:43

Quir schreef:

Amen, je haalt me de woorden uit de mond. Ik denk dat je eerst beter wat zitlesjes kan nemen want dit is niet goed voor jou en helemaal niet aan je paardje. Een onafhankelijke zit is zo enorm belangrijk, jouw zit is helemaal niet onafhankelijk. Je steunt op je pony's mond en laat je pony je zit beinvloeden. Op die ene foto snap ik dat ie tegen je inkomt omdat dit helemaal niet fijn is voor je pony, zijn rug wordt op deze manier enorm vastgezet. Verder is het een enorm mooie pony en ik denk dat als je goed les neemt je er wel komt, zonder wordt het een lange weg.

@NoaSky

Zolang ik weet is er geen enkele methode die zegt dat je naar voren mag zitten en de gang van je pony mag belemmeren. In elke methode staat wel beschreven hoe belangrijk een goede zit is voor een paard, meer dan je je voor kan stellen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:47

En ook bij deze methoden is het niet de bedoeling je binnen hand ruim10cm verder terug te trekken dan de buiten hand.

Je hebt maar om één reden een binnen teugel en dat is als je van hand veranderd dat je buiten teugel wordt!!

Edit: En ow, met een open hand kan je nog steeds gruwelijk veel kracht zetten. Dus dat is een smoes voor niks.
Daarnaast heb je geen kracht nodig om steun te zoeken op je teugels en dus de mond van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:18

Ik ga geheel met Quir mee, En krijg je verder wel goed les? Want de hoeveelheid binnenhand gebruik is wel heel erg veel. Zegt je instructrice(als je die heb) daar nooit wat van?

Edit: wat is trouwens de meerwaarde van het zo hoog je hand houden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:23

Quir schreef:

Amen, je haalt me de woorden uit de mond. Ik denk dat je eerst beter wat zitlesjes kan nemen want dit is niet goed voor jou en helemaal niet aan je paardje. Een onafhankelijke zit is zo enorm belangrijk, jouw zit is helemaal niet onafhankelijk. Je steunt op je pony's mond en laat je pony je zit beinvloeden. Op die ene foto snap ik dat ie tegen je inkomt omdat dit helemaal niet fijn is voor je pony, zijn rug wordt op deze manier enorm vastgezet. Verder is het een enorm mooie pony en ik denk dat als je goed les neemt je er wel komt, zonder wordt het een lange weg.

@NoaSky

Zolang ik weet is er geen enkele methode die zegt dat je naar voren mag zitten en de gang van je pony mag belemmeren. In elke methode staat wel beschreven hoe belangrijk een goede zit is voor een paard, meer dan je je voor kan stellen.

HELEMAAL MEE EENS!!!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:26

nee snap ik, tis ook niet mijn manier maar ik weet haast zeker dat hier pas nog een topic over is geweest *gaat even zoeken hoor* dat dat een bepaalde methode zou zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 18:32

"Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen."

Dit vind ik op de site van Antoine de Bodt.
http://www.hoefkatrol.com/

En dat is bij jou op veel foto's niet het geval. Dus dat je je handen zo hoog draagt is denk ik niet de bedoeling ;) ook niet via deze methode

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:20

om heel eerlijk te zijn vindt ik het er niet prettig uit zien.
de pony loopt niet lekker en het lijkt dat wanneer zij naar beneden gaat, jij haar weer omhoog haalt door je handen veel te hoog te houden.
je handen dragen is goed. maar dit is niet dragen, dit is meer vliegen.
probeer je handen lager te houden, en vooral eerst in de stap lekker lang en laag te rijden, zodat ze haar hele lichaam gaat ontspannen.

is het trouwens een springzadel waar je op rijdt?
het lijkt ook net of je zadel wat te ver naar voren ligt(foto 7)?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 19:56

Quir schreef:

Ongelijk? Dat hoort bij de methode. De hand aan de kant waar je stelling naar vraagt hoort hoger te zijn.

Maar goed, bedankt. Al zou ik het passender vinden als je je eerst zou verdiepen in de methode. ;)

Marijketjuh_ schreef:
Tip: rij met chaps of rijlaarzen,dit is beter voor je beenligging en je houding/zit

Verder ben ik het wel een beetje met bovenstaande eens. Je hebt je binnenhand op de fotos hoger/strakker dan de buitenteugel.
Je buitenteugel gebruik je juist voor het contact, en hier bepaal je het tempo e.d. mee. Je binnenhand mag je juist wel vaker ontspannen laten.

Veel succes en plezier

Bedankt. Zelfde verhaal hier, mijn binnenhand hoort hoger.
Enne, mijn chaps ben ik kwijtgeraakt en aangezien ik alles zelf moet betalen heb ik geen geld gehad nog voor nieuwe. :)

NoaSky schreef:
Overigens, is dit de methode waarbij je lichtelijk voorover mag / moet zitten ivm de rug van het paard. Volgens mij heb ik hier laatst namelijk nog een topic gezien van iemand, die behoorlijk voorover gekanteld zat?

Ja. :)
Het voorover zitten hoort inderdaad bij de methode.

Quir schreef:
Edit: En ow, met een open hand kan je nog steeds gruwelijk veel kracht zetten. Dus dat is een smoes voor niks.
Daarnaast heb je geen kracht nodig om steun te zoeken op je teugels en dus de mond van je paard.

Het idee van het optillen van je hand is dat je juist geen kracht zet (of in ieder geval niet op de lagen, maar meer op de mondhoek).

Anoniem schreef:
Ik ga geheel met Quir mee, En krijg je verder wel goed les? Want de hoeveelheid binnenhand gebruik is wel heel erg veel. Zegt je instructrice(als je die heb) daar nooit wat van?

Nogmaals, mijn binnenhand gebruik ik zoveel om stelling te vragen, en dat doe ik dan weer om haar recht te krijgen. Dat is namelijk het hele idee van de methode.

Rajaniii schreef:
de pony loopt niet lekker en het lijkt dat wanneer zij naar beneden gaat, jij haar weer omhoog haalt door je handen veel te hoog te houden.
probeer je handen lager te houden, en vooral eerst in de stap lekker lang en laag te rijden, zodat ze haar hele lichaam gaat ontspannen.

Het klopt inderdaad wel dat ik soms, als ze naar beneden wil, ik haar meer los moet laten. maarre, hier ben ik me van bewust en daar werk ik ook aan. :)
Als je de openingspost had gelezen had je geweten dat ik mijn handen juist niet lager moet houden, dus hier ga ik verder maar weer niet op in.
En nee, het is een veelzijdigheidszadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:00

Yanouuu schreef:
Quir schreef:

Ongelijk? Dat hoort bij de methode. De hand aan de kant waar je stelling naar vraagt hoort hoger te zijn.

Maar goed, bedankt. Al zou ik het passender vinden als je je eerst zou verdiepen in de methode. ;)

Marijketjuh_ schreef:

Veel succes en plezier

Bedankt. Zelfde verhaal hier, mijn binnenhand hoort hoger.
Enne, mijn chaps ben ik kwijtgeraakt en aangezien ik alles zelf moet betalen heb ik geen geld gehad nog voor nieuwe. :)

NoaSky schreef:

Ja. :)
Het voorover zitten hoort inderdaad bij de methode.

Quir schreef:

Het idee van het optillen van je hand is dat je juist geen kracht zet (of in ieder geval niet op de lagen, maar meer op de mondhoek).

Anoniem schreef:

Nogmaals, mijn binnenhand gebruik ik zoveel om stelling te vragen, en dat doe ik dan weer om haar recht te krijgen. Dat is namelijk het hele idee van de methode.

Rajaniii schreef:

Het klopt inderdaad wel dat ik soms, als ze naar beneden wil, ik haar meer los moet laten. maarre, hier ben ik me van bewust en daar werk ik ook aan. :)
Als je de openingspost had gelezen had je geweten dat ik mijn handen juist niet lager moet houden, dus hier ga ik verder maar weer niet op in.
En nee, het is een veelzijdigheidszadel.

Ik moet van mijn instructeur (springen) juist mijn hand omhoog doen als een paard onder je uit loopt. Juist om hem beter te houden. Dus ik denk eigenlijk dat je juist scherp in werkt..

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:03

de methode???
Ik rij ook met redelijk hoge handen als ik haar of hem opgericht heb lopen, maar ik probeer dat ik nooit me handen ongelijk heb, zou je me kunnen uitleggen wat voor nut het uberhoupt heeft om 1 hand hoger te houden dan de ander?
En die foto van hoe ze ook kan zijn, ik denk dat dat juist een reactie is van haar op je ongelijke handen...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:04

Zou kunnen. Maar goed, mijn instructrice krijgt les van Antoine zelf les, dus ik denk dat zij heel goed weet wat ze doet :). Daarnaast zou ik je heel veel succes wensen met City op de 'gewone' manier rijden, zo is ze namelijk geprobeerd in te rijden en toen stond ze 9 van de 10 keer rechtop. Net als het paard van een stalgenootje trouwens, die pikt de 'gewone manier' 2 rondjes en dan bokt ze net zo lang tot je ernaast ligt.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:05

Yanouuu schreef:
Zou kunnen. Maar goed, mijn instructrice krijgt les van Antoine zelf les, dus ik denk dat zij heel goed weet wat ze doet :). Daarnaast zou ik je heel veel succes wensen met City op de 'gewone' manier rijden, zo is ze namelijk geprobeerd in te rijden en toen stond ze 9 van de 10 keer rechtop. Net als het paard van een stalgenootje trouwens, die pikt de 'gewone manier' 2 rondjes en dan bokt ze net zo lang tot je ernaast ligt.

tegen wie bedoel je dit?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:06

maaikedewit schreef:
de methode???
Ik rij ook met redelijk hoge handen als ik haar of hem opgericht heb lopen, maar ik probeer dat ik nooit me handen ongelijk heb, zou je me kunnen uitleggen wat voor nut het uberhoupt heeft om 1 hand hoger te houden dan de ander?
En die foto van hoe ze ook kan zijn, ik denk dat dat juist een reactie is van haar op je ongelijke handen...

Als je je hand hoger houdt, vraag je volgens de methode stelling naar die kant. Dus, de kant waar je stelling wil hou je hoger.
Maar goed, ik weet verder ook niet waaróm dit allemaal zo is (niet tot in de puntjes althans), maar ik weet inmiddels wél heel goed dat het werkt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:06

maaikedewit schreef:
Yanouuu schreef:

tegen wie bedoel je dit?

Tegen nini_roosje. :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:06

Hoe kan iemand zich inleven in 'de methode' waarmee jij rijd als jij deze niet eerst uitlegd waarom je daarmee rijd.
Verder ga ik geheel met Quir mee. Die galop foto kan niet hoor, verlichte zit ok maar jij houd jezelf uit het zadel aan de teugels...

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:08

Ik heb toch AdB genoemd?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:08

hoi,
Misschien mag ik even iets uitleggen over de "western manier van rijden"
Western paarden worden ook verzameld gereden net als dressuurpaarden.
Als ze zo jong zijn gewoon op een snaffle bitje (trens)
Het grootste verschil is dat je ze beloont door ze meer teugel te geven en geen been meer zodra ze verzameld lopen.
Als ze dan uit elkaar valt dan verzamel je ze weer
en zodra ze doet wat je vraagt laat je los.
Het loslaten is de beloning; geen been en geen druk in de mond.
Wat jij denkt dat haar westernhouding is klopt niet.
Ze is daar gewoon helemaal uit elkaar gevallen.
Zoals jij haar rijdt krijgt ze nergens haar "beloning" je zit voortdurend in haar mond.
Hoe moet ze nu weten wanneer ze het goed doet?
Ook bij dressuur is dit principe volgens mij gewoon hetzelfde alleen krijgt ze minder teugelvrijheid.

Misschien kun je het eens proberen.
Concentreer je op het stilhouden van je handen en zodra ze maar iets nageeft
iets loslaten, het hoeft helemaal niet zoveel want je rijdt haar al een jaar anders
maar misschien is het voor haar dan toch iets duidelijker dat ze het goed doet.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 20:09

cp112 schreef:
Hoe kan iemand zich inleven in 'de methode' waarmee jij rijd als jij deze niet eerst uitlegd waarom je daarmee rijd.
Verder ga ik geheel met Quir mee. Die galop foto kan niet hoor, verlichte zit ok maar jij houd jezelf uit het zadel aan de teugels...

Misschien wel, zou ook kunnen komen doordat ze die dag echt niet te houden was bijna en haar galop echt niet uit te zitten was. Over het algemeen zou ik mijn teugels helemaal los kunnen gooien in de galop, mocht ik dat willen. Denk dan toch niet dat ik echt steun zoek op mijn teugels.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:10

Ik ken de methode, ik weet hoe de methode werkt en dus hoef ik me niet verder te verdiepen en kan je niet oordelen over waar ik mijzelf verder in zou moeten verdiepen...

Alleen hoort het gewoon niet zo als jij het nu doet, over handen gruwelijk ongelijk heb ik het niet over hoogte, maar over de afstand van je hand naar de mond. Je trekt je binnen hand naar je toe en hoe dan ook, bij welke methode dan ook, is dat niet de bedoeling!!

Verder moet je je hand dragen, dat is normaal bij ook de "normale" methoden, maar je hoeft geen vogel te spelen (of vliegtuig). Je hand moet altijd een rechte lijn zijn, elleboog-bit. Dat is hier zeker niet het geval.
Daarnaast is AdB niet een hele andere methoden, enige is dat ze zeer duidelijk maken hoe belangrijk recht richten is, maar dat is bij elke methode belangrijk!!!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:15

Woow wat een knapperd zeg <3
Ik rij zelf ook op een (halve) paint dressuurmatig
(Of doe een poging tot eigenlijk) :+
Maar de AdB methode ken ik niet...
Maar als deze voor jullie werkt
zou ik zeggen:
Lekker zo door blijven rijden :D
vind echt knapperd <3