Ouder paard heroppakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Ouder paard heroppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:21

Lieve bokkers ik zit met de vraag hoe ik langzaamaan het werk kan heroppakken met mijn oud paardje :) Ik heb een lange tijd niet kunnen rijden door tijdgebrek en nu ik weer genoeg tijd heb wil ik rustig herbeginnen. Ik kan je vertellen dat het paardje +- 25jaar is en nog heel gezond, hij kan nog goed eens crossen en rollebollen in de weide. Ik wil hem niet terug in een super sport paard veranderen, maar eerder dat hij daarna nog wat meer jaartjes mee kan, meer conditie en spieren. Nu zeker met de winter heb ik géén mogelijkheid tot een piste. Dus wandelen is de boodschap wat ook goed is om mee te beginnen. Wat zouden jullie doen? En hoelang? Hoe zwaar? x groetjes Loezz

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:26

ik zit in dezelfde situatie :D
Alleen is die van mij 23....inderdaad wandelen,met zadel er op.
Dan er eens twintig minuten opzitten,gewoon stappen.
Ik loop weleens een uurtje,ga dan in het 'midden' van de wandeling er even op,en daarna er weer af.
Langzaam aan wat draven enzo.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:29

Heeft hij al een tijd helemaal stil gestaan, of is er af en toe nog wat mee gedaan?

Ik zou beginnen om met hem te gaan wandelen, omdat je zelf ook al aangeeft dat je geen bak tot je beschikking heb.
Begin met 10 minuutjes, dus 5 minuten wandelen omkeren en weer 5 minuutjes naar huis wandelen.
Dat kan je dan langzaam opbouwen, hou met die opbouwen heel goed je paard in de gaten!
Als je paard na een week van de 10 minuutjes nog "moe" is, hou je het nog een week langer op 10 minuutjes :)

Je zou het 1 a 2 keer in de week het wandelen kunnen vervangen door los op eigen benen te laten lopen. Begin dan met elke kant 3 rondjes, alleen stap en draf. Ook dit moet je heel langzaam gaan uitbreiden naar meer en pas als de conditie sterk verbeterd is de galop erbij pakken :)

Succes!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 11:34

Dankje voor de goede comments al :) Het paardje heeft al een paar maanden niets gedaan, hij staat 24h/7 op de wei, dus het is niet dat hij in stal lang stond ofzo :)

ikenindi

Re: Ouder paard heroppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:38

gewoon beginnen met veel stappen. Eerst aan de hand. Lekker buiten. Hoe lang maakt denk ik niet veel uit. Stappen kan geen kwaad als hij gewoon gezond is. Daarna er op ook eerst gewoon veel stappen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:38

heb hier een oudje van 21(is geen 25 maar toch!)..ben alleen maar aan het stappen en rechtrichten, soepel maken...is echt nog wel zwaar voor hem hoor..maar hij doet het echt heel goed!dus ben helemaal trots...alles op het gemakkie en kijk goed wat die aan kan..maar ik rij wel...lekker buitenritje, alles stappen met een klein stukje sukkeldrafje...zolang die het nog leuk vind...why not!..heb het paardje nu 3 maanden(?)en leeft weer helemaal op!...stond bij zn vorige baasje al heel langs stil zonder aandacht..het verschil is echt groot!

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 11:40

ikenindi schreef:
gewoon beginnen met veel stappen. Eerst aan de hand. Lekker buiten. Hoe lang maakt denk ik niet veel uit. Stappen kan geen kwaad als hij gewoon gezond is. Daarna er op ook eerst gewoon veel stappen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens :)
Een paard moet ook de kans krijgen iets geestelijk op te bouwen, dus de tijd die je met het paard gaat wandelen maakt wel degelijk uit ;)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:26

nouja, ik ga er van uit dat het paard wel eens eerder buiten is geweest en dus het meeste wel kent. bij een jong paard moet je daar absoluut rekening mee houden, maar een oud paard dat alles al gewend is? (daar ga ik even van uit dan he ;) )

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:38

Aangezien de TS uit België komt vraag ik me af of ze met wandelen lopen met het paard aan de hand bedoelt of wat wij in Nederland een buitenrit noemen: op het paard een ritje maken? In het eerste geval is dat uiteraard minder inspannend voor het paard en kan dat wat langer, in het tweede geval moet je dat wat zorgvuldiger opbouwen.

Je kunt uiteraard goed beginnen met lopen met het paard aan de hand en vervolgens, als er een basisconditie is opgebouwd, het rijden uitbouwen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:42

Niet teveel poespas van maken als ik jou was met aan de hand stappen e.d.
Helemaal omdat je aangeeft dat je paard nog prima is.

Gewoon er op gaan zitten en lekker stappen om te beginnen.
Steeds wat uitbouwen en dan komt het vast goed.
In de wei staan ze ook niet alleen stil, ze zijn niet van suiker.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 05:42

ik heb ook een paard rond de 25 die we nog als trailpaard gebruiken. Maar hij heeft een mega buik en zijn ruggegraad en bekken steken steeds meer uit. Ernstig gebrek aan spieren dus. Ik wil hem niet keihard gaan trainen, maar hoe krijg ik hem weer een beetje in model??

Ook hij loopt 24/7 buiten in een kudde van 8 bergje op bergje af dus beweging krijgt hij best wel

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:28

RT-D--->RT-P

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:22

Maflinger_S schreef:
Aangezien de TS uit België komt vraag ik me af of ze met wandelen lopen met het paard aan de hand bedoelt of wat wij in Nederland een buitenrit noemen: op het paard een ritje maken? In het eerste geval is dat uiteraard minder inspannend voor het paard en kan dat wat langer, in het tweede geval moet je dat wat zorgvuldiger opbouwen.

Je kunt uiteraard goed beginnen met lopen met het paard aan de hand en vervolgens, als er een basisconditie is opgebouwd, het rijden uitbouwen.

Wandelen is bij ons een buitenritje maken :) En ik bedoel hetzelfde als HCranch, en onze weide is ook met een berg dus beweging krijgt hij zoizo wat. Is er niemand met nog wat tips? Dus buitenrit op de rug he :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:25

Ik ben momenteel een 18-jarige merrie opnieuw aan het beleren na 10 jaar of langer. Dat is onbekend. :P

Gewoon begonnen met longeren aan hoofdstel, toen met bijzet, toen met zadel, toen er op gaan zitten, 2x aan longe gereden en nu train ik haar gewoon los. Ook ben ik al op buitenrit geweest, alles gaat heel goed nu.

Gewoon met rust en geduld beginnen, dan gaat het helemaal goed komen, niet overvragen, hou het leuk, maar wees wel duidelijk en consequent. :)

En mijn merie heeft nu 2/3 weken rust gehad om weer ff bij te komen van alle indrukken die het rijden met zich meebrengen, volgende week pak ik haar weer op. En dan nog 2 weken trainen en dan gaat ze naar haar eigenaar, een 11 jarig meisje. :)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:59

Ik heb een aantal maanden hetzelfde 'probleem' gehad, paard had lekker drie maanden 24/7 op de weide gestaan en had daarna helaas te kampen met hoefproblemen, waardoor hij nog eens 5 maanden alleen maar mocht stappen.

Nu komt het paard eindelijk weer terug op conditie :) .
Wij zijn begonnen met het paard te longeren, eerst twee maal per week en als dat goed ging vaker en dan vooral veel stappen en per keer steeds wat vaker draven.
Toen dat longeren goed ging zijn we er ook opgestapt eerst tien minuten draven en dan steeds wat langer.

We zijn nu ondertussen zo'n drie maanden verder en het gaat steeds beter, paard wordt weer even veel gereden als voordat hij alleen maar op de weide heeft gestaan. Alleen nog wat minder intensief.

Bij ons paard was het probleem ook een beetje dat hij erg stijf geworden was, dus mijn ervaring is dat je wel heel goed in- en uit moet stappen, maar ik neem aan dat je dat wel doet :) .

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:43

Paar mensen zeggen hier longeren maar eenvoudig is dat niet, zeker nu niet :) In de wei, lekker glad enzo.. Dus ik doe dat niet :) Maar ik vroeg me af als ik op buitenrit ga, hoeveel drafjes moet ik doen enzo? :) Ik bedoel een soort van 'zwaarte-category' :+