Ongevraagde wissels in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmonRe

Ongevraagde wissels in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 08:21

Mijn paard heeft weer wat nieuws in de proeven, telkens wissels springen :( Niet alleen in de contragalop, maar ook gewoon op het rechte stuk en zelf in de bochten!
Ik voel het al met aanspringen, hij gooit zijn kont omhoog, spant zijn rug, begint huppelsprongetjes te maken, springt met beide achterbenen tegelijk omhoog en dan begint hij om de pas te wisselen. Ik corrigeer en gelijk een pas later springt hij terug.
Dit is dus meestal alleen op wedstrijd en zelden thuis. Daar kan ik een volte 10 meter in contra rijden als het moet. De wissels oefenen we eigenlijk nooit.
Ik denk zelf dat ik onbewust verkeerde hulpen geef en dat er sprake is van spanning.
Ik probeer toch echt mijn buitenbeen naar achteren te houden, binnenschouder naar voren, gewicht op binnenbeen, iets schoudervoor.....
Iemand nog andere tips?

Nibbit

Re: Ongevraagde wissels in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:25

Mijn paard doet het soms ook, heel vervelend.
Het is imo ook spanning, hoeft niet eens bewust. of dat het komt doordat je niet zo goed kunt losrijden als thuis.
Ik probeer dan om mn gewicht goed te verdelen over beide beugels, en daarna niet meer verzitten (ook al merk ik later dat ik niet 100% recht zit)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:46

houd hem eens juist niet schoudervoor, daarmee maak je nl de buitenschouder vrij. Probeer hem zo recht mogelijk te houden.

En werken aan de spanning, want dat is wsl de basisoorzaak.

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:07

ja denk ook dat het spanning is en dan weet je paard niet zo goed meer wat hij moet doen en gaat hij wisselen
als je galopeerd zorg dan dat hij eerst goed los nageeflijk aanspringt
hou je been erbij en maak ritme aan je zit als je hem goed aan je zit en been laat galloperen en hij is daarbij goed nageeflijk kan hij naar mijn idee niet zomaar omspringen

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:43

Bedankt voor de tips, we zullen eens flink gaan oefenen!

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:51

ik denk dat gewooon spanning is van het paard of dat je je gewicht niet goed verdeelt over de stijgbeugels

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:18

Mijn paard deed dit ook, bij mij hielp het om mijn paard juist naar buiten te laten kijken. Of in ieder geval in tegengestelde richting dan je normaal gewend bent. Kijk ook eens of je goed rechtop zit, op je beide zitknobbels. Dit was bij mij ook een oorzaak. En er was inderdaad ook sprake van spanning.

Succes ermee, hoop dat je thuis kunt oefenen met de tips ipv op wedstrijd ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 14:22

je zegt t zelf al...hij gooit zijn kont omhoog,spant rug.. je raakt de achterhand dus kwijt,ws ben je te druk in je proef aan het rijden waardoor je vergeet de achterhand actief te houden ,kijk of je m als je m wat lager insteld in de galop en actiever voorwaarts rijdt hem beter over de rug kan houden,dan kan je al dat gefrunnik met links of rechts instellen achterwege laten en hem mooi rechtuit blijven rijden

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 15:18

Heb nu ook de tip uitgeprobeerd om meer op mijn buitenste zitbeenknobbel te zitten en mijn binnenheup naar voren te duwen. Dat helpt wel. En inderdaad wat ronder instellen en meer voorwaarts.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:19

Misschien kun je op vreemd terrein dit eens oefenen?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 15:47

Ik ga nu expres af en toe bij mijn instructeur thuis lessen, een vreemde omgeving is inderdaad altijd weer anders.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:52

Deed mijn paard ook. Was alleen maar spanning. Ik heb het opgelost door flink voorwaarts te rijden (ook in de proef dus) en zelf vooral diep te gaan zitten. Daarbij moet je heel soepel zijn in je hand, want die is vaak de oorzaak van de spanning of maakt het in ieder geval slechter of op zijn minst niet beter op. Dus, hoe gespannen zit je er zelf op? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:55

Sowieso niet afstraffen... Daar krijg je dan problemen mee als je uiteindelijk werkelijk wissels moet gaan rijden.

Probeer wat vaker op vreemd terrein te rijden, eventueel kun je zelfs een hulp zetten op de wissel, en zo consequent dat die wissel alleen gedaan mag worden als jij de hulp geeft. Twee vliegen in een klap ;)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:26

Vandaag wedstrijd gehad en de tips toegepast en geen wissels *D
Ben helemaal blij!