Paard word véél te hevig in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Paard word véél te hevig in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 22:24

Heeey;
laten we maar direct met de deur in huis vallen.
Mijn draverse merrie Lamina word héél hevig in galop.
Ik weet dat dit vaker kan voorkomen bij dravers, maar ik ben momenteel het noorden kwijt. Ik weet niet wat ik eraan kan doen. Dus daarom dit topic.

Lamina (& Romeo) hebben we 3jaar gekocht van iemand die haar (& hem) zwaar mishandelde.
Ze werden uitgehongerd en kregen soms dagen geen (vers) drinken.
We hebben ze net optijd kunnen 'redden' (ik heb nog fotos van Lamina in haar mishandelde toestand).
Sinds we haar kochten zijn we beginnen met 'opleren'.
Lamina heeft nog draversraces gelopen, dit kan (volgens mij) ook 1 van de (zoveel) redenen zijn dat ze zo hevig is.

Het eerste jaar hebben we vooral gewoon gemaakt aan de hulpen, dat jaar was dan ook erg rustig. de lente begon dan weer en we begonnen toen met het 'echte werk'.
Lamina heeft een zeer goede stap, mooi voorwaarts.
Haar draf net hetzelfde, soms iets te voorwaarts maar dat is mooi te 'onderhouden' in het begin ging ze er soms nog wat vandoor, daar hebben we dan op geoefend en nu gaat draf al zeer goed.

Het 2de jaar had ik ook geoefend op haar galop maar dan los in de bak of aan een longe (dit werd niet veel gedaan, want ze is HEEL erg schrikkerig van zwepen) als er aan de longe werd gewerkt mét zweep ging ze kaarsrecht rechtstaan en letterlijk staan maaien voor je gezicht, je zag de angst in haar ogen en ze rilde ook helemaal, volgens mij is dit ook omdat ze jarenlang mishandeld is geweest.

Dit jaar is het me gelukt om haar normaal aan de longe te doen lopen, het heeft zeer veel moeite en vertrouwen gekost, maar het is toch gelukt
ik ben er stiekem toch héél trots op :+
Enkel galop lukt niet met iemand erop of aan de longe.
Ze word hevig en is er vandoor.
Ik heb wel een foto van zo'n moment;

Afbeelding

Afbeelding

Mijn houding is alles behalve goed in galop op haar, daar ben ik me zeker van bewust :o

Sorry, voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!
hopelijk kunnen jullie me helpen?
x :D

Anoniem

Re: Paard word véél te hevig in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:29

Probeer kleine stukjes te galopperen, zodat ze gaat wachten opp de overgang terug. Probeer vooral goed terug te blijven zitten en de overgang terug goed op je zit te rijden.

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:29

Ik heb niet zoveel verstand van dravers, maar misschien is het een idee als ze goed aan je hulpen is, om te beginnen met een paar pasjes galop. Aan het einde van de lange zijde bijvoorbeeld aanspringen en aan het einde van de korte zijde weer laten draven. Die stukjes uit proberen te bouwen evt. aan de longeerlijn en instructie?
Succes hoor, snap wel dat je dit niet even doet en je paard moet je echt vertrouwen!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:40

Waarschijnlijk vindt ze het nog moeilijk om haar balans te houden. Als ik het goed begrijp dan heb je nog niet zo heel erg veel geoefend op de galop?
Mijn ervaring is dat je in het begin niet teveel moet vragen. Vooral langzaam tempo en bochten maken zijn erg lastig voor een (jong/onervaren) paard. Vaak vinden ze het een stuk makkelijker om op een recht stuk te galopperen.
Ik begin het oefenen van de galop meestal buiten, op de lange rechte paden en daar kunnen ze dan vaak wel een nette arbeidgalop lopen, terwijl er in de bak alleen maar geraced wordt. Als de galop dan buiten wat vertrouwder is, dan kun je een beetje met het tempo gaan spelen en in de bak verder trainen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:46

Ik denk juist dat je paard altijd afgeleerd is om te galopperen, ze moest tenslotte draven, bij galop werd ie ws terug genomen en hij had de ruimte om te draven. Een bak is in vergelijking dan best een krappe ruimte (als je vergelijkt met een renbaan)
Ik denk dan ook dat je paard ruimte en vertrouwen nodig heeft om te mogen galopperen, wanneer je vertrouwen hebt is het misschien handig om de ruimte op te zoeken en haar daar te leren wat galopperen is.
Snelle overgangen achter elkaar zouden haar juist in de war kunnen brengen, want galop werd 'bestraft' met terug naar draf....
Misschien is er een stuk land of lang bospad in de buurt waar je haar dit kan leren, als je weet dat er een rem op zit en ze niet bokt, zou ik het zelf rustig op die manier doen..

Succes!

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:50

ik volg dit even, zit met het zelfde probleem

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:28

Maroesjka schreef:
Ik denk juist dat je paard altijd afgeleerd is om te galopperen, ze moest tenslotte draven, bij galop werd ie ws terug genomen en hij had de ruimte om te draven. Een bak is in vergelijking dan best een krappe ruimte (als je vergelijkt met een renbaan)
Ik denk dan ook dat je paard ruimte en vertrouwen nodig heeft om te mogen galopperen, wanneer je vertrouwen hebt is het misschien handig om de ruimte op te zoeken en haar daar te leren wat galopperen is.
Snelle overgangen achter elkaar zouden haar juist in de war kunnen brengen, want galop werd 'bestraft' met terug naar draf....
Misschien is er een stuk land of lang bospad in de buurt waar je haar dit kan leren, als je weet dat er een rem op zit en ze niet bokt, zou ik het zelf rustig op die manier doen..

Succes!

Dat bedoelde ik dus...ik heb geen verstand van dravers en dit verhaal lijkt mij erg logisch...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:55

Ik zou toch eerst gaan oefenen met aan de longeerlijn.
Dravers doen dit vaak door gebrek aan evenwicht, dus veel oefenen.
Als ze haar hoofd omhoog doet misschien eerst met martingaal en op de volte proberen te galopperen.
Je kunt ook proberen terwijl je aan het galopperen bent oefeningen te doen, als ze dat kan, zoals gebroken lijn, aan de teugel, enz.

pony_lotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:56

Djini schreef:
Waarschijnlijk vindt ze het nog moeilijk om haar balans te houden. Als ik het goed begrijp dan heb je nog niet zo heel erg veel geoefend op de galop?
Mijn ervaring is dat je in het begin niet teveel moet vragen. Vooral langzaam tempo en bochten maken zijn erg lastig voor een (jong/onervaren) paard. Vaak vinden ze het een stuk makkelijker om op een recht stuk te galopperen.
Ik begin het oefenen van de galop meestal buiten, op de lange rechte paden en daar kunnen ze dan vaak wel een nette arbeidgalop lopen, terwijl er in de bak alleen maar geraced wordt. Als de galop dan buiten wat vertrouwder is, dan kun je een beetje met het tempo gaan spelen en in de bak verder trainen.

Volledig mee eens!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 08:41

Ja je zou de galop eens een tijdje kunnen laten en dan echt aan de gang gaan met het rechtrichten, schouder binnen en traver aan leren en dan vanuit wat meer verzameling vanuit traver aanspringen , dat heeft mij erg geholpen, maar daar gaat echt wel even overheen,
Kijk een op www.paardenbegrijpen.nl staan heel veel gym/rechtricht oefeningen

morgantuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:56

Ik heb enige jaren terug ook een draver gereden en deze buiten in het bos leren galloperen, hij hoefde daar alleen maar recht door en mocht en kon zo hard als dat hij wilde. in de bak moet je toch begrensen en voor een draver is dat erg moeilijk (mijn baas wilt dat ik hard ga maar houdt mij toch tegen).
dus probeer het eens in het bos of strand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:20

Even voor de goede orde, dravers worden niet gestraft als ze galopperen, hooguit teruggenomen, dat zullen ze niet zien als straf of negatief iets denk ik. Doordat je snel achter elkaar overgangen rijdt gaat je paard meedenken, als je een paar keer terug naar draf rijdt in galop gaat het paard na een paar keer wachten in de galop om terug te gaan. Handig foefje om daar misbruik van te maken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:25

Eens met Joolien. Overgangen en direct terughalen wanneer ie weer versnelt zonder dat je het wilt.
Wanneer je wel een handgelopje voor elkaar hebt kun je het natuurlijk wel wat langer aanhouden.
Kwestie van oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:27

Het heeft gewoon heel lang nodig voor sommige dravers, als hij het al ooit goed gaat doen want niet elke draver heeft er aanleg voor.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:36

misschien kun je dit nog verder oefenen los in de bak, maar dan zonder zweep. pak eens een touw. (bijv een leadrope) en ga een stukje grondwerk proberen. zo ben ik er met mijn paard ook mee bezig geweest en dat hielp heel vlug. Dat touw is je drijfhulp zeg maar. ik zou wel eerst wat achtergrond info zoeken over hoe dit t beste aan te leren. daarna kun je die overgang probleemloos gaan oefenen. ze heeft dan geen druk en kan haar eigen evenwicht en tempo bepalen. zo bouw je de spieren op die ze nodig heeft om dit ook makkelijker te doen met jou er op.
ik combineerde dit na een paar dagen met rijden. om en om. en idd steeds aanspringen en terugnemen. zo geef je geen kans om te gaan rennen. eerst ontspannen en braaf galloperen, dan pas langere stukken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 17:39

Overgangen, overgangen, overgangen.
En daarin naar beneden, naar beneden, naar beneden.

Dat je houding niet zo best is, vind ik nog best meevallen, het is natuurlijk een wisselwerking met zo'n onstuimige galop.

nijenhuis01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:47

Ik lees dit even mee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 08:55

TS, ik zie aan je houding dat je voorover duikt, dit is voor een paard ook vaak een reden om harder te gaan ( denk staan/voorover buigen in rengalop )

Zorg dat je zelf naar achter blijft zitten.. :)