laten we maar direct met de deur in huis vallen.
Mijn draverse merrie Lamina word héél hevig in galop.
Ik weet dat dit vaker kan voorkomen bij dravers, maar ik ben momenteel het noorden kwijt. Ik weet niet wat ik eraan kan doen. Dus daarom dit topic.
Lamina (& Romeo) hebben we 3jaar gekocht van iemand die haar (& hem) zwaar mishandelde.
Ze werden uitgehongerd en kregen soms dagen geen (vers) drinken.
We hebben ze net optijd kunnen 'redden' (ik heb nog fotos van Lamina in haar mishandelde toestand).
Sinds we haar kochten zijn we beginnen met 'opleren'.
Lamina heeft nog draversraces gelopen, dit kan (volgens mij) ook 1 van de (zoveel) redenen zijn dat ze zo hevig is.
Het eerste jaar hebben we vooral gewoon gemaakt aan de hulpen, dat jaar was dan ook erg rustig. de lente begon dan weer en we begonnen toen met het 'echte werk'.
Lamina heeft een zeer goede stap, mooi voorwaarts.
Haar draf net hetzelfde, soms iets te voorwaarts maar dat is mooi te 'onderhouden' in het begin ging ze er soms nog wat vandoor, daar hebben we dan op geoefend en nu gaat draf al zeer goed.
Het 2de jaar had ik ook geoefend op haar galop maar dan los in de bak of aan een longe (dit werd niet veel gedaan, want ze is HEEL erg schrikkerig van zwepen) als er aan de longe werd gewerkt mét zweep ging ze kaarsrecht rechtstaan en letterlijk staan maaien voor je gezicht, je zag de angst in haar ogen en ze rilde ook helemaal, volgens mij is dit ook omdat ze jarenlang mishandeld is geweest.
Dit jaar is het me gelukt om haar normaal aan de longe te doen lopen, het heeft zeer veel moeite en vertrouwen gekost, maar het is toch gelukt
ik ben er stiekem toch héél trots op
Enkel galop lukt niet met iemand erop of aan de longe.
Ze word hevig en is er vandoor.
Ik heb wel een foto van zo'n moment;

Mijn houding is alles behalve goed in galop op haar, daar ben ik me zeker van bewust
Sorry, voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!
hopelijk kunnen jullie me helpen?
x