Tequila op haar best!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Tequila op haar best!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:06

Zie hier ons vorig topic: [RIJ-ITP] TEQUILA@work op nieuwe stal!

- Tequila
- 5 jaar
- Pure welsh!
- Ik rij haar ongeveer sinds de zomer.

Tequila doet ontzettend hard haar best, we hebben even een kleine inzinking gehad, maar we zijn er beter uitgekomen! We zijn nu bezig met de aanleuning, in draf en stap verloopt alles (naar mijn denken) vrij goed, galop is waar we momenteel op werken, ze wordt dan vrij sterk op de binnenteugel op rechts, links gaat wel goed. Het valt me nu op dat ik geen foto's van galop. |(

BTW: ik ben te groot voor haar, maar ik rij haar alleen maar door, ik hoop dat jullie begrijpen dat een kind van 7 een pony niet verder kan doorrijden. (;

En aanschouw nu onze lieve vuile (we zijn daarvoor nog even gaan wandelen, en door de plassen gegaloppeerd want dat vindt ze zo leuk!) kleine pluchebol!

Verbeterpuntjes:
- Naar voren kijken
- Achterhand wat sterker (daar trainen we op! ;) )

1. Haar lieve kleine hoofdje! <3
Afbeelding

2. Dit vindt ik wel een vrij mooi beeld geven (:
Afbeelding

3. Iets achter de loodlijn... Maar wel volledig ontspannen over de rug!
Afbeelding

4. Dit vind ik een mooie foto!
Afbeelding

5. Deze is foto is heel klein, waarom, dat weet ik ook niet, maar ik vindt ze er wel goed op lopen zo te zien.
Afbeelding

6. Van hetzelfde.
Afbeelding

7. Lieve pony!
Afbeelding

8. Had net een tikje met de zweep gegeven :D
Afbeelding

9. In stap!
Afbeelding

10. Mijn vriendin (de fotograaf) ging er ook op:
Afbeelding

Dat was het!
Let alsjeblieft niet op m'n schoenen want ik vind ze ontzettend goed zitten als ik paardrij :=

Roweentje89

Re: Tequila op haar best!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:21

Te groot ben je niet echt hoor. Maar ik vind het er wel niet ontspannen uitzien. Je ziet de spanning in haar nek en die loopt door, over haar rug tot haar staart. De foto waar jij zegt dat ze ontspannen over haar rug loopt, loopt ze dus ook niet ontspannen. Je hebt haar te streng in de hand, probeer los te laten tussendoor. Door van voren los te laten en je handen naar haar mond te volgen en dan van achter erbij rijden daar krijg je haar ontspannen mee over haar rug. Probeer dus op stukken als ze omlaag loopt je hand mee te geven naar voren en niet vast te houden. Door het vasthouden komen de spanningen. Op het moment dat je je hand naar voren kan brengen en erachteraan rijd (drijven) krijg je haar over haar rug.

Hoop dat je er wat mee kan. Succes, is wel een leuk paardje. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:26

MMMMM...laten we maar beginnen met een zadel dat niet zo fijn ligt!
Het komt op de schouder van je pony en hij hoort daar net achter te liggen.
Hele leuke pony, met een erg vriendelijke uitstraling, maar probeer om hem niet "te tillen"
Je bent nogal streng met je handen heb ik het idee.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:33

ik sluit me bij Roweentje aan. 't is een leuk beestje om te zien, maar ik zie inderdaad spanning in haar nek. Persoonlijk zie ik liever een ontspannen paardje die niet echt op de loodlijn loopt, dan eentje die met spanning dat wel doet. Zou daar wat meer loslaten en dan loopt ze vast meer ontspannen. Succes.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:36

aerdenhout1 schreef:
MMMMM...laten we maar beginnen met een zadel dat niet zo fijn ligt!
Het komt op de schouder van je pony en hij hoort daar net achter te liggen.
Hele leuke pony, met een erg vriendelijke uitstraling, maar probeer om hem niet "te tillen"
Je bent nogal streng met je handen heb ik het idee.

Er is (nog maar eens :o ) een zadelpasser langs gekomen, die zei dat het goed lag, omdat ze er vorige keer op bokt ook iets van gezegd hadden. De zadelmaker heeft echter laten zien dat het zadel geen enkele spier 'belemmert' van het goed kunnen bewegen. Er zijn er ondertussen al 3 geweest die zeiden dat het goed lag, misschien toont het raar omdat het een paardenzadel is, maar ik heb nu zelf wel het idee dat het goed ligt hoor (:

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:40

Roweentje89 schreef:
Te groot ben je niet echt hoor. Maar ik vind het er wel niet ontspannen uitzien. Je ziet de spanning in haar nek en die loopt door, over haar rug tot haar staart. De foto waar jij zegt dat ze ontspannen over haar rug loopt, loopt ze dus ook niet ontspannen. Je hebt haar te streng in de hand, probeer los te laten tussendoor. Door van voren los te laten en je handen naar haar mond te volgen en dan van achter erbij rijden daar krijg je haar ontspannen mee over haar rug. Probeer dus op stukken als ze omlaag loopt je hand mee te geven naar voren en niet vast te houden. Door het vasthouden komen de spanningen. Op het moment dat je je hand naar voren kan brengen en erachteraan rijd (drijven) krijg je haar over haar rug.

Hoop dat je er wat mee kan. Succes, is wel een leuk paardje. :)

Sorry dat ik het vraag maar van waar heb je het idee dat ik streng ben met m'n handen? Ik hoef haast niets met m'n handen te doen om te zorgen dat ze nageeft, ik hou ze dan ook continu stil, zoals je ook op de foto's ziet dacht ik? :D Mag ik vragen wat je er niet ontspannen aan vindt want m'n nieuwe instructrice zei dat het heel goed ging vandaag!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:45

hmm zadelpassers die vinden dat een paardenzadel goed ligt op een pony van dit formaat?
Weet je zeker dat het kundige mensen waren?

En ook ik zie idd een heleboel spanning in het paardje. De voorkant blokkeer je door niet toe te staan met je handen. Vind je ook wat streng lijken met je binnenhand.Voor de rest denk ik niet dat ik nog heel veel toe te voegen heb zo even snel aan mijn voorgangers.

Overigens wel een heel gaaf beestje.
Laatst bijgewerkt door easygoing op 01-11-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:46

Ik ben het wel met aerdenhout eens.
Het zadel is vooral te groot voor zo'n kleine pony.
Het belemmert de schouder, leg je het naar achter ligt het op de lendenen.
Volgens mij had deze zadelpasser er niet zoveel kaas van gegeten..

Verder zou ik er persoonlijk wat minder onder leggen, maar dat is ieders eigen smaak natuurlijk.
Je bent overigens niet eens heel veel te groot of te zwaar, je bent iets lang maar verder niets mis mee.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:49

easygoing schreef:
hmm zadelpassers die vinden dat een paardenzadel goed ligt op een pony van dit formaat?

En ook ik zie idd een heleboel spanning in het paardje. De voorkant blokkeer je door niet toe te staan met je handen. Voor de rest denk ik niet dat ik nog heel veel toe te voegen heb zo even snel aan mijn voorgangers.

Ja hoor, het zijn mensen van een degelijke ruitersportzaak (;
Ik heb alleen echt geen idee wat ik fout doe met m'n handen! :+
Ik heb echt het gevoel vandaag dat als ik maar een kneepje gaf met m'n hand dat ze in stelling liep :D
Ik kan toch moeilijk m'n teugels even losgooien en zonder contact rijden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:50

Een stille hand hoeft geen zachte hand te zijn! En met nageven begint het echte rijden pas, een krulletje is zeg maar het begin van je verdere africhting.
Als jij je hand vast zet is hij wel stil, maar gaat hij niet mee in de beweging van het hoofd van het paard. Jou paard moet je hand willen volgen in willekeurig welke hoogte van het hoofd ook. Dus of hij nu met zijn neus in het zand loopt of in de oprichting van een GP paard!!
Daarbij zie ik je pony op de foto's in 1 houding lopen en zie je dat hij zijn hals gespannen houd.
Geef meer mee met je teugels en vraag lengte buiging.
Goede aanleuning ( dus gevoel vanuit je hand naar de mond van je paard) is een van de moeilijkste dingen om goed te leren en ook een van de moeilijkste om uit te leggen aan je ruiters als instructeur/trice.
Maar heb je dat een maal door dan gaat er vaak een wereld voor je open en kan je pas ECHT gaan paardrijden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:55

jumpiewumpie schreef:
easygoing schreef:

En ook ik zie idd een heleboel spanning in het paardje. De voorkant blokkeer je door niet toe te staan met je handen. Voor de rest denk ik niet dat ik nog heel veel toe te voegen heb zo even snel aan mijn voorgangers.

Ja hoor, het zijn mensen van een degelijke ruitersportzaak (;
Ik heb alleen echt geen idee wat ik fout doe met m'n handen! :+
Ik heb echt het gevoel vandaag dat als ik maar een kneepje gaf met m'n hand dat ze in stelling liep :D
Ik kan toch moeilijk m'n teugels even losgooien en zonder contact rijden?

Over je handen denk ik dat aardenhout het hierboven al heel goed uitgelegd heeft ;).
En het door de hals en met stelling rijden bereik je niet alleen met kneepjes maar dat zal je wel weten denk ik.

Wat betreft het zadel, ik zou daar dan nog maar eens heeeeeeeel goed naar laten kijken en niet door de mensen die dat al gedaan hebben. Als wij het hier al van een foto af kunnen zien dan zouden die mensen het helemaal moeten zien.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:56

allereerst over dat zadel. Het past écht niet. Je kan wel zeggen dat het een zadelpasser is van degelijke kwaliteit, maar dat dacht een vriendin van me dus ook. Zadelpasser zei dat het zadel goed paste, maar dat was dus niet zo. Gevolg ; pony z'n rug helemaal vast, 2 maanden niet rijden en elke 2 weken bakkenvol geld kwijt aan een osteopaat. Probeer misschien eens een andere zadelpasser?
Ten tweede over je handen: vind ik ook dat je te streng bent. Je zet je handen vast, heb ik het gevoel. En ik vind het er persoonlijk niet ontspannen uitzien, eerder 'gedwongen' en geforceerd. Misschien moet je proberen om je teugels iets losser te laten en meer met je vingers mee te 'veren' met de beweging. Ga je ook meer focussen op het van achter naar voren rijden, ontspanning dmv overgangen en oefeningen etc. :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:01

t ziet er egt met heel veel spanning uit, misschien dat je eens moet proberen haar wat lager in te stellen en meer over de rug rijden? vind het zo niet een heel fijn beeld geven.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:03

Joycebunny schreef:
allereerst over dat zadel. Het past écht niet. Je kan wel zeggen dat het een zadelpasser is van degelijke kwaliteit, maar dat dacht een vriendin van me dus ook. Zadelpasser zei dat het zadel goed paste, maar dat was dus niet zo. Gevolg ; pony z'n rug helemaal vast, 2 maanden niet rijden en elke 2 weken bakkenvol geld kwijt aan een osteopaat. Probeer misschien eens een andere zadelpasser?
Ten tweede over je handen: vind ik ook dat je te streng bent. Je zet je handen vast, heb ik het gevoel. En ik vind het er persoonlijk niet ontspannen uitzien, eerder 'gedwongen' en geforceerd. Misschien moet je proberen om je teugels iets losser te laten en meer met je vingers mee te 'veren' met de beweging. Ga je ook meer focussen op het van achter naar voren rijden, ontspanning dmv overgangen en oefeningen etc. :)

Ik vind het echt vreemd dat iedereen zegt dat ik m'n handen vastzet/te streng heb. Ik had net het gevoel dat ik niks in m'n handen had, je moet toch steeds wel een licht contact hebben of hoe zit dat nu. :D En ook vooral omdat m'n instructrice zei dat het vandaag erg goed ging. Achja, jullie zullen het wel beter weten dan mij, al vind ik dit erg vreemd. xp

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:04

melissa_93 schreef:
t ziet er egt met heel veel spanning uit, misschien dat je eens moet proberen haar wat lager in te stellen en meer over de rug rijden? vind het zo niet een heel fijn beeld geven.

Zo rij ik in het begin altijd (;

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:06

Jeetje niemand bedoeld het aanvallend hoor.

Maar kijk zelf eens heel erg goed naar de foto's en dan totaal objectief.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:12

Zet dan van de week eens foto's neer waarbij de pony VW NW loopt, krijgen we misschien een ander beeld.
OP foto 3 waar jij en je instructrice zeggen dat hij zijn rug los laat, zie ik b.v ook een ander beeld.
En wat heeft je instructrice voor ervaring? Hoe oud is die en geeft die meer les aan ook oudere ruiters?
Als het een meisje is van 14 die zelf een verzorg paardje heeft en verder geen ervaring, kan die jou niet verder helpen natuurlijk al zal ze het nog zo goed bedoelen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:13

easygoing schreef:

Sorry, het was niet aanvallend bedoeld ofzo hoor. (; Ik vind dat er ook foto's zijn die een pak beter gaan, maar ik vind dat het er beter uitziet dan vroeger en ze vrij ontspannen liep voor zo'n kleine hevig pony (: Morgen zal ik eens een filmpje maken, ik hoop dat jullie dan wat meer overtuigd zijn :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:17

jumpiewumpie schreef:
easygoing schreef:

Sorry, het was niet aanvallend bedoeld ofzo hoor. (; Ik vind dat er ook foto's zijn die een pak beter gaan, maar ik vind dat het er beter uitziet dan vroeger en ze vrij ontspannen liep voor zo'n kleine hevig pony (: Morgen zal ik eens een filmpje maken, ik hoop dat jullie dan wat meer overtuigd zijn :D

Oke misverstandje dan ;) kan gebeuren.

Maar ook kleine hevige ponys kunnen ontspannen VW NW lopen mist er een ruiter op zit die dat toestaat.
Zover ik nu kan zien is de pony niet overijverig, het lijkt er een beetje op alsof hij met de handrem erop loopt. Duikt voorover en houd zijn bovenlijn strak. Probeer eens met je handen de beweging van zijn mond te volgen en hem vooral voorwaarts rijden. Licht spelen met de teugels en dan zal je zien dat de pony vanzelf het contact met jouw handen op gaat zoeken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:18

aerdenhout1 schreef:
Zet dan van de week eens foto's neer waarbij de pony VW NW loopt, krijgen we misschien een ander beeld.
OP foto 3 waar jij en je instructrice zeggen dat hij zijn rug los laat, zie ik b.v ook een ander beeld.
En wat heeft je instructrice voor ervaring? Hoe oud is die en geeft die meer les aan ook oudere ruiters?
Als het een meisje is van 14 die zelf een verzorg paardje heeft en verder geen ervaring, kan die jou niet verder helpen natuurlijk al zal ze het nog zo goed bedoelen.

VW NW kan ze erg goed! :D Ze is ongeveer 40 jaar, ze geeft normaal gezien geen les maar ze heeft vroeger Z gereden maar haar paard heeft iets gekregen en nu ze leert paarden op en rijdt ze ze verder door.. Het is de tante van mijn vriendin en die komt af en toe eens langs. Ze heeft oa. ervaring met wissels om de pas, pirouettes enzo en dat betekent niet per se dat ze kan rijden, maar geloof me, dat kan ze wel hoor :D

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:32

Ik vind het wel raar dat een zadelmaker zegt dat dit zadel goed ligt, aangezien het zweetblad sowieso op de schouder ligt en dit belemmert op z´n minst de schoudervrijheid in de beweging. Verder vind ik het plaatje nogal gespannen. Wat doet je pony als je de teugels lang laat? Hoe gaat het halsstrekken? Ben wel benieuwd naar een filmpje eigenlijk :)

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 17:38

Coldplay90 schreef:
Ik vind het wel raar dat een zadelmaker zegt dat dit zadel goed ligt, aangezien het zweetblad sowieso op de schouder ligt en dit belemmert op z´n minst de schoudervrijheid in de beweging. Verder vind ik het plaatje nogal gespannen. Wat doet je pony als je de teugels lang laat? Hoe gaat het halsstrekken? Ben wel benieuwd naar een filmpje eigenlijk :)

Het is wel dat het bovenste zweetblad (als ik het correct uitleg) een beetje vooruit steekt, maar het deel dat eigenlijk echt op haar ligt ligt dan niet even er naar voren als het zweetblad als je begrijpt wat ik bedoel.

De pony volgt mijn hand en loopt zoals het moet met haar neus over het zand, zowel in draf als in stap (in galop heb ik het nog niet geprobeerd), halsstrekken gaat heel goed! Ze versnelt dan wel eens maar ik kan haar wel opvangen met m'n zit.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:45

easygoing schreef:
En het door de hals en met stelling rijden bereik je niet alleen met kneepjes

Helemaal níét zelfs. Aanleuning komt vanuit het onderbrengen van de achterhand, zodat het paard zijn gewicht naar achteren verschuift en jou gaat dragen. Dan komt dat krulletje vanzelf. Ik zou zeggen: blijf voorlopig écht van die voorkant af, dus ook geen kneepjes oid, maar begin met actief rijden en veel oefeningen/tempowisselingen.

Vind het wel een gave pony, en je hebt volgens mij ook heerlijk de ruimte daar om te rijden! En het kan best dat jij je hand helemaal niet vastzet, maar dat het op de foto alleen zo lijkt (dat is best vaak zo). Maar let er wel goed op!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:48

Dat is in ieder geval goed zoals je dat uitlegt. Als ik jou was zou ik daar heel veel mee oefenen en ik ook echt lang zo gaan rijden, zodat ze goed haar rug gebruikt, want op bovenstaande foto´s lijkt ze haar rug niet zo goed te gebruiken. Stel dat je een halfuur rijdt (kwartier instappen en uitstappen bij wijze van spreke niet meegerekend) zou ik 20 minuten zo gaan rijden (dus eigenlijk gewoon lang en laag) en dan dan de laatste tien minuten wat meer oppakken! Van het zadel neem ik dan maar aan, ik kan het van de foto natuurlijk ook niet zeker zeggen :)

edit: verder zou ik de tips van aerdenhout heel goed doorlezen, staan echt nuttige dingen in.

en de volgende keer ander schoeisel aantrekken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:57

jumpiewumpie schreef:
Coldplay90 schreef:

Het is wel dat het bovenste zweetblad (als ik het correct uitleg) een beetje vooruit steekt, maar het deel dat eigenlijk echt op haar ligt ligt dan niet even er naar voren als het zweetblad als je begrijpt wat ik bedoel.

De pony volgt mijn hand en loopt zoals het moet met haar neus over het zand, zowel in draf als in stap (in galop heb ik het nog niet geprobeerd), halsstrekken gaat heel goed! Ze versnelt dan wel eens maar ik kan haar wel opvangen met m'n zit.

IK wacht in spanning het filmpje/foto's af!