Paard bang voor andere paarden tijden rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

Paard bang voor andere paarden tijden rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 23:17

Hai,

sinds een klein halfjaar rij ik een paardje bij.
We hebben samen al veel verbeteringen meegemaakt.
Maar het grootste probleem blijft dat ze tijdens het rijden bang wordt van andere paarden, omdat ze bijvoorbeeld richting haar galopperen, 'gekke' geluiden of bewegingen maken of zelf erg druk zijn.
Ze is nu 5 jaar en sinds het half jaar dat ik haar rijd wordt ze pas echt doorgereden.
Meestal is het niet heel erg en springt ze alleen even opzij, maar als het vaak gebeurt tijdens een x rijden kan ze echt in paniek raken en dan is ze echt oncontroleerbaar.
Wat tot nu toe het meeste helpt is heel geconcentreerd met haar op een volte aan het rechtrichten en de buiging werken.
Alleen ik wil haar wel meer vrijheid kunnen geven.....
Heeft misschien iemand hier ervaring mee?

PS. als je naast haar loopt vind ze het niet eng, ook niet als je stilstaat en ze naar de paarden mag kijken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:43

Er zijn veel jonge paarden die hier last van hebben, het is natuurlijk ook onnatuurlijk dat 2 paarden hard op elkaar af lopen. Dit is gewoon een kwestie van vertrouwen winnen, dus veel oefenen tussen andere paarden.
Wel kun je het rustig opbouwen door met een supermak paard samen te gaan rijden, spreek dit gewoon eens af en blijf vooral zelf ontspannen, waarschijnlijk bouw je onbewust ook spanning op over datgene dat komen gaat, ook dit voelt je paard.
Geef je paard juist wat vrijheid om het vertrouwen te geven dat ze iets ruimte heeft om 'weg' te kunnen (binnen jouw grenzen).
Succes!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:46

ik had dat eerst ook met mijn pony (was toen nog net 4jaar),
ik heb het ook rustig opgebouw eerst met 2 paarden rijden toen met 3,
en toen dat goed ging ging ik in de les met hem en toen was er eigenlijk niks meer aan de hand.