Paardje is erg tegen de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1975chantal

Paardje is erg tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 20:41

Ik heb mijn honnepony nu 3 maandjes <3 . Ik ben nog steeds hartstikke gek op haar. Het gaat op zich heel goed, maar ik ik heb wel een aantal dingen waar ik tegen aanloop met haar. Zo was ze eerst niet zo voorwaarts ( zie eerdere topic) Dit is nu helemaal opgeknapt, waarschijnlijk heeft het ook wel iets met het weer te maken en gaat ze nu natuurlijk uit proberen. Ik kan mijn kinderen er zo op zetten en dat vind ze geweldig. Dan is ze superbraaf. Maar zodra je wat aan haar vraagt gaat ze beginnen. Ze gaat met haar hoofd omhoog en kan soms enorm klapperen. Het is de ene keer erger dan de andere keer. Ik rijd haar absoluut zonder grote druk maar zal toch wel contact met haar bit moeten hebben. Ik heb alles al nagekeken. Haar tanden zijn goed en de osteopaat/ fysio kan eigenlijk ook niks aan haar vinden. Ik rijd haar met een simpele dikke gebroken trens. Zelfs als je haar zonder bit rijd blijft ze zo af en toe met haar hoofd klapperen. Het is echt een enorme schat, maar dit vind ik wel heel erg jammer. Ik weet niet wat ik nog kan doen om haar te laten ontpannen. Als ik haar met hele losse teugel rijd dan blijft ze nog met haar hals vrij hoog lopen. Heeft iemand nog tips???

Alvast bedankt ;)

Anoniem

Re: Paardje is erg tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:11

Dit is een aanleuningsprobleem en dat komt door gebrek aan been. Als jij been geeft moet ze jouw hand op gaan zoeken, probeer dit is door middel van laag en rond. Je kunt dit stimuleren door op de volte te rijden en deze te verkleinene en te vergroten.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:15

Het kan van alles zijn.. eventueel zelfs lichamelijk.
Ik zou les gaan nemen en diegene kan vast snel zien wat er aan de hand is.
Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:23

Op de drie rijfoto's in je profiel zie je dat ze het niet echt leuk vind, misschien is het bit wel veel te dik, veel mensen denken dat een dik bit vriendelijk is maar vaak is dit niet zo omdat er niet genoeg ruimte is in zo'n ponybekkie, je zegt dat ze ook met bitloos dit doet, alleen minder.
Rijd haar de komende tijd maar bitloos en goed vanachteruit, misschien helpt het, veel succes.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 09:43

Mijn instructrice heeft mij door verwezen naar een osteopaat/fysio. Deze heeft haar een aantal keer behandeld maar hij is van mening dat het in eerste instantie geen lichamelijk probleem is. Doordat ze het niet leuk vind gaat ze zich vast zetten en daardoor krijgt ze dus last van haar rug. Hij is dus van mening dat het ook voor een groot gedeelte karakter is. Ik ben begonnen met grondwerken dit pakt ze goed op, in combinatie met een ontspannen buitenritje. Dit gaat allemaal heel goed maar zodra ik wat meer contact op de teugels neem, gaat ze vaak gelijk weer tegen werken. Ik heb ook al een aantal verschillende bitten geprobeerd, maar eigenlijk maakt het geen verschil.

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 09:48

@joolien

In eerste instantie heb ik dit zo geprobeerd. Inderdaad voorwaarts rijden in de hoop dat ze dan mijn hand op zou zoeken. Dit werkte eigenlijk alleen averechts, zodra ik been gaf ging ze juist inhouden. Dit is nu wel wat beter geworden, ze is nu veel meer voorwaarts. Maar dat is meer voorwaarts op haar initiatief :+ ( lekker fris ) Door middel van veel overgangen en voltes rijden probeer ik dit in te perken, dit gaat goed maar haar hoofd en hals blijven hoog |( ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:50

Je moet er dan voor zorgen dat jij de controle van het tempo weer over gaat nemen, dus evengoed been geven. Jij bepaald het tempo, niet zij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:14

Drie dingen die de oorzaak kunnen zijn:
- het zadel past niet goed en drukt/knelt/wringt/brugt ergens
- je paardje is scheef
- het bit past niet

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:18

bigone schreef:
Op de drie rijfoto's in je profiel zie je dat ze het niet echt leuk vind, misschien is het bit wel veel te dik, veel mensen denken dat een dik bit vriendelijk is maar vaak is dit niet zo omdat er niet genoeg ruimte is in zo'n ponybekkie, je zegt dat ze ook met bitloos dit doet, alleen minder.
Rijd haar de komende tijd maar bitloos en goed vanachteruit, misschien helpt het, veel succes.

Dat vind ik echt onzin, oren naar achteren gericht betekend helemaal neit dat ze het niet leuk vind, ze let dan goed op de ruiter. ik heb veel liever dat mijn paard zijn oren naar achter gericht houd dan strak naar voren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:05

Ik vind het geen onzin wat bigone zegt.
Ik vind de foto's ook geen prettig beeld geven en gaf mij meteen het gevoel dat het paard het inderdaad niet prettig vindt of misschien wel pijn heeft.
Oren plat naar achteren is geen teken van oplettendheid. Bij oplettendheid 'speelt' het paard afwisselend met de oren.