Jong paard begrijpt hulpen niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

3uitenbeen

Jong paard begrijpt hulpen niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 17:39

Hoi, sinds vier maanden ben ik bezig om een jong paard in te rijden, ik ben begonnen met veel longeerwerk zodat hij goed op mijn stem leerde reageren. Sinds 3 weken zijn we samen bezig met rijden zowel aan de longeerlijn als los, tot zover gaat dit allemaal prima..... Vandaag voor het eerst helemaal alleen geweest en hij reageerde niet op mijn been en op mijn stem en ging stil staan, uiteindelijk wel gestapt en gedraafd maar ook heel veel en lang stil gestaan. Ik heb ook gebruik gemaakt van mijn zweepje en daar reageerde hij wel iets op.
Hebben jullie een idee wat het is en hoe ik er het best mee om kan gaan?

Gr. Maroesjka

hennyvanamon

Re: Jong paard begrijpt hulpen niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:42

hoi, wat je het beste kunt doen met een jong paard die het berijden/hulpen[been]niet begrijpt,,, laat iemand in de bak meelopen met een zweep erbij, je hoeft hem niet eens te gebruiken maar gewoon erachter rustig wat opdrijven tergelijk met stem/beenhulp,, doe het zo een paar x pakt het paard het goed op stop dan en beloon hem,,en dan is het ook genoeg voor hem,zo leer je dit iedere x wat meer, maar veel geduld,, hebben en veel met stem werken succes,,

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:51

Voordat je paard de hulpen begrijpt ben je nog wel even verder dan 3 weken! Zweepje erbij om duidelijk te maken wat je bedoelt ( dus er niet mee slaan maar zachtjes aantikken/ aanraken).
Ga er maar vanuit dat een paard pas na ca. 100 herhalingen ( niet allemaal achter elkaar ;) ) begint te snappen wat je bedoelt, maar dan nog steeds momenten zal hebben dat hij het niet begrijpt.
Inrijden kost heeeeeeeeeeeeeeeeel veel tijd, 3 weken is niks en je kan ook niet verwachten dat je paard dan al als vanzelfsprekend op hulpen reageert.
Iedere keer dat hij wel reageert uitgebreid belonen, en dan weer hetzelfde vragen, als hij het doet; belonen, als hij het niet doet opnieuw vragen. De 1e keren moet je dat een keer of 10 achter elkaar herhalen, met veel beloning. Dan ga je iets anders doen na even rust en vraag je weer hetzelfde; kans is groot dat hij het niet meer weet en dan begin je weer overnieuw! Langzaam maar zeker zal het kwartje vallen, maar dat kost gewoon veel tijd.
Je kan met grondwerk je paard vast voorbereiden op het werk onder het zadel, dus niet alleen maar longeren maar daar al leren te wijken voor druk, met een zweepje/ stopje, als hij het dan op de grond snapt gaat het onder het zadel weer iets sneller.
Succes ermee en zoek evt. iemand om je te helpen; paarden inrijden kost heel veel tijd en nog veel meer geduld en beide is soms erg moeilijk. Consequent blijven, zonder boos te worden en eindeloos blijven herhalen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 30-10-10 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 17:53

Tja, kan jij direct in het frans praten als je je eerste franse les begint?
Dat is gewoon oefenen oefenen en nog eens oefenen. Als ze al naar de stemhulp draf stap en galop luister, probeer dat dan te combineren met je beenhulpen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:15

Hoi,
het probleem is juist dat wanneer er iemand in de bak staat, ze alle hulpen lijkt te begrijpen: Stap/draf/terug in stap/draf etc, etc.
Diegene in de bak hoeft niets te doen, geen zweep vast te houden, niet mee te lopen.
Maar ik hou wel vol hoor, het is idd gewoon oefenen, maar dacht dat iemand misschien een tip had of dit ervaren had :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:21

Tips heb ik gegeven, ervaring zat want ik heb al een heel aantal jonge paarden ingereden die allemaal veeeeeel tijd nodig hadden. Mijn bijna 6 jarige hengst, waar ik nu mee bezig ben, heeft ook die periodes gehad ( en soms nog ;) .

Het hoort er bij, het ene moment "snapt" je paard wat je bedoelt, het volgende niet meer. Voordat alle hulpen bevestigd zijn ben je gewoon een paar jaar bezig. Geduld, tijd, consequent zijn en dan zal je paard "opeens" alles begrijpen.
"You have to go slow to get there fast" is ons motto wat wij mee hebben gekregen van onze trainers. En niets is minder waar!
Heb je een ( goede) instructeur/ trainer die je kan helpen? Juist bij een jong dier is dat zo belangrijk, als de basis klopt gaat de rest straks fluitend! :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:40

Jong paard begrijpt de hulp niet is vrij logisch,heb nog nooit van een paard gehoord die de hulpen hop meteen oppakte! :)

Indd zoals gezegt, iemand met een zweep ( Longeerzweep) in e bak laten staan, het moet iemand zijn waar je zelf goed mee samen kan werken en jullie moeten elkaar wel een beetje aanvoelen anders gaat dat niet goed komen :) En ook zo met de rem, een jong paard kan eigk altijd al wel aan de longe,remmen? Longeur neemt paard terug en ruiter gaat daarbij zwaar zitten en helpt op zit terug rijden. Voor het sturen kan vanaf de grond met dubbele lijnen prima helpen! ( Dit wel zonder ruiter)

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 14:36

Maroesjka schreef:
Hoi, sinds vier maanden ben ik bezig om een jong paard in te rijden, ik ben begonnen met veel longeerwerk zodat hij goed op mijn stem leerde reageren. Sinds 3 weken zijn we samen bezig met rijden zowel aan de longeerlijn als los, tot zover gaat dit allemaal prima..... Vandaag voor het eerst helemaal alleen geweest en hij reageerde niet op mijn been en op mijn stem en ging stil staan, uiteindelijk wel gestapt en gedraafd maar ook heel veel en lang stil gestaan. Ik heb ook gebruik gemaakt van mijn zweepje en daar reageerde hij wel iets op.
Hebben jullie een idee wat het is en hoe ik er het best mee om kan gaan?

Gr. Maroesjka

TIP.
Natuurlijk is het hartstikke leuk om je jong paard te rijden.
Laat je goed informeren door vakmensen.
Gezien de eerste opleidingsjaren cruciaal zijn voor zijn verdere leven.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:10

Beloon je hem wel als hij dan voorwaarts gaat?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:21

Iemand die stemhulpen geeft aan de longe, terwijl jij erop zit en beenhulpen/teugelhulpen geeft.
Alles op z'n tijd

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:26

ik las je titel en dacht 'du'h'. maar je was waarschijnlijk zelf ook al zo ver dat een paard niet vanzelf weet dat benen 'vooruit' betekent.

ivm de persoon in het midden. onderschat niet dat dit voor het paard misschien bekender voorkomt dan wanneer er plots niemand meer in de bak staat; ookal doet de persoon in het midden niet veel. soms zijn subtiele signalen van die persoon al voldoende om het paard de link te laten leggen met wat hij kent van aan de longe, maar wanneer die persoon da ineens helemaal weg is, is hij de weg wat kwijt.

ik zou een tijdje werken met iemand op de grond erbij. jij geeft telkens je hulpen van op het paard en de persoon in het midden probeert zo weinig mogelijk te helpen. en stilaan kan je de persoon op de grond weg laten...

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 19:21

En vergeet niet dat het opeens iemand op zijn rug hebben zo'n impact kan hebben dat hij of zij letterlijk alles vergeet en bevriest.
Het is ook nog al wat, een mens op je rug, die je zelf niet kunt zien zitten.