hoe meer op de achterhand te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

hoe meer op de achterhand te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 09:27

hallo,

Mijn paard is een klein beetje overbouwd en valt dan snel op de voor hand. Nou probeer ik hem meer op de achterhand te rijden door middel van veel overgangen en als ik hem terug rijdt geef ik hem een klein tikje zodat hij zijn achterhand er meer onder doet. Dit werkt heel goed moet ik zeggen en als ik hier lang mee door zou gaan, gaat hij het denk ik wel automatisch doen als ik consequent blijf!

Maar zijn er nog meer manieren/oefeningen om hem meer op zijn achterhand te krijgen? met longeren ofzo

Ik krijg elke week privéles en gewoon les in een groep dus liever niet beginnen van ''neem les'' oid.
alvast bedankt! ;)

Latisha

Re: hoe meer op de achterhand te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:34

Je kunt tempowisselingen rijden, dus wat verruimen en dan weer wat meer terugrijden, hierbij moet je wel erop letten dat het paard niet teveel op de voorhand komt bij het terugrijden. Tempowisselingen kunnen in elke gang gereden worden. Verder zijn inderdaag overgangen en schijnovergangen goed om te oefenen.
Om de achterhand wat sterker te maken zijn oefeningen zoals wijken (volte openen en sluiten), schouderbinnenwaarts (of schoudervoor), travers en in-uitjes springen ook goed! Achterwaarts is ook een oefening waarbij het paard zijn gewicht meer naar zijn achterbenen verplaatst.
Verder is het heel belangrijk om van achter naar voor te rijden.
Tijdens het longeren kun je een pessoa-tuig gebruiken of met dubbele longe longeren, hier heb je echter wel instructie bij nodig!

Genoeg te oefenen dus!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:40

Tijdens het rijden ben je al goed bezig met de overgangen en bijtikken van de achterhand. Zelf doe ik dezelfde soort oefeningen.
Je kunt ook nog denken aan voltes open en vooral dichtrijden waardoor ze meer op het binnenbeen komen.
Daarnaast kan ik de pessoa erg aanraden. Zelf heb ik een 5 jarige slungel van 1.80 die vrij zwak is in de achterhand.
En ik vind het fijn om die 2 keer in de week aan de pessoa te hebben, veel overgangen laten maken en zo zie je hem ook eens bewegen in plaats van erop te zitten.
Door de oefeningen aan de pessoa is mijn paard enorm vooruit gegaan en veel gespierder in de achterhand geworden.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:48

Wat ik zelf altijd doe is rijden naar een verzamelde draf. Dus kortere drafpassen laten nemen, maar niet laten vertragen. Je houd hem dan tegen van voor maar je zorgt er wel voor dat hij blijft draven. Daarna maak ik hem allert door twee ophoudingen met de buitenteugel waardoor ik hem daarna kan laten verruimen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 15:04

Latisha schreef:
Je kunt tempowisselingen rijden, dus wat verruimen en dan weer wat meer terugrijden, hierbij moet je wel erop letten dat het paard niet teveel op de voorhand komt bij het terugrijden. Tempowisselingen kunnen in elke gang gereden worden. Verder zijn inderdaag overgangen en schijnovergangen goed om te oefenen.
Om de achterhand wat sterker te maken zijn oefeningen zoals wijken (volte openen en sluiten), schouderbinnenwaarts (of schoudervoor), travers en in-uitjes springen ook goed! Achterwaarts is ook een oefening waarbij het paard zijn gewicht meer naar zijn achterbenen verplaatst.
Verder is het heel belangrijk om van achter naar voor te rijden.
Tijdens het longeren kun je een pessoa-tuig gebruiken of met dubbele longe longeren, hier heb je echter wel instructie bij nodig!

Genoeg te oefenen dus!

Bedankt voor de tips!
Ik ben ook al veel bezig met schouderbinnewaarts en wijken en moet zeggen dat gaat heel goed.
Ik wil hem ook met een soort pessoa 1 keer per week longeren. Ik doen het zegmaar dan alleen achter zijn kont en dan aan de singel en niet door het bit.

Jeanneee_ schreef:
Tijdens het rijden ben je al goed bezig met de overgangen en bijtikken van de achterhand. Zelf doe ik dezelfde soort oefeningen.
Je kunt ook nog denken aan voltes open en vooral dichtrijden waardoor ze meer op het binnenbeen komen.
Daarnaast kan ik de pessoa erg aanraden. Zelf heb ik een 5 jarige slungel van 1.80 die vrij zwak is in de achterhand.
En ik vind het fijn om die 2 keer in de week aan de pessoa te hebben, veel overgangen laten maken en zo zie je hem ook eens bewegen in plaats van erop te zitten.
Door de oefeningen aan de pessoa is mijn paard enorm vooruit gegaan en veel gespierder in de achterhand geworden.

Het klint misschien een beetje raar maar ik laat hem vaak op de volte schouderbinnewaarts doen. Hij heeft veel moeite met buigen en dit werkt heel goed. Daarbij maak ik de voltes ook kleiner en groter.

Als je verzameld moet hij heel erg op de achterhand lopen maar hij gaat daar nu nog niet echt op dus dat zal niet gaan werken ;)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 03:54

nog een oefening
vanuit achterwaarts voorwaarts naar de draf

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 05:53

Ja bedankt!
Alleen ik wil niet teveel ahcterwwaarts doen met hem omdat hij eerst als hij stil ging staan en ik hem wou laten nageven fing hij aldoor achteruit nu doet hij het niet echt meer maar ik ga het wel zo af en toe doen

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:44

Springen is ook goed voor de achterhand.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 15:48

ja klopt alleen heb ik het niet zo op springen :D