Paard loopt op de volte over de schouder weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Paard loopt op de volte over de schouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 13:44

Halloo, ik heb bij het rijden een paar keer gemerkt dat ik bij een volte iets niet goed doe, mijn instructeur heeft dat al een paar keer gezegd: meer gewicht op het buitenbeen en de buitenteugel aanhouden en nageven. ik heb de neiging om mee tehangen in een volte. Maar ik probeer me er extra op te concentreren.
Maar dan doe ik dit, en nóg loopt ie over zijn schouder weg.. moet ik dan meer drijven of meer nageven en teugel erbij houden?
wat vinden jullie hiervan?
xx
Laatst bijgewerkt door Elles op 29-10-10 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Lauwyyy

Re: Paard loopt op de volte over de schouder weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:22

Ik herken dit van mijn jonge merrie. Wat vaak ook wil helpen naast de dingen die je hierboven al beschreven hebt is met beide benen flink been geven en toestaan van voren. Dan gaan ze naar voren ipv opzij.
Bij mij werkt het prima in combinatie met buitenteugel etc!

Succes

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:25

Mijne doet/deed dat ook heel erg, gewoon begrenzen, lijkt me logisch ook. :)

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:29

Inderdaad meer begrenzen, dus buitenbeen en buitenteugel eraan. Probeer je binnenteugel te ontspannen. Als ze dan nog steeds over haar buitenschouder wegloopt, probeer dan iets stelling naar buiten te vragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:27

Begin eens met stappen op een volte ipv draven.

Kan je dan een mooie ronde volte rijden, zonder dat je paard over de schouder wegloopt of naar binnen valt?
En is je paard dan mooi gebogen?
Kan je als je blijft stappen je paard tussen je teugels houden.
Net doen of het 2 stokjes zijn, daar moet je paard dan tussen blijven.
En hem dan voor je buiten hand zonder te veel stelling een beetje naar binnen zetten met de voorhand?
Je trekt dus niet aan die teugels, het zijn voor je idee 2 stokjes, waar hij tussen moet blijven.
Uiteraard zit je dan nog steeds netjes op je paard.
Als dat goed gaat het in draf proberen.

Krijg het idee, als ze bij jou weg lopen over de buitenschouder dat je allicht je binnenhand er iets te veel aan houdt,
waardoor hij zijn schouder er naar
buiten uitduwt en dan wegloopt.
Of doet ie wat anders?
Hoe oud is het paard, voor jong paard kan volte lopen met stelling en buiging best moeilijk zijn,
zeker als je perongeluk iets te veel met je binnenhand eraan zit.

Als ie echt over schouder wegloopt kom je er niet met begrenzen met je buitenbeen,
aangezien die eigenlijk alleen voorkomt dat je achter hand uitzwaait.
Kan ie nog steeds over zijn buitenschouder wegvallen.

moppie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:20

buitenbeen achter de singel, buitenteugel tegen de hals.
binnenteugel van de hals. en vooral nie te kleine voltes.
Succes

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:34

ik heb gisteren weer les gehad op de IJslander, en ik houd idd mijn binneteugel te veel aan. Ik moet mijn buitenteugel aanhouden en nageven met mijn binnenhand.

bij het afwenden moet ik drijven met mijn buitenbeen en mijn buitenteugel aanhouden.

voor draf geld hetzelfde, maar als hij toch wegloopt moet ik met mijn buitenteugel terugnemen zodat hij rechtloop, en drijven!

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:38

Mariek_ schreef:
Inderdaad meer begrenzen, dus buitenbeen en buitenteugel eraan. Probeer je binnenteugel te ontspannen. Als ze dan nog steeds over haar buitenschouder wegloopt, probeer dan iets stelling naar buiten te vragen.

Helemaal mee eens. En als je met zweep rijdt, doe dan eens je zweep in de buitenhand en tik hem iets bij. Heeft bij de mijne goed geholpen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 14:46

Britt_Mara schreef:
Halloo, ik heb bij het rijden een paar keer gemerkt dat ik bij een volte iets niet goed doe, mijn instructeur heeft dat al een paar keer gezegd: meer gewicht op het buitenbeen en de buitenteugel aanhouden en nageven. ik heb de neiging om mee tehangen in een volte. Maar ik probeer me er extra op te concentreren.
Maar dan doe ik dit, en nóg loopt ie over zijn schouder weg.. moet ik dan meer drijven of meer nageven en teugel erbij houden?
wat vinden jullie hiervan?
xx

Je instructeur heeft gelijk. Het is op zich niet heel erg als je wat meer houd, maar dan moet je wel je buitenteugel er goed aanhouden en stelling rijden. Hopelijk kun je er iets mee.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:20

Ik ken het, bij mij helpt hem hem aan de buitenkant te begrenzen en dan iets buitenbeen erbij te houden. Dan gaat het bij goed.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:39

Ik heb het met mijn merrie ook een tijd gehad, dat ze totaal door mijn begrenzing heen liep, en helemaal wegliep over d'r buitenschouder, dit was vooral in galop. Toen had ik een paar keer een zweepje gepakt en op dr schouder aangetikt, want anders oplossing ging toen niet echt, ze maakte alleen maar meer misbruik van mijn gebrek. Toen had ze wel door dat dat niet de bedoeling was, ging ze weer rustiger en kon ik het weer oplossen door normaal te rijden, dus inderdaad echt heeel erg met je buitenteugel en buitenbeen begrenzen, en binnenbeen er vooral ook aan houden zodat het wel rond blijft en niet vierkant wordt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 10:47

oke, ik zal het een x proberen met mijn zweep op de schouder tikken

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:57

Kan het zijn, dat je de binnenteugel aantrekt? Dat is een veel gemaakte fout; de binnenhand moet van de hals, maar absoluut niet naar je toe. Er mag niet méér druk op de binnenteugel zijn.
het effect van een aangetrokken binnenteugel is dat het paard ahw omknikt in de hals en dus over de buitenschouder wegloopt.

Probeer eens om je paard met de buitenteugel tegen de hals (die niet te lang mag zijn dus idd begrenst) je paard de bocht om te 'duwen'.
Let daarbij wel op dat je de buitenhand niet over de manenkam brengt, want dan is het effect van de buitenteugel volledig weg.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:00

Begrens met je buitenteugel en hou je buitenbeen goed erbij.
Mijn instructriese zegt als mijn paard het ook doet, stuur met alle twee de teugels te gelijk naar binnen( daarmee word niet bedoel dat de buitenteugel over de hals komt maar dat je de hals begrenst.)

Succes.

Danitia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 11:01

Wellicht kan een neckrope een extra helpende hand bieden? Hiermee kun je ten hoogte van de schouder net iets beter begrenzen dan met teugels.

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 14:53

Inderdaad buitenbeen iets achter de singel, begrenzen met de buitenteugel, binnenhand iets van de hals en binnenbeen op de singel. Neem met beide teugels de schouder wat mee naar binnen, dus niet valse stelling naar binnen, dan vallen ze ook snel naar buiten.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:07

Diagonaal aanrijden.
Van binnen naar buiten, maar ook van buiten naar binnen.
Je instructeur heeft het goed voor dat je iets meer buiten moet gaan zitten als hij over de schouder weg valt.
Binnen enkel wat stelling onderhouden, buiten schoudercontrole en wenden.

ManonWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:08

ik heb net hetzelfde probleem!
Ik concentreer me goed op begrenzen en buitenbeen etc... maar daardoor vergeet je (ik toch) vaak om je nog steeds te richten naar de kant waar je naartoe wil. Dus niet vergeten om op tijd goed te kijken (en lichtjes je lichaam te draaien) naar de kant waar je naartoe wil draaien.
groetjes

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:57

Ik heb hetzelfde probleem met mijn jonge merrie. Als ik mij even niet genoeg concentreer, is ze weg. Volgens mijn instructrice breng ik mijn buitenhand te veel omhoog waardoor ik haar dus de kans geef om onder de teugel door naar buiten te glippen. Het betert inderdaad wel als ik er op let mijn buitenhand iets lager te houden, goed begrenzen met het buitenbeen en vooral heel weinig druk op de binnenteugel.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 20:43

ik heb binnekort een wedstrijd op die pony, en het gaat nu al wel wat beter. mwah :P maar nu is het zo, als ik hem de volte bij c opstuur op de rechterhand, crost hij echt weg. echt heel #@$%

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:52

Begrenzen met je buitenbeen en teugel , maar NOOIT je gewicht op je buiten been,maar
op je binnenbeen houden.
Niet overdreven naar binnen gaan hangen ,maar de meeste druk op je binnenbeugel hebben.