Ik rijd dus al een maand of twee een 3-jarige merrie, en dat gaat erg goed. Ze loopt lekker voorwaarts na de eerste 10 minuutjes ook mooi ontspannen. Nou is het wel zo dat we af en toe op een andere locatie rijden, in een bak die dan niet zo modderig is als die van ons. Omdat ik dan vanaf de stal te paard daar heen ga (met de eigenaar erbij) raakt ze wel erg nerveus omdat ze gescheiden raakt van die andere merrie. Ik laat haar lekker rondkijken, met een lange teugel (niet te lang, zodat ik kan ingrijpen als het fout gaat) en dat gaat meestal wel goed. Maar als we in de bak aankomen dan hoort ze andere paarden hinniken vanuit die stal en dan begint ze erg druk te doen, dribbelen, aanspringen in galop, en terug hinniken natuurlijk. En als ik dan langs de uitgang/ingang van de bak kom gaat ze erg kijken naar dat pad, richting de stallen (heel lang pad met bomen etc, dus ze ziet de paarden niet) en als we er heen rijden, dus gewoon op de lange zijden begint ze weer heel hard te lopen. Meestal is dit binnen 10 minuten te veranderen, en begint ze weer wat te ontspannen. Maar zodra ze weer een ander paard hoort, begint het weer. Ook blijft ze enorm kijken bij de uit/ingang maar heb ik haar als we er langs zijn wel weer terug en loopt ze weer normaal.
Weet iemand hoe ik haar kan helpen haar te kalmeren? En te zorgen dat ze normaal langs de bakuitgang kan gaan?
We zijn er nu btw 3x geweest, de eerste keer hadden we haar eerst gelongeerd en daarna, na de rodeo show
, toen ik erop stapte was ze enorm braaf, ontspannen, voorwaarts. De 2e en 3e keer was ze onrustiger, en ben ik vanaf onze stal (ca. 5-10 minuutjes stappen naar die andere bak) te paard daar heen gestapt. En als ik dan in de bak ben, begint ze meteen te draven en na 10 minuten kijken, steeds aanspringen in galop en druk doen begint ze te ontspannen. Totdat er weer een paard hinnikt. Eigenlijk ging dus de eerste keer wel het best ..Groetjes Jennifer