Middenstap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Middenstap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:15

Whaaaaaaaaaaaa!! Ik stond ingeschreven op de reservelijst van de knhs wedstrijd as zondag in Eersel, maar nu keek ik even of er al iets bekend was, en wat denk je? We staan erbij!!! Slik....is wel even wat anders dan een fnrs wedstrijdje...mijn paard heeft ooit M1 gelopen dus hij kan het wel!

Nu ons prbleem:

Hoe laat ik mijn paard een goede middenstap maken??

Hij kent het wel, alleen ik nog niet met hem samen, hoop hier wat nieuwe tips te horen!

Hij gaat nu korter en sneller stappen, heel af en toe een pas goed ertussen, het ligt aan mij dat weet ik!!

Alvasyt bedankt!!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Middenstap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:19

Meer ontspannen op de teugels? En misschien dat iets meer lengte in de hals ook wil werken?

tanishabosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:20

Dit probleem heb ik ook! Ik hoop dat iemand het weet!
*sorry, je hebt hier niets aan!*
Gr

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:20

Zorg dat hij goed door zijn lijf stapt, ontspannen wat lengte geven en zijn hals wat laten dalen met een fijne aanleuning (zorg wel dat hij je hand aanneemt/volgt)

Het eerste stuk is het belangrijktse, gespannen paard is slechte middenstap :D

Succes!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:21

En volg ruim in je zit. Sommige ruiters gaan bijna tegen werken zo stil blijven ze zitten. je paard wil ruimer, dan moet jij wel zijn bewegingen volgen! Succes

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:22

Only_Gold schreef:
Meer ontspannen op de teugels? En misschien dat iets meer lengte in de hals ook wil werken?

allemaal al geprobeerd!! Wat ik nu doe is m eerst even wat "oppakken" voor de middenstap, even wakker maak met kuit en dan terwijl ik kuitdruk blijf geven, mijn handen iets naar voren en beneden brengen om zo de ruimte aan hem te geven voor de MS!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:23

Tnx!! hij is altijd te ontspannen!! Ja, dat kan dus ook...zijn grote voordeel is ook zijn grote nadeel: hij is errug relaxed!!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:24

MAAk de beweging van de stap in je onderug/heupen af, geef wat been dan maak je de beweging van de stap groter in je onderrug/hep en geef de hand mee naar voren
dus:
been, heup, hand
in die volgorde

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:25

Tnx Moll voor je reactie!! Ik lees jouw commentaren altijd erg aandachtig! Ga ik dadelijk meteen oefenen!

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:25

Als hij te relaxed is moet je hem dus meer aan het werk zetten zodat ie op jou gaat letten.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:28

MagicDay schreef:
Only_Gold schreef:

allemaal al geprobeerd!! Wat ik nu doe is m eerst even wat "oppakken" voor de middenstap, even wakker maak met kuit en dan terwijl ik kuitdruk blijf geven, mijn handen iets naar voren en beneden brengen om zo de ruimte aan hem te geven voor de MS!

Ik zou hem niet wakker maken met je kuit...zo gaat hij idd sneller en korter stappen
(zeker als hij voor wat tegen gehouden wordt) en dat is niet de bedoeling ;-)

Middenstap moet altijd vanuit de ontspanning, van achter naar voor, ruiter volgt in de beweging
en geeft het paard halslengte/ruimte, de hals daalt en het paard volgt de hand van de ruiter!

Mijn ervaring is dat je voor een correcte middenstap juist niet te veel moet doen. Hand wat openen, toestaan te verlengen en klein beetje aanvullen met been is 9 van de 10 keer voldoende. Jij geeft waarschijnlijk te veel been in combinatie met te veel tegenhouden voor, waardoor hij de kans niet krijgt te verruimen.

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:31

Heb je al eens geprobeerd om hem puur op je zit te verruimen?
Erg charmant klinkt de methode niet, maar hij werkt wel (bij mij wel in ieder geval): knijp je billen aan en 'duw' hem als het ware naar voren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:37

Vadalma schreef:
Heb je al eens geprobeerd om hem puur op je zit te verruimen?
Erg charmant klinkt de methode niet, maar hij werkt wel (bij mij wel in ieder geval): knijp je billen aan en 'duw' hem als het ware naar voren.

Gevaar is dat ruiters echt gaan zitten knijpen en/of duwen terwijl het
gewoon de beweging van je paard volgen is vanuit je bekken/onderrug....ruitergevoel!! (ontspannen is hier het sleutelwoord)

Btw veel ruiters hebben weinig tot geen ruitergevoel en gaan juist tegen de beweging in zitten....oppassen dus ;-)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:39

Ooooh, maar ik weet van mezelf wel dat ik ruitergevoel heb na 24 jaar rij-ervaring van groene paarden tot grand prix paarden...dat van het meebewegen heb ik idd nog niet erg goed geprobeerd!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:41

MagicDay schreef:
Ooooh, maar ik weet van mezelf wel dat ik ruitergevoel heb na 24 jaar rij-ervaring van groene paarden tot grand prix paarden...dat van het meebewegen heb ik idd nog niet erg goed geprobeerd!

Dan zou je toch zeggen dat je moet weten hoe een goede middenstap in elkaar steekt en tot stand komt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:46

Listiglistje: de woorden uit mijn mond.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:49

Dat klopt misschien wel ja, maar het paard dat ik nu heb heeft een andere knop dan ik gewend ben! En dat ik een grand prix paard heb gereden wil nog niet zeggen dat ik een grand prix ruiter ben he ;)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:50

Ik heb alleen HC wedstrijd ervaring, heb nooit echt voor de punten gereden, wil er nu wel voor gaan!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:52

MagicDay schreef:
Dat klopt misschien wel ja, maar het paard dat ik nu heb heeft een andere knop dan ik gewend ben! En dat ik een grand prix paard heb gereden wil nog niet zeggen dat ik een grand prix ruiter ben he ;)

Nee dat ben ik ook niet en hoeft ook niet, maar middenstap is gewoon de basis, ontspannen van achter naar voor, de hand volgen....
Een ruiter moet aanvoelen hoe hij/zij de kwaliteit van de stap kan behouden
en in het frame kan verkorten of verlengen....de passen worden vanzelf ruim als de basis goed wordt uitgevoerd ;-)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 14:54

listiglistje schreef:
en in het frame kan verkorten of verlengen....de passen worden vanzelf ruim als de basis goed wordt uitgevoerd ;-)

Mee eens!! Maar zoals ik al zei: Magic heeft een andere knop dan de "normale" paarden!!

dus tips blijven zeer welkom!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:55

middenstap is eigenlijk juist zo weinig mogelijk doen anders gaan ze in telgang, was van de zomer schrijfster op een wedstrijd en daar gingen serieus was 12 paarden in telgang in de middenstap!

dus zo min mogelijk doen, gewoon ontspannen in de hand, wat meer teugel geven zo dat de hoofd hals houding kan dalen en dan gaat hij vanzelf ruimer stappen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:55

Wat bedoelen jullie met geef de hand mee naar voren?
Echt je handen naar voren brengen of de teugels iets langer laten worden terwijl je paard deze volgt?

Bij mij is het nu dus ook zo dat mijn paard wel sneller gaat, maar korte pasjes maakt (idem in middendraf, maar dat wordt al beter): Ik ontspan mijn hand, maak de teugels iets langer en geef been.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:11

doei schreef:
Wat bedoelen jullie met geef de hand mee naar voren?
Echt je handen naar voren brengen of de teugels iets langer laten worden terwijl je paard deze volgt?

Bij mij is het nu dus ook zo dat mijn paard wel sneller gaat, maar korte pasjes maakt (idem in middendraf, maar dat wordt al beter): Ik ontspan mijn hand, maak de teugels iets langer en geef been.

Als je paard korte passen maakt doe je het toch niet goed, het is niet versnellen maar verruimen!
Ik denk dat je voor remt en gas geeft tegelijk en dat kan nooit...ik denk dat je teveel doet.
Ergens is je finetuning niet goed, pony/paard moet nl niet sneller gaan stappen....
Zoals gezegd, ontspan je hand, ga met de beweging mee en laat het paard je hand volgen.
frame verlengen en ontspannen van achter naar door het lijf stappen en voor de hand laten volgen is voldoende: de tip is dus niet teveel doen ;-)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:18

Ok hand ontspannen bij aandrijven doe ik altijd.

Misschien dus niet teveel aandrijven/ of helemaal niet aandrijven?
En meer meegaan met de beweging (hier heb ik helemaal niet opgelet of aan gedacht).

Bedankt!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:24

)
doei schreef:
Ok hand ontspannen bij aandrijven doe ik altijd.

Misschien dus niet teveel aandrijven/ of helemaal niet aandrijven?
En meer meegaan met de beweging (hier heb ik helemaal niet opgelet of aan gedacht).

Bedankt!

Jouw finetuning kan ik niet zien vanachter mijn pc :-)
Laat je instructrise het een keer filmen en kijk het eens terug...
dat wil nog wel eens helpen om je eigen fouten te herkennen (en dan niet met een roze bril kijken :D )