adt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KisszZ

adt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:39

hallo,

even een nieuw discussiepuntje van stal

ik kijk naar een les op de stal waar ik sta
de meid moet adt vragen op de rechterhand en helemaal stil rechtop zitten, liever niet de benen gebruiken maar op stem voorwaarts rijden (best moeilijk voor paardje dat liever stilstaat ;) )
om adt te rijden moet ze constant friemelen met d'r hand en niet ophouden, zelfs niet als ie netjes reageert op de hulp.
op gegeven moment moet ze stilstaan en aanvragen, dus nog steeds zonder been en dus zonder enige voorwaartse drang,
nu doet ie netjes wat ze vraagt en wil ze wegstappen, maar hij doet dit niet omdat hij op slot staat.
hetgeen ze moest doen om hem te laten stappen is uiteindelijk met een zweepje op de schouder te tikken zodat ie reageert.
ze mocht absoluut niet op de kont tikken want ze moest immers vragen om de voorbenen te verplaatsen.
nou heb ik hier nog nooit van gehoord. ik kan het mis hebben maar ik ben het niet mee eens met deze aanpak.
heb je tips, suggesties om dit anders aan te pakken, of ben je het hier met deze methode helemaal eens??
neem dan aub de tijd om ook een berichtje te plaatsen in dit topic

Anoniem

Re: adt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:41

Ik denk dat je er slimmer aan doet om dit eens te bespreken met de ruiter danwel instructeur, want die kunnen je de gedachte erachter uitleggen. Zoals je het nu beschrijft klinkt het allemaal erg raar en fout. Maar.... weten wij veel WAAROM ze dit zo doen? Misschien bereiden ze dat paard wel voor op een nieuw baasje dat een handicap aan de benen heeft ofzo.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:03

Idd, vraag het aan de ruiter/ instructeur, i.p.v. hier speculeren.

Ik heb zelf door een spierziekte last van spasmes en van ongecontroleerde benen. Ik kan dus ook niets met beenhulpen en uit principe wil ik niet op mijn handen rijden. Wat voor mij overblijft is om 80 procent op mijn zit te rijden (voorwaarts, terug, zijwaards, inbuigen, zijgangen, verzamelen.... ik wist hiervoor niet eens dat het allemaal op enkel zit kon ;))De overige 20 % rijdt ik op mijn hand en stem. Echter wordt stemgebruik op concours afgestraft, dus das ook wel goed om rekening mee te houden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:31

Bespreken met ruiter en instructeur inderdaad :-)

Je geeft zelf aan dat het paard van nature weinig voorwaarts is. Het kan zomaar zo zijn dat ze proberen het paard meer voorwaarts te krijgen met zo min mogelijk gebruik van been om het paard zo attenter te krijgen en niet af te stompen. Meer vanuit de persoonlijke energie van de ruiter.

Kijk bijvoorbeeld maar eens in dit topic: [RT-D] Steegse paarden voorwaards leren gaan