Wie herkent dit probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Wie herkent dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 10:04

Thuis rijd ik altijd in een buitenbak. Paard erg voorwaarts, gaat heel goed.
Kom ik op wedstrijd (deze tijd van het jaar binnen dus): niet vooruit te krijgen. Nouja....overdreven hoor, want de jury zei afgelopen vrijdag nog dat 'ie genoeg voorwaarts was (soms zelfs gehaast oeps), maar voor mijn gevoel heb ik die lekkere swing niet en moet ik veel te veel bijprikken met m'n spoortje. Ik rijd trouwens M1.
Mén....zo frustrerend. Ten eerste ben ik gewend het paard meer in te houden en op wedstrijd moet ik 'opeens' anders gaan rijden, namelijk veel meer voorwaarts. Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.

Paar opties:
- onbewust (boven-)benen gespannen ivm zenuwachtig
- paard vind het niet leuk ( jury zei met oefendressuur dat ie voor me wilde werken...ik verbaasd)
- weinig krachtvoer
- matig aan been

Wat denken jullie? A.s. zaterdag 1e officiele M1. Wat kan ik het beste doen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:15

Voorwaarts? is M1 niet zelfs al het begin van verzamelen?

Voorwaarts gericht rijden (tact en schwung) heeft niets te maken
met door de bak rennen en terug inhouden van voor. Waarschijnlijk
bedoel je dat je het idee hebt dat hij met "van achter naar voren rijden"
te traag aan je been is, waardoor jij het gevoel hebt alsof je te langzaam
rijd.

Je moet eens oefenen om meer met je kuiten te rijden ipv sporen erin.
Tenen naar binnen en even klemmen, reageert hij niet dan draai je je tenen
lichtjes naar buiten, zet je de spoor tegen zijn buik en WRIJF je naar achter dus in deze beweging <-----
terwijl je dit doet geef je een kleine ophouding op je teugel en ontspan je je
handen weer. (contact met je teugel maar handen stil) Hij moet nageeflijk worden
op je been en zodra hij door heeft dat kuitdruk voorwaarts betekend gaan ze veel
meer ontspannen en vanuit de achterhand lopen waardoor ze meer tonen.

Sporen er dus niet non stop continu in drukken.. het is een verfijning van
je hulp, en geen hulpmiddel om hem vooruit te krijgen.

Ik denk dat je in de wedstrijd geneigd bent je te zwaar te maken met
doorzitten. Gewoon 3x diep zuchten, hoofd leeg en rijden.

En haal uit je hoofd dat je te langzaam gaat, op de thuisbasis rijd je gewoon
veel te hard!

Ik rijd zelf Z2, en iedereen heeft probleempjes.. maar te gehaast door
een proef rijden is voor je paard en voor je schrijver niet leuk. Haha!

Ook als je hem te vlot rijd kun je je oefeningen niet zo netjes afwerken.

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!

MeFlower

Re: Wie herkent dit probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:02

Thnx. Ja ik denk ook dat ik vaak zelf te snel wil. Maar dat verhaal van benen geven etc. snap ik natuurlijk en zo oefen ik ook altijd. Heb ook privéles waarin we van achter naar voren het allerbelangrijkste vinden.
Het is niet zo dat het paard niet voorwaarts is, maar voor mijn GEVOEL minder spectaculair dan buiten. Buiten gaat het altijd veel gemakkelijker.
Ik zal er eens op letten of ik mezelf idd te zwaar maak met doorzitten. Had trouwens 187 punten voor de 1e keer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:04

Gefeliciteerd met je punten :-)

Je geeft aan zelf altijd buiten te trainen en dat je vervolgens het gevoel hebt dat je paard net niet lekker doorloopt binnen. Is je paard geschoren? Kan het zijn dat hij gewoon last heeft van de warmte binnen? Omdat hij buiten gewend is?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 11:17

Daar dacht ik idd ook aan, maar ze is nog best kort in de vacht ivm deken. Maar toch denk ik dat het meer een rijtechnisch probleem is.... Soms rijd ik ook bij iemand anders in een bak, wel buiten en dan is ze naar mijn idee ook niet voorwaarts genoeg. Meestal als ze echt aan het werk moet gebeurt het...

En het was 187 op oefenwedstrijd dus telt helaas niet mee ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:13

MeFlower schreef:
Thnx. Ja ik denk ook dat ik vaak zelf te snel wil. Maar dat verhaal van benen geven etc. snap ik natuurlijk en zo oefen ik ook altijd. Heb ook privéles waarin we van achter naar voren het allerbelangrijkste vinden.
Het is niet zo dat het paard niet voorwaarts is, maar voor mijn GEVOEL minder spectaculair dan buiten. Buiten gaat het altijd veel gemakkelijker.
Ik zal er eens op letten of ik mezelf idd te zwaar maak met doorzitten. Had trouwens 187 punten voor de 1e keer.

Haha. Ik weet wel hoe je je voelt, die van mij heeft weleens gedurende een
hele proef in passage gelopen en sommige stukken zelfs bijna piaffe. En alleen
maar omdat ik te zwaar zat en teveel bezig was het achterbeen er onder te rijden met als resultaat dat ik hem van voor teveel tegenhield.

Moest er even op gewezen worden en toen was het prima :P

Ja de truc is eigenlijk om thuis ook niet te hard te draven ook al voelt dat
spectaculairder. Anders loop je straks alleen maar tegen de lamp als je de
hele proef verzameld moet rijden. :D (net als ik teveel passage had geoefend
en meneer bij ieder beetje been heel mooi zn voetjes introk en macho ging doen)

Groetjes!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 15:16

Haha oke! Bedankt

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:07

Als de jury zegt dat het wel meevalt... dan zal dat wel zo zijn?
Maar ik denk niet dat het aan het krachtvoer ligt want dan zou het thuis ook zijn, en ik neem aan dat je paard elke dag hetzelfde aan voer krijgt?
Het kan inderdaad wel aan de zenuwen liggen.

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:23

Dat probleem ken ik wel. Mijn pony loopt thuis en tijdens het inrijden lekker voorwaarts en dan kom ik in de proef en dan zakt hij helemaal in. Voor mijn idee dan. Want laatst kwam ik uit de proef zei mijn zus wat had je een hoog tempoXD (ik rij M2 trouwens) Wat ik dan altijd doe is dan prpberen niet laten zien dat je moet werken en je paard zelf een beetje zijn tempo laten bepalen. Want als ik ga werken dat zie je gelijk dat hij onvoldoende aan mijn been is.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:30

Hey, dit herken ik ook!
Ik rijd met mijn 6 jarige L1. Thuis toch altijd wel lekker voorwaarts en vaak zelfs wat vlug/heet.
Op wedstrijd is het net andersom. Dan moet ik er echt aan werken om hem voorwaarts te houden.
M.i. is het toch een soort spanning van paard en wellicht ook ruiter.
Mijn paard vind het wel allemaal spannend, en wil dan echt gaan kijken en zo. Kan dan moeilijker zijn aandacht erbij houden en zijn concentratie vasthouden. Buiten gaat het beter, dan is er teveel te zien. Maar binnen is hij zo terughoudend met rijden.
Ik geef wel been en tik met zweep, maar hij reageert er te matig op (voor mijn gevoel).
Tja, wat doe je eraan? Moeilijk he, om zoiets te trainen. Toch gewoon veel meenemen en op andere plaatsen rijden.
Hopelijk vind hij het over een tijdje het toch allemaal minder spannend...
Heb ook al tips gekregen om supplementen te geven, maar ten eerste houd ik daar niet zo van. En je kunt hem wel iets geven dat hij beter gaat ontspannen, maar wordt hij dan niet nog rustiger??? Weet het ook niet...
Blijf deze topic ook even volgen!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:37

Had ik ook altijd last van. Een nationaal jurylid dat ik ken is ervan overtuigd dat het het gevolg is van spanning bij de ruiter. We gebruiken nu als we op wedstrijd gaan bach bloesem rescue remedy.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 19:51

Mijn paard heeft het vroeger ook wel gehad, zodra de lezer begon te lezen werd hij trager: Ik heb toen een vriendin laten lezen zonder dat er wedstrijd was, ook toen werd hij traag, maar kon ik wel beter duidelijk maken dat dat niet de bedoeling was, zonder dat het punten kostte.
En daarnaast denk ik ook wel dat een ruiter onbewust anders gaat zitten, ademhalen of hulpen op een andere manier geeft en ja, dat voelt een paard ook.
Houdt je paard alert en voorwaarts in alle overgangen.
Succes!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:29

MeFlower schreef:
T Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.

Ik denk dat het volkomen zinloos is om in het M te starten met een paard wat niet aan het been is. Het "echte werk" zit er nu aan te komen. En we weten allemaal dat het "echte werk" niet even met een drukje, en een teugelrukje gedaan kan worden. Waar je in de B nog weg komt met een paard wat niet aan het been is, in de M ben je klaar. Daarom blijven ook zoveel mensen in de L van Levenslang steken.
Terug naar de basis. Eerst je paard aan het lopen krijgen, dan pas mooi aan het lopen krijgen, dan pas weer de wedstrijd ring in.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:39

rien10 schreef:
MeFlower schreef:
T Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.

Ik denk dat het volkomen zinloos is om in het M te starten met een paard wat niet aan het been is. Het "echte werk" zit er nu aan te komen. En we weten allemaal dat het "echte werk" niet even met een drukje, en een teugelrukje gedaan kan worden. Waar je in de B nog weg komt met een paard wat niet aan het been is, in de M ben je klaar. Daarom blijven ook zoveel mensen in de L van Levenslang steken.
Terug naar de basis. Eerst je paard aan het lopen krijgen, dan pas mooi aan het lopen krijgen, dan pas weer de wedstrijd ring in.

Basis heb je altijd nodig, of je nu B of Grand Prix rijd. Basis trainen, over de rug en aan het been
van achter naar voren rijden houdt NOOIT op. Een goede ruiter weet dit en ik vind je opmerking
wat betreft M starten dan ook wat kort door de bocht. Waarom zou ze niet M voor spek en bonen
mee mogen rijden? Ik principe had ze prima punten, ze zegt zelf het idee te hebben dat haar paad
buiten harder loopt dan binnen maar jury is tevreden.

Zou toch eerder naar jezelf kijken dan voor je naar t paard gaat wijzen ;) Het is nooit of te
nimmer het paard die schuldig is. Het is altijd onkunde van de ruiter.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:03

Dag MeFlower,

Ik zou als ik jou was vaker thuis serieus de proeven oefenen (ook laten oplezen door iemand) en ook vaker ergens anders oefenen. Lijkt mij inderdaad iets met spanning te maken hebben, bij je paard en/of jezelf. Verder zou ik je adviseren om zowel thuis als op wedstrijd je te laten filmen. Dan kun je zelf terug zien wat er gebeurd!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:59

blue_sky schreef:
Had ik ook altijd last van. Een nationaal jurylid dat ik ken is ervan overtuigd dat het het gevolg is van spanning bij de ruiter. We gebruiken nu als we op wedstrijd gaan bach bloesem rescue remedy.

Haaaai :D haha....nou ik ben eigenlijk wel blij met dit gegeven! Want....ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat het aan het paard ligt. Het is zoooooon brave Fries (en super voorwaarts voor de kar en buiten dus met rijden :p). Ik zelf ben altijd ongelofelijk zenuwachtig dus het zou heeeeel goed kunnen dat het aan mij ligt!!!!!

Ik zoek sowieso de 'fout' eerst bij mezelf!! Het paard doet altijd wel erg goed mee <3 <3 . Dat zei de jury ook (ook internationale jury / grand prix) bij oefendressuur.

Tijdens de proef had ik er last van dat ik hem niet genoeg voorwaarts vond. Toen heb ik nog tijdens de proef... :o ....gedacht: wat doe ik op dit moment nou eigenlijk?!?! Ik voelde het een beetje: bovenbenen waren meer aangespannen dan normaal. Ik zei tegen mezelf: kind....doe eens relaxed en ga eens ZITTEN. Laat het paard werken en ontspan. Toen probeerde ik dat en waarempel......ze galoppeerde al duidelijk ruimer. :+ :+ :+

Overigens is het paard zo koel als een kikker. Aan spanning bij haarzelf ligt het zeker niet, want ze wordt nergens warm of koud van (ook niet van dikke trekkers die vlak langs haar heen rijden :D :D <3 ). Maar MIJN spanning voelt ze vast en zeker.....!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:59

StormyQueen schreef:
Dag MeFlower,

Ik zou als ik jou was vaker thuis serieus de proeven oefenen (ook laten oplezen door iemand) en ook vaker ergens anders oefenen. Lijkt mij inderdaad iets met spanning te maken hebben, bij je paard en/of jezelf. Verder zou ik je adviseren om zowel thuis als op wedstrijd je te laten filmen. Dan kun je zelf terug zien wat er gebeurd!

yes thnx!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:14

Natuurlijk moet er eerst een basis zijn, (@svandijk), uiteraard. Maar ik doel op het feit dat er wel mensen zijn die "gewoon" en B proef gaan starten, zonder dat de basis in orde is en dan vastlopen op een gegeven moment.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:15

rien10 schreef:
Natuurlijk moet er eerst een basis zijn, (@svandijk), uiteraard. Maar ik doel op het feit dat er wel mensen zijn die "gewoon" en B proef gaan starten, zonder dat de basis in orde is en dan vastlopen op een gegeven moment.

Ik heb TS nooit zien rijden dus of de basis voldoende is kan ik me niet over uitlaten, als de jury haar wedstrijdtempo prima vind
zou ik zeggen dat ze met oefenen op thuisbasis gewoon snel te hard rijd.. en dit gebeurd nu eenmaal.. de ene dag is een paard
vlotter en werklustiger dan een andere dag.. en ieder paard heeft een eigen tempo dat besef ik wel maar als je te voorwaarts
rijd in een proef werk je automatisch 9 op de 10 oefeningen slechter af.

En wat de basis betreft kunnen we allemaal wel les les les gaan schreeuwen maar de ene instructrice is de ander niet.
Sommige mensen zien een paard graag lekker vlot voorwaarts door de bak stieren en de ander vind een rustig tempo
belangrijker.

Zolang er geen impulsverlies op haar proef staat zou ik me niet zo'n zorgen maken en meer op haar eigen ontspanning
letten en juist niet TE veel pushen op voorwaarts gaan.

En vastlopen doen we allemaal, als dit niet zo zou zijn konden we allemaal wel tegen Anky rijden met 1 of andere ezel. Vaak is
het idd de basis, maar soms ook gewoon door onvoldoende aanleg van een paard zelf.

Ik ben ook niet zo lenig als turnsters, ik ren niet zo hard als sommige mensen, ik spring niet hoog. En zo zijn alle paarden ook
verschillend. Iedereen heeft zwaktes. Ruiter.. en paard.

+ TS heeft voor het proberen een x M gestart en 187 punten gereden. Als haar basis, met een Fries notabene flink beneden
maat was geweest had het wel meer richting 160 gezeten ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:36

Ja, das waar. Heb je gelijk in.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:17

MeFlower schreef:
Thuis rijd ik altijd in een buitenbak. Paard erg voorwaarts, gaat heel goed.
Kom ik op wedstrijd (deze tijd van het jaar binnen dus): niet vooruit te krijgen. Nouja....overdreven hoor, want de jury zei afgelopen vrijdag nog dat 'ie genoeg voorwaarts was (soms zelfs gehaast oeps), maar voor mijn gevoel heb ik die lekkere swing niet en moet ik veel te veel bijprikken met m'n spoortje. Ik rijd trouwens M1.
Mén....zo frustrerend. Ten eerste ben ik gewend het paard meer in te houden en op wedstrijd moet ik 'opeens' anders gaan rijden, namelijk veel meer voorwaarts. Ik ben hard bezig om het paard beter aan m'n been te maken, want dat is niet super....zeg ik er eerlijk bij.

Paar opties:
- onbewust (boven-)benen gespannen ivm zenuwachtig
- paard vind het niet leuk ( jury zei met oefendressuur dat ie voor me wilde werken...ik verbaasd)
- weinig krachtvoer
- matig aan been

Wat denken jullie? A.s. zaterdag 1e officiele M1. Wat kan ik het beste doen?

Vaak komt zenuwachtigheid uit onzekerheid.
Logisch als het niet lekker vloeiiend loopt.
TIP.
Zorg voor een goede coach op de wedstrijd die je helpt met de oplossing.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:17

Ja dit is een lastige situatie inderdaad, toch is het vaak zo dat paarden zich, door de ruiter of niet anders gedragen.
Die van mij is namelijk thuis ( Rij M2 ) gewoon normaal goed verzamelt en gaat op wedstrijd racen. Of dit nou binnen of buiten is, hij is gewoon te actief en te snel.

Het enige wat helpt is oefenen en oefenen, vooral ook zorgen dat jezelf rust hebt en je concentreren.

Ik denk dat je er niet zo zwaar aan moet tillen, als de jury het goed vind dan zal het voor jou gevoel slomer zijn als dat het daadwerkelijk is.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 10:55

Jep, bedankt allemaal.
Ik ga morgen (1e x M1 officieel) gewoon doen alsof ik les heb met losrijden en proberen een goede buikademhaling te hebben. En wat ik altijd tegen mezelf zeg: less is more. Dus...ik moet niet steeds benen geven, alleen als het nodig is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:40

Succes, zet 'em op!

Adem in - adem uit......

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 14:50

rien10 schreef:
Succes, zet 'em op!

Adem in - adem uit......

Dankje. Ik was lang niet zo zenuwachtig als normaal. Best rustig eigenlijk. Ik had echter WEER het probleem pffff.
We moesten buiten in de regen losrijden en toen gelijk naar binnen een proef. Het ging helemaal mis ;( en slordig vooral.
Na het afgroeten heb ik haar voorwaarts geprikt in galop en draf :o ik weet dat het niet mag (jury toeterde hmz....) maar
ik had het echt helemaal gehad!!! :( ;( Ik vond het echt niet leuk. De eigenaar zei: wat doe je joh? En hij denkt dat het wel aan mij ligt en dat het paard wel degelijk veel actie vertoont met iemand anders op z'n rug (confronterend). Nu was zijn voorstel van het voorjaar lekker buitenwedstrijdjes te gaan rijden dus dat is nu het plan. Eerst heel scherp aan m'n been maken en ik heb er op deze manier helemaal geen zin in om wedstrijden binnen te rijden. Oja had nog 178 punten. Niet heel slecht zou je denken voor de 1e keer, maar al had ik 180: mijn gevoel was niet goed en ik vond het dus niet leuk. :Z