Hoe pony weer oppakken na 3 maanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cleo_

Hoe pony weer oppakken na 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 16:48

Cleo heeft nu bijna 3 maanden stilgestaan i.v.m. hoefbevangenheid.
Ik mocht van de dierenarts een maand terug alweer beginnen, maar na een paar keer longeren en 1 keer "rijden" (alleen stappen) liep ze nog een beetje onregelmatig.
Toen besloten haar tot na de winter stil te zetten, maar nu ik haar door de wei zie sprinten en haar weer een keer aan de longe heb gehad wil ik het wel graag weer proberen..

Maar nu :+

Normaal gesproken was het altijd opstappen en wegrijden als ik een weekje (bijvoorbeeld) niet had gereden. Maar goed omdat ze aan de longe nu vrij heftig reageerd durf ik er eigenlijk niet zo heel goed op te stappen (jaja schijterd dat ik ben :7 )
Nu had ik me al wel bedacht om voordat ik er op stap eerst de frissigheid eraf te laten lopen aan de longe maar dan? En hoe ga ik dat opbouwen? Kwa conditie is ze niet extreem achteruit gegaan dus opzich houdt ze een half uur makkelijk vol, maar is dit wel eerlijk tegenover haar om zo te beginnen..

Wat dat beteft ben ik een leek op dit gebied dus.. HELP

maxime_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:52

anders probeer je het eerst gwn ff met iemand die er naast loopt met stappen, en daarna zonder proberen. en dan moet je gaan opbouwen na elke week of 2 weken een gang hoger. of bedoelde je dat niet??

groetjes maxime en heel veel suc6!!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:23

misschien eerst aan de longe, jij erop,iemand anders houd dus de longe vast,
als dat goed gaat zonder longe in de longeerbak, misschien proberen te draven ect. en als alles goed gaat een keer stappen in de normale bak met iemand ernaast en daarna alleen?
Succes! Groetjes Celin

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:28

Ik zou rustig aan opbouwen en beginnen met longeren, conditie heeft niet alleen met luchtinhoud te maken maar ook met spieren en die hebben niet veel gedaan en een andere stand gehad afgelopen tijd. 3 tot 4 keer per week beginnen met 20 minuten longeren, de week erna 2x longeren, 2x rijden ook dan 20 minuten, week erna 30 min, dan 40 etc.
Zorg voor variatie en doe vooral rustig, daar kun je uiteindelijk langer schik van hebben.

De ergste frisheid/blijheid gaat er misschien ook wel af door het longeren (of hij/zij is gewoon blij dat ie weer aan het werk mag ;) )

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:44

longeren zou ik juist niet doen omdat dit nl erg belastend is voor pezen, banden, spieren en gewrichten. Ik zou om de dag 15 tot 20 minuten wat stappen onder het zadel en dan zo veel mogelijk rechtuit. Dit dan wat opbouwen met draafwerk van eerst 1 - 2 minuten na een week weer wat meer etc. Op het internet zijn hier best schema's voor te vinden. Wees erg voorzichtig, te snel is niet goed.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 03:27

Schangah schreef:
longeren zou ik juist niet doen omdat dit nl erg belastend is voor pezen, banden, spieren en gewrichten. Ik zou om de dag 15 tot 20 minuten wat stappen onder het zadel en dan zo veel mogelijk rechtuit. Dit dan wat opbouwen met draafwerk van eerst 1 - 2 minuten na een week weer wat meer etc. Op het internet zijn hier best schema's voor te vinden. Wees erg voorzichtig, te snel is niet goed.

Maar TS durft er niet meteen zo op te stappen.

TS: Heb je de mogelijkheid om in een rijbaan te longeren?
Zo kan je gebruik maken van de hele bak, waardoor je paard veel lange lijnen kan maken.
Lekker veel laten stappen aan de lijn

*eerste week
10 minuten stappen
3 minuten draven
10 minuten stappen.

*tweede week
15 minuten stappen
6 minuten draven
15 minuten stappen.

Misschien durf je na het draf gedeelte wel zelf de laatste stapronde erop te zitten?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:40

Je kan aan de dierenarts iets kalmerends vragen, kreeg ik ook als advies toen die van mij een tijd had stil gestaan.
Heb ik niet gedaan omdat ik wel vertrouwen had.
Of je kunt vragen of iemand met je paard aan de longeerlijn meestapt de eerste keren.
In ieder geval alleen rechtuit werk de eerste weken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:43

Ik zou ook niet gaan longeren, is heel slecht voor de hoeven en de pezen.
Kan je haar niet even haar ding laten doen in de bak en daarna een wandeling te voet gaan maken? Eventueel samen met een vriendin en een rustig paardje erbij?
Zo zou ik beginnen

Sreggae

Re: Hoe pony weer oppakken na 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:50

Ik zou ook eerst even longeren, kijk hoe hij dan is.
Doe dit bijvoorbeeld om de 2 dagen, dan 2 dagen rust, kijk hoe dit bevalt.

Dan er gewoon op, dat is een kwestie van gewoon doen! Zorg dat er iemand bij is die je kan helpen en vasthouden

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:00

gewoon heel rustig opbouwen

vilouma

Re: Hoe pony weer oppakken na 3 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:15

Mijn paard heeft een maand aan de longe gelopen ivm behandelingen bij de fysio, ik moet hem nu ook weer heel rustig op gaan bouwen.

eerst aan de longe een tijdje vind ik zeker een aanrader :)

Uiteraard gewoon enorm veel aandacht besteden aan het losstappen,vooral bij paarden die langere tijd hebben stilgestaan moeten die spieren eerst lekker doorbloed worden. En gewoon een keer op 2 a 3 alleen maar stappen, als de stap goed is na een paar keer, wat kleine simpele draf stukken meepakken, vaak is het dan het beste om gewoon lekker lang en laag in te stellen en geen volte's oid te rijden,dat is dan nog teveel belasting, gewoon rechtuit. En van 5 minuten draven ga je na een paar keer naar 10 minuten draven en zo bouw je op naar 15 min,20 min en ga zo maar door.