Aladin @ Dressuur en Springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Aladin @ Dressuur en Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 15:22

Hoi Bokkers!
Ik was in de herfstvakantie naar Saugut ( meer erover in mijn profiel). Daar heb ik dus mijn eigen paardje Aladin staan. Omdat ik Aladin niet zo heel vaak zie, is ons hoofddoel om van elkaar te leren en dan thuis weer verder te leren, zodat we gelijk opgaan. Dit werkt erg goed. Aladin is 4 jaar en nog een hengst. Hij houdt heel veel van springen. Springen is híj denk ik B. Ikzelf rijd dressuur in de B, maar met een andere pony. Met die pony heb ik ook een paar winstpunten, maar dat is een heel ervaren pony. Volgens Marietha (mijn Duitse instructrice) en Thilo (Seelitz instructeur) kan hij Duitse L springen lopen over een paar jaar. Aladins dressuur is nu denk ik nog niet eens B met mij erop.

Zelf ben ik iemand die meer van springen dan van dressuur houdt. Helaas is dressuur dan ook niet mijn beste kant. Omdat voor het springen de dressuur goed moet zijn, gaan we voortaan 's ochtends dressuren en 's middags springen. Van de laatste dag heeft mijn vader foto's gemaakt.

Onze problemen zijn:
bij dressuur:
- houd ik mijn handen niet stil genoeg, daardoor gaat Aladin met zijn hoofd omhoog lopen. Híj kan wel zakken, ik moet het nog leren.
- mijn beugels lijken misschien kort, maar ik kon mijn voet nog net in de beugel houden. Dit hadden we expres gedaan, anders zit ik namelijk niet mooi door ( lees: ik hobbel als een gek)

bij springen:
- ik druk mijn kuit niet aan vlak voor de sprong', daardoor wordt hij onzeker en weigert hij eerder
- mijn onderbenen wiebelen in galop, bij een dressuurzadel minder ( hier helaas geen foto's van galop)
- ik weet niet of mijn verlichte zit goed is
- we kunnen geen krappere bochten in galop rijden, daardoor loopt Aladin meestal langs de hindernis.
- in verlichte zit leg ik mijn benen veel te ver naar achteren. daardoor val ik zelfs soms bijna.

Met springen gebruik ik wel een martingaal, omdat Aladin dan behoorlijk heet kan worden. Ook draag ik een bodyprotector, maar het was koud,dus zit er een jas (en een trui??) overheen. Het was namelijk heel koud (4 graden C overdag en vriezen 's nachts). Door de kou zijn er ook minder foto's dan normaal ( meestal hebben we na 1 week 100 foto's, nu 'maar' 60 foto's)

De foto's:
dressuur

Afbeelding 1. een kleine volte
Afbeelding 2. hakken meer uitdrukken.
Afbeelding 3. uitleg, "als je je handen stil houdt, dan gaat ie naar beneden!"
Afbeelding 4. dan gaat hij inderdaad zakken. In stap deed hij het ook. Daar helaas geen foto's van.
Het springen:
Afbeelding 5. Balkjes lopen
Afbeelding 6. kruisje, hier leg ik mijn been te ver naar achteren. Daardoor heb ik geen balans.
Afbeelding 7. 2de van in-uitje, hier zit ik beter met mijn benen, alleen vlieg ik met mijn armen.
Afbeelding 8. Mijn been zit ver naar achter, omdat we in de rechtergalop moesten landen ( is niet gelukt :o .)
Afbeelding 9. de oxer. Hier zie je dus heel goed mijn been-probleem.
Afbeelding 10. dit vind ik eigenlijk nog een van de beste foto's.
Afbeelding 11. ik wil groter zijn dan mijn pony!! :+ Dus niet echt de bedoeling.

Even ter vergelijking, dit was in mei:
Afbeelding

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:23

even een vraagje (kon ik niet zo opmaken uit de tekst)
jij rijdt dit paardje om de zoveel tijd maar als jij er niet op rijdt, rijdt iemand anders er dan op ?
en rij je nu 2x per dag?
quote:gaan we voortaan 's ochtends dressuren en 's middags springen.
want dat vindt ik wel veel voor een 4-jarige.
ik zou eerst nog wat aan de dressuur doen en dan pas hoog springen want je maakt al aardige sprongen.
als de dressuur wat is bevestigd dan kun je gaan springen.
mag ik vragen waarom je hem hengst hebt gehouden?
(en ik denk dat je neusriem wat strakker mag)

tjosefiina2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:25

leuk ponytje!
hoe vaak word hij gereden?
hij heeft volgens mij niet zo veel spieren?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:29

2 x per dag rijden op een 4 jarige???????? :O
en elke dag springen? dat verveelt op den duur voor je paard hoor! en voor een 4 jarige is elke dag rijden al veel! ik zou eerst maar wat minderen sorry!@

edit wel leuk beestje!

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:31

Ohohoh
Dit is geen fijn beeld.
Paardje drukt heel erg zijn rug weg en mist bespiering. Word hij buiten die weken dat jij er bent wel bereden? Ook dan vindt ik 2 keer per dag wel heel erg veel voor een 4 jarige. Hou het eerder bij 4 keer per week, ook al zie je hem niet zo vaak en wil je graag rijden.
Probeer het voorlopig toch bij dressuur les te houden, ook al vind je dat minder leuk. Werk aan actief rijden, maak veel overgangen, kleine voltes en laat hem je hand opzoeken. Trek hem niet in de krul maar probeer voorlopig lang en laag te rijden, laat hem zijn rug gebruiken en ga dan pas aan de nageeflijkheid werken!
Ik vind het heel erg kwalijk dat je instructeur je ook zo hoog laat springen terwijl de techniek ver te zoeken is. Als je toch per se wilt springen hou het dan bij balkjes draven/galopperen en in-uitjes springen en sla die hogere sprongen op het laatst over!

ismy

Re: Aladin @ Dressuur en Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:35

ik ben helemaal met Deleja eens :) overigens is de dressuur echt belangrijker voor springen dan je denkt! in de dressuur is nog veel te zoeken en in het springen ook! maar ja hij is nog maar 4! en daarom nog genoeg tijd dus waar zovaak rijden?

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:41

Het been probleem kan al een heleboel opgelost worden door een goed VZH-zadel of springzadel!
Een dressuurzadel heeft vaak wrongen die je benen naar achteren duwen tijdens het springen ;)

Het feit dat je pony pas 4 jaar is laat ik maar achter wegen, is al genoeg over gezegd.

Edit; zie nu dat je wel al twee verschillende zadels hebt.

Probeer dan beter met je knieën te klemmen en onderbenen netjes aangesloten te houden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:51

@craiester, ja, hij wordt dan ook elke dag bereden.
maar dat 2x per dag is alleen in de vakanties en dan zijn we daar 4 dagen, waarvan hij toch 1 dag 1x heeft gelopen. Hij ziet er volgens jullie misschien niet zo bespierd uit, maar hij is het zeker wel.
Het hengst houden, waar hij vandaan komt, hebben ze niet heel veel geld en ze houden alle paarden daar eigenlijk hengst. Ze dekken er ook mee, niet met Aladin.
@Delaja,
ik trek hem niet in de krul. Dat heb ik nooit geprobeerd en dat ga ik ook nooit proberen.
Over het 2 x per dag rijden: als Marietha vindt dat een paard dat aankan, dan geloof ikdat. Zij houden wel rekening met wat een paard kan. We hebben trouwens neit elke dag 2x gereden. Verder is het rijden niet een vol uur dacht ik.

@Sasje, dankjewel en ja, ik heb 2 verschillende zadels ja. Maar met het springzadel gaan mijn benen veel meer bewegen. Tot mijn knie lukt het wel, maar mijn onderbenen zijn écht vreselijk.

@ Ismy, ik weet dat dressuur erg belangrijk is. In Nederland rijd ik 2x in de week dressuur. Maar de dressuur daar is wel wat anders. HEt is moeilijk uit te leggen, maar de paarden daar rijden heel anders.
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 23-10-10 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:53

MMMMMM...geen fijne foto's om naar te kijken!
DE pony ziet er sowieso niet zo lekker uit ( vind hem wel erg schraal)
Dan zou ik toch eerst zorgen dat je dressuurmatig veel beter gaat rijden, dit ( op de foto's tenminste) lijkt er niet eens op!
Eerst leren zitten en leren voelen wat je paard onder je doet, pas dan kan je met een paard gaan springen!
In jou geval is het eigenlijk nog veel belangrijker dat je de basis eerst eens onder de knie krijgt, omdat je paardje pas 4 jaar is en jij hem dus alles moet gaan leren!
Ik heb dan ook...sorrie!!...geen goed woord over voor die persoon die jou zogenaamd les staat te geven, die kan zichzelf beter eerst eens gaan verdiepen in het africhten van een paard, want 2 keer per dag rijden op een 4 jarige die zo loopt als op de foto's is gewoon vragen om een stuk paard!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 16:57

@Aerdenhout
Dankjewel voor de tips, maar ze doen dat al jaren en geen enkel paard is versleten.
Mijn paard is inderdaad 4, maar hij leert mij ook nog steeds dingen.
ja, ik vind hem ook een beetje dun, maar ja, hij krijgt wel goed te eten en is niet ziek. Dat snap ik zelf ook nog niet

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:01

Ik vind het ook niet zo'n fijn beeld geven. Paard lijkt inderdaad de rug weg te drukken, is schraal en geeft nergens de indruk dat hij plezier heeft in wat hij doet. Het ziet er gewoon niet goed uit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:02

Iemand kan het al jaren...zo doen...maar dan hoeft het nog niet goed te zijn natuurlijk.
En hoe oud zijn de paarden daar op stal?
ouden ze de paarden daar, of is het een africhtings handels stal?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:08

Ik zou willen zeggen tegen TS: je hoeft niet naar ons te luisteren, maar luister wel naar je paard. :)

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:29

Ik vind het er echt niet fijn uit zien. :n Je pony is ook erg mager en onbespiert. Voor de rest sluit ik me aan met mijn voorgangers.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:32

Beste mensen
Ik vind het niet leuk dat jullie helemaal niet ingaan op de vragen die ik stel. Aan al dat ander kommentaar heb ik niet zoveel behoefte dus laat verder maar zitten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:36

ik ga niet meer in op het andere commentaar.
wat ik wel vraag; zit je neusriem niet los? het lijkt of fie een beetej hangt :+ ?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:44

LoveBodin schreef:
Beste mensen
Ik vind het niet leuk dat jullie helemaal niet ingaan op de vragen die ik stel.

Welke vragen?

Citaat:
Aan al dat ander kommentaar heb ik niet zoveel behoefte dus laat verder maar zitten.

Het is goedbedoeld. Laat het even bezinken en reageer er dan nog eens op zonder in de verdediging te schieten. :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:50

Delaja schreef:
Ohohoh
Dit is geen fijn beeld.
Paardje drukt heel erg zijn rug weg en mist bespiering. Word hij buiten die weken dat jij er bent wel bereden? Ook dan vindt ik 2 keer per dag wel heel erg veel voor een 4 jarige. Hou het eerder bij 4 keer per week, ook al zie je hem niet zo vaak en wil je graag rijden.
Probeer het voorlopig toch bij dressuur les te houden, ook al vind je dat minder leuk. Werk aan actief rijden, maak veel overgangen, kleine voltes en laat hem je hand opzoeken. Trek hem niet in de krul maar probeer voorlopig lang en laag te rijden, laat hem zijn rug gebruiken en ga dan pas aan de nageeflijkheid werken!
Ik vind het heel erg kwalijk dat je instructeur je ook zo hoog laat springen terwijl de techniek ver te zoeken is. Als je toch per se wilt springen hou het dan bij balkjes draven/galopperen en in-uitjes springen en sla die hogere sprongen op het laatst over!

Ik heb het hier helemaal mee eens.
Ik vraag me zowieso af waarom je instructeur je laat springen.. Als je pony nog geen evenwicht heeft in de dressuur en zijn rug wegdrukt word springen onmogelijk. ik bedoel dit niet boos naar jou of je instructeur ik wil je alleen maar tips geven
Ik zou eens kijken of je privélesjes kunt nemen van een half uurtje en dan alleen maar dressuur. dan heb je meer aandacht voor jezelf en je ziet duidelijk verbetering in je pony. Als ie helemaal laag en ontspannen loopt beginnen met springen.
Het kost tijd en moeite en het is niet altijd even leuk. maar je hebt er later veel plezier van.
Super leuke pony trouwens, veel succes ermee! :)

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:16

Ik vind het beeld ook niet fijn.
Maar waarom mogen we daar niks meer over zeggen?
Je plaats hier een topic met de vraag wat wij er van vinden.
Wij geven reacties met Tips! en jij schiet gelijk in de verdediging.
Daar heb je echt niks aan.
Zoals al is gezegd zou ik lekker dressuur rijden eerst, en dan beginnen met 3 keer per week zo 'n 40 min. en zo verder opbouwen. Lekker veel overgangen en figuren rijden zodat je pony wat meer spieren krijgt. En je kunt ook eens een keer iets anders doen dan rijden. De meeste paarden vinden dat wel leuk.
Zoals lekker longeren met een paar balkjes zodat hij goed zijn evenwicht vind. Voordat jij hier met al je gewicht ook nog een bovenop gaat zitten en hoge sprongen gaat maken. Dat is niet goed voor de pony en hopelijk merk je zelf ook dat hij niet echt lekker balans heeft.

En dressuren is nier echt wat jij doet op de eerste foto.
Je zou hem eens een paar keer lekker lang en laag moeten laten lopen, dat helpt misschien dat je je ook wat beter kunt verdiepen in wat dressuur nu echt inhoudt.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:19

maar.. waarom houden ze dan zoveel paarden als ze geen geld hebben om ze te castreren? Als er toch niet mee gedekt zou worden zou het veel beter zijn om ze te castreren.. verder sluit ik me ook aan bij de voorgangers..
En dit commetaar is echt goed bedoeld voor jou, we proberen echt niemand naar beneden te halen, we proberen je het beste advies te geven voor jou en je paardje

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:25

Als je geen commentaar wilt, moet je ook geen topic openen. De mensen die reageren bedoelen het allemaal goed hoor. ;)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:53

Het spijt me zeer maar ik dacht dat ik naar een 20+ paard zat te kijken op de foto's :=
Je paard is inderdaad erg schraal... Vind het er niet echt lekker uit zien :n

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:55

Kijk we bedoelen het allemaal goed.

natuurlijk zitten er hier en daar ook wat eigenwijze bokkers tussen :+

maargoed.
ik zou zoals iedereen hier wel zegt, meer aan je dressuur werken.
Aan de stelling, en je onderbenen en handen dan.
Door stelling te vragen gebruikt een paard zijn rug op de juiste wijze. (zou dan ook kunnen dat hij meer bespiering krijg :+ )

ook letten dat je stuurt met je hele lichaam.
Oefen daarmee, en ik denk dat je foto's er dan een stuk mooier uitzien.

En ik zou zeggen, ga pas over een half jaar ofzo echt actief springen.
Hij is nu nog echt jonge pony die veel leert, dus houd het bij de basis van de dressuur.

Ik had nog een vraagje, jou pony staat dus niet bij jou in de buurt... waarom is dat? en komt hij ooit bij jou in de buurt te staan?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:59

weet je zeker dat ie 4 is ? hij ziet er namelijk uit als 2, maar dat kan natuurlijk ook door de bespiering komen.

ik ga verder niet herhalen wat iedereen hier zegt, alleen even dat ze het echt goed bedoelen, en dat niks hier (volgens mij) gemeen bedoeld is. het is om jou en je paardje te helpen. dus probeer er maar naar te luisteren ! :)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:00

Ik sluit me aan mij al het vorige commentaar, en ik vind dat ze het nog heel erg netjes brengen TS.
Wat ik echt bijzonder apart vind, is dat jij een eigen paard hebt, die je maar een aantal weken per jáár ziet!!!
En dat je vervolgens zegt dat ze JOUW paard niet kunnen castreren omdat ZIJ geen geld hebben. Sorry hoor, maar het is toch JOUW paard, dan moet JIJ de castratie betalen.
Waarom haal je het paardje niet gewoon naar NL zodat je lekker elke dag naar hem toe kan? (En dan natuurlijk niet elke dag rijden...)
Verder vind ik het er ook niet proffesioneel uitzien, sorry.