bit vast pakken tijdens de galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

bit vast pakken tijdens de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:32

Ik had eens een vrraagje,
Ik heb vandaag voor de eerste keer met een paardje gereden waar ik waarschijnlijk halve stal mee ga doen.
Ze was heel braaf in stap, draf, ze zette gene stap verkeerd ook al was ze het niet gewoon om in een piste te lopen, enkel de galop was een probleempje. Ik zette de galop aan en ze was weg, haar hoofd naar voor en ze pakte haar bit vast, heb 2 toeren gegalopeerd voor ik ze stil kreeg.

Wat kan je doen dat ze al tenminste haar bit niet vast pakt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:44

Mijn tante haar paard doet dat ook haha. Die doet het ook weleens in draf als hij vind dat ik mn teugels te kort heb en hij teveel "opgericht" moet rijden.

Probeer met een ontspannen (maar niet bungelende) teugel vanuit draf (lang laag en diep) rustig aan te galloperen en niet iedere pas te drijven, als hij het bit dan nog vast pakt pak je snel je teugels kort en hou je je buitenhand strakker, met je binnenbeen duw je hem tegen de "muur" aan (niet omtrekken!) Als hij tot rust gekomen is (binnen hooguit 10 tellen) weer opnieuw aandraven en opnieuw proberen.

Doet hij het niet meer langzaamaan je teugels op maat proberen te nemen.

Veel paarden pakken het bit vast omdat ze hun rug vast zetten, het kan ook zijn dat hij ergens last van heeft maar dit is bij mijn tante haar paard niet zo. Die maakt zijn rug hol, en de enige manier om hem bol te rijden is om hem lang laag en diep te rijden. Bij die van haar werkt dit, maar het hoeft niet te betekenen dat het bij alle paarden werkt natuurlijk...

Weetniet of je weet wat lang laag en diep rijden inhoudt... anders zou ik je toch adviseren een instructrive raad te plegen..

dromertje2

Re: bit vast pakken tijdens de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:50

maar het probleem was dat ik ze niet gestopt kreeg, ze is zelf uit haar eigen van hand veranderd via de diagonaal, ze trok mij ook echt uit het zadel, was al blij dat ik was blijven zitten want het was ook een heel ongecontroleerde galop. In stap en draf was echt alles perfect. Maar dit is een werkpuntje

Kan je dit rijtechnisch oplossen of eerder een ander bit ofzo

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:59

chanel1985 schreef:
maar het probleem was dat ik ze niet gestopt kreeg, ze is zelf uit haar eigen van hand veranderd via de diagonaal, ze trok mij ook echt uit het zadel, was al blij dat ik was blijven zitten want het was ook een heel ongecontroleerde galop. In stap en draf was echt alles perfect. Maar dit is een werkpuntje

Kan je dit rijtechnisch oplossen of eerder een ander bit ofzo

Ik had mn sporen er in gezet en haar in een hoek tot stilstand gebracht,
maar ik ben vrij handig qua rijden.. voel het meestal al aankomen dus kan
er vrij snel op inspelen :$ Als ik die van me tante op een volte laat uitrazen
dan hou ik m idd ook bijna niet meer en istie in staat om van links uit t niets
naar rechts te springen. Ik weet niet wat voor bit er in hangt, maar er zijn
weinig bitten die dit tegengaan.. ze zeggen wel dat het helpt maar heb er een
hard hoofd in zoals bitten met tonglepels enz. Ik denk dat ze dan juist gaan
staken ipv TE voorwaarts te zijn.. Wat je iig niet moet doen is je handen omhoog
te laten trekken!! Dan gaan ze NOG harder. Handen laag, desnoods 1 ruk links of
rechtsom (altijd richting bakrand) en je binnenbeen er goed aan. Vaak schrikken
ze er wel van!

Die van mn tante geeft het vrij snel op als ik snel reageer. Vaak is het feit dat
ze het kunnen maken en "winnen" al genoeg om door te gaan.

Maar nogmaals.. het kan ook een rugprobleem zijn, want misschien stapt en draaft
hij met een holle rug maar doet het pijn als hij met galloperen zijn rug bol moet zetten.

Het hoeft niet te zijn dat ze in alle gangen reageren hoor! Doet hij het bij anderen ook?

En anders zou een instructrice het je misschien beter uit kunnen leggen.....

via woorden is het best lastig. ik laat meestal ZIEN wat ik bedoel haha

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:03

Ik zou les nemen met dit paardje. Ze kan overigens het bit niet vastpakken, maar ze zet haar hals vast. Waarschijnlijk komt dit, omdat ze nog niet in balans is in galop. Met les kun je gaan trainen om haar soepeler en sterker te maken en dan pas weer proberen om te galopperen. Succes!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:05

Ik wil het nu niet teveel opblazen, want ocharme het beestje is het niet gewoon om in piste te rijden, ik heb eerlijk gezegt ze self ervoor nooit zien rijden omdat de eigenares bijna niet rijd met haar en al ze rijd buiten in het bos gaat rijden.

Ik zelf heb eigenlijk al 2 jaar niet deftig gereden omdat ik met mijn eigen paard niet veel mocht rijden door blessure's, de laatste maanden zelfs alleen een halfuurtje stappen, nu is ze met pensioen (26 jaar) en krijg ik de kans om helve stal te doen zodat ik terug kan rijden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:06

Jennyxx schreef:
Ik zou les nemen met dit paardje. Ze kan overigens het bit niet vastpakken, maar ze zet haar hals vast. Waarschijnlijk komt dit, omdat ze nog niet in balans is in galop. Met les kun je gaan trainen om haar soepeler en sterker te maken en dan pas weer proberen om te galopperen. Succes!

Ja daarom zeg ik ook al, ik heb er een hard hoofd in dat bitten met tonglepels e.d. zouden werken, vaak gaan ze dan juist in de staak.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:06

ik ga zeker les nemen, heb het al gaan vragen, dus zie het wel postitief in, ik kan nu ook niet verwachten dat alles perfect is.

Ze was voor de rest heel braaf, wat voor mij heel belangrijk is omdat ik nogal een bangescheet ben en het vertrouwen echt moet groeien
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-10-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:09

Gewoon rustig blijven, laat je niet gek maken. Het komt wel goed als je iemand bij je hebt die je kan steunen en er ervaringen mee heeft of een goede oplossing weet!

Veel succes!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:12

sorry hoor ik denk dat je het echt verkeerd opvat, ik ben al gaan horen voor les en iedereen moet toch kunnen leren, daar dienen lessen toch voor, allé dat denk ik toch.
En waar zeg ik dat dat de les te duur is, daar heb ik nooit iets over gezegt.
En ik bedoel er alleen maar mee dat rome niet op één dag gebouwt is!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:13

chanel1985 schreef:
sorry hoor ik denk dat je het echt verkeerd opvat, ik ben al gaan horen voor les en iedereen moet toch kunnen leren, daar dienen lessen toch voor, allé dat denk ik toch.
En waar zeg ik dat dat de les te duur is, daar heb ik nooit iets over gezegt.
En ik bedoel er alleen maar mee dat rome niet op één dag gebouwt is!

Ik zag dat je voor mijn berichtje al bericht had gestuurd dat je al had gevraagd om les te gaan volgen had hem daarom ook al gelijk verwijderd! :o

Is ook zo, het kan ook niet in 1 dag.. ik denk alleen dat je meer profijt hebt van iemand die les geeft dan van een paar lettertjes op een scherm ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:15

chanel1985 schreef:
ik ga zeker les nemen, heb het al gaan vragen, dus zie het wel postitief in, ik kan nu ook niet verwachten dat alles perfect is.

Ze was voor de rest heel braaf, wat voor mij heel belangrijk is omdat ik nogal een bangescheet ben en het vertrouwen echt moet groeien

Fijn dan dat ze zo braaf is. De galop is echt een balans probleem. Gewoon lekker in stap en draf gaan oefenen in de bak. Dan komt het vanzelf tzt goed.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:16

ik kon ook al niet meer volgen, ik had een hele andere reactie gelezen, ik geef antwoord en er staat ineens iets helemaal anders, niet erg hoor.

Dat is ook zo van les leer je meer maar ik dacht ik gooi het eens op bokt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:18

chanel1985 schreef:
ik kon ook al niet meer volgen, ik had een hele andere reactie gelezen, ik geef antwoord en er staat ineens iets helemaal anders, niet erg hoor.

DAt is ook zo van les leer je meer maar ik dacht ik gooi het eens op bokt

Sorry!!! :o :D Ik wil ook veel te snel reageren altijd! Nee idd, toen ik las dat je les had
gevraagd toen dacht ik Oeh.. als ze dat zegt beetje raar om dan zo een reactie te geven.
Daarom had ik hem al gauw weggehaald ja, staat anders net of ik je af probeer te kraken
en dat wil ik echt niet!

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:11

Misschien een ander bit proberen? Strenger of juist niet??