16-jarige dame @ eerste dressuurwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

16-jarige dame @ eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 19:25

Hoi allemaal!

Zondag 17-10-2010 heb ik mijn eerste wedstrijd gereden met mijn paard. We hadden allebei nog nooit een dressuurwedstrijd gereden. Eerst even wat info over mijn paard. Madness is een springgefokte (Zeus) 16-jarige merrie. Ik rijd haar bitloos maar voor de wedstrijd moesten we met bit. Ze wil hiertegen nog wel eens in verzet komen. Ik rijd met een Myler level 1 bit, hier loopt ze het best op. Er zijn van de wedstrijd 2 filmpjes gemaakt en ik zou aan de hand hiervan graag tips krijgen :) Madness is nogal een stresskip die het absoluut niet leuk vind om alleen te zijn. Ze voelt zich het prettigst als er andere paarden om haar heen zijn. Mijn verwachting van deze wedstrijd was dan ook minimaal. Ik had verwacht dat we vooral snel en gespannen door de bak zouden vliegen. Tot mijn grote verbazing was ze erg relaxed tijdens de proef. Omdat mijn doel ontspanning was was ik al helemaal tevreden over haar. Daardoor heb ik er eigenlijk (te) weinig aan gereden en dat zie je goed terug in de proef. Mijn verbeterpunten zijn dan ook:

- Actiever voorwaarts (en daarmee ook meer nagevelijk).
- Meer stelling en buiging vragen.
- En Overgangen (met een hoofdletter ;))

Al met al ben ik dus zeer tevreden over mijn paard en ben ik degene die nog een hoop te verbeteren heeft :)

1e proef:

http://www.youtube.com/watch?v=PkIckFYwc9U

Bij de overgang van galop naar draf en daarna na stap hoorde ze wat in de hoek. Dat gaat dan ook niet helemaal goed. Let trouwens ook even op mn lieve moeder die het veruimen van de stap pas voorleest als ik het al aan het doen ben :') Ze was zo zenuwachtig :(:)

2e proef (let niet op het commentaar van mijn (anti-dressuur)stiefvader :') ):

http://www.youtube.com/watch?v=O7dsS2AygYc

Mijn punten waren trouwens 164 en 172 wat ik, om eerlijk te zijn, de proeven niet waard vond..

Graag hoor ik jullie tips!!

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:56

Ik vond het er nog niet zo heel slecht uitzien.
Ik denk dat je door de zenuwen niet gereden hebt. Het ziet er vrij ontspannen uit. Probeer hem de volgende keer niet zo lang te laten, ook moet hij activer gaan lopen. En meer nageefelijk. Hij geeft totaal niet na. Maar dat geef je zelf al aan. Als je met je paard verder wil komen moet je wel winstpunten kunnen pakken. nog 'n lange weg te gaan.
Ik vind dat de punten wel terecht zijn. Er zitten namelijk wel een aantal brave ontspannen stukken tussen. Sucses verder en mss gaat het de volgende keer nog beter.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 06:05

Bedankt voor je reactie. Ik moet haar inderdaad meer bij elkaar rijden. Thuis loopt ze overigens stukken beter dan dit. Ik moet mezelf gewoon aanleren om er aan te rijden op wedstrijd.

BrittOllie

Re: 16-jarige dame @ eerste dressuurwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:56

idd,
iets meer verzameld rijden ;)
En voorwaartser , vooral in de galop, het hoeft niet zozeer harder te zijn, maar de achterhand moet er meer onder ;)
ook is je paard erg actief met zn hoofd, toch iets meergesloten proberen te rijden ;)
En je moet je handen wat hoger zetten, en wat arroganter rijden, van hier kom ik aan ! ;D
vind trouwens die 164 voor je proef wel redelijk laag :P
die 177 klopt wel ongeveer ;)

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 16:59

Ze is idd erg bewegelijk met dr hoofd. Bitloos doet ze het niet en ik moet mezelf echt aanleren om met bit een hele stille hand te hebben. Bedankt voor je tip over mijn houding, ik zal proberen wat trotser te zitten!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:02

Oei ik weet niet wat er gebeurt op 0,37 eerste filmpje maar het ziet er niet echt prettig uit

Verder vind ik wel dat je paard lekker relaxed loopt, zeker zo voor een eerste wedstrijd is dat wel handiger dan een paard wat de hele tijd onder je vandaan vliegt
Nouja veel ervaring opdoen en dan komen die punten vanzelf :D

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:31

Ik heb even gekeken en op dat stukje van de film doet ze de duivenpas ( :P ). Dat is een loopje wat mijn paard uitstekend beheerst. Heel hard stappen en flink meedeinen met het hoofd. Ze hoorde wat in de hoek daarvoor en ik moest daar net terug naar de stap, dat was de aanleiding tot de duivenpas. Ik zie mijzelf daar ook te hard met mijn handen zijn, foei! Ik zal er op letten. Bedankt voor je reactie Pikeur :)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:41

Niet op je rijkunsten beoordeeld, maar iets waarvoor je ook zeker punten verliest: is het goed rijden van je figuren. Zie je nl in de galop op de grote volte aan de ene zijde de hoefslag niet raken en dan kom je aan de andere kant redelijk hoekig uit. Ook hierdoor laat je punten liggen mijn inziens. Succes verder nog !!!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 16:46

@Flappie30: Bedankt voor je tip! Dat is zeker iets waar ik op moet letten. Ik ben daar nogal slordig in!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:09

Ziet er aardig goet uit! Verder commentaar is al gegeven, en daar sluit ik me bij aan!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:13

Waarom start je niet gewoon bitloos als je dat fijner vindt?
Heb nog niet gekeken trouwens...ga ik nu even doen.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 16:53

Ik ga te paard naar de wedstrijden bij mij in de buurt. Daar worden geen bitloze wedstrijden uitgeschreven. Mijn paard raakt erg gestressed raakt op de trailer. Ik kan alleen met de trailer als er ook een ander paard meegaat. Daarnaast heb ik eigenlijk nog geen bitloze wedstrijd in Noord-Holland kunnen vinden. Dus dan maar eens per maand met bit rijden. Thuis rijd ik wel gewoon bitloos :)