Sinds kort rijd ik dit paard, Alamo, welke door mijn instructeur aangekocht is omdat het, gezien zijn jonge leeftijd van 5 jaar, zo´n onwijs braaf paard is. Hij bokt niet, hij steigert niet, hij slaat niet op hol, en vooral.. schrikt nergens van en is nergens van onder de indruk. Hij is dan ook ongeveer 1.70m, en stoer van zichzelf.
Toen ik hem laatst reed speelden er 5 kinderen met 3 honden langs de bak, hebben we in plaats van 2 spiegels er 6 spiegels hangen en stonden er 'opeens' stellages langs de bak. Hij keek er niet van om, hoogstens een keer geinteresseerd met de oortjes naar voren in de richting van de rennende, stampende en schreeuwende kinderen een paar meter van hem vandaan. Even spannend werd het toen een grote zwarte merrie de staldeur had losgemaakt en vrolijk uitdagend langs de -open- buitenbak heen en weer kwam draven. Vond hij erg interessant, maar zette geen stap verkeerd.
10 punten voor Alamo dus!!
Hij heeft geen wedstrijd ervaring, kent ook geen zijgangen (Alleen snel-wijken in stap..). Is ook nog niet B klaar wegens de reden waarom ik dit topic open.
Dit is zijn happy hoofdje:

Hoewel dit als een ideaal, mooi en supergaaf paard klinkt is er natuurlijk een probleem waar we tegenaan lopen. De vorige eigenaren zijn er vergeten een rem op te plaatsen. Je kunt doen wat je wilt, maar hij blijft stug in stap en draf gewoon doorstampen alsof hij de trein moet halen en achterna gezeten wordt door een horde pennies die zijn manen roze willen verven. Maar goed... dat laatste kan het eigenlijk ook niet zijn want zoals ik al zei hij is nergens van onder de indruk.
Hier onder enkele fotos die zijn gedrag laten zien, en enkele fotos waarop vooruitgang is te zien. Als je dat allemaal gezien en gelezen hebt ben ik benieuwd wat jullie aan oefeningen met dit paard zouden doen. Ik heb natuurlijk les met hem, en we hebben geen haast, maar ik zou graag iets aan vooruitgang met hem bereiken. In november bestaat de kans dat we aan een 2 daagse clinic met Janine Rohr meedoen. (FEI internationaal Grand Prix jurylid en begaafd lesgeefster.) Maar dan zou ik het leuker voor hem vinden als hij niet loopt alsof zijn staart in brand staat. En vind ik hem er niet klaar voor, dan ook absoluut geen probleem dan ga ik met Q´Esplanado. (Wil eigenlijk met alletwee meedoen, maar dat is helaas te duur. Maar vind dat Alamo het meer kan gebruiken dan Kees. Hoewel ik met Kees weer meer verschillende dingen zou kunnen oefenen/leren. En ik eigenlijk vind dat een clinic van zo´n vrouw niet moet dienen als basis van de basis. Kortom ben er nog niet uit wie ik meeneem. Is hij tegen die tijd (negen en tien november) goed te remmen en meer nagevelijk, dan ga ik zwaar de show stelen het Alamo.
Anders gaat Super Kees mee.) Waarom een topic openen op Bokt?
Nou...uhmm... heb een bacteriele infectie in maag en darmen en lig na een dagopname in het ziekenhuis voorlopig op bed...
Dus kan ik niet oefenen, en hoop ik straks met jullie tips toch niet teveel 'achter te lopen' en met een gedegen plan Alamo weer te bestijgen. Niets doen kan ik ook niet met zo´n leuk paard in het vooruitzicht, dus please denk met me mee! Virtueel kunnen we vast iets doen om hem bij te scholen.
Het probleem is dus dat hij heel hard/snel stapt en draaft en niet reageert welke hulp dan ook om af te remmen/rustiger gecontroleerder te lopen.
We hebben nog niet met hem gegaloppeerd omdat de basis al niet zo best is, en we hem niet willen overvragen.
Dan nu de fotos.
Ik begin met de slechte fotos, daarna de goede fotos om te laten zien dat het er wel inzit.
Het is misschien niet modieus om voornamelijk slechte fotos te plaatsen, maar ik ben echt op zoek naar tips en alleen perfecte fotos zouden dan het doel voorbij schieten.

Zo loopt hij het liefste. Neus naar voren en gassen maar.
Hij heeft wel een groot deel van de les met 1oortje naar voren en 1tje naar achter gelopen of met beide oren naar voren, ik heb zeker het idee dat hij het heel graag goed wil doen. Maar waarschijnlijk altijd de bak door gejaagd is.

Hij loopt zichzelf vaak ook een beetje voorbij wat de regelmaat niet ten goede komt.

We gaan nog steeds hard, hij neemt soms ook van die grote passen en gooit hoog op, dan ga ik automatich ook 'overdreven' lichtrijden. (Kees is zo anders wat bouw, hoogte en gangen betreft dat ik nog steeds moet wennen.)
Maar aanleuning is tenminste niet slecht. Ik laat hem bewust wat langer.

Zodra ik van hand verander is het vragen om problemen, dan gaat hij direct zijn hoofd omhoog en gaan we nog harder. Alsof hij erop getraind is "uit te strekken" op de diagonaal. Ik probeer mijn benen van hem af te houden, maar hij spant zich en gaat alsnog hard.
Heb het idee dat hij de diagonaal niet leuk vindt om te doen.

Nog steeds met grote passen de bocht door, maar soms zakt hij wel. Ik probeer hem met iets "langere" teugel te rijden om te voorkomen dat hij zich opgesloten voelt. Het voordeel is dat dit iets effect heeft, hij gaat nog steeds snel maar zoekt het bit meer op.
Probleem hiermee is de volgende foto:

Als hij dan met zijn hoofd omhoog gaat en nog harder gaat lopen ben ik de controle compleet kwijt. Want op de zit, hakken laag, afremmen etc reageert hij niet. Kan moeilijk opeens de teugels erbij pakken vooral tijdens het voorwaarts neerwaarts waarbij de teugels al wat langer zijn. Dat is niet de associate die ik mee wil geven. Probeer het dus op stem +zithulp met als laatste redmiddel de teugeldruk, maar dat is nou net wat ik eigenlijk niet wil bereiken. Hoewel het het enige is waarop hij soms langzamer gaat. Al heeft hij de neiging dan naar stap te gaan in plaats van af te remmen. Alsof hij geen flauw idee heeft dat 'afremmen' ook een optie zou kunnen zijn.
Probleem is ook als hij dit doet (neus omhoog en sneller) en we komen bij een hoek aan, dan gaat hij dus te snel de bocht door, en ik wil niet dat hij uitglijd of slipt. Maar met "langere" teugel terugnemen op de teugel (omdat dit dus -nu nog- het enige is wat soms helpt om hem af te remmen) is het al te laat. Dus langere teugel /voorwaarts neerwaarts = iets gecontroleerder wat draf betreft. Maar als hij dan zijn hoofd opeens omhoog gooit en veel sneller gaat is het een onvoordelige uitgangs positie. Hij -rent- dus niet weg, zit geen greintje kwaad in, hij gaat gewoon onregelmatig ongecontroleerd harder lopen. Ik probeer hem dan rustig op de volte te zetten en tegelijk hoo te zeggen en zithulp te geven.

Dan heb ik hem liever eerst relatief rustig dravend en niet nagevelijk. En dan vanaf het normaal draven het nagevelijke opzoeken.
Helaas geen bewegende beelden, en op de fotos is niet goed te zien hoe snel hij loopt. Het ongecontroleerde zie je er denk ik op veel fotos wel vanaf.

Dit is ook zo´n klassieke foto. Hij wil wel meewerken. Heeft hij door dat ik hem liever laag heb lopen dan sterren zoekend, goed dan gaan we laag maar lopen we alsnog als een bulldozer. Net alsof hij -tegen de storm in- moet lopen. We proberen veel figuren te rijden maar niets wat smal of klein is. En dat soort dingen doet hij zonder problemen, ook kaarsrechte lijnen zijn geen probleem. Over overgangen: Van draf naar stap probeer ik vooral op de stem te doen met een zithulp en zonder teugel. Dat werkt redelijk maar niet altijd. Van stap naar draf is moeilijker, want dan lijkt het net of hij met een stroomstok geprikt wordt terwijl ik hem amper aanraak met mijn onderbeen.) Ik wil tijdens de overgang niet teveel druk op de teugel houden op zo´n moment om te voorkomen dat hij het straks niet meer snapt wat ik nou wil. Of het bit helemaal niet aan wil nemen.

Maar we vinden met hem werken wel erg leuk hoor!! Big
.Je merkt aan hem dat hij heel graag zijn best wil doen, de voorwaartse drang is er absoluut, maar hij heeft schijnbaar altijd zo ongecontroleerd met de neus omhoog rondgerend, en hoe leer je dat weer af? Hij is ook niet bang van de teugel of het bit. Hij reageert gewoon amper tot niet. Hij gaat ook niet hárder als ik afremmende zit hulpen geef, en als ik een keer wel de teugels tot mij neem loopt hij gewoon stug onverstoorbaar door. Hij is ook nergens bang van, alle andere hulpen komen door, kan prima afwenden, etc. Voor de aankoop is hij ook geheel gekeurd en goed bevonden. De eigenaresse wilde ervan af omdat hij dus niet afremt en ze dat vermoeiend rijden vond, werd ze duizelig van. Iets wat ik me in een kleine bak best voor kan stellen. Dus is iets wat hij al hiervoor had.
Op stal en in de omgang is hij ook heel braaf en rustig. Heb zondag met hem gewandeld en losgewerkt (Was al misselijk nog niet wetende wat me nog te wachten stond...) Ik was nog niet in de paddock of hij was al snoeihard aan het rondstampen terwijl hij met 1 oortje naar voren en eentje naar achter me aan bleef kijken. Ik zei nog tegen hem: "Lieve schat van mij hoef je niet zo hard." Maar volgens mij spreekt hij geen nederlands. Maar in het portugees hielp het ook niet.
Maar dat er zeker super potentieel in zit is wel duidelijk op de momenten dat hij snapt waar ik naartoe wil met die benen en knappe hoofdje van hem. Zodra hij ook maar beetje afremt of met zijn hoofd naar beneden gaat, of een fijne aanleuning geeft dan beloon ik hem consequent met klopjes op de hals en spreek hem bemoedigend toe.
Tegen het einde liep hij zo:

Nog een puntje van de orde.
Volgende keer gaat er een ander zadel op, of de beugels langer of in ieder geval IETS anders!
Die van Kees past natuurlijk niet, dus had deze te leen maar was niet fijn. Bagger houding (in vergelijking op Kees) dus dat puntje wil ik de volgende keer uit de weg ruimen en zal ook helpen met Alamo.
Ik galopeer nog niet met hem, en rij bewust licht ipv doorzitten. Hij is pas 5 en een deel van de basis ontbreekt nog. Hoewel figuren rijden en rechte lijnen weer wel makkelijk is. Heb ook gewijkt in stap om te kijken of het de kuitruk was waar hij voor vandaan probeert te snellen, maar dat ging eigenlijk best goed. Alleen natuurlijk stapte hij iets te ijverig. Ben zelf een rustige stille ruiter zonder trek en pluk neigingen en dat is de reden waarom ze ook vroegen om hem bij te rijden. (hoewel ik zelf ook nog heel veel moet leren.)
Was een heel verhaal, maar zitten vast punten tussen die ideeen kunnen geven over wat ik nog meer zou kunnen proberen.
Vanuit het bed kan ik weinig doen, dus roep super bokt om hulp! Dan ben ik straks helemaal klaar om meteen 'zo goed mogelijk' met hem verder aan de slag te gaan.
Zo´n ontzettend bomproof paard! Zo´n (te enorme) werklust. Zulke soepele ruime (maar vaak onregelmatige) gangen.
Zo´n mooie (nu nog beetje onder-) hals. En hij is pas 5. Toekomsttoppertje.
En niet in de dressuur, dan kan hij altijd nog als turbo-draver de baan op...
Dus als je een goed idee hebt laat het me alstublieft weten!
(En aub niet over eten of doorzitten praten, dan ga ik over nek..
)Hoop dat ik het een beetje opgeschreven heb zoals ik het bedoel en dingen niet dubbel opvatbaar zijn. Maar mocht iets niet duidelijk zijn dan licht ik het graag toe.
Mijn instructeur wist van dit probleem af toen hij hem kocht. Maar wilde hem perse hebben wegens zijn bomproof karakter, dat rijden is dan slechts een detail wat vanzelf komt. Eentje met de kolder in de kop is lastiger bij te scholen en kan veel langer duren voor je daar een super braaf en goed paard van maakt. Zulke in principe brave paarden zijn hun gewicht in goud waard, daar kunnen veel mensen nog meer plezier aan beleven.

Ik zag dat je in een best wel aangename omgeving rijd
van Alamo afgekomen was had ik voor de eerste keer op Chrystal gereden (Kees zijn dochter) Daar kan ik ook vast wel wat hulp bij gebruiken. Dus er is genoeg paardenvlees hier voor iedereen!
(en 5 nieuwe veulens)
) maar dan kun je hem in stap heel makkelijk laten schakelen, heb je geen been waar hij paniekerig op kan gaan reageren en dus gaat rennen. Punt is als je erop gaat zitten dat je sowieso al van de rugspieren vraagt of ze willen strekken (en dus hol maken van de rug) en buikspieren worden daarbij ook opgerekt. Voor een paard met weinig kracht, jong en enthusiast is het verdomd moeilijk om met extra gewicht de rug alsnog bol te krijgen. Aan de lange lijnen heb je dus niet jou gewicht, een misschien niet passend (of wel) zadel en een been wat hij niet snapt. Aan de lange lijnen zou je wel kunnen wisselen kwa tempo maar ook schouderbinnen en eventueel travers of een stukje appyueren (is voor het paard moeilijker om over de buitenschouder weg te rennen).