Jong paard laten wennen aan zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

Jong paard laten wennen aan zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:42

Beste bokkers,

Ik heb even een vraagje. Ik ben bezig een jong paard in te rijden.
Ze is soms te lui op het been en moet dus goed leren dat been geven vooruit is.
Nou had ik laatst een zweepje erbij gepakt, maar ze ging helemaal door het lint zonder dat ik ook maar iets met de zweep had gedaan.
Zodra ik het zweepje liet vallen kalmeerde ze weer.Ze is gewent aan longeren met een zweep.
Hoe kan ik haar laten wennen aan de zweep?

Groetjes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:47

Doe je paard aan een touw, laat hem even snuffelen aan de zweep. Als dat goed gaat probeer je langzaam over het lichaam te aaien en dat herhaal je tot het paard het overal toestaat.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:06

Een heel kort springzweepje om mee te beginnen? Of wellicht gebruik je die al.
Lastig hè om een jong paard voorwaarts te leren gaan, heb het nu ook aan de hand.....

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:08

Eerst aan de hand mee beginnen!
Laat zien dat de zweep niet eng is, inderdaad net als Tigra_ zegt. Rustig mee beginnen, laat de zweep zien, probeer haar dan wat te aaien met de zweep.
En als dat goed gaat kan je een stapje verder gaan, jij gaat er opzitten, en iemand anders laat weer eerst de zweep zien, laat haar weer wennen tot ze ontspannen is, en geeft dan de zweep aan jou. Vergeet dan ook niet zelf te ontspannen, ook als je de zweep hebt, praten en belonen.

Misschien is het ook een idee om iemand in de bak te hebben staan? Dat je aangeeft wanneer jij been geeft, en als ze niet reageert dat iemand voorzichtig iets het zweepje omhoog houdt tegelijk dat jij been geeft, dus dat ze de link gaat leggen tussen been en degene die aangeeft dat ze voorwaarts moet.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:33

Voor de longeerzweep is ze niet bang?

Wat vreemd... Heeft ze ooit weleens een harde tik ofzo met een rijzweepje gehad?
Ik hoefde mijn paard eigenlijk niet te laten wennen aan een zweep... Ging gewoon vanzelf...
Hij krijgt er geen knallen of tikken mee, het is meer een aanwijsstokje of een duwtje van HALLOOOO!!! wakker worden!!! Ik wil wat!!!

Misschien een optie om te gaan grondwerken of vrijheidsdressuren met een zweepje in je hand (als aanwijsstok)... Zo moet je paardje er wel vertrouwen in gaan krijgen en weten dat "JIJ" te vertrouwen bent. En inderdaad het zweepje over haar hele lijf halen...

Tot die tijd zal ik gewoon aan de longe blijven rijden en de longeur je paard voorwaarts laten houden...
Daarna is aan de longe met rijzweepje en dat uitbouwen naar los.

Succes!

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:59

jij hebt zekker een zweepje aangegeven gekregen toen je er op zat?

zojha...

probeer meteen met zweepje op te stappen.

bij mij heeft het geholpen..:)

laurabosman

Re: Jong paard laten wennen aan zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:35

erg goede tips van iedereen! Misschien ook een handige tip: laat zien dat zij niet hoeft weg te rennen voor de zweep, maar dat de zweep weg gaat voor haar. dus even de zweep bij je hebben en dan weer weg doen.

Kiimm21

Re: Jong paard laten wennen aan zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:34

ik doe zelf ook jonge paarden inrijden, heb ook het probleem gehad dat ze de zweep eng vonde, heb de zweep weg gedaan, na het rijden de zweep gepakt, en begonnen over de hals te aaien, zodra ze merken dat ze zweep niet eng s, weer begonne met rijden, bij het opstappen, met de zweep weer gelijk over de hals geaait, na 2 dagen was het helemaal weg, en kon k gewoon met de zweep rijden,
dus laat je paard om een leuke manier wennen aan de zweep.. overal waar je met de zweep aan kan het paard aaien,;)