hoe kun je het beste een paard longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aspro

hoe kun je het beste een paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:27

ik heb moeite met het longeren van een paard ik snap het wel maar ik snap de hulpen niet.

ZusJacobs

Re: hoe kun je het beste een paard longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:29

Je snapt het wel maar je snapt de hulpen niet :+
Leg het eens wat duidelijker uit, niemand (bijna niemand denk ik..) is hier helderziend..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:29

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:31

Stap 1: volg een paar workshops of clinics.
Stap 2: zorg voor goed en degelijk materiaal, leer hoe je de hele bubs netjes en behoorlijk moet vastmaken.
Stap 3: ga heel hard oefenen met een ervaren paard, onder toezicht.
Stap 4: neem nóg een workshop of clinic, dit keer met je eigen paard.
Stap 5: koop een goed boek over longeren en eventueel nog een DVD ter aanvulling.

Aanpassing: ik vind dat stuk uit de Wiki echt niet volledig en voldoende als basis.

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:08

Om goede adviezen / informatie te ontvangen is het noodzakelijk dat je uitlegt wat je niet precies snapt.

Shrrrn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:49

Ga bij iemand kijken die meer ervaring heeft met longeren. Zo heb ik het geleerd.

Ainsley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:33

Ik zou ook eerst gaan kijken,
en daarna iemand die ervaring heeft vragen om het je te leren.

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:38

Bedoel je, dat jij het snapt..maar je paard niet? Even iets duidelijk zijn in je vraagstelling idd.
Geef anders een voorbeeld waar het in jouw ogen niet juist gaat..Misschien dat daar wel aanwijzingen behalve "les volgen" uit kunnen komen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:57

Mag ik nog even reageren?
Ik begrijp iets helemaal niet. En ik zal dit ook nooit begrijpen.
Rijles wordt als iets totaal normaals gezien, zelfs als een basis voor het rijden.
Waarom longeerles dan niet?
Longeren is de basistraining voor het paard, nog vóór het inrijden wordt vrijwel elk paard aan de longe gezet, om te leren wat op commando stappen, draven en galopperen en halt houden is.
Zonder scholing, het maakt niet eens zoveel uit van wie, wordt niemand een goede longeur.

Marian01 schreef:
Bedoel je, dat jij het snapt..maar je paard niet? Even iets duidelijk zijn in je vraagstelling idd.
Geef anders een voorbeeld waar het in jouw ogen niet juist gaat..Misschien dat daar wel aanwijzingen behalve "les volgen" uit kunnen komen.

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:02

hoho..ik zeg niet dat je geen les zou moeten volgen..ben ik zeker voor heb ik zelf ook..rijles.maar ook zeker longeerles..Is zelfs noodzakelijk..ben ik echt helemaal mee eens...
Maar dat kan ik niet uit de vraag opmaken..misschien krijgt TS wel les, maar loopt TS ergens tegaan waar hier wel een tip/aanwijzing gegeven kan worden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:05

Wanneer ze les zou hebben gehad, had ze dit topic waarschijnlijk niet geopend.......

http://www.abouthorses.tv/cursus.asp?ca ... 29&ButID=5
Hier nog een link voor belangstellenden, een online cursus die je kunt bestellen.
Ik heb deze zelf nog niet besteld, maar ik ga dit één dezer dagen nog wel doen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:20

bijdehandje1 schreef:
Mag ik nog even reageren?
Ik begrijp iets helemaal niet. En ik zal dit ook nooit begrijpen.
Rijles wordt als iets totaal normaals gezien, zelfs als een basis voor het rijden.
Waarom longeerles dan niet?
Longeren is de basistraining voor het paard, nog vóór het inrijden wordt vrijwel elk paard aan de longe gezet, om te leren wat op commando stappen, draven en galopperen en halt houden is.
Zonder scholing, het maakt niet eens zoveel uit van wie, wordt niemand een goede longeur.

Ik denk omdat veel mensen niet weten wat je met longeren allemaal kunt bereiken, op maneges wordt er ook ERG weinig aandacht aan besteed. Een paard rondjes laten lopen met of zonder een bijzet eraan is wat anders dan echt longeren. Ik heb er af en toe wel les in en leer er enorm veel van.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:22

mijn paard draait steeds om tijdens het longeren ook vind ik tijdens het longeren stelling vragen er lastig
iemand tips :o

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:24

Hoe is je zweepgebruik? Daar staat en valt al heel veel mee.

dressuur518 schreef:
mijn paard draait steeds om tijdens het longeren ook vind ik tijdens het longeren stelling vragen er lastig
iemand tips :o

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:18

Hey dat omdraaien herken ik maar al te goed! Ik heb vroeger wel wat paarden gelongeerd, en dacht ook omdat dat dus altijd goed ging, dat ik dat nog steeds wel kon ( zit een jaar of 10 tussen toen en nu ) Maar goed mijn lieve knollie is denk ik minder ervaren dan alles wat ik in mijn handen heb gehad..En had dus ook heel snel door dat ik wel een paar! :o lessen kon gebruiken. Klopt idd wat bijdehandje zegt, zweepgebruik is heel belangrijk... Ik ga proberen uit te leggen hoe ik dat omdraaien heb kunnen oplossen: ik stond zeg maar niet als een afgesloten driehoek met mijn paard, waardoor hij toch de ruimte kreeg om onder het werk uit te komen :P , ik ben nu goed op mijn plaats tov mijn paard in de gaten aan het houden, want daar ging het bij mij dus fout. Ik sta nu centraler, en zorg dat ik met longeerlijn en zweep als een driehoek met paard sluit. (snap je..) Ook kwam ie met de overgang stap vaak naar binnen, wat absoluut niet mijn bedoeling was. Ik weet nu dat ik met de overgang naar stap, meer richting billen van paard moet staan, en actief die driehoek weer sluiten.En dat sluiten doe ik dus met de zweep. (ik hoop dat je het snapt, want valt niet mee om zo uitteleggen)..

@ bijdehandje1: ik begrijp waarom je dacht dat ik "lesgeven" zou onderschatten..lees net mijn post nog eens..en komt misschien zo over. Was absoluut niet bedoeld..Ik ben zeer groot voorstander van les, zowel rij als longeerles..Ik heb dat zelf in elkgeval wel. +:)+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:38

Duidelijke post :D
Ik was ook altijd overtuigd van het nut van die driehoek maar daar ben ik sinds de laatst workshop helemaal op teruggekomen, ik heb gezien en ervaren dat het namelijk iets anders werkt.
Plaats je zweep eens richting positie waar je normaal het binnenbeen hebt liggen. Er ging voor mij een wereld open.
Maar ik denk niet, dat dit de plaats is om allemaal technische details aan te halen.

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:00

Hoi,

Kan niet anders dan mee eens zijn, technische details kun je het beste onder goede beleiding leren, en niet van een beeldscherm.
Maar soms kun je toch wel iets met de tips. Zoals degene die je net gaf. Ik denk te snappen wat je bedoeld en zal het eens proberen.

aspro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 08:15

ik krijg al longeer les maar het gaat nog niet zo soepel
en ik krijg het van iemand die heel goed kan longeren

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:51

aspro schreef:
ik krijg al longeer les maar het gaat nog niet zo soepel
en ik krijg het van iemand die heel goed kan longeren

Iemand die heel goed (wat is de graadmeter?) kan longeren, kan niet ook per definitie goed les geven ;)
Als het nog niet zo soepel gaat, en je instructeur kan je niet verder helpen moet je op zoek naar een nieuwe ;)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:09

Ik vraag me idd ook af of jij wel ''goede'' les hebt.

Ik ben zelf ook niet zoon ster in longeren en heb dus ook hulp gevraagd toen ik het longeren ging oppakken.

heb je trouwens een longeercirkel tot je beschikking? Dan kun je ook zonder longeerlijn longeren en wat meer op je lichaamstaal letten.

Ravel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:39

Ik heb longeerles gehad in het verleden. Weet iemand hoe lang het bijzettouwtje moet zijn? Ik moet namelijk een nieuwe kopen, ben de oude kwijt.

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:20

Ik heb ook zo'n probleem: het tempo van mijn paard met longeren is veel te laag, bodem is prima, wel of geen bijzet maakt niet uit, gebruik de zweep consequent (dus niet constant), wie heeft tips?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:52

6,5 meter.

Ravel1 schreef:
Ik heb longeerles gehad in het verleden. Weet iemand hoe lang het bijzettouwtje moet zijn? Ik moet namelijk een nieuwe kopen, ben de oude kwijt.

Esther, waar bevind jouw zweep zich? Achter het paard of ergens anders? En heeft het paard wel volledig de aandacht op jou wanneer je bezig bent?