Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:47

Heey bokkers!
Ik denk dat mijn stelling al vrij duidelijk is, maar even een beetje uitleg: omdat jonge paarden nog weinig balans hebben en vaak nog op de voorhand lopen, maar wel nageeflijk zijn willen ze sneller te diep lopen. Is het dan dus beter om ze met hun hoofd in de lucht te laten lopen of om ze te diep te laten lopen?
Groetjes gabriella

PureSylk

Re: Jong paard: beter te diep of met het hoofd in de lucht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:53

Ik zie een paard liever met het het hoofd omhoog lopen, dan (veel) te diep. Daarbij denk ik ook dat je een paard dat dat eerste gewend is, later makkelijker nog goed nagevelijk krijgt dan als het paard altijd al te diep heeft gelopen. Dan denkt hij namelijk dat dat 'normaal' is.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:55

mijn paarden rij ik nooit te diep.
ik probeer wel vanaf het begin de mond kneedbaar te krijgen. dus ik wil ook niet dat ze aan mijn hand trekken. dus eigenlijk in het begin een beetje in de natuurlijke houding

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:57

PureSylk schreef:
Ik zie een paard liever met het het hoofd omhoog lopen, dan (veel) te diep. Daarbij denk ik ook dat je een paard dat dat eerste gewend is, later makkelijker nog goed nagevelijk krijgt dan als het paard altijd al te diep heeft gelopen. Dan denkt hij namelijk dat dat 'normaal' is.

Als hij loopt te sterrenkijken gaat hij toch ook wel denken dat dat 'normaal' is?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:03

Geen van twee, je dient te werken aan de juiste nageeflijkheid, dus niet te diep en niet met de kop in de lucht.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:06

Laag rijden is het beste.
Als die te diep komt, overgangen gaan maken, en lang laten, en bezig houden.
Weet dat dat moeilijk is, maar laag is beter dan hoog.
Als het paard hoog loopt, dan druk die zijn rug weg, en kan die last van zijn rug krijgen (met te diep ook trouwens)
En als je hem laag rijdt, dan kun je hem later makkelijker rond rijden, als je een sterrekijker hebt, dan wordt dat een stuk moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:07

Waarom zou je kiezen uit twee slechte houdingen :?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:10

te is nooit goed......

in de meeste gevallen stel ik een jong paard laag in.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:12

niet te diep en ook geen sterren laten kijken idd.
zelf rijd ik mijn paard nogsteeds zoveel mogelijk lang en laag door de bak :)

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:14

ik zou persoonlijk ook opteren voor laag, maar als hij te diep komt oprichten ! hand heffen (ook niet té veel) en vooruit rijden en (schijn)overgangen. gewoon altijd voldoende contact houden met de mond en een beetje vragen in de mond, maar zeker niet overdrijven van in het begin :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:15

Waarom bij een jong paard al aan het hoofd bezig zijn? Ik werk altijd eerst aan de fundamenten van correcte nageeflijkheid. Dus zorgen dat het paard op eigen benen loopt, de rug gebruikt ipv wegdrukt, goed aan het been staat, zacht in de mond is etc etc. Er zijn zoveel dingen die vóor die hoofdhouding gaan, en tegen de tijd dat die allemaal in orde zijn zal je een netjes nageeflijk paard hebben dat niet sterrekijkt, noch zich opkropt. Maargoed dat is natuurlijk mijn manier en mijn mening.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:15

Margoot schreef:
Als hij loopt te sterrenkijken gaat hij toch ook wel denken dat dat 'normaal' is?

Ik doelde ook niet op sterrenkijken, maar volgens mij is er best nog iets tussen dat, en perfect aan de teugel. En mijn ervaring is dat je een paard altijd makkelijk 'meer' aan de teugel krijgt, dan hem te laten loslaten..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:18

HTM: Ik ben het daar ook helemaal mee eens.
Hij mag bij mij ook eerst diep en over de rug lopen om elastisch te maken.
Als het paard hierdoor eerst elastisch word gemaakt kan het zich later ook aanspannen.
Een paard wat niet elastisch is en vast houd in de rug kan zich ook niet aanspannen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:19

HTM schreef:
Laag rijden is het beste.
Als die te diep komt, overgangen gaan maken, en lang laten, en bezig houden.
Weet dat dat moeilijk is, maar laag is beter dan hoog.
Als het paard hoog loopt, dan druk die zijn rug weg, en kan die last van zijn rug krijgen (met te diep ook trouwens)
En als je hem laag rijdt, dan kun je hem later makkelijker rond rijden, als je een sterrekijker hebt, dan wordt dat een stuk moeilijker.

Helemaal mee eens, lijkt me idd beter dan hoog lopen, bovendien vind ik dat ook nog eens erg irritant als een paard dat doet. Niet vragen dus, alleen als hij omhoog gaat met zijn hoofd. En lange teugel als je paard te diep gaat, en dan aansporen. Niks meer aan toe te voegen lijkt me ;) .

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:23

Volgens mij is het toch nog steeds voorwaarts (balans) neerwaarts (rugspieren trainen) met een jong paard minimaal de eerste 2 jaar (zo lang duurt het!) tijdens de opleiding.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:26

Ik rijd mijn jonge paard zoveel mogelijk lang en laag. Dan heeft ze soms wel de neiging om iets erachter te kruipen, dat probeer ik op te lossen door met mijn been te komen. Dit werkt prima bij haar. Ze laat netjes haar rug los, volgt de hand, gebruikt de achterhand voldoende. Achterhand kan altijd beter, maar zolang ze niet op de voorhand loopt, vind ik haar voor nu in dit stadium van de training prima lopen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:27

Schangah schreef:
Volgens mij is het toch nog steeds voorwaarts (balans) neerwaarts (rugspieren trainen) met een jong paard minimaal de eerste 2 jaar (zo lang duurt het!) tijdens de opleiding.

laag ingesteld dus..... ;)
en dan graag het neusje er iets uit. :D

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:34

mariska32 schreef:
Schangah schreef:

laag ingesteld dus..... ;)
en dan graag het neusje er iets uit. :D

Maar niet stofzuigen over de grond. ;)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:35

Ik rijd het paard daar waar het het fijnste loopt.
Laag en diep waarbij hij steunt op de hand is niet fijn,maar hoog met een weggedrukte rug is ook niet fijn.
Daar tussenin is dus het beste,de keuze valt dus niet te maken tussen deze 2.
Ik ben trouwens geen laag rijder,in mijn ogen is een paard pas klaar om met het hoofd op kniehoogte te lopen wanneer hij op Z niveau is.
Dan pas is er voldoende draagkracht in de achterhand om in balans te blijven met het hoofd zo laag.
Anders kukelen ze op de voorhand.Snap ook niet dat deze oefening op deze manier in de B en L gevraagd wordt,in het 'rode' boekje vd instructeurs wordt als lage houding voor jonge paarden de hoogte tot de boeg gegeven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:58

Quir schreef:
Geen van twee, je dient te werken aan de juiste nageeflijkheid, dus niet te diep en niet met de kop in de lucht.

Hier ben ik het mee eens.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:03

Lara_Silver schreef:
Waarom bij een jong paard al aan het hoofd bezig zijn? Ik werk altijd eerst aan de fundamenten van correcte nageeflijkheid. Dus zorgen dat het paard op eigen benen loopt, de rug gebruikt ipv wegdrukt, goed aan het been staat, zacht in de mond is etc etc. Er zijn zoveel dingen die vóor die hoofdhouding gaan, en tegen de tijd dat die allemaal in orde zijn zal je een netjes nageeflijk paard hebben dat niet sterrekijkt, noch zich opkropt. Maargoed dat is natuurlijk mijn manier en mijn mening.

Uuuh.. daarom???

Juist om er voor te zorgen dat een paard niet z'n rug wegdrukt, maar goed gebruikt..

Natuurlijk is het niet zo dat ze in de krul moeten.
En TE is natuurlijk nooit goed.

Maar vanaf dat ik op een paardenrug klim en het stuur en de rem werkt een beetje dan nodig ik het paard ook direct uit om mijn hand te volgen...
Als het kan zo snel mogelijk.
En dat betekend echt niet dat hij/zij direct in de krul moet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:06

Schangah schreef:

Naar mijn idee ook nog naar 10 jaar.
Althans, zo hoor je naar mijn idee je training te openen, ook als je Z bent.
(toen ik nog op een africhtingsstal werkte deed ik vaak het losrij werk)
voorwaards, neerwaards, overgangetjes en schijn overgangetjes en een beetje stelling op de grote volte.
Na 20 minuten pakte mijn baas het paard over en zette aan het moeilijkere werk, ik pakte haar paard over en stapte het uit op het harde, verzorgde hem na en zadelde de volgende op en deze paarden waren op Z2 niveau)

Als het paard losser is dan pak ik hem er iets bij en wil ik iets meer opgericht.
Overigens kan ik hier pas na 2 jaar training mee beginnen.
Mijn paard was altijd best wel moeilijk hier in.
Of hij dook snel te diep en te rond of hij was te hoog opgericht.
Ik moest altijd de hele trang naar het neerwaards toe rijden en dan aan het einde dan had ik het goed.

Na 2 jaar kan ik de training zo beginnen.

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:23

ik denk dat te diep lopen niet echt goed is voor een jong paard.. dus beter met het hoofd omhoog.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:28

Te diep gereden worden (door teveel druk op de teugels) is natuurlijk niet goed. Niet voor een jong paard, maar ook niet voor een ouder paard. Een jong paard dat af en toe nog wat te diep komt, vind ik geen probleem. Gewoon rustig aan blijven werken aan nageeflijkheid en balans, dan zal dat te diep lopen vanzelf verdwijnen. Het te diep lopen zelf is namelijk niet het probleem, maar de onbalans, het missen van kracht, nog niet voor het been zijn, de hand nog niet kunnen volgen. Dus door daaraan te werken, los je het te diep lopen vanzelf op.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 13:41

Ik denk ook dat beter te diep is.

Je paard loopt wel lekker ontspannen en is gewoon nog aan het zoeken naar een houding. Als het paard kop in de lucht gooit is het vaak niet ontspannen.

Al moet ik wel zeggen dat de meeste paarden te diep lopen doordat de ruiter te veel vraagt.