Ik rijd nu op een jongen pony (3 jaar) en in de les en op buitenritten luistert hij gewoon goed, maar als ik in de wei wil rijden gaat hij heel vervelend doen. Hij in stap en draf doet hij meestal gewoon braaf, maar in galop rent hij wel vaker een hoek in. Als ik hem daar wegrijd doet hij het het volgende rondje weer. En als ik hem dan een tik geef met de zweep rent hij bokkend weg maar daarna gaat hij verder... wie kan mij helpen??
Misschien ziet hij zijn weide wel als rustplekje, en veel (jonge) pony's denken dan ook; Ik ga niet op mijn rustige plekje rondrennen! Dat doe ik ook niet in mijn slaapkamer
De wei is zijn eigen veilge plek waar hij kan doen wat hij wil. Is voor een paard vaan de Enige plek waar hij kan doen wat hij wil. Laat hem lekker dat plekje voor zichzelf houden, waarom perse in de wei rijden?
midgie
Geplaatst: 20-10-10 18:06
Miss ligt het aan jou techniek? Krijg je les?, het is een jonge pony die miss nog niet veel snapt als je rondjes in de wei gaat rijden , buiten is recht uit en vraag je waarschijnlijk niks, in de wei wil jij een houding, snapt hij dat?
Zoek dus de fout bij jezelf en niet bij de pony.
sieskebabs
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-10 18:07
nja, het zijn vier weien en ik rijd altijd maar in twee weien, die andere gebruik ik niet om in te rijden. maar er staat ook nog een andere pony...
sieskebabs
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-10 18:09
het zou idd aan mijn techniek kunnen liggen ja maar hij is te vroeg ingereden en is dus al een jaar ofzo onder het zadel... en ik krijg wel les ja, maar ik rijd bij kleine kinderen in de les... ik word mischien wel overgeplaatst.
misschien kun je hem in een keer een por geven met het been aan de kant en dan kijken of hij wegloopt of een tikje op de hals of vlak er voor wegsturen
sieskebabs
Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-10 19:11
ik zal het eens proberen:D
ArienaS
Geplaatst: 23-10-10 13:52
Sommige paarden vinden het gewoon niet fijn om in hun eigen wei bereden te worden,puur omdat het hun veilige plekje is. Heb het ook gehad met een paard,buiten de wei was het prima.
sieskebabs
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-10 15:22
oke, ik denk dat dat het dan wel zal zijn, als de meerderheid dat als oorzaak zegt maarre, pim gaat ook heel vaak met instappen in de les naar de uitgang van de bak rennen, vanuit het niets... iemand??
Meissie, je hebt het wel over een 3 jarige.. WEaarschijnlijk snapt hij nog niet precies wat je bedoeld. In de les is het makkelijker, want dan kan hij een ander volgen. Zodra je alleen bent, mist hij de 'hulp' van andere paarden, aanleuning van een bakrand ed.
Ik kan het natuurlijk niet zien, vanaf de computer, maar mijn idee is, dat hij het niet snapt. Jij straft hem ergens voor, maar waarvoor weet hij niet.
Probeer de galop anders alleen in de lessen en thuis de stap en dtraf.
Succes
sieskebabs
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-10 14:55
maar eigenlijk denk ik toch dat hij het moet snappen, ik rijd hem al iets langer dan een jaar (hij is trouwens nu 3,5 jaar ) en ik heb ook al drie wedstrijden gereden, en eerst deed hij het wel gewoon braaf... maar laatst ineens niet meer!