Duhelo schreef:galop is buiten niet moeilijk, zo hard laten draven en ze gaan zelf wel in galop + het is rechtdoor en ze hebben niet veel evenwicht nodig
in een bak is het al lastiger door zwaar zand, en de bochten die voor een ongespierd paard erg lastig zijn .
nu zou ik kwa bakwerk heel basis beginnen
dus: om ze meer conditie te laten krijgen buitenritten met lange stukken rustige draf, en regelmatig stukjes galop ertussen
om ze fijner gereden te krijgen, beginnen met veel grote figuren in stap en draf, dus vooral voltes rijden, linksom en rechtsom, en 8 tjes, de eerste weken dus grote cirkels en veel van hand veranderen.
specifiek voor de achterhand dien je veel overgangen te rijden, en dan mooi gecontroleerde overgangen stap-draf-stap
Soms springt een paard makkelijker aan vanuit stap dan vanuit draf, kun je eens testen, overgangen stap-galop zijn goed voor de achterhand (opletten, in het begin dus stap-galop 4-5 passen galopperen en terug naar draf, niet denken, oeh, hij galoppeert, maken we direct 10 rondjes, dat is nu nog te lastig voor de pony, en de kans dat hij de tweede keer aanspringt is nihil omdat hij te moe is)
ook balkjes draven is goed voor de achterhand
dank je wel ik ga het gelijk allemaal uitproberen dit weekend kan ik nie gaan verjaardagen maar maandag ga ik weer met haar aan de slag alleen dan is het longeer/fiets dag dus denk dat ik dan ga longeren met balkjes denk dat luka dit zelf ook wel leuk vind weer eens wat anders :d