Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) en wanneer jullie er klaar voor zijn, kan het bit er weer in.

IloveAlfriee schreef:Hallo allemaal!
ik heb een paar maand niet gereden en ben onlangs rustig weer begonnen. Mijn lieve knol heeft me gelijk laten zien dat hij geen rustig begin nodig had. IK was nog wel zo voorzichtig met meneer, maar hij heeft me gelijk van zijn rug gegooit.
Na een hersenschudding en een gekneusde nek een zeer pijnlijk achterwerk en rug, ben ik weer klaar om er weer op te gaan!
Nu loop ik tegen een aantal dingen aan.
Mijn handen: ik ga te veel druk zetten, dat weet ik, voel ik, maar ik vergeet het. Af en toe denk ik er weer aan en dan ontspan ik weer voor een licht constant contact.
Mijn tweede probleem is de houding van mijn paardje.
Na een poosje heerlijk warmlopen probeer ik stelling te vragen of hij zijn hoofd een beetje wil laten zakken. Buiten teugel er bij, binnenteugel rustig vragen en goed drijven.
Zijn reactie: zijn hoofd gaat naar binnen, dus er ontstaat spanning op mijn buiten teugel. Maar hij zakt niet. mijn ONBEWUSTE en absoluut foute reactie is dat ik te veel druk zet op mijn buiten teugel.
Hoe kan ik er voor zorgen dat hij naast de stelling naar binnen op een volte bijvoorbeeld, hij ook zijn hoofd netjes wil laten zakken?
Dus, was is de juiste hulp in plaats van mijn te strenge buitenhand?
alvast bedankt.
Gaat hij trekken, kuiten eraan, even klemmen en laat hij los dan ontspannen.
IloveAlfriee schreef:.het prachtege aan mijn paardje is, als ik hem losgereden heb, en hij loop ook netjes met zijn hoofd en rug gewoon lekker ( ik weet even geen woord er voor ) dan is hij werkelijk op twee pinken te rijden! Heerlijk..
IloveAlfriee schreef:wat is jouw defenitie van kneepje? Zowel in de rechterteugel als in de linker? Dit verschilt enorm tussen ruiters.
Klinkt goed!
dus kneepjes + drijven todat hij zakt. Heel bekrompen samengevat?
Alsof je je teugels losjes vasthebt. Als je dan een kneepje geeft knijp je dus letterlijk in je teugel 
lizzytje88 schreef:miss een idee ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar probeer het eens in het halsstrekken dan heb je je teugels lang en kun je niet te veel druk krijgen tenzij jij ze korter pakt. en dan op die voltes 8jes klavertjes net wat het beste werkt. en dan in het begin niet te veel over het hoofd na denken zakt vanzelf. en dan pak je beetje bij beetje je teugels korter. is hij zijn rug kan ontspannen kan hij ook zakken zonder pijn.
IloveAlfriee schreef:wat is jouw defenitie van kneepje? Zowel in de rechterteugel als in de linker? Dit verschilt enorm tussen ruiters.
Klinkt goed!
dus kneepjes + drijven todat hij zakt. Heel bekrompen samengevat?
ZusJacobs schreef:Ik heb niet alles gelezen, en dat ga ik ook niet doen.. Maar echt waar.. Via internet is alles zo veel moeilijker te begrijpen.. Ik zou echt -desnoods een kwartier- les nemen.. Kan best zijn dat je vanwege omstandigheden geen les kunt nemen.. Maar voor paard bestwil en eigen.. zou ik dan even niet rijden.. Of iig niet dressuur matig..