ik ben het gewoon kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAlfriee

ik ben het gewoon kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:42

Hallo allemaal!

ik heb een paar maand niet gereden en ben onlangs rustig weer begonnen. Mijn lieve knol heeft me gelijk laten zien dat hij geen rustig begin nodig had. IK was nog wel zo voorzichtig met meneer, maar hij heeft me gelijk van zijn rug gegooit.
Na een hersenschudding en een gekneusde nek een zeer pijnlijk achterwerk en rug, ben ik weer klaar om er weer op te gaan!

Nu loop ik tegen een aantal dingen aan.
Mijn handen: ik ga te veel druk zetten, dat weet ik, voel ik, maar ik vergeet het. Af en toe denk ik er weer aan en dan ontspan ik weer voor een licht constant contact.

Mijn tweede probleem is de houding van mijn paardje.
Na een poosje heerlijk warmlopen probeer ik stelling te vragen of hij zijn hoofd een beetje wil laten zakken. Buiten teugel er bij, binnenteugel rustig vragen en goed drijven.

Zijn reactie: zijn hoofd gaat naar binnen, dus er ontstaat spanning op mijn buiten teugel. Maar hij zakt niet. mijn ONBEWUSTE en absoluut foute reactie is dat ik te veel druk zet op mijn buiten teugel.

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij naast de stelling naar binnen op een volte bijvoorbeeld, hij ook zijn hoofd netjes wil laten zakken?
Dus, was is de juiste hulp in plaats van mijn te strenge buitenhand?

alvast bedankt.

xJolijn

Re: ik ben het gewoon kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:44

Als je voelt dat je te veel spanning hebt op je teugel, of je hand vastzet, aai even over de nek van je paard.
Dan ontspan je!
Bij mij werkt het heel goed, maar het beste is les nemen, of als je dat al hebt, vraag om tips bij je instructeur/trice.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:45

Ik zou in eerste instantie je dan niet focussen op het aan de teugel rijden.
Ga eerst letten op je eigen houding, maak je paard los door veel voltes overgangen slangenvoltes etc te rijden.
Hierdoor zou je paard al wat kunnen gaan zakken.
Vraag een keer stelling naar buiten aan in plaats van naar binnen.
Als het mogelijk is ga een keer zonder beugels rijden hierdoor moet je goed gaan zitten wat je houding al een stuk zal verbeteren.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:52

*stiekum even offtopic*
Complimenten voor het feit dat je de fouten bij jezelf zoekt! +:)+ +:)+

* en weer ontopic *

Is het een idee om tijdelijk met een katoom (niet zo'n ijzerwinkel als uit de gemiddelde ruitersportzaak natuurlijk, maar bijvoorbeeld een weens kaptoom), te gaan rijden? Dan kan jij ondertussen les nemen (centered riding wil ik aanbevelen :D ) en wanneer jullie er klaar voor zijn, kan het bit er weer in.
Zo stoor jij je paard niet, maar kan je hem toch dressuurmatig blijven rijden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:15

waarom met een kaptoom rijden? Is dat iets nieuws?

Krijg je ook les ts?

Probeer niet teveel stelling in 1 keer te vragen maar hou je paard beter recht. Je paard moet zakken van je binnenbeen naar je buitenteugel.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:04

Omdat TS zelf al aangeeft dat ze te streng is met d'r handen. het lijkt mij dan eerlijker richting paard om het bit eruit te halen.
Een kaptoom is niet nieuw, bestaat al eeuwen ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:30

wat bij mijn pony erg goed helpt om haar zonder aan de voorkant te komen toch stilaan wat ronder te krijgen is 8-jes of klaverblaadjes rijden. je hebt dan telkens wisselende voltes waardoor ze goed moet opletten en bij mij blijven omdat er constant bochtenwerk in andere richtingen komt. Ze raakt als het ware de weg kwijt en moet haar aandacht dus wel goed op mij richten. Doordat de voltes ook niet te groot zijn en bij de 8jes de richting ook steeds wisselt, komt ze vanzelf wat ronder lopen; om zichzelf in balans te houden...

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:13

bedankt voor de tips!

het idee van mijn paard over de hals aaien houd ik er in, lijkt me een goed plan.
Een kaptoom weet ik niet, mijn paard luisterd echt niet zonder bit. (Hiermee bedoel ik niet dat ik hem altijd 'in de bek trek'.) maar hij heeft het nooit zo gedaan, en snapt me niet. Als gevolg daarvan neemt hij de leiding.. en dat gaat niet goed :O

het prachtege aan mijn paardje is, als ik hem losgereden heb, en hij loop ook netjes met zijn hoofd en rug gewoon lekker ( ik weet even geen woord er voor ) dan is hij werkelijk op twee pinken te rijden! Heerlijk..

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:14

het 8-jes rijden en voltes, groot klein staat ook in mijn vaste programma, maar hij wil niet altijd buigen, dus ga je 'plat door de bocht'
nog zon stom iets. moeilijk moeilijk.

mijn lessen staan nu op een stop, wegens tijdgebrek.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:19

Voor je gevoel overdreven met je handen meegaan met het hoofd van het paard werkt heel ontspannend...

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 16:23

ja, maar vind jij dan ook dat als je paard naar binnen kijkt. Je met je buitenhand ook iets naar voren moet om het teveel aan druk tegen te gaan?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:56

als hij bij voltes soms plat door de bocht gaat, kan je ook beginnen bij vierkantjes. dan stel je hem telkens kort even naar binnen en op de rechte stukken weer recht (of zelfs een beetje contra, zoals AdB ook wel doet bv)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:23

hoe vraag jij je pony naar binnen, even tussen haakjes?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:30

IloveAlfriee schreef:
Hallo allemaal!

ik heb een paar maand niet gereden en ben onlangs rustig weer begonnen. Mijn lieve knol heeft me gelijk laten zien dat hij geen rustig begin nodig had. IK was nog wel zo voorzichtig met meneer, maar hij heeft me gelijk van zijn rug gegooit.
Na een hersenschudding en een gekneusde nek een zeer pijnlijk achterwerk en rug, ben ik weer klaar om er weer op te gaan!

Nu loop ik tegen een aantal dingen aan.
Mijn handen: ik ga te veel druk zetten, dat weet ik, voel ik, maar ik vergeet het. Af en toe denk ik er weer aan en dan ontspan ik weer voor een licht constant contact.

Mijn tweede probleem is de houding van mijn paardje.
Na een poosje heerlijk warmlopen probeer ik stelling te vragen of hij zijn hoofd een beetje wil laten zakken. Buiten teugel er bij, binnenteugel rustig vragen en goed drijven.

Zijn reactie: zijn hoofd gaat naar binnen, dus er ontstaat spanning op mijn buiten teugel. Maar hij zakt niet. mijn ONBEWUSTE en absoluut foute reactie is dat ik te veel druk zet op mijn buiten teugel.

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij naast de stelling naar binnen op een volte bijvoorbeeld, hij ook zijn hoofd netjes wil laten zakken?
Dus, was is de juiste hulp in plaats van mijn te strenge buitenhand?

alvast bedankt.

Als ik dit zo lees dan denk ik dat er maar 1 oplossing is en dat is toch echt les gaan nemen!
Geen tijd zeg je, maar je rijd toch? Dus als je instructrice of teur zijn lessen aanpast op de dagen dat je kan rijden, snap ik het probleem niet!

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:39

ik weet hoe mijn omstandigheden zijn, en ik weet wat ik kan en wat ik niet kan.
ik vraag het immers niet voor niets.
toch bedankt voor het ideetje ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:27

Ik ben gewend om een paard aan het been nageeflijk te rijden?
Handen stil op 1 plek, tenen naar binnen draaien, kuit tegen je paard aan duwen en klein kneepje geven (eerst in halt) geeft hij na DAN JE KUITEN ONTSPANNEN, belonen met stemhulp of eventueel aaitje. Als hij doorkrijgt dat als je been aandrukt (met je tenen naar binnen he!)hij moet nageven (gaat best snel) dan ga je het in stap oefenen. Blijft hij nageeflijk aan je been houdt je je buitenhand stil op 1 plek in contact met het bit.. en je binnenhand zet je voor de stelling een klein stukje opzij..

als je geduld hebt, draagt het bij aan het "aan het been rijden, van achter naar voren en laten zoeken naar een constante aanleuning."

Handen stil is het helemaal :D Gaat hij trekken, kuiten eraan, even klemmen en laat hij los dan ontspannen.

Uiteindelijk als je gaat lichtrijden span je automatisch je kuiten (als je je tenen wel naar binnen gedraaid houdt, dus naar je paard toe) en blijft hij vanzelf mooi nageeflijk.

Misschien snap je er geen bal van, maar zo wel. PROBEREN!!!

(niet alles lukt in 1 dag maar ze zijn vaak de eerste dag in halt en stap wel al helemaal voor elkaar! In draf op bepaalde stukken wel en niet.. maar binnen een paar daagies ist in orde)

Hoop dat je er iets aan hebt, mij heeft het in ieder geval wel van mn strenge rechterhand afgeholpen :)

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:39

wat is jouw defenitie van kneepje? Zowel in de rechterteugel als in de linker? Dit verschilt enorm tussen ruiters.

Klinkt goed!

dus kneepjes + drijven todat hij zakt. Heel bekrompen samengevat?

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:47

miss een idee ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar probeer het eens in het halsstrekken dan heb je je teugels lang en kun je niet te veel druk krijgen tenzij jij ze korter pakt. en dan op die voltes 8jes klavertjes net wat het beste werkt. en dan in het begin niet te veel over het hoofd na denken zakt vanzelf. en dan pak je beetje bij beetje je teugels korter. is hij zijn rug kan ontspannen kan hij ook zakken zonder pijn.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 07:57

IloveAlfriee schreef:
ja, maar vind jij dan ook dat als je paard naar binnen kijkt. Je met je buitenhand ook iets naar voren moet om het teveel aan druk tegen te gaan?

Ja, als beloning dat hij het goed doet

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 08:51

IloveAlfriee schreef:
.het prachtege aan mijn paardje is, als ik hem losgereden heb, en hij loop ook netjes met zijn hoofd en rug gewoon lekker ( ik weet even geen woord er voor ) dan is hij werkelijk op twee pinken te rijden! Heerlijk..

Hallo,

Het klinkt alsof je paard een dieseltje is. Mijn paard komt pas echt los na een half uur rijden. Ik rijd veel figuren met losrijden, veel overgangen, probeer hem goed aan mijn been te krijgen/houden etc. En ik weet dat ik een half uur nodig heb (soms wat minder) voordat ie echt lekker gaat lopen.

Ik zou je willen adviseren om niet teveel nadruk op je teugels te leggen. Probeer maar gewoon met een zachte verbinding te rijden. Als je paard loskomt en goed achter gemotiveerd wordt dan komt ie vanzelf voor los.

Ik kan me ook voorstellen dat er nog wat spanning "tussen je oren zit" na de val die je gemaakt hebt. Kan het zijn dat je daardoor de teugels te strak hebt? Zou me echt niet verbazen nl. Toch een beetje het gevoel van controle willen hebben. Als het dit is, dan verwacht ik, dat je vanzelf als je weer meer vertrouwen hebt, het loslaten voor ook wat makkelijk gaat worden.

Veel succes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:28

IloveAlfriee schreef:
wat is jouw defenitie van kneepje? Zowel in de rechterteugel als in de linker? Dit verschilt enorm tussen ruiters.

Klinkt goed!

gewoon i.p.v. ontspannen je teugel vasthouden(losjes) er in "knijpen" ter lengte van een tel van een seconde.
Heel licht, niet vasthouden e.d. en idd op 2 handen tegelijk, dus eerst kneepje, kuit kort knijpen, komt hij ertegenin door zijn neus eruit te drukken hou je wat druk op je teugel (niet trekken maar een spanning geven) .. je geeft een extra kneepje en kuit kort knijpen en daarna je handen ontspannen!! zodat je hem de kans geeft naar de ontspanning te zoeken, doet hij het weer, dan opnieuw. Ontspant hij zijn hals door te zakken, beloning.. direct! (soms wil het paard wel buigen maar gaat hij met zijn neus naar links of rechts zakken, dan een kneepje op je buitenteugel om hem recht te stellen met een beetje kuitdruk op je buitenbeen. Dus kijkt hij naar links, kneepje rechterteugel en rechterbeen. klinkt misschien ligt onverschillig maar ik krijg alle paarden er recht mee zolang ik er wel de tijd voor neem!

De paarden die ik rijd gaan er iig wel veel meer ontspannen van lopen, omdat er ook geen getouwtrek is ontspannen ze de rug veel meer en sneller (als ze het kunstje begrijpen)

Meer wegen leiden naar Rome, maar deze werkt voor mij super!(vertel er wel bij dat ik rijtechnisch vrij handig ben)

Het plat door de bocht gaan in 8en kun je trouwens oplossen door binnenbeen en kneepjes op de buitenteugel terwijl je hem lichtjes stelling vraagt, en het belangrijkste.. niet mee in de richting hangen als hij "plat" gaat maar je iets langer en zwaarder maken op je buitenbeen. (zodat jij recht blijft zitten)

*EDIT*

Met ontspannen handen en teugel bedoel ik het gevoel dat je hebt als je hem op 2 pinken rijd ;) Alsof je je teugels losjes vasthebt. Als je dan een kneepje geeft knijp je dus letterlijk in je teugel ;)

Hoop dat je eruit komt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:40

lizzytje88 schreef:
miss een idee ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar probeer het eens in het halsstrekken dan heb je je teugels lang en kun je niet te veel druk krijgen tenzij jij ze korter pakt. en dan op die voltes 8jes klavertjes net wat het beste werkt. en dan in het begin niet te veel over het hoofd na denken zakt vanzelf. en dan pak je beetje bij beetje je teugels korter. is hij zijn rug kan ontspannen kan hij ook zakken zonder pijn.

Als hij niet wil zakken zal hij ook niet halsstrekken maar met zn neus in de lucht TS omtrekken omdat hij plat wil gaan ongeacht het bochtje of niet. Bij het halsstrekken laten veel mensen toe dat het paard op de voorhand gaat duiken door de ruiter naar beneden te trekken, waardoor hij en ruiter niet kunnen ontspannen. ook gaan ze vaak veel te hard draven als ze niet over de rug lengtebuiging willen geven waardoor ze zich sneller verstappen en iets aan hun voorbenen oplopen.

Ik blijf bij van achter(been) naar voren(stille handen) rijden. Als je hier consequent mee bent heb je een heerlijk nageeflijk paardje waarbij je met een constante lichte kuitdruk alle kanten door de bak heen zweeft :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:42

IloveAlfriee schreef:

Klinkt goed!

gewoon i.p.v. ontspannen je teugel vasthouden(losjes) er in "knijpen" ter lengte van een tel van een seconde.
Heel licht, niet vasthouden e.d. en idd op 2 handen tegelijk, dus eerst kneepje, kuit kort knijpen, komt hij ertegenin door zijn neus eruit te drukken hou je wat druk op je teugel (niet trekken maar een spanning geven) .. je geeft een extra kneepje en kuit ieeeetsjes harder knijpen en daarna je handen ontspannen!! zodat je hem de kans geeft naar de ontspanning te zoeken,(meestal beginnen ze hier al snel los te laten) Dus je begint je hulpen opnieuw. doet hij het weer, dan weer opnieuw. Ontspant hij zijn hals door te zakken, beloning.. direct! (soms wil het paard wel buigen maar gaat hij met zijn neus naar links of rechts zakken, dan een kneepje op je buitenteugel om hem recht te stellen met een beetje kuitdruk op je buitenbeen. Dus kijkt hij naar links, kneepje rechterteugel en rechterbeen. klinkt misschien ligt onverschillig maar ik krijg alle paarden er recht mee zolang ik er wel de tijd voor neem!

De paarden die ik rijd gaan er iig wel veel meer ontspannen van lopen, omdat er ook geen getouwtrek is ontspannen ze de rug veel meer en sneller (als ze het kunstje begrijpen)

Meer wegen leiden naar Rome, maar deze werkt voor mij super!(vertel er wel bij dat ik rijtechnisch vrij handig ben)

Het plat door de bocht gaan in 8en kun je trouwens oplossen door binnenbeen en kneepjes op de buitenteugel terwijl je hem lichtjes stelling vraagt, en het belangrijkste.. niet mee in de richting hangen als hij "plat" gaat maar je iets langer en zwaarder maken op je buitenbeen. (zodat jij recht blijft zitten)

*EDIT*

Met ontspannen handen en teugel bedoel ik het gevoel dat je hebt als je hem op 2 pinken rijd Alsof je je teugels losjes vasthebt. Als je dan een kneepje geeft knijp je dus letterlijk in je teugel

Hoop dat je eruit komt!

Sorry voor dubbel!!!! Wou hem nog bijwerken, was iets vergeten maar had er na al gereageerd dus kon niet meer wijzigen en kan de andere ook niet verwijderen!!!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:46

Ik heb niet alles gelezen, en dat ga ik ook niet doen.. Maar echt waar.. Via internet is alles zo veel moeilijker te begrijpen.. Ik zou echt -desnoods een kwartier- les nemen.. Kan best zijn dat je vanwege omstandigheden geen les kunt nemen.. Maar voor paard bestwil en eigen.. zou ik dan even niet rijden.. Of iig niet dressuur matig..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:51

ZusJacobs schreef:
Ik heb niet alles gelezen, en dat ga ik ook niet doen.. Maar echt waar.. Via internet is alles zo veel moeilijker te begrijpen.. Ik zou echt -desnoods een kwartier- les nemen.. Kan best zijn dat je vanwege omstandigheden geen les kunt nemen.. Maar voor paard bestwil en eigen.. zou ik dan even niet rijden.. Of iig niet dressuur matig..

Ligt eraan hoe je in het verleden les hebt gekregen.. als mensen door instructrices al lichtjes zijn gewezen op van achter naar voor rijden en op buitenbeen wenden ipv binnenteugel hangen dan snappen ze mijn verhaal (na misschien wel 5 x lezen moet ik zelfs ook bij mn eigen teksten) heus wel.

Ben je een simpele manegeruiter a la schop is lopen links trekken is linksaf en andersom sjaaa