Te dikke onderhals.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleLau

Te dikke onderhals.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 23:44

Mijn haflinger van 16 heeft jaren niet nageefelijk hoeven lopen.
Het gaat vij goed momenteel om haar ontspannen erdoorheen te rijden. Alleen nu is het probleem dat ze totaal niet voorwaard is.
Mijn instructrice adviseerd door veel been te geven en vol te blijven houden. Hebben jullie hier ervaring mee, weten jullie 'n andere oplossing. Graag hoor ik tips waar ik iets aan heb???

Chaos

Re: Te dikke onderhals.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 23:49

Voorwaarts rijden, daar gaat de vraag dus over? Vanwaar dan de titel over een onderhals?

Een onderhals krijg je maar op een manier weg, trainen. Voorwaarts maken doe je door middel van schakelen, overgangen rijden, en consequent rijden..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 00:04

Dat probleem heb ik ook met mijn haf.
De hele tijd been geven is écht een afrader!
Als je namelijk steeds been geeft betekend het niks meer.
Mijn haf was gewend om bij elke pas aan gedreven te worden en ze was nog steeds niet vooruit te branden.

Juist consequent zijn! Been geven = reactie.
Ik heb het drijven binnen 3 lessen afgeleerd :o.
Ik geef 2x been, reageert ze niet? Of valt ze binnen 3 stappen in een trage modus krijgt ze een fikse tik met de zweep.
Been geven = reageren. Heel simpel.
Ik heb haar in 2 lessen goed aan het been gekregen.

Wel heb ik hiervoor uitgesloten dat er lichamelijk niks aan de hand is.
Nu is het zo dat ik been geef en te weinig reactie krijg nog een keer been geef, springt ze dan nog niet naar voren dan doe ik mijn zweep omhoog en dan wil ze wel ;).

En vanaf daar is het trainen, trainen, trainen om haar van achter naar voor nageefelijk te rijden en zodoende de onderhals weg te trainen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:45

Trainen :) en consequent zijn. Mijn haf is tot zijn 13e recreatiepaard geweest. Sinds 4 jaar train ik hem dressuurmatig en we mogen bijna in het L2 starten.

Been = reactie, anders tik. En naar voren blijven rijden, constant. Ze moeten leren voorwaarts te denken, dan volgt het nageeflijk worden vanzelf. Maar dit moet je iedere dag weer oefenen, en consequent blijven!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:52

Als je constant been geeft, reageert je Haflinger straks helemaal niet meer. Geen goed advies dus. Rij veel overgangen en schijnovergangen. Als je Haflinger niet op je eerste beenaanwijzing reageert, dan volgt er bij de tweede beenaanwijzing een (zachte) tik met de "toverstok". ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:54

Laag instellen, zodat de bovenhalsspier gebruikt wordt ipv onderhals. Desnoods longeren met pessoa.

Voorwaarts maken is simpel, veel overgangen, kort been geven, geen reactie? Tik met de zweep. Consequent volhouden en binnen een kwartier reageren ze onmiddellijk ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:56

Ik ga mee met de reacties hierboven, daarbij wil ik er nog aan toevoegen dat een tik best een harde mep mag zijn, niet te soft zijn. Daar worden ze namelijk alleen maar hard van. Dus eerst zit, dan been, dan mep, dan Mep en dan MEP :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:56

Ik wou het niet zeggen, omdat ik bang was Bokt over me heen te krijgen :') Maar da's idd de duidelijkste manier _O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:59

HA --> RT P

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:02

Bizzybijtje schreef:
Ik wou het niet zeggen, omdat ik bang was Bokt over me heen te krijgen :') Maar da's idd de duidelijkste manier _O-

Geweldige reactie. Straks durven we alleen nog fluister dingen online te zetten en zitten we allemaal thuis achter de schermen onze paarden te slaan :').

Ik ga ook mee met een flinke tik.
Als ik mijn haf steeds een "tikje" geef dan geeft ze mij gewoon de dikke vinger.
In het begin stap ik warm, draaf ik warm en ga ik eerst flinke overgangen rijden. Ze moet gewoon meteen reageren.
1 flinke mep en ze kan een uur lang doorlopen.

Beter 1 flinke tik dan 100x in de ribben trappen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:03

Succubi schreef:
Bizzybijtje schreef:

Geweldige reactie. Straks durven we alleen nog fluister dingen online te zetten en zitten we allemaal thuis achter de schermen onze paarden te slaan :').Ik ga ook mee met een flinke tik.
Als ik mijn haf steeds een "tikje" geef dan geeft ze mij gewoon de dikke vinger.
In het begin stap ik warm, draaf ik warm en ga ik eerst flinke overgangen rijden. Ze moet gewoon meteen reageren.
1 flinke mep en ze kan een uur lang doorlopen.

Beter 1 flinke tik dan 100x in de ribben trappen ;)

Geloof maar dat dat zo is bij half bokt :')

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:04

Een dikke onderhals krijg je er meestal niet geheel uit door alleen maar trainen, het helpt een heel stuk begrijp me niet verkeerd, maar vaak geeft een massage net dat extra beetje om te zorgen dat de spieren helemaal los komen, mijn paard had namelijk ook een verstijfde onderhalsspier, die is met trainen flink afgenomen, maar het verstijfde bleef zitten, dus na een massage van een happy athlete masseur was het er helemaal uit. Maar ik ga ook mee met wat hierboven gezegd wordt, je paard/pony moet van achter actief zijn wil die echt nageven, dus veel tempowisselingen, (schijn)overgangen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:05

ZusJacobs schreef:
Ik ga mee met de reacties hierboven, daarbij wil ik er nog aan toevoegen dat een tik best een harde mep mag zijn, niet te soft zijn. Daar worden ze namelijk alleen maar hard van. Dus eerst zit, dan been, dan mep, dan Mep en dan MEP :P

Ben het niet eens met het laatste advies: 1 tik(je) is doorgaans voldoende, anders wordt het onduidelijk voor het paard. Meppen klinkt voor mij als mishandeling. Als een paard niet (gelijk) doet wat je wilt, dan is de aanwijzing door de ruiter doorgaans niet duidelijk geweest. Oftewel: het paard heeft de vraag niet begrepen en wordt daar dan weer voor gestraft. Beetje boel oneerlijk in mijn beleving. ;) Over het algemeen reageert een paard al direct op een minuscule tik op zijn lichaam, net als dat het direct reageert op een vliegje. Echt slaan (of meppen) is een teken van onmacht van de ruiter en vaak een uit de hand gelopen miscommunicatie tussen paard en ruiter. ;)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:06

Voorwaarts neerwaarts rijden, en dit ook aan de longeerlijn trainen. Dan moet hij de bovenhals gebruiken en train je de onderhals wel weg na verloop van tijd.
Met het longeerwerk wel bijzetten. (ik geloof dat ook dat op Bokt strafbaar is :P )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:07

Ben het er wel mee eens dat als het paard zelfs na 1 zachte tik niet luistert, dat de tweede tik iets harder mag zijn. Maar echt meppen is in mijn beleving niet eerlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:07

Een onderhals hoeft geen kwestie van rijden te zijn. Kan ook prima een foutje in de bouw zijn, en dan kan je trainen wat je wilt, maar hij wordt echt niet minder :n

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:08

Dat kan, maar als je met training de bovenhals activeert en ontwikkelt, compenseer je wel veel.

stef schreef:
Een onderhals hoeft geen kwestie van rijden te zijn. Kan ook prima een foutje in de bouw zijn, en dan kan je trainen wat je wilt, maar hij wordt echt niet minder :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:09

Shenavallie schreef:
ZusJacobs schreef:

Ben het niet eens met het laatste advies: 1 tik(je) is doorgaans voldoende, anders wordt het onduidelijk voor het paard. Meppen klinkt voor mij als mishandeling. Als een paard niet (gelijk) doet wat je wilt, dan is de aanwijzing door de ruiter doorgaans niet duidelijk geweest. Oftewel: het paard heeft de vraag niet begrepen en wordt daar dan weer voor gestraft. Beetje boel oneerlijk in mijn beleving. ;) Over het algemeen reageert een paard al direct op een minuscule tik op zijn lichaam, net als dat het direct reageert op een vliegje. Echt slaan (of meppen) is een teken van onmacht van de ruiter en vaak een uit de hand gelopen miscommunicatie tussen paard en ruiter. ;)

Tja of je moet er een hebben die echt denk schijt en na 2 seconden alweer net zo sloom loopt.. Ik ben nou eenmaal niet altijd even lief en soms werkt het voor mij zo het beste.. Zo heeft iedereen andere methodes :) Gevalletje uitproberen en je weet het..
En ach ja, ik ben waarschijnlijk wel een domme doos met communicatie :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:12

Citaat:
Tja of je moet er een hebben die echt denk schijt en na 2 seconden alweer net zo sloom loopt.. Ik ben nou eenmaal niet altijd even lief en soms werkt het voor mij zo het beste.. Zo heeft iedereen andere methodes :) Gevalletje uitproberen en je weet het..

Het ene paard is inderdaad het andere niet qua karakter. Maarreh... je hoeft geen domme doos met communicatie te zijn hoor! Ik ben het tegenovergestelde (en dat vinden heel veel mensen raar): ik prutsmuts wat af tegen m'n pony! :D Ze is dan ook helemaal niet op been ingereden, maar puur op stem en (alleen in geval van) een "toverstokje". ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:13

Shenavallie schreef:
Citaat:

Het ene paard is inderdaad het andere niet qua karakter. Maarreh... je hoeft geen domme doos met communicatie te zijn hoor! Ik ben het tegenovergestelde (en dat vinden heel veel mensen raar): ik prutsmuts wat af tegen m'n pony! :D Ze is dan ook helemaal niet op been ingereden, maar puur op stem en (alleen in geval van) een "toverstokje". ;)

Wat voor conservatief forum is dit???? Mag je niet eens meer een ingeburgerd woord als ouweh**ren gebruiken??????

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:24

Stef: Maar een paard met een onderhals kan wel degelijk leren de onderhalsspieren enigszins te gaan ontspannen! :))

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:26

Je kunt dat uit zetten! :D Ik lees wel gewoon ouwehoeren (en de mensen die het aan hebben staan dus niet :)) )

Even weer over die paarden beesten, je moet er wel een hebben die dat al door heeft. Het doel is ook dat je alles uiteindelijk op zit (of stem) kunt doen. Maar daar gaat iets aan voor af, en ik heb het zo geleerd. Streng en duidelijk, maar niet oneerlijk. Wanneer het paard dus ook reageerd op zit (of been) is het goed. Uiteindelijk komt er geen zweep meer aan te pas. Dat is het doel :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:27

stef schreef:

Ik heb er een die luchtzuig, heeft dus ook een onderhals (tilt altijd zo leuk haar voorbeentje op :+ )
Dat is er dus ook moeilijk af te trainen, wel kun je zorgen dat je iig met trainen die bovenhals zoveel mogelijk stimuleerd en die onderhals leert ontspannen.

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 23:05

Consequent zijn. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met stap/ draf overgangen om te controleren of hij reageert op je been. Eerst been, geen reactie dan een tik(je) geven. Een paar keer herhalen om te kijken of de reactie beter wordt. Wordt het niet beter dan een keertje een hardere tik en echt naar voren rijden en weer rustig opnieuw beginnen.

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 23:22

Dank je wel voor de vele goedbedoelde tips. Ik heb er zeker iets aan. En het is niet zo dat ik braaf rondhobbel. Voor mijn doen, ben ik al best consequent. En we hebben al veel geleerd.
Alleen het is moeilijk wanneer ze jaren met onderhals heeft mogen lopen en dat ik nu verlang die te ontspannen zodat ze nageefelijk loopt. Ook is ze vrij sterk en is het daardoor moeilijk om te ontspannen wanneer ze er juist wel is. Dat zijn vaak maar kort stukjes. Maar we komen er wel. Alleen de weg is iets langer. Dank je wel voor de tips en ik zal jullie op de hoogte houden van het hele gebeuren.