Ik loop nu al een hele tijd tegen een probleem aan en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zal eerst even de situatie schetsen.
Ik heb sinds 2 jaar een ontzettend lieve merrie. Het is een merrie van 13 jaar met de naam Perla. Ze is in de omgang ontzettend lief maar bij het rijden loop ik tegen een heleboel problemen aan. Toen ik haar net had wou ze het liefst alleen maar met haar neus in de lucht lopen, ook gooide ze in de galop nogal met haar hoofd. Verder was ze van letterlijk alles bang en was het vaak dat ik haar na 1 uur rijden nog niet verder kreeg dan een kleine volte omdat alles daarbuiten eng was. Nu na 2 jaar is ze al heel wat gewoon en heb ik nog maar zelden echt een bang paard. Hetgene waar ik nu dus alleen nog heel veel moeite mee heb is het rijtechnische. Perla is vast in haar rug en scheef naar links. Ze maakt veel tactfouten (huppelen in draf, schijnmanken) en ze zou het liefst de hele tijd met haar hoofdje in de lucht lopen. Ik heb gelukkig goed les (2 keer in de week in groep, 1 keer in de week privé van 3 verschillende instructeurs) en ik heb Perla al zover dat ze goed voorwaarts neerwaarts kan lopen, ze maakt bijna geen tactfouten meer (enkel als ze heel nerveus is) en ik kan haar nu met een redelijk korte teugel met een constante hand rijden zonder dat ze in paniek raakt.
Nu mijn probleem dus:
Ik leer in mijn lessen vooral rechtrichten. Mij wordt verteld dat ik door het rechtrichten mijn paard dus niet meer scheef zal lopen, beter tussen hand en been zal blijven en geen tactfouten meer zal maken. Ook rijden we in de training vooral rond en laag omdat ze vast is in de rug. En gaan we na een halfuur de teugels steeds subtiel iets korter nemen.
Nu had ik afgelopen zondag wedstrijd in de B. Ik vond het een best goede proef (middendraf en nekstrekken waren fantastisch al zeg ik het zelf) en er waren geen fouten in de proef. Ik kreeg een coupon terug met hele lage punten en er stond bij bijna ieder punt 'Geen buiging' en 'vast in de lenden'
Natuurlijk heeft de jury daar helemaal gelijk in. Want mijn paard zit ook vast. (was wel even pijnlijk om te horen omdat ik er al 2 jaar aan werk. Ik weet dat er al een hele grote vooruitgang inzit, maar blijkbaar is het nog steeds niet goed genoeg voor de B)
Maargoed naar aanleiding van mijn coupon zeiden een paar clubleden tegen mij dat ik veel meer op de buiging moet trainen met mijn paard. Dus de hele tijd kleine voltes en daarin links en rechts buigen. Ik doe dit ook in de training, zeker bij het losrijden, maar rechtrichten staat bij mij wel op de eerste plaats. Volgens mijn clubleden is rechtrichten voor mijn paard onzin.
Ik ben nu dus helemaal in de war.
Wat moet ik nu met mijn paard, rechtrichten of buiging? Of allebei?
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen en misschien hebben jullie nog wel andere tips
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen