Leuke oefeningen in stap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Leuke oefeningen in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:27

Sinds kort help ik een paar meisjes met het rijden van hun nieuwe fjord. Niet officieel lesgeven dus, maar het lijkt er wel op. Gewoon, omdat zowel ik, als de meisjes dit erg leuk vinden. Zelf rijd ik de pony ook.
Even wat informatie:

De meisjes zijn plus minus 11 jaar oud. Het zijn 3 (stiefzusjes) Het ene meisje heeft enigzins wat ervaring, en kan op een manege pony stap draf en gallop. De andere meisjes hebben voor zover ik weet nog niet eerder écht gereden. Leuk om het op je eigen pony te leren, zou je wel denken.
Maar..
Er is 1 probleem. De fjord is 4 jaar jong, sterk, en ook nog eens dominant. Dat maakt het voor de meisjes lastig, terwijl ze zo hun best doen. Ook durf ik ze niet echt te laten draven, want de pony kan hele boksalvo's geven in de draf.
Maar ik gun het ze zo om lekker op hun pony te rijden! Het zijn hele aardige meisjes, en ik mag ze erg graag. De pony is ook leuk, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Ik wil gewoon dat ze leuke dingen op hun pony kunnen doen, zonder het risico dat er iemand afvalt..

Dus, heeft iemand nog leuke ideeën voor stap oefeningen?

MaNdiii

Re: Leuke oefeningen in stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:34

Is de fjord wel te vertrouwen als hij stapt? Dan zou je misschien die meisjes die nog niet zoveel ervaring hebben gewoon wat bewegingen op de pony laten maken. Draaien, zwaaien, oren- staart aanraken enz.

Het meisje dat al wat meer ervaring heeft zou ik toch langzaam aan laten draven anders blijf je misschien zolang hangen, want uiteindelijk moeten ze het toch zelf gaan oplossen.

Natuurlijk kan je ook alle figuren laten stappen, voltes, slangevoltes, gebrokenlijnen enz.

schouder voor , maar dat zal nog een stapje te ver zijn.

Daarnaast lekker poetsen, wandelen of is hij nog niet verkeersmak? gewoon lekker tutten met de pony.

ps. de fjord moet wel aangepakt worden en het is ook belangrijk dat de meisjes dat zelf gaan doen.
Bij ons deed mijn moeder het wel eens, maar uiteindelijk was hij heel braaf bij haar en nog steeds ondeugend en sterk voor ons

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:44

Met stappen weet ik het niet. Als je opstapt, en je raakt perongeluk de kont aan met je voet, dan reageert ze daar wel 'heftig' op. (lees: Zwaaien met de staart, en dribbelpasjes maken) Ik wilde binnenkort ook al eens zonder zadel laten stappen. Bij het stappen bokt hij niet, dat is wel zeker.

Ja, ik weet dat de meisjes het zelf moeten gaan doen, maar durf het nu nog niet aan, omdat de pony blijft bokken. Ik rijd hem dus ook, en als je hem dan aanspoort, zodat ie door moet lopen, gaat hij nog hoger bokken. Ik ben er al een paar keer met moeite op blijven zitten. En ik wil niet zeggen dat ik heel goed rijd, maar ben wel wat gewend :o
Ik wil sowiezo nog eens naar het zadel kijken, maar volgens mij ligt het daar niet aan.
Verkeersmak zou hij moeten zijn, volgens de verkoper, maar toen ze met trekkers in de weer waren 2 weilanden verder, was ze erg zenuwachtig. Weet niet of dit dus klopt.

Ben ook al aan het oefenen met meelopen en de omgang, want ze zijn gewoon te lief :D
De pony is dominant aangelegd, en kan zo door je heen lopen, als ze toevallig daarheen wil. Dat is ook best vervelend.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:05

Ik zou niet teveel risico nemen met zo'n jong paardje hoor, al helemaal omdat het zulke jonge meisjes zijn!
Straks valt er een meisje af, en dan heb jíj de verantwoordelijkheid, jij hebt het immer goedgekeurd.
Ik snap dat je die meisjes graag een plezier wil doen, maar kijk dan bijvoorbeeld even rond of je ergens een shetlander kan lenen, lijkt me sowieso ook niet goed voor de opvoeding van je fjordje om er kleine meisjes op te laten rondhobbelen, wordt ie alleen maar dominanter van ;)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:44

Ik zou wel, zoals Noortje idd al zegt, zorgen dat je niet aansprakelijk word gesteld. Dit kun je doen doormiddel van een contractje, want het zou namelijk erg vervelend zijn als jij aansprakelijk word gesteld mocht er iets mis gaan.

Maargoed, dat was niet de vraag, misschien kun je eens een paar balkjes neerleggen, waar ze doorheen/overheen moeten stappen, zigzaggen om pilonnen, een stukje zonder handen, of je maakt er gelijk een parcourtje van! Wees creatief, en veel succes! :)
Is het ook niet mogelijk om het meisje dat wél ervaring heeft, aan de longe een stukje te laten draven? Of gaat ze dan ook gek doen?

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:36

Dat is inderdaad ook wel een leuk idee van Vera zo'n parcourtje dat ze zelf moeten sturen.

Mijn fjord was in het begin ook erg dominant. Als wij hem uit de wei wilde halen dat ging hij naar ons steigeren. In de bak keihard rennen en zijn eigen weg (gelukkig niet bokken), Nu na een aantal jaren gaat het steeds beter alhoewel hij sommige mensen nog steeds pak omdat hij weet dat die geen overwicht hebben.

Succes met die meiden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:44

VERAx schreef:
Ik zou wel, zoals Noortje idd al zegt, zorgen dat je niet aansprakelijk word gesteld. Dit kun je doen doormiddel van een contractje, want het zou namelijk erg vervelend zijn als jij aansprakelijk word gesteld mocht er iets mis gaan.

Maargoed, dat was niet de vraag, misschien kun je eens een paar balkjes neerleggen, waar ze doorheen/overheen moeten stappen, zigzaggen om pilonnen, een stukje zonder handen, of je maakt er gelijk een parcourtje van! Wees creatief, en veel succes! :)
Is het ook niet mogelijk om het meisje dat wél ervaring heeft, aan de longe een stukje te laten draven? Of gaat ze dan ook gek doen?

Lees bij TAO FAQ even over aansprakelijkheid. Dit ligt iets anders dan wat hier staat.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 14:02

Als het goed is, ben ik sowiezo niet aansprakelijk, maar daar wilde ik het binnenkort nog met ze over hebben, vandaar dat ik nu erg voorzichtig doe. Krijg er namelijk ook niet voor betaald ofzo.

Aan de longe in draf doet ze helaas ook gek. Meerdere keren geprobeerd. Het probleem is dat we nu ook niks kunnen. Het is geen echte bak. Een soort weiland met uitgesleten hoefslag. Dus als het zand iets nat word, word het heel glad. Daarom is het moeilijk voor ons de pony genoeg beweging te geven.

Het parcoursje wat Vera zei, is wel een goed idee. Zoiets heb ik laatst ook al gedaan, ging erg goed, maar merkte dat het vooral voor het meisje met meer ervaring snel saai begon te worden. Maar ik denk niet dat er heel veel meer dingen te verzinnen zijn, of wel?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:31

Inney schreef:
Als het goed is, ben ik sowiezo niet aansprakelijk, maar daar wilde ik het binnenkort nog met ze over hebben, vandaar dat ik nu erg voorzichtig doe. Krijg er namelijk ook niet voor betaald ofzo.

Maak je niet druk. Ik zie dat het niet je eigen pony's zijn. Je AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dekt gewoon wanneer jij wettelijk aansprakelijk zou zijn. De kans dat jij aansprakelijk gehouden zou kunnen worden is niet erg groot, cq zelfs klein. Tenzij je ze echt waanzinnige dingen gaat laten doen, maar ik neem aan dat je verstandig genoeg bent.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 14:35

Nee, hele gekke dingen laat ik ze zeker niet doen! Maar goed om te lezen dat ik wss niet aansprakelijk ben. Maar als ik hun vader een keer tegen kom, ga ik het sowiezo een keer vragen, just to be sure ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:12

Denk dat je beter mijn antwoord serieus kunt nemen ;) . Met alle respect, maar denk dat de vader niet zo veel van aansprakelijkheid en verzekeren zal weten :D .

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:55

PP --> RT P

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:48

Leuke spelletjes doen! zoals slalommen om pionnetjes, een doolhofje maken van balken en dat soort dingen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:35

Tips die ik had zijn eigenlijk al gegeven haha,

Met zo'n grote speelbal een beetje op en aanrijden
vinden de (meeste) pony's wel erg leuk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:37

Enne, 4 jaar, bokken.. misschien heeft hij voor de "lesjes" gewoon eens flink bokken in de longeercirkel nodig?

Of longeer hem eens aangelijnd zodat hij met zijn hals wat meer moet dalen?

Kan me voorstellen als je alleen maar stap draf en galop mag doen en altijd maar braaf moet zijn zo'n jong dier juist erg ondeugend wordt omdat het stampvol zit met energie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:11

dijen heffen?
handen in de zij en je dijen omhoog en naar beneden doen :D

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 18:53

Aan de longe krijgt hij genoeg beweging, en ik rijd hem ook ;) Meestal rijd ik hem goed door, maar soms is dat niet mogelijk door de ondergrond.

LDRD: Haha, oke! Bedankt! Ík heb daar namelijk helemaal geen verstand van, haha.

Ik wilde sowiezo eens proberen hem met elastieken te longeren. Kijken hoe hij reageert als hij zijn rug moet gebruiken. Pony luistert aan de longeerlijn perfect. Zit verder ook geen kwaad in, maar dat bokken..
Ik zou zo graag willen dat de meisjes ook lekker kunnen rijden, op hun eigen pony, maar dit is nu niet mogelijk, en ik weet niet of dit door mij op te lossen valt.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:39

Ik zou niet te veel risico nemen! Het paardje is nog erg jong, maar de meisjes ook.
Hou rekening met hun leeftijd en de gevaren een een pony die niet helemaal te vertrouwen is!

Een bokkende kinderpony... Ik weet niet, maar naar mijn mening is dat geen kinderpony.....
Ik zou ze, voor hun eigen veiligheid, niet op de pony laten rijden!

Verder ben ik het eens met Noortje_444

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:04

Is het niet een idee dat jij hem eerst rijdt? Zodat hij zn meeste energie kwijt is?
Als ie dan verder wel braaf is, kunnen de meisjes ook het eea leren zodat ze later ook wat handiger worden als er wel iets onverwachts gebeurd.

Verder inderdaad de meisjes zit oefeningen laten doen, kan je er eventueel ook nog naast blijven lopen. Dus met de handen draaien, knieen optrekken etc.
Slalommen om pionnen heen, balkjes lopen.
Zorg dat je oefenigen doet waar ze zelf ook van leren rijden. Bijvoorbeeld als ze straks ook zelf kunnen halthouden, netjes leren om op de letter te leren halthouden. En door de hoeken rijden. Jong geleerd = oud gedaan.

Probeer ook bij alles wat je doet goed uit te leggen, zo leren de kinderen ook waarom ze het doen, en hebben ze er wie weet later ook nog profijt van als ze wel fanatieker worden. Het is ook voor jezelf interessant om eens in de boeken te kruipen wat echt goed voor jonge kinderen is, en waarom is het eigenlijk goed, je leert er zelf ook nog eens een hoop van.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:57

Linnietje schreef:
Ik zou niet te veel risico nemen! Het paardje is nog erg jong, maar de meisjes ook.
Hou rekening met hun leeftijd en de gevaren een een pony die niet helemaal te vertrouwen is!

Een bokkende kinderpony... Ik weet niet, maar naar mijn mening is dat geen kinderpony.....
Ik zou ze, voor hun eigen veiligheid, niet op de pony laten rijden!

Verder ben ik het eens met Noortje_444

Het is niet mijn pony, ik kan niet bepalen of ze er op rijden of niet ;) Maar ik heb wel aangeraden er eens door een 'professional' laten rijden, die hem evt. een tijd goed rijden kan, in een fatsoenlijke bak. Weet niet of ze er iets mee doen.

Het meisje wil graag leren, allemaal trouwens.
Ik rijd haar meestal ook eerst, en we longeren hem ook, maar ze blijft energie houden :')
Het bokken is eigenlijk standaard. Ze blijft het ook vol houden. Ik heb al naar het zadel gekeken, maar alles wat ik ervan weet, zit goed. Op de rug reageert ze ook totaal niet gevoelig, is mooi buigzaam ed. Denk dus dat het écht uit proberen en klooien is. Jammere is dat ze dat beter niet bij de meisjes kan doen.

Halthouden heb ik al met ze gedaan, en hoeken rijden ook, gaat allemaal netjes! In stap is de pony voorbeeldig. De oefeningen als knieën optrekken enzo zijn wel leuk! En misschien kunnen we dan ook spelenderwijs (voor de pony) hem leren dat een hand oid op je achterhand niet eng is!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:32

kan je niet gewoon ernaast blijven rennen in draf? :)

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:03

Je kunt de meisjes zelf leuke dingen laten doen.
Spelletjes laten doen, Sturen oefenen dus om pionnen heen, probeer ze heel langzaam te laten stappen maar toch actief, of juist iets sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:07

Je kan leuke spelletjes doen! ze kunnen er denk ik ook wel samen op (2 kinderen dan :P) en dan bijv. een voorwerp verplaatsen van de ene naar de andere kant, en dan steeds harder stappen en misschien later de draf?
of misschien kan je hem zelf doorrijden?!
succes!

britv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:48

Halthouden, wegstappen, sneller laten stappen. En een fjord moet makkelijk 2 van die kleine meisjes houden dus lekker met die meiden zonder zadel aan de gang. Om de pionnen heen. Bedenk zelf wat simpele spelletjes waarvan je zeker weet dat hij geen bok gaat geven.
En uiteraard lekker tutten met het beestje, zodat zij goede vertrouwen in de pony krijgen en de pony in hun!

Anonaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:36

lekker wat schoudervoor, slalommen rijden , worden ze lekker soepel van :j