Scheef zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chocomelll

Scheef zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:22

Hallo!

Ik rij op een manege, en mijn instructrice zegt altijd dat ik recht moet gaan zitten. Ik zit veel te veel naar rechts, waardoor mijn paard ook scheef wordt. Maar als ik dan weer recht probeer te zitten, zit ik binnen de kortste keren weer scheef. Ik vroeg me dus af of jullie nog tips hebben om recht in het zadel te gaan zitten.

Groetjes Eva

midgie

Re: Scheef zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:13

Kan ook zijn dat het paard scheef is en jou steeds naar rechts gooit,
De instructrice zou je daar mee kunnen helpen door het paard wat meet stelling en buiging aan te laten nemen en jou leren voelen wat er dan gebeurd, maar ja je zegt dat het een manege is en dus het niveau van lessen zal niet zo hoog zijn en de paarden zullen waarschijnlijk allemaal wel scheef zijn , dus ja recht zitten word dan erg moeilijk.
Maar je kan het eens proberen te vragen of ze jou wat recht richt oefeningen wil geven met het paard, niet rechtuit rijden maar de oefeningen om het paard recht te kunnen gaan richten.
En anders miss eens prive les nemen van iemand die jou wel technisch kan ondersteunen en kijk b.v eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staat veel over scheefheid van het paard. Hoe meer theorie jij leert hoe beter je het ook in de praktijk gaat snappen,

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:44

Ik heb hetzelfde probleem. En nee bij mij ligt het echt aan mij zelf en niet aan de paarden want ik heb het op alle 4 de paarden waar ik hier op heb gereden.

Helaas geen tips dus als alleen er op blijven letten! Steeds zorgen dat je niet teveel in 1 van de beugels gaat staan

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:41

Gelukkig ben je niet de enige die scheef zit... Zorg vooral dat de druk op beide beugels gelijk is en maak jezelf lang.
Misschien kun je ook eens in de spiegel kijken of je normaal wel recht staat of zit en er dan ook aan werken, daarnaast kan het inderdaad zijn dat het paard scheef is, of jou naar één kant gooit.
En je instructrice kan makkelijk zeggen dat je recht moet gaan zitten, maar weet je ook hoe (verteld ze wat er scheef is bij je?)

Romy130

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:21

goed opletten hoe je zit misschien kun je een paar keer zonder zadel gaan rijden dan merk je het wel als je scheef zit

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:12

misschien een keer een privé les nemen, dan kan een instructeur tips geven over hoe je beter rechtop kan zitten..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:30

Scheef zitten heeft vaak vele oorzaken, dat kan zijn dat:
het zadel scheef is
het paard scheef is
jij scheef bent
beugels ongelijk

Aan een aantal van die dingen kun je makkelijk iets doen: je zadel (op een manege natuurlijk niet), beugels, en je zelf!!
Ga eens na als je voor de spiegel staat of je dan wel echt recht staat. Kan je je ledematen gelijkmatig bewegen. Beweeg je niet stugger met je ene arm dan je andere, kan je je ene been hoger optillen, als je in je rechterhand een pak suiker vast houdt en dan links voelt het dan gelijk in gewicht. Als je op de bank zit met je benen over elkaar, draai dan eens anders om, en doe je armen eens andersom over elkaar. Let eens op dat als je de trap op of af loopt met welk been je de eerste tree hebt gezet (vaak de zelfde).
Ik kan je nu al vertellen (zonder dat ik gemeen ben) dat je nooit gelijk bent in je lijf, is niemand. Maar door op dat soort kleine dingen te gaan letten kan je ook makkelijker recht gaan zitten op je paard.
Het klinkt raar maar ik zou daar eens mee beginnen, zelf rechter worden los van een paard en dan kijken of je op het paard daar profijt van hebt.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:46

Ik voelde gister voor de eerste keer echt bewust dat ik scheef zat. Nog steeds lastig om dan "recht" te gaan zitten omdat dat niet natuurlijk aanvoelt. Maar als je aan je algehele houding werkt dan is het makkelijker om dit ook gelijk mee te nemen dan als je aan andere dingen aan het werken bent (voor mijn gevoel dan)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:12

Ik heb ook weleens de neiging om naar rechts te gaan hangen,
vooral in galop.. Dan denk ik aan mijn linkerbeen langmaken, zodat
ik op 2 zitbeenknobbels zit en allebei mijn benen lang maak, en
dan laat ik mijn linkerschouder zakken want die til je op als je naar
rechts hangt ;) en dan zit je automatisch een stuk rechter.

Veel tegen jezelf blijven zeggen, en op lijnen waarbij je (wellicht)
in een spiegel kunt kijken weleens stiekem kijken of je je
schouder optilt ;)

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:28

Ik zit ook (lichtjes) scheef en bij mij komt het omdat mijn bekken scheef staat (ik zit bv ook scheef op een fietszadel). Mijn instructrice gaf me als tip om het been aan de 'hoge kant' wat meer uit te drukken, zodat ik automatisch wat rechter ga zitten. Ik zag dat iemand anders in dit topic ook deze tip had gegeven, dus misschien dat het helpt?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:34

Ik ben ook scheef.. ik zit altijd teveel naar rechts en heb dan ook meer druk op mijn rechterstijgbeugel. Mijn instructeur heeft me toen eens een kwartiertje/twintig minuten zonder rechterstijgbeugel laten rijden en ik ben toen rechter gaan zitten. Dit is voor mij een oefening die ik veel vaker moet doen omdat ik gauw weer scheef zit (en mijn paard loopt daardoor dus ook scheef..) voor mijn gevoel zat ik heel erg naar links maar ik zat toen dus pas recht! Het is echt heel gek om mee te maken. Misschien dit eens proberen?

Maar wat eerder al gezegd is: heb je een eigen paard in de manegeles en een eigen zadel? En zijn die recht? Het kan nooit kwaad om aan jezelf te werken maar het paard en het zadel maken ook dat je niet recht kan zitten.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:57

ligt het niet eraan dat de pony scheef is?
Ik zat eerder ook scheef, maar ik weet zo even niet hoe ik dat heb opgelost.

Oh ja!
ik heb 1 beugel een gaatje langer gedaan ;)
(:

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 08:00

Asmara schreef:
Oh ja!
ik heb 1 beugel een gaatje langer gedaan ;)
(:

als je nou je zadel scheef wilt rijden moet je je beugels scheef hebben, nooit doen dus.

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 13:38

Probeer eens zonder zadel te rijden.
Kan je goed je balans vinden en kijken of jij scheef bent of je paard.
Je kan het ook op het zadel proberen en dan zonder beugels rijden.

Succes.

tjosefiina2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:22

ik heb de zelfde probleem als jou gehad toen ik lang niet Z had gereden! je moet gewoon heel veel aan het denken en (als je ze hebben) veel in het spiegel kijken!

trixjepixje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:31

Ik heb ongelijke benen, met 2,5 cm verschil, ik merk aan mezelf dat ik ook snel scheef zit omdat ik nou eenmaal meer druk heb op de linkerkant waar m'n been langer is. Nu rij ik op een bestwel dikke fjord waar doordat ik scheef zit het zadel schuift, ik heb het opgelost door de ene beugel korter te maken dan de ander, misschien dat dit bij jou ook helpt, je kan het altijd eens proberen. ;)

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:56

Hier ook een scheefzitter, nadat ik mijn zadel eens goed na laten kijken en op heb laten vullen, is het een stuk verbeterd. Begrijp dat dit niet kan als je op een manege rijdt, maar misschien kan/mag je wel eens een ander zadel uitproberen en kan je zien of het dan nog steeds zo is.

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:28

Probeer je tijdens het rijden te controleren. Zit in met beide benen even lang en heb ik mijn teuegels even lang. Ga af en toe eens stilstaan en zorg dat je weer recht gaat zitten. Oefenen oefenen...

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:56

Zorg dat je beide zitbeenknobbels voelt in je zadel en evenveel druk erop hebben.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:59

Denk dat jouw pony scheef is (zoals de meesten), dus vooral niet daarin meegaan en iedere keer goed recht gaan zitten weer. Verder zou ik les nemen van iemand die je helpt met je pony meer recht te richten in de lessen. Uiteindelijk zal het dan beter worden. Dan is je pony meteen (nog) makkelijker nageeflijk als goed is :)

Er zijn hier overigens ook goede topics over: rechtrichten. Ff zoeken en je leer super veel! Les nemen nog beter natuurlijk :D .

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 22:01

je moet jezelf tijdens het rijden gewoon blijven controleren, of je netjes recht zit.
dat duurt waarschijnlijk een tijdje, maar op den duur zit je lekkerder :)

manonnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:52

je gewicht goed verdelen over bijde stijgbeugels

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:24

Ik kwam er afgelopen week achter dat ik op een ander paard (met hetzelfde zadel) toch meer last heb van mijn scheefzitten.
Vooral in de galop merk ik dat ik gewoon 1 kant opzak als het ware. En als ik heel bewust recht ga zitten is het net op ik scheef in het zadel zit. Dus ik ga straks in de les maar eens kijken hoe ik dit het beste kan oplossen ...mischien ben ik zelf wel gewoon scheef :D

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:51

ik heb dus ook dit probleem.
en ga eens een paar keer zonder beugels rijden.
wel met zadel maar haal me beugels er vanaf.
misschien als ik dat een poosje doe dat het helpt.
ben zelf een zonder zadel rijder dus zitten blijven is eigenlijk nooit een probleem.
Raar eigenlijk dat scheef zitten

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:18

Het klinkt een beetje dom, maar laat iemand je paard longeren op de volte en jij moet erop zitten, teugels gewoon in een knoop en dan zonder handen en ook naast je hoofd zeg maar dus -|- dat - je arm is en | je lichaam is en doorzitten dit helpt. als het goed gaat kan je het ook zonder beugels proberen, heb het zelf nooit nodig gehad maar ken veel mensen die dat gedaan hebben waarbij de zit enorm verbeterd is, dus denk dat het het proberen waard is