Verzamelen in gallop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyaraaa

Verzamelen in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:54

Hallo,
ik rij 1x per week paard in een manege waar ik dus ook een lievelingspaadje heb :)
Het enigste probleem is dat het een heel vooruit paard is , in draf in stap kan ik haar nog inhouden maar tijdens de galop wordt het altijd heel moeilijk. Het is namelijk ook een groot paard en ze neemt heel grote passen waardoor ze zo in het gat rijdt van het paard voor haar. En terug naar draf gaat. Mijn lesgever zegt dat ik haar moet verzamelen in galop, maar ik weet niet echt hoe ik dat moet doen.. Kunnen jullie mij helpen ?

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:07

probeer te oefenen liefs alleen in de bak. Dan proberen te schakelen in tempo, zowel in draf als in galop. Als je aan het galoperen bent hem langzamer en sneller te laten gaan zonder dat hij terugvalt of jij de controle verliest. Dat kun je doen door eens een (steeds wat kleinere) volte en door te remmen (op je zit, je en ophoudingen met je binnenhand, liefst zo min mogelijk aan de mond uiteraard). Ze moet leren op je kleinste beenhulp te reageren, dan kan je haar daarmee in de galop houden maar is moeilijk hoor, kost heel wat tijd op een manegepaard denk ik maar is niet onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door Jade15 op 17-10-10 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:08

Tja echt dressuurmatig op een goede manier trainen red je met 1 keer per week nauwelijks, en al helemaal niet als er (wat ik denk) ook andere op rijden met waarschijnlijk allemaal een andere niveau en manier van rijden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:00

Waarvoor staat je instructrice in de bak? Dan kun je haar toch om uitleg vragen, daar is ze voor *D

Urielle

Re: Verzamelen in gallop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:53

Misschien kun je het paard op de volte zetten en dan de volte spiraalsgewijs verkleinen, dan moet het paard iets terugkomen in tempo, als je dan weer controle hebt, rij je weer iets groter en zodra het paard weer onder je uit loopt terug kleiner.

Anders: tijdig afwenden en een lege plek opzoeken. Het is van jou niet te verwachten dat je met 1x pw rijden dat paard kunt trainen/verbeteren en verzamelen vraagt een hele voorbereiding :)

Sreggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 08:52

Urielle schreef:
Misschien kun je het paard op de volte zetten en dan de volte spiraalsgewijs verkleinen, dan moet het paard iets terugkomen in tempo, als je dan weer controle hebt, rij je weer iets groter en zodra het paard weer onder je uit loopt terug kleiner.

Anders: tijdig afwenden en een lege plek opzoeken. Het is van jou niet te verwachten dat je met 1x pw rijden dat paard kunt trainen/verbeteren en verzamelen vraagt een hele voorbereiding :)

Goeie tip!!
Probeer goed te gaan zitten en met je buitenteugel lichte druk te geven.
Niet gaan knellen dat gaat hij alleen maar harder.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:51

kyaraaa schreef:
Hallo,
ik rij 1x per week paard in een manege waar ik dus ook een lievelingspaadje heb :)
Het enigste probleem is dat het een heel vooruit paard is , in draf in stap kan ik haar nog inhouden maar tijdens de galop wordt het altijd heel moeilijk. Het is namelijk ook een groot paard en ze neemt heel grote passen waardoor ze zo in het gat rijdt van het paard voor haar. En terug naar draf gaat. Mijn lesgever zegt dat ik haar moet verzamelen in galop, maar ik weet niet echt hoe ik dat moet doen.. Kunnen jullie mij helpen ?
.

OPMERKING.
Hoe is het mogelijk!
Dat deze mensen zich uitgeven voor instructeur of instructrice!
TIP.
Wil je dit paard goed kunnen beheersen,neem dan privé les van iemand met vakkennis.
OF
vraag een paard die beter qua bewegingen bij jouw past.
Ik wens je daar mee, veel rijplezier.

xchristy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:52

ik heb geleerd dat je het tempo met je buitenteugel moet aangeven.
Dus ja ophoudingen op de buitenteugel?