Waarom rijd jij dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Kelly___

Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 10:44

Ik ben bezig met een artikel over dressuur en vraag me af waarom mensen graag dresuur rijden.

Is het:
- het wedstrijdelement?
- het mooie plaatje?
- het samenzijn met je paard?
- omdat iedereen het doet?
- een combinatie van bovenstaande?
- iets anders?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken!

robeer

Re: Waarom rijd jij dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:46

Euh, eigenlijk omdat alle andere mogelijkheden of niet of nauwelijks beschikbaar zijn of niet te doen zijn.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:46

Omdat het voor een groot deel de basis vormt voor alle andere dingen die ik graag doe, zoals uitrijden en springen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:47

omdat dressuur de basis is van alles

HindaFree

Omdat dresuur ook een basis is voor het springen enz. Ook is de dresuur handig voor het verfijnen van reactie van het paard ( zo als het schakelen en tempo wissels)

Foulplay_

_MG schreef:
Omdat het voor een groot deel de basis vormt voor alle andere dingen die ik graag doe, zoals uitrijden en springen.

Wilde ik ook zeggen :j

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:48

'Dressuur' is een nogal rekbaar begrip... (bedoel je bijvoorbeeld wedstrijden, of tel je recreatief ook mee?) maar goed ik rijd (recreatief) dressuur omdat ik wil dat mijn paard op de juiste manier getraind wordt zodat het een ruiter kan dragen zonder daar (rug-)blessures aan over te houden, en om haar te gymnasticeren.
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 17-10-10 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:48

Omdat ik wil dat het paard lekker in zijn vel zit en mij goed kan dragen, zodat ik mijn hobby (samenwerken met het paard) weer uit kan oefenen :)

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:52

omdat dat de basis is :)

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:56

Omdat ik het leuk vind om te doen, en om paard soepel te houden.
Maar doe gewoon wat recreatief rondhobbelen, geen wedstrijden ofzo :)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:57

Ik dressuur in eerste instantie omdat het de basis is van paardenrijden.
Maar ook het wedstrijdelement en 1 zijn met je paard spreken mij aan in de dressuur.
Dat je je paard oefeningen kunt laten uitvoeren door 1 kleine hulp te geven.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:01

Ik rijd dressuur omdat het moet.. Ik wil mijn paard graag gezond in zijn lijf houden, en daarom moet er getraind worden.

Maar het allerliefste zouden we samen lekker alleen maar buiten rijden..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:02

Omdat het basis is voor zowel ruiter als paard.
Zo leer je het paard z'n rug zo goed mogelijk gebruiken en houdt je het voor nu en in de toekomst goed voor een paard.
Een paard is geen gewichtsdrager en door de dressuur zorg je dat een paard het wel zo goedmogelijk kan zonder dat ze daar schade van onder vinden.
Voor de rest ben ik gewoon recreatief bezig maar vind het wel belangrijk dat een paard goed loopt zodat hij zo min mogelijk last heeft van de ruiter.

En daarbij vind ik het natuurlijk ook leuk om verder te komen en verbetering te zien. Niet voor wedstrijden maar gewoon voor me zelf.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-10-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:07

Omdat ik het belangrijk vind dat mijn paarden los in hun lichaam zijn.
Ben dan wel geen dressuurruiter, maar dressuur is absoluut de basis van het springen.
Kan moeilijk van mijn paard verwachten dat hij netjes opgesloten op zijn achterhand galoperend een parcours springt, als ik nooit aan dressuur doe.

Verder over het wedstrijd element, ik vind het jammer dat alles zo op de jury aankomt.
Het is maar net wat hij/zij van jou verwacht, en het is lastig dat elke jury een bepaald beeld heeft van hoe een nette proef eruit ziet.
Het leuke eraan is dat je toch een beetje kan 'meten' hoe het gaat, daarom rijd ik in het buitenseizoen altijd wel 2 dressuurproeven naast het springen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:08

Ik rijd dressuur omdat dat het bassis is van alle takten in de paarden sport, lang en laag en voor al dat het paard kan ontspannen in de kroep/kaak gewricht ontspant, en dat de ruiter zich ontspant,
maar voor al omdat mijn paardje het leuk vind, zo lang hij het leuk vind vind ik het leuk ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:09

Omdat ik het leuk vind om lekker met mijn paard bezig te zijn op een verantwoorde manier, en omdat dressuur uitdaging blijft bieden.

Het wedstrijd element vind ik verschrikkelijk en wil ik ook absoluut niet aan meedoen.

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:12

Omdat ik het leuk vind. Ben niet zo van de wedstrijden, af en toe is het leuk, maar het meest geniet ik van de tijd dat ik met mijn ventje kan kroelen en lekker met hem bezig ben.

___Kelly___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:58

Bedankt voor alle reactie. Ik heb er veel aan! :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:05

Omdat dressuur de basis is. Daarnaast rij ik dressuur omdat ik het leuk vind.
Kleine hulpjes, afwerken, verfijning en 500 kilo zweeft door de baan gestuurd door 55 kilo, zonder dwang in harmonie. Geweldig toch. :Y)

Hoewel, soms hebben we ook een beetje ruzie }:0

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:07

In eerste instantie omdat alle andere takken me meer pijn opleveren dan me lief is. :+

Inmiddels omdat ik de samenwerking heerlijk vind.... Zo'n groot, sterk dier dat zich voor de volle 100% inzet, doet wat ik vraag en zelfs nog een beetje meer terwijl ze ruim 10x zwaarder is en waarschijnlijk minstens 20x sterker is dan ik... :+: En op wedstrijd als ze dan even bang is of het niet vertrouwd, hoe ze volledig op mij terug valt en je haar die klik voelt maken "als baasje zegt dat het goed is, dan is het goed..." en de angst voelen weg vloeien uit haar lichaam :+:
En haar gevoel voor humor maakt het ook leuk. Soms doet ze van die dingen dat je gewoon niet anders kan dan heel hard lachen ook al was het niet helemaal de bedoeling... :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:10

MInimaal 1 dag in de week dressuurmatig in de bak aan de slag, vooral omdat het moet om je paard soepel te houden en om je paard te leren hoe hij het ruitergewicht beter kan dragen.
Daarnaast ook als afwisseling voor alle andere dingen die we doen.

Maar goed, nu heb ik er ook eentje die dressuur echt enthousiast leuk vind, dus wellicht gaan we het wel vaker doen en worden we nog echte dressuurprikkers :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:11

omdat ik me paard wil onderhouden en verbeteren tot dat geen wat hij is en hem een kwalitatief beter leven geven dan wanneer ik het niet doet, het is namelijk een feit da wanneer het paard gimnastish word beleerd en oderhouden zijn leeftijd aanzienlijk verhoogt word voor dat hij overlijd.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 14:18

Ik rijd dressuur om mijn paarden nog mooier te maken, moediger en attenter dan ze al zijn en om ze te leren dat rijden leuk is en ze daarin echt mee kunnen doen.
Daarnaast geeft het iets magisch om op een paard zijn rug mee te mogen liften, als ze dan ook nog echt samen willen gaan werken is het helemaal compleet.
Als dit allemaal goed gaat vind ik het altijd wel leuk om wedstrijden te rijden, maar wel in deze volgorde!

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 17:21

Ik rijd dressuur omdat ik zelf niet een springer ben, omdat ik daar het lef niet voor heb.
Natuurlijk spring ik soms wel, maar de dressuur vind ik fijner, meer rust, en minder risico's.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:22

Omdat ik dressuur gewoon het leukste vind.