Welsh Pony crost door de bak (eerste 7 keer)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobody05

Welsh Pony crost door de bak (eerste 7 keer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 08:18

hallo allemaal ik heb een vraag over een welsh pony deze pony crost namelijk nogal door de bak alsof ze nooit anders gewend is omdat ze heel lang stil heeft moeten staan wegens een hoef blessure wil ik niet dat ze gaat crossen ik wil haar rustig krijgen en laten zien dat dat ook leuk is
omdat deze pony niet va mij is heb ik liever geen reacties van ga les nemen en je kunt niet rijden etc etc :o

Let op want op dit topic staat een spoed reactie gevraagd ik wil het namelijk zo snel mogelijk oplossen zodat ik de eigenaar trots kan maken <.< dat is namelijk een hele klus voor mij maarja alvast bedankt

nobody05

Re: Welsh Pony crost door de bak (eerste 7 keer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 08:22

sorry als dit verkeerd staat

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 08:22

Kun je alsjeblieft wat duidelijker schrijven? :)
Misschien kun je eerst beter beginnen met gewoon wandelen aan de hand & later longeren..
Er zijn namelijk nog veel meer leuke dingen die je kan doen met je pony, zonder te rijden.
En ondanks dat je het niet wilt; met les los je toch het meeste op :o
Ik wil niet vervelend overkomen, maar kan het zijn dat je nog niet zoveel ervaring hebt met zulke ponies?,
dan kun je toch het beste hulp inschakelen.

Of je dit probleem met spoed kunt oplossen weet ik niet,
ik denk dat de eigenaars liever zien dat je gewoon rustig opbouwt met deze pony ;)
Is het trouwens je verzorgpony?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 10:12

Je zal toch wel les moeten nemen, ook al wil je dat niet horen, ga eerst eens uit vinden waarom de pony zo hard wil ,ze doen het namelijk niet gauw voor niks, dus zoek de oorzaak en zoek anders toch de fout bij je eigen rijtechniek,
Miss gewoon bij het begin beginnen , dus eerst eens longeren, dubbelen lijnen enz enz

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:05

Kan je haar ook gewoon niet houden dan als ze zo hard gaat?

Anders zou ik gewoon net zo lang blijven stappen totdat ze rustig wordt. Ik heb dit probleem ook met mijn pony gehad, was ook wel wat druk als ze een dag had stil gestaan en moest dan eerst een rondje racen. Ik vond dit altijd wel leuk, totdat ik les ging nemen en ze dit ook deed en je eerst een kwartier bezig was met haar rustig te krijgen, daar gaat je les... Ik heb toen samen met instructrice het probleem opgelost door net zolang te blijven stappen totdat ze wacht op jouw commando om aan te mogen draven. Je blijft stappen, ook als ze gaat dribbelen ofzo. Heel veel voltes stappen, kleine wendingen, waardoor ze terug komt in het tempo. Zodra ze op de rechte lijn harder gaat, kleine volte inzetten. Net zo lang totdat ze op jouw blijft wachten. Dit kan zeker de eerste keren heel lang duren en je moet er ook echt geduld voor hebben!! Maar ze moet gewoon leren op jouw te wachten. Als ze een paar rondjes normaal stapt en op jouw wacht, draaf je aan. Merk je dat ze dan weer onder jouw tempo uit loopt, direct weer terug zetten naar stap. Weer jouw tempo stappen en dan pas weer aandraven. Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar het is gewoon het belangrijkste met dit probleem dat je geduld hebt!!

Succes ermee!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 11:06

Hoe zit het met de basis van het paard op de grond?
Heb je daar al meegewerkt of heb je het paard gewoon opgezadeld en ben je gaan rijden?
Lijkt me zoiezo voor jouw en het paard beter als je gewoon eerst op de grond aan de slag gaat dat is de basis voor het rijden. En ook voor een goede basis tussen jouw en je paard.
Zorgen dat ze goed op stemhulpen reageert. Als je het paard eerst eens gaat longeren, zorgen dat de hulpen erin zitten en dan rustig aan beginnen bij het begin dus stappen bedoel als rijdt je maar gewoon een half uurtje in stap en stop dan als dat er goed in zit en ze loopt niet onder vandaan dan kun je de draf eens gaan doen zit die er goed in dan ga je pas naar de galop.

Banaantj1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:11

Vanaf het begin beginnen, dus wandelen longeren enz enz.
Misschien hulp van een vreindin ernaast als je erop gaat?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:53

DaisyDarling schreef:
Kun je alsjeblieft wat duidelijker schrijven? :)
Misschien kun je eerst beter beginnen met gewoon wandelen aan de hand & later longeren..
Er zijn namelijk nog veel meer leuke dingen die je kan doen met je pony, zonder te rijden.
En ondanks dat je het niet wilt; met les los je toch het meeste op :o
Ik wil niet vervelend overkomen, maar kan het zijn dat je nog niet zoveel ervaring hebt met zulke ponies?,
dan kun je toch het beste hulp inschakelen.

Of je dit probleem met spoed kunt oplossen weet ik niet,
ik denk dat de eigenaars liever zien dat je gewoon rustig opbouwt met deze pony ;)
Is het trouwens je verzorgpony?

nee we zijn aant het kijken of het mijn verzorg pony wordt en ja ik denk dat ze het wordt ze is n echte knuffel ik ben zelf niet echt van het rijden op ponys en ze is dressur reden en ben zelf alleen western gewend dus tja maar ze gaat bij iedereen zo hard ze zeggen dat zij zo hoort maarja dat komt allemaal wel goed we zijn nu lekker aan het wandelen en lol aan het trappen =P

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:55

Tigra_ schreef:
Hoe zit het met de basis van het paard op de grond?
Heb je daar al meegewerkt of heb je het paard gewoon opgezadeld en ben je gaan rijden?
Lijkt me zoiezo voor jouw en het paard beter als je gewoon eerst op de grond aan de slag gaat dat is de basis voor het rijden. En ook voor een goede basis tussen jouw en je paard.
Zorgen dat ze goed op stemhulpen reageert. Als je het paard eerst eens gaat longeren, zorgen dat de hulpen erin zitten en dan rustig aan beginnen bij het begin dus stappen bedoel als rijdt je maar gewoon een half uurtje in stap en stop dan als dat er goed in zit en ze loopt niet onder vandaan dan kun je de draf eens gaan doen zit die er goed in dan ga je pas naar de galop.

de stap gaat gewoon goed en is zel lekker rustig ik doe veel grote voltes en dan weer kleine voltes zoals in de western zeg maar en daar komt ze wel op terug maar ze gaat gewoon weer harder >.< al maak ik 1000 circels galop gaat ook goed geen gekke dingen wel hard maarja dat snap ik als de draf ook zo is

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:57

Naath86 schreef:
Kan je haar ook gewoon niet houden dan als ze zo hard gaat?

Anders zou ik gewoon net zo lang blijven stappen totdat ze rustig wordt. Ik heb dit probleem ook met mijn pony gehad, was ook wel wat druk als ze een dag had stil gestaan en moest dan eerst een rondje racen. Ik vond dit altijd wel leuk, totdat ik les ging nemen en ze dit ook deed en je eerst een kwartier bezig was met haar rustig te krijgen, daar gaat je les... Ik heb toen samen met instructrice het probleem opgelost door net zolang te blijven stappen totdat ze wacht op jouw commando om aan te mogen draven. Je blijft stappen, ook als ze gaat dribbelen ofzo. Heel veel voltes stappen, kleine wendingen, waardoor ze terug komt in het tempo. Zodra ze op de rechte lijn harder gaat, kleine volte inzetten. Net zo lang totdat ze op jouw blijft wachten. Dit kan zeker de eerste keren heel lang duren en je moet er ook echt geduld voor hebben!! Maar ze moet gewoon leren op jouw te wachten. Als ze een paar rondjes normaal stapt en op jouw wacht, draaf je aan. Merk je dat ze dan weer onder jouw tempo uit loopt, direct weer terug zetten naar stap. Weer jouw tempo stappen en dan pas weer aandraven. Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar het is gewoon het belangrijkste met dit probleem dat je geduld hebt!!

Succes ermee!

gelduld heb ik zeker ben nu al zo lang bezig longeren hebben we allemaal al gebrobeerd dat pakt ze redelijk op maar het is alof ze gewoon te graag voor je wilt werken want het klinkt mechien stom maar ze loopt zelf supernetjes en ze is bezig met netjes lopen rustig lopen en dan nog dr voeten goed neer zetten het lijkt wel of ze te druk is om rustig te lopen met springen ook ze gaat zelf bepalen op welke plaats ze al gaat springen wat levensgevaarlijk is vindt ik

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:06

Misschien kan je je zinnen iets duidelijker formuleren?? In plaats van alles achter elkaar te gebruiken zonder punten e.d.

Ik snap nu je probleem niet helemaal meer.. Je geeft nu ineens aan dat ze bezig is met netjes lopen in een rustig tempo, wanneer gaat ze dan racen?? En kan je het dan houden? Dat je haar gewoon weer terug kan zetten naar de stap??

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:09

Naath86 schreef:
Misschien kan je je zinnen iets duidelijker formuleren?? In plaats van alles achter elkaar te gebruiken zonder punten e.d.

Ik snap nu je probleem niet helemaal meer.. Je geeft nu ineens aan dat ze bezig is met netjes lopen in een rustig tempo, wanneer gaat ze dan racen?? En kan je het dan houden? Dat je haar gewoon weer terug kan zetten naar de stap??

oh sorry :P teveel dingen te gelijk ik zal mijn best doen

Kijk, het probleem is dat ze te snel loopt. in stap is ze goed rustig en is ze met alles bezig behalve met mij ze is zelf bezig met netjes lopen en aan de teugel. maar als ik dan wil draven wilt ze dit ook doen en het lijkt dan wel dat ze zo druk is met de rest (netjes lopen) dat ze gewoon sneller moet gaan lopen en ik krijg haar rustig door ( beetje aan de teugel trekken zo van he ik ben er ook nog) en een kleine circkel alleen als ik dit heb gedaan. is ze 3 stappen daarna weer zo aan t rennen

Galloperen is nog niet vaak gedaan omdat dat helemaal hard gaat

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:19

Aan de teugel trekken zou ik sowieso niet doen!! Het enige wat je pony dan gaat doen is terugtrekken en dus harder!! Probeer haar op je zit terug te rijden en wanneer jij al voelt dat ze onder je weg draaft, direct terug naar de stap. Doe dit ook op je zit en met je stem en niet met je handen!!! Wil ze op die manier niet terug, maar kleine wendingen en probeer dan door te zetten. Belangrijkste is dat je niet gaat trekken!!

Galopperen zou ik eerst ook voorlopig achterwege te laten. Ze moet eerst leren om jouw tempo te lopen en op jou te wachten. Ik zal als ik jou was, heel veel overgangen achter mekaar rijden. Paar passen draf, dan weer stap, wat langer stappen en dan weer draven.

Hoop dat je wat aan de tips hebt!

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:21

Naath86 schreef:
Aan de teugel trekken zou ik sowieso niet doen!! Het enige wat je pony dan gaat doen is terugtrekken en dus harder!! Probeer haar op je zit terug te rijden en wanneer jij al voelt dat ze onder je weg draaft, direct terug naar de stap. Doe dit ook op je zit en met je stem en niet met je handen!!! Wil ze op die manier niet terug, maar kleine wendingen en probeer dan door te zetten. Belangrijkste is dat je niet gaat trekken!!

Galopperen zou ik eerst ook voorlopig achterwege te laten. Ze moet eerst leren om jouw tempo te lopen en op jou te wachten. Ik zal als ik jou was, heel veel overgangen achter mekaar rijden. Paar passen draf, dan weer stap, wat langer stappen en dan weer draven.

Hoop dat je wat aan de tips hebt!

ja dankewel ik trek ook niet maar beweeg wat met de teugels ik ben namelijk zelf niet zown fan van het bit dus trekken zal ik zeker niet maar gewoon even zo van ik was er ook noggg. :P maar ja bedankt voor je tips maar ook op mijn zit geeft ze totaal geen reactie >.<

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:16

Het paard is dus ook moeilijk terug te nemen als ik het goed lees.
Wat ik vaak doe als een paard gewoon te snel is en dus niet terug te nemen is om ze nog sneller te laten gaan dan heb ik de controle terug omdat ik aangeef sneller te gaan daarna kun je ze beter terug nemen, volte maken en dan verkleinen. Dat zal ook niet in een keer verholpen zijn en zal tijd in gaan zitten maar wat je ook het best kan doen is dus zeker om vertrouwen en respect naar elkaar op te bouwen vanaf de grond. Zou haar ook gaan longeren. Ga vooral daar ook aanwerken dus met name de stemhulpen vooral in dit geval is het belangrijk dat ze op je stem gaat reageren om langzamer te gaan. Als je gelongeerd hebt en het paard is de overtollige energie kwijt kun je nog even gaan rijden al zit je er maar 10 minuten op. Zorg ook altijd dat je stopt als het goed gaat.
Waarschijnlijk heb je weinig over de voeding te zeggen maar weet je wat het paard krijgt want ook dat kan een gedeeltelijke reden zijn van het gedrag het is vaak een combinatie van dingen.
En wat bedoel je als je beweegt met de teugels? Toch niet zagen hé?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 14:08

Tigra_ schreef:
Het paard is dus ook moeilijk terug te nemen als ik het goed lees.
Wat ik vaak doe als een paard gewoon te snel is en dus niet terug te nemen is om ze nog sneller te laten gaan dan heb ik de controle terug omdat ik aangeef sneller te gaan daarna kun je ze beter terug nemen, volte maken en dan verkleinen. Dat zal ook niet in een keer verholpen zijn en zal tijd in gaan zitten maar wat je ook het best kan doen is dus zeker om vertrouwen en respect naar elkaar op te bouwen vanaf de grond. Zou haar ook gaan longeren. Ga vooral daar ook aanwerken dus met name de stemhulpen vooral in dit geval is het belangrijk dat ze op je stem gaat reageren om langzamer te gaan. Als je gelongeerd hebt en het paard is de overtollige energie kwijt kun je nog even gaan rijden al zit je er maar 10 minuten op. Zorg ook altijd dat je stopt als het goed gaat.
Waarschijnlijk heb je weinig over de voeding te zeggen maar weet je wat het paard krijgt want ook dat kan een gedeeltelijke reden zijn van het gedrag het is vaak een combinatie van dingen.
En wat bedoel je als je beweegt met de teugels? Toch niet zagen hé?

nee gewoon tegen dr hals aan tikken mijn teugels zijn enorm lang

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:30

Misschien eerst losgooien, dan longeren, en dan een paar rondje sproberen te stappen/draven?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:05

Mijn tips voor jou (heeft bij mij ook super gewerkt en doe het soms nog steeds):

Als je begint moet je haar meteen aan het werk zetten. Lekker laag rond, dus nog niet de teugels op maat, maar werken aan de ontspanning.
Door los te rijden aan de lange teugel, kan ze haar stap al in een hoger tempo doen, dan ligt je basis meteen al hoger en kom je in de galop niet meer uit.
Na een paar minuten pak je haar rustig op en ga je stapwerk doen. zorg voor afwisseling, rij figuren! Denk voor haar, zij moet niet voor jou denken!!!
Met draf net zo. Als ze harder wil, ga je meteen terug naar de stap. Zorg dat je arbeidsstap weer in orde is en probeer het op nieuw. Wil ze niet luisteren, dan zet je haar stil. Laten nageven en weer weg stappen, zorgen dat de basis weer in orde is en je kan je draf weer proberen.

Je Galop:
Spring vanuit een rustig drafje aan. Echt niet harder draven!!! Dan maar weer stappen/halthouden en opnieuw beginnen.
Eenmaal aangesprongen, dan ga je meteen weer terug naar de draf, want als je aanspringen rustig is worden de eerste sprongen ook rustig.
Gaat het aanspringen rustig, dan kun je een halve volte nemen. Ga niet door als ze na die halve volte nog braaf is, maar ga gewoon terug.
Wil de halve volte nog niet. ga dan niet door martelen, dan ga je een gevecht aan.
Lang galoperen bouwt toch een spanning op. Die moet eerst weg zijn. Dat krijg je door haar terug te halen. Je moet leren rustig te blijven!
Dit herhaal je gewoon een aantal keer (dus ook meerdere dagen). Als je consequent bent ga je hier zeker snel vruchten van zien.

Doe ook oefeningen zoals een slangevolte, dan willen ze graag uit de wending weer vertrekken.
Door terug te zitten, op te vangen met je buitenhand en niet te veel spanning op de binnenhand, komt dit met wat oefening vanzelf wel goed.
Niet te veel rechtezijde rijden, dan kan ze harder. Als ze de bocht uit komt, kan ze meteen het gas erop gooien, ze heeft dan bijna 40 meter!
Lekker veel wenden en goed je binnenbeen eraan, opvangen met je buiten teugel.

Rijden is voor haar voorspelbaar geworden. Ze denkt voor jou. Ga de rollen omdraaien! Denk voor haar!

En ik zou echt les gaan nemen, dit kun je niet alleen! Je hebt gewoon iemand nodig die je helpt en steunt als het even niet wil.
Iemand die je goed kan helpen, want dat kunnen wij (met al onze goede bedoelingen) niet via internet en van afstand ;).

Lessen is geen schande! Anky, Edward en alle andere top ruiters doen het ook nog steeds!!
En een leuke, gezellige ponyclub is niet duur.
Je hebt dan lol met je knol en maakt nieuwe vriendinnen..... Dat is onbetaalbaar!!!!!

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:10

Probeer te longeren, Probeer zo een goede band op te bouwen,Zorg dat ze goed op je stem reageert zo kun je haar ook makkelijker kalmeren.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 10:03

Linnietje schreef:
Mijn tips voor jou (heeft bij mij ook super gewerkt en doe het soms nog steeds):

Als je begint moet je haar meteen aan het werk zetten. Lekker laag rond, dus nog niet de teugels op maat, maar werken aan de ontspanning.
Door los te rijden aan de lange teugel, kan ze haar stap al in een hoger tempo doen, dan ligt je basis meteen al hoger en kom je in de galop niet meer uit.
Na een paar minuten pak je haar rustig op en ga je stapwerk doen. zorg voor afwisseling, rij figuren! Denk voor haar, zij moet niet voor jou denken!!!
Met draf net zo. Als ze harder wil, ga je meteen terug naar de stap. Zorg dat je arbeidsstap weer in orde is en probeer het op nieuw. Wil ze niet luisteren, dan zet je haar stil. Laten nageven en weer weg stappen, zorgen dat de basis weer in orde is en je kan je draf weer proberen.

Je Galop:
Spring vanuit een rustig drafje aan. Echt niet harder draven!!! Dan maar weer stappen/halthouden en opnieuw beginnen.
Eenmaal aangesprongen, dan ga je meteen weer terug naar de draf, want als je aanspringen rustig is worden de eerste sprongen ook rustig.
Gaat het aanspringen rustig, dan kun je een halve volte nemen. Ga niet door als ze na die halve volte nog braaf is, maar ga gewoon terug.
Wil de halve volte nog niet. ga dan niet door martelen, dan ga je een gevecht aan.
Lang galoperen bouwt toch een spanning op. Die moet eerst weg zijn. Dat krijg je door haar terug te halen. Je moet leren rustig te blijven!
Dit herhaal je gewoon een aantal keer (dus ook meerdere dagen). Als je consequent bent ga je hier zeker snel vruchten van zien.

Doe ook oefeningen zoals een slangevolte, dan willen ze graag uit de wending weer vertrekken.
Door terug te zitten, op te vangen met je buitenhand en niet te veel spanning op de binnenhand, komt dit met wat oefening vanzelf wel goed.
Niet te veel rechtezijde rijden, dan kan ze harder. Als ze de bocht uit komt, kan ze meteen het gas erop gooien, ze heeft dan bijna 40 meter!
Lekker veel wenden en goed je binnenbeen eraan, opvangen met je buiten teugel.

Rijden is voor haar voorspelbaar geworden. Ze denkt voor jou. Ga de rollen omdraaien! Denk voor haar!

En ik zou echt les gaan nemen, dit kun je niet alleen! Je hebt gewoon iemand nodig die je helpt en steunt als het even niet wil.
Iemand die je goed kan helpen, want dat kunnen wij (met al onze goede bedoelingen) niet via internet en van afstand ;).

Lessen is geen schande! Anky, Edward en alle andere top ruiters doen het ook nog steeds!!
En een leuke, gezellige ponyclub is niet duur.
Je hebt dan lol met je knol en maakt nieuwe vriendinnen..... Dat is onbetaalbaar!!!!!

bedankt voor je tipts ja ik wil wel lessen maar ik rij zelf western ik wil dus geen dressuur les snap je wel he? :P maar we gaan dr omrijden tot western pony want we sturen nu al met neck reining dus dat komt wel goed ze reageerd er goed op dat maakt t voor mij ook wat makkelijker :P ja je tips wekren wl lekker veel vormpjes en als ze denkt van nu gaan we recht gaan we expres links :P en ze loopt super netjes maar ben bang dat degene die haar heeft ingereden niet zo lief is geweest voor dr >.< dus nu gaan we dr alles aan doen

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:40

Ik las dat je western gewend bent, en misschien ligt het dan toch aan je zit. Ga toch eerst eens bezig met het grondwerk, en laat het zadel achterwege. Misschien is de bak voor haar wel het teken van 'rennen'. of zet haar in een klein stukje afgezette bak waar ze niet in kan racen, en bouw dit uit todat ze de hele bak heeft. Misschien blijft ze dan wel rustig omdat ze merkt dat het niets aan is.

Je wilt haar omrijden naar westernpony? Dan moet ze eerst in de dressuur alles snappen, en daar goed lopen. Anders heb je geen techniek. Rij haar eerst dressuurmatig voordat je aan de western begint, anders blijft ze misschien racen. Succes!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:06

Heb je er wel ervaring mee dan?
want je moet niet de hele tijd 'hooooo' blijven roepen, dan lijk je net de kerstman ;)
gewoon een paar keer 'hoooooo' en 'rustigggg' zeggen en als ze dan niet luistert gewoon uit laten crossen ;)

maar.. dat kon je zelf toch ook bedenken..?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 19:22

Asmara schreef:
Heb je er wel ervaring mee dan?
want je moet niet de hele tijd 'hooooo' blijven roepen, dan lijk je net de kerstman ;)
gewoon een paar keer 'hoooooo' en 'rustigggg' zeggen en als ze dan niet luistert gewoon uit laten crossen ;)

maar.. dat kon je zelf toch ook bedenken..?

voor beiden hierboven ja maar ze is uit dr eigen all erg veel dressuur matig zeg maar ik geloof dat ze nooit echt door gereden is en aan mn zit ligt het niet want dan had ze alang een reactie gegeven ze is heel duidelijk we doen ook vrijheids dressur dus aan vertrouwen zal het niet liggen ze doet alles voor me en ik kan alles met dr het is gewoon ze wilt te graag denk ik maar vandmiddag heb ik dr eerst uitlaten racen in de bak dr gewoon met rust gelaten tot ze naar me toe kwam heb dr opgezadeld en ben toen gaan rijden en ze deed letterlijk alles voor me zelfs jambette =D dus we komen dr wel zelfs met losse teugels en als ze beetje teveel versnelt dan ga ik n rondje maken en dan weet ze t weer en doet ze weer lekker rustig