pony is te snel met zweep, maar te sloom zonder...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

pony is te snel met zweep, maar te sloom zonder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 21:00

Tja, pony is dus te snel met een zweep, en sloom zonder }:0

Ik krijg niet meteen reactie, -bijv.- met aanspringen in een hoek dan gaat hij eerst hard draven (+/- 5 passen) en dan in galop, met zweep hoef ik maar hulp te geven en hij doet het.
Met zweep krijg ik meteen reactie (ik gebruik hem dus niet) maar draaft hij weer véél te hard.

Iemand een oplossing?

groetjes bumper.

abeltje_xx

Re: pony is te snel met zweep, maar te sloom zonder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:35

herhaling herhaling herhaling.

paar passen draven, aanspringen ( dus hulp geven, geen reactie of verkeerde reactie overnieuw en anders tik) dan terug nemen en als ie weer op normaal tempo zit herhalen.
heb zelf ook een merrie die gewoon heel erg veel moeite heeft met de galop. dus die ging ook rennen om eronderuit te komen. galop zorgde voor heel veel stress en spanning. maar toen ik dit ging doen, oorspronkelijk om kracht op te bouwen, bleek dat het een soort kalmerend werkte. ze snapte wat ze moest en wist dat ze het niet lang vol hoefde te houden. dus ging ze steeds rustiger en kalmeer aanspringen en kwam ze ook rustiger terug. het is nog steeds een methode die ik veel gebruik als ze erg gespannen is. korte overgangen maken. dan lijkt ze gewoon gehypnotiseerd zo ontspannen word ze dan. ik hoef het maar te denken en we zitten in galop.

probeer het eens. las in de training een drie blokken in van 5 minuten waarin je dit doet ( of doe het bijv eerst stap-draf-stap enz en daarna draf-galop-draf enz. om em te wennen aan het idee. doe het ook niet te lang achter elkaar ( blokken niet te lang laten duren dus, dat wordt erg zwaar) en laat je niet verleiden om na een keer goed aansprigen een vol rondje te doen. neem je pony terug en beloon. voorlopig is die paar passen de grens. je merkt snel genoeg of ie graag verder wil.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:07

Mijn bijrijdpaard heeft er ook een beetje last van dus ik volg ff ..

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:17

Misschien moet je je zweepje verder van het paard afhouden, zodat hij niet te snel gaat draven. En als hij gaat draven, niet knijpen met je kuiten, dan gaat hij nog harder. Succes verder

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:56

spoortjes?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:24

Een kort zweepje en, ga er vanuit dat hij het zonder zweep wel doet. Waarschijnlijk verandert je eigen houding onbewust ook al doordat je er vanuit gaat dat hij het niet doet als je de zweep niet hebt.
En verder inderdaad, oefenen, oefenen, oefenen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:26

Sporen misschien?

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:28

Mijn leasepaardje had dat ook heeeel erg,
Ik heb haar eerst laten wennen aan een zweepje gewoon los in de bak, en dan met het zweppje over haar benen en rug enzo aaien, vond ze in het begin heeeel erg eng. Daarna met rijden een kort zweepje gebruiken, mijne ging dan crossen door de bak en was onbestuurbaar (: maar na vaak genoeg met een zweepie te rijden raakte ze eraan gewend..

naomi4394

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:15

gewoon het zweepje blijven gebruiken en dan veel figuren rijden zodat hij vanzelf rustiger word..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:22

Ik zou niet met een spoortje rijden als je zelf je benen niet stil kunt houden.
Het vluchten voor de zweep is af te leren. Ik zou gewoon met zweep gaan rijden, en intussen ook aan grondwerk gaan doen met grondwerkstokje om hem de angst voor de zweep af te leren. De zweep wegleggen omdat hij gaat rennen, dan heeft je paard gewonnen en er nog niets van geleerd.
Tegen een zweep is te desensibiliseren....

Zie:

[RT-D] "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Angst voor een zweep hoeft niet meteen te betekenen dat ze er ooit mee zijn mishandelt.
Zie pagina 5 in bovengenoemd topic, reactie van KiWiKo.

IrisVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:16

Duidelijk zijn tegenover je pony.
Probeer met de overgang naar de galop niet te hard te draven, Dus blijft zelf ook rustig draaf rustig, doe in de draf oefeningen probeer langzaam te draven (Niet sloom maar langzaam hij moet nog wel actief zijn) of juist heel snel. Als je langzaam draaf blijf je doorzitten en geef je duidelijk aan dat je wilt aan galopperen ,binnenbeen op de singel en buitenbeen er achter. Voordat je gaat aan galopperen moet hij dat wel weten, dus bereid hem wel voor door alvast je been zachtjes aan te duwen maar dan niet harder te draven. Hoop dat dit een beetje helpt. en dat je het snapt!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:21

Degene met de opmerking sporen.. denk alsjeblieft even na.. Natuurlijk niet! Ts hoeft haar hulpen niet te verduidelijken gezien het feit dat de pony het met zweep wel doet. Hij weet dus dondersgoed wat die hulpen betekenen.
Pony neemt een loopje met ts dus veel oefenen met begeleiding.

Bella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 17:05

Bij de A ga je draven, en bij de F weer stappen, zulke dingen telkens herhalen.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:36

je zou met sporen kunnen rijden en wanneer de pony netjes reageert, kunnen kijken of je zonder sporen kunt rijden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:07

Jemig houdt toch op met die sporen. Sporen zijn voor het verduidelijken van je hulpen, niet om je pony voorwaarts te drijven.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:04

Misschien is het een optie als je begint met de allerkleinste sporen te rijden?

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:18

bumper schreef:
Tja, pony is dus te snel met een zweep, en sloom zonder }:0

OPMERKING.
Hij vlucht voor je zweep.
Leer hem vertrouwen te geven.
Wanneer je paard eerst leert te ontspannen ,kun je rustig kennis laten maken om de zweep voorzichtig langs zijn gehele lichaam te strelen. {Blijf alert}
Het mag nooit geen instrument zijn om bang voor te zijn.{wel respect }
Praat en beloon hem. Wanneer hij het snapt.Je ziet vanzelf wel wanneer dat is.
Het paard is en blijft een vlucht dier.
En je weet wat dat betekent hé ?

Ik krijg niet meteen reactie, -bijv.- met aanspringen in een hoek dan gaat hij eerst hard draven (+/- 5 passen) en dan in galop, met zweep hoef ik maar hulp te geven en hij doet het.
Met zweep krijg ik meteen reactie (ik gebruik hem dus niet) maar draaft hij weer véél te hard.

Iemand een oplossing?

groetjes bumper.

TIP.
Je paard loopt dus nog niet vanuit de drie basis begrippen.
Dit zijn de eerste drie benodigdheden,om het paard verder te ontwikkelen.
Zolang deze drie begrippen niet aanwezig zijn ,zul je helaas dit rij technisch probleem houden.

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:45

Oefen met een klein kort zweepje evt een afgebroken stukje tak zodat je paar deraan went dat je iets vasthoudt maar dat het niet eng is.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:50

mijn pony (melody) was ook eerst doodsbang voor zwepen.. Niemand kon ook gewoon normaal een zweepje (en takje!) aangeven of ze ging al en ook niet opstappen met zweep

Toen zijn we begonnen met een heel klein takje gewoon van de boom af.. echt heel klein hoor dat je het zelf eigenlijk niet door hebt maar me pony had het door en steeds (na 1 week gemiddeld) kon ik een grotere takje pakken totdat ik een normale lengte had voor een klein zweepje.

Nu moet ik nog steeds niet rijden met een grote zweep maar met een wat kleiner dressuurzweep kan ik nu prima rijden :)

Dus idd heel veel oefenen en desnoods met de methode die ik toen geleerd/gedaan had..