Knappe Doeke met S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_88

Knappe Doeke met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:32

Hoi allemaal,

leuk dat je een kijkje komt nemen.

Wat info:
Doeke is een 9 jarige Friesche ruin ( V. Tsjerk 328).
Ik rijd hem nu een jaar en een paar maandjes.
We zijn vorig jaar in de L1 gestart en inmiddels gaan we het 5 november in de M2 proberen :D

Doeke doet super goed zijn best en heeft veel bijgeleerd in het afgelopen jaar.
Vorige winter zaten we in een dipje, hij was alles behalve actief aan mijn been en heb ik 2 maanden echt niet fijn gereden.
elke keer met volle moed erop en uiteindelijk met een lang gezicht afgestapt. Inmiddels hebben we andere instructie en hebben we een les van Noor Tanger gehad, wat ons ook een flinke zet in de goede richting heeft gegeven.
28 november gaan we er weer voor :D

Op dit moment train ik hem op M2/Z1 niveau. Hij heeft veel moeite met de lengtebuiging rechts. De verklaring hiervoor is dat hij jaren aan de rechterkant in het twee-span heeft gestaan. hierdoor kan hij heel soepel en makkelijk links inbuigen. Een jaar geleden zat er totaal geen lengtebuiging op :+ en gingen we plat door de bocht :Y)

Inmiddels gaat het met de lengtebuiging de goede kant in en loopt ie vrij keurig zijn travers, SB en de beginnende appyumenten. <3
Contragalop gaat ook steeds beter en het sluiten en verzamelen in de galop gaat ook erg goed. Links vind ie makkelijker dan rechts (achterbeen treed er verder onder op links) en kan met hem linksom een (weliswaar ietswat groot) pirouette in galop rijden!

Commentaar is welkom!
Behalve over de cap :+

Kijk! en geniet van deze knappe kerel! <3

Scherp maken aan het been, pasje verruimen op de volte.
Afbeelding

Lekker actief en geconcentreerd drafje.
Afbeelding

Charming sta-moment. Dat koppie <3
Afbeelding

Stappen, ietswat ronder maken, spieren rekken.
Afbeelding

Die nek :~
Afbeelding

Wat meer bovenin rijden, beter op het achterbeen plaatsen.
Afbeelding

Ik ben zo blij dat ik deze knappe kop mag rijden :D
Afbeelding

Drafje, bovenin, goed op achterbeen.
Afbeelding

En... HALT. Vlak voor het achterwaarts gaan. Mooi vierkant. (vind ie moeilijk)
Afbeelding

Beetje bewogen, maar geeft wel een mooi en rustig beeld :j
Afbeelding

Pasje verruimen, tegen strekken aan. (vind ie heel moeilijk en ik ook :j )
Afbeelding

En zo ging het een jaar geleden:
Losstappen, ik kon hem toen nog niet op de gewenste hoofd-halshouding voorwaarts-neerwaarts rijden!
Afbeelding

Brand los! :D

_equus_

Re: Knappe Doeke met S&T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:40

Leuk paardje. en super wat je al bereikt hebt met hem.
Al heb ik wel een vraagje waarom rij je al met stang en trens?
Zou dit zelf pas doen als ik Z was. en niet als ik nog M2 moet gaan starten, want daar mag het nog niet.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:42

Ik weet dat dat nog niet mag :Y) maar daarmee kan ik hem net iets fijner trainen. Rijd er ook niet dagelijks mee ;)
Hij kent de stang (span) en ik ga er netjes mee om en hij pakt het fijn op. Dus waarom niet :)

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:44

omdat sommige paarden heel snel aan de inwerking van de stang werken,
en als je er dan niet mee rijd heb je wat minder inwerking en dat lijkt me niet zo handig.
vooral niet in de proef.. dan moet alles zo soepel mogelijk gaan. zonder tegendruk van het paard

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:45

Geen last van :n
Nogmaals, ik rijd er zo af en toe mee om wat extra oefeningen mee te pakken. Ik kan hem er net is fijner mee verzamelen en dat heeft me ook geholpen om het op trens ook makkelijker te maken.

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:47

ik vind het prima hoor dat je ermee rijd, bedoel dit echt niet aanvallend!!!
vroeg het me alleen af. vandaar mijn vraag,
maar als je paard er beter van word is het super toch?!
Lekker mee doorgaan zou ik dan zeggen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:49

nee dat begrijp ik. Mijn reactie is ook alles behalve vervelend. Ik geef antwoord op je vraag :) en daarbij, vragen staat vrij, toch?
Bedankt voor je reactie.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:51

TS: misschien had je in je begin post ook even moeten melden dat je ook geen commentaar wilde op je S&T ;) heb zo'n idee dat er weer een bokt discussie aankomt over je S&T gebruik.
Overigens vind ik dat je netjes met S&T rijdt, dus ik heb er geen commentaar op (ik begon ook wat eerder met S&T en dat hielp me wel de laatste puntjes in de M2 te krijgen - geen commentaar aub..)
Hij is inderdaad erg veel gegroeid :j probeer zelf nog iets meer je rug recht je houden, nu lijkt het een beetje alsof je onderuitgezakt zit (en dat is heel erg jammer, want het verstoord voor mij een beetje het mooie beeld). Verder geen comment, je rijdt um netjes :j

(Wat voor hoofdstel heb je er eigenlijk op liggen? Is dat bruin? Erg mooi! Mag ik weten wat voor 1 het is?)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:55

Ik wil best commentaar over mijn S&T. Dan leg ik gewoon uit waarom ik er mee rijd.
Het geeft namelijk net dat beetje extra wat ons helpt!

Bedankt voor je compliment. Qua rug heb je helemaal gelijk. Vind het erg lastig aangezien ik jaren met bekkeninstabiliteit heb rondgelopen. Dat is nu zo goed als verholpen maar heeft helaas wel zijn sporen nagelaten. Mijn wervels zitten nog niet helemaal keurig netjes op z'n plek.

Ja is inderdaad een bruin hoofdstel. Merk zou ik ff op het kopstuk moeten spieken :D weet ik zo niet.

ann3l03s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:58

Wat een mooie Fries zeg! Ben het wel met Roxxiejj eens, probeer "trotser" te zitten.
Zoals zijn instructrice altijd zei: 'Je paard loopt wel, dan kun jij mooi recht voor uit kijken'.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:59

:D dat is een goeie! Ik ga m'n best doen!
In de winter rijd ik altijd in een binnenbak. ja ja, met spiegels :j kan ik mooi aan mijn houding gaan werken. Bedankt!

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:31

Je rijdt erg netjes met S&T hoor.
Ik kan mij voorstellen dat je het gebruikt om net de extra oefeningen te doen. En wat ik zie, is zeer vriendelijk.

Verder heb je hem zeer goed aan het lopen, ik denk dat je zo de M2 uit bent. Veel plezier 5 november!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:38

Om heel eerlijk te zijn; de laatste foto die je post laat imo een correcter gereden paard zien, geen koppie achter de loodlijn, niet scheef, los door het lijf.
Tuurlijk, de oprichting en gedragenheid zijn daar praktisch niet aanwezig maar het beeld oogt een stuk natuurlijker.
Ik krijg het gevoel dat jouw paard veel spanning heeft in zijn rug/lendenen......

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:41

Spanning zie ik niet! :n
Ik zie een vrolijk paard dat op een héle nette en vriendelijke manier gereden word! +:)+
Ik vind dat je een mooie houding hebt, enigste puntje: Voor je kijken. (En een cap! :+)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:42

ann3l03s schreef:
Wat een mooie Fries zeg! Ben het wel met Roxxiejj eens, probeer "trotser" te zitten.
Zoals zijn instructrice altijd zei: 'Je paard loopt wel, dan kun jij mooi recht voor uit kijken'.

Mijn instructrice zei dan altijd; laat maar zien dat je een meisje bent' :D

Maar wat een onwijs mooi paard zeg, mooie uitstraling ook, niet zo'n standaard-Fries en ik ben helemaal verliefd op je tuig, supermooi!
Ik vind wel dat hij zijn rug wat vasthoud, hij zou hem veel beter kunnen gebruiken denk ik, hij mag ook wel wat meer opgericht vind ik, beetje meer achterbeen gebruik.
Jij mag wat trotser en meer voor je uit kijken.
Ook ik vind dat je keurig met S&T rijd en ik denk dat je zelf prima kunt inschatten wat je er wel en niet mee kunt dus geen commentaar vanaf hier.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:43

Ik vind het erg netjes uit zien hoor meis! Als je de foto's ziet van een jaar geleden zie je dat Doek en jij erg gegroeit zijn! Erg netjes! Tja voor je uit kijken en je rug rechter inderdaad maar ach..... dat komt wel!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:43

Bedankt voor je reactie en begrijp wat je bedoeld. Echter kan ik je verzekeren dat het paard 100 keer makkelijker en losser door zijn lijf loopt als een half jaar terug. en achter de loodlijn staat ie eigenlijk alleen op de foto waar ik hem wat ronder maak en op de halt foto.

Hoe bedoel je scheef? waar? waar zie je dat?

Edit:
H_Nalanta, ik voel ook totaal geen spanning. Veel gaat bijna vanzelf. Hij is zo los en fijn geworden.
Cap heb ik alleen op wedstrijden en in de binnenbak op (omdat het dan verplicht is :+ )
Thanks voor je compliment!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:45

Annelies, Bedankt voor je reactie!
ow een meisje ben ik wel ja :Y) haha. zal er aan werken. Ik doe mijn best!
Achterbeengebruik zijn we hard mee bezig :D thanks!
moet wel zeggen dat als ik hem nog verder bovenin wil zetten, drukt ie zich wat op en is het ruggebruik minder. Hier werken we hard aan. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en we hebben de tijd!

Tuig ben ik perongeluk tegen aan gelopen <3 wil het niet meer kwijt!

Bedankt Lillytjuh!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:48

Wildgirl schreef:
Om heel eerlijk te zijn; de laatste foto die je post laat imo een correcter gereden paard zien, geen koppie achter de loodlijn, niet scheef, los door het lijf.
Tuurlijk, de oprichting en gedragenheid zijn daar praktisch niet aanwezig maar het beeld oogt een stuk natuurlijker.
Ik krijg het gevoel dat jouw paard veel spanning heeft in zijn rug/lendenen......

ik ga met jou mee wildgirl, de laatste foto laat een paard zien dat aanleuning zoekt en lengte in het frame en op bovenlijn heeft. de foto's van nu laten meer strakheid in de bovenlijn zien en een geregeld verkanteld hoofd, ook is het paard op alle foto's flink achter de loodlijn .ook op de foto van vierkant halt mis ik geslotenheid,ke paard staat daar er met de achterhand helemaal uit

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:48

op foto 4 zie je duidelijk het binnenachterbeen buiten de massa staan, op foto 1,4,5 en de laatste 3 voor de oude foto zie ik een paard wat niet op of iets voor de loodlijn loopt, het kan natuurlijk altijd een momentopname zijn.
begrijp me niet verkeerd, het ziet er goed uit, alleen krijg ik bij de laatste foto een fijner gevoel als ik naar jouw paard kijk!
s&t gebruik is keurig overigens, en je bruine tuig staat hem goed

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:54

knollentuin schreef:
Wildgirl schreef:

ik ga met jou mee wildgirl, de laatste foto laat een paard zien dat aanleuning zoekt en lengte in het frame en op bovenlijn heeft. de foto's van nu laten meer strakheid in de bovenlijn zien en een geregeld verkanteld hoofd, ook is het paard op alle foto's flink achter de loodlijn .ook op de foto van vierkant halt mis ik geslotenheid,ke paard staat daar er met de achterhand helemaal uit

Dan voelde het voor mij anders. Hij voelde juist heel gesloten. met veel ruggebruik.
Verkanteld hoofd? vraag me af waar je die ziet? naar mijn idee, weten en gevoel is dat gewoon stelling :j
Op alle foto's flink? achter de loodlijn? op foto 2,3,5,6,7,9,10 niet. en de rest is wat ronder maken en ja dan lopen ze nog wel eens achter de loodlijn. voor eventjes

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:57

Wildgirl schreef:
op foto 4 zie je duidelijk het binnenachterbeen buiten de massa staan, op foto 1,4,5 en de laatste 3 voor de oude foto zie ik een paard wat niet op of iets voor de loodlijn loopt, het kan natuurlijk altijd een momentopname zijn.
begrijp me niet verkeerd, het ziet er goed uit, alleen krijg ik bij de laatste foto een fijner gevoel als ik naar jouw paard kijk!

Ik kan het verkeerd zien maar als ik hem wat ronder maak om vervolgens zijn hals uit te leggen kan ik niet van hem vragen om op het achterbeen te lopen. Het achterbeen is wel actief maar niet zodanig eronder als een normale arbeidsstap, verzamelde stap of in draf.

Bedankt voor het compliment omtrend S&T en het tuig :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:59

Vicky_88 schreef:
Annelies, Bedankt voor je reactie!
ow een meisje ben ik wel ja :Y) haha. zal er aan werken. Ik doe mijn best!
Achterbeengebruik zijn we hard mee bezig :D thanks!
moet wel zeggen dat als ik hem nog verder bovenin wil zetten, drukt ie zich wat op en is het ruggebruik minder. Hier werken we hard aan. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en we hebben de tijd!

Tuig ben ik perongeluk tegen aan gelopen <3 wil het niet meer kwijt!

Bedankt Lillytjuh!

Dat kun je goed zien op de haltfoto, daar lijkt hij erg bezig met mooi zijn maar vergeet zijn achterhand een beetje, iets meer druk in de overgang helpt. Als je met een zweep rijd kun je ook in de overgang je zweep tegen zijn achterhand leggen, sommige paarden reageren daar erg goed op.

Weet je nog waar je toevallig tegen je tuig aan liep? Heb je het als set gekocht?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 23:02

:') ik wou zeggen, je krijgt PB maar die functie doet het nu niet.
Ik heb mijn set bij Emmers (belgie) gekocht. tegen beide per ongeluk aangelopen :)

Zweep reageerd ie heel goed op :j
Doeke is altijd druk bezig met mooi zijn :+
En toch, voor mijn gevoel zoals ik het me kan herinneren, was ie daar wel fijn over de rug... en gesloten.
druk in de overgang, dan bedoel je vanuit achteren neem ik aan?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:03

Vicky_88 schreef:
Wildgirl schreef:

Ik kan het verkeerd zien maar als ik hem wat ronder maak om vervolgens zijn hals uit te leggen kan ik niet van hem vragen om op het achterbeen te lopen. Het achterbeen is wel actief maar niet zodanig eronder als een normale arbeidsstap, verzamelde stap of in draf.

Bedankt voor het compliment omtrend S&T en het tuig :D

Waarom niet?
Imo pak je de verkeerde volgorde, als hij niet goed onder de massa blijft van achteren (en dus niet recht is) kun jij nooit en te nimmer een correct rug gebruik, de juiste oprichting en enige uitschuiving bereiken.