Paard heeft problemen linkergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toppaarden

Paard heeft problemen linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:01

Hallo bokkers,

Ik heb een klein probleempje met mijn paard en ik zou graag advies willen.
1. Mijn paard is niet ontspannen in de galop (ze springt gelukkig wel aan)
2. mijn paard springt 9,5 van de 10 keer aan in de rechtergallop als ik linksom gallopeer

mijn probleem is dus dat mijn paard het gewoon zelf niet snapt, als ik de hulpen geef om gaan te galloperen twijfelt ze heel erg, ze maakt een bokje, blijft stil staan, gaat vanaf stil staan in de galop.. allemaal heel raar en voor mijn paard en mij heel erg frustrerend.
de rechtergallop doet ze meestal wel maar als ik linksom wil galloperen springt ze rechts aan en moet ik weer stoppen ;( iemand advies alsjeblieft? geen idee waarom dat mijn paard het niet snapt (dat zie je gewoon aan haar manier van doen) want ik weet zeker dat ze voor dat ik haar heb gekocht (Bijna) geen problemen met de linkergalop had.

help plz??
alvast bedankt

Dilan1993

Re: Paard heeft problemen linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:07

mijn paardje van 4 heeft juist dat hij de rechtergalop moeilijk vind. Hij springt vaak in linkergalop op de rechterhand en laatst zat ie in overkruiste galop. Ik had m'n instructrice erbij, en die gaf aanwijzingen hoe ik 'm in de rechtergalop moest krijgen. Ik oefen daarnaast ook veel op de grond met de rechtergalop. (soms aan longeerlijn, soms helemaal los) heeft al wel geholpen.

Tip voor jou: veel oefenen op de grond dus en eventueel iemand zoeken die je les wil geven en je ter plaatste kan helpen ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:12

Als je paard het voorheen niet had, snapt ie of jouw hulpen niet of er zit iets niet lekker in zijn lijf waardoor die niet linksom wil galopperen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:16

Mijne heeft precies hetzelfde gehad, heb ik opgelost door veel overgangen te rijden en heel veel oefenen.
Heel kritisch naar mezelf te kijken(want met longeren deed hij het niet)\
Veel les gehad (en nog)
en inmiddels weet ik dat het aan mij lag....ik bereid het beter voor , in het begin extreem "richting aangeven"
Dit heeft mij erg goed geholpen, wellicht heb je er iets aan....
Na het verkeerd aangalopperen deed ik een rondje draven en telkens weer opnieuw proberen, net zo lang tot het wel goed ging.
En dan beloonde ik hem, werkte bij hem super!

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:10

Een paard dat fout aanspringt is meestal niet in balance. Zorg er dus voor dat je er diagonaal eraan kan rijden. Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:13

Wat ook wel eens kan zijn is dat er iets in zijn lijf niet goed zit :)*

Anders zou je het eens kunnen proberen vanuit de grote volte en dan de kont erg naar binnen houden als je de hulp geeft.
Bij mij heeft dat altijd wel geholpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:07

Idd een balans probleem, aan de gang gaan met recht richt oefeningen zoals schouder binnen en traver op de volte en dan van uit traver aan springen.
Als je zelf ook goed weet welke takt en met welk been de eerste sprong word gezet in galop kun je het je paard ook beter uit leggen.

Ook kan jou zit haar verstoren als je aanspringt,

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:11

Ik raad je aan les te nemen. Er kunnen veel oorzaken aan de grondslag liggen van jouw probleem. Onmogelijk om vanachter de computer een oplossing aan te reiken. Een goede instructeur/trice kan je vast verder helpen. Succes.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:06

ik denk rechtrichten..

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:29

mijn paard heeft/had dat bij de rechtergalop dan waren het twee passen rechts
en hoppa weer de linker! wat ik elke x moest doen van me instructrice was
in een grote volte aangalopperen en als die dan in de rechtergalop
zat weer terug nemen en weer herhalen ! herhalen herhalen en herhalen
dat is het belangrijkste nu zit die bijna altijd gewoon in de goede galop !:)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:32

mijn paard bleek later wat aan haar been te mankeren, dat was bij haar de reden waarom ze het ineens niet meer leek te kunnen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:56

Als het bij jou ligt: controleer je beenligging, plaatsing zitbeenknobbels, evt. scheefzitten of hinderen met de hand.

Als het bij het paard ligt: paard rechter maken en van het binnenbeen afrijden, aanspringen in galop vanuit het wijken voor het been zodra het paard van je binnenbeen af is en de buitenteugel goed aanneemt.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:01

Doet hij het aan de longeerlijn ook? En met iemand anders erop?
Vaak als een paard iets moeilijk vindt en het een paar keer fout is gegaan, gaat de ruiter al gespannen zitten als dat moeilijke punt eraan zit te komen. Dus iemand die het niet weet, zal misschien net wat anders rijden dan de normale ruiter en snapt het paard het ineens wel. Kun je misschien eens proberen, dan weet je namelijk dat het probleem ook bij jou ligt. ;)
En inderdaad les nemen, want het is bij elk paard weer anders.

Dan nog, ik heb hetzelfde probleem gehad en wat ik altijd als automatische reactie deed, was om haar in de overgang naar de galop naar links te trekken of héel overdreven stelling te vragen, maar dan is het juist voor het paard makkelijker om het buitenbeen als eerste naar voren te gooien, met als resultaat de verkeerde galop. Op het verkeerde been lichtrijden en dan de hulp geven wil ook nog wel eens helpen en hou 'm voornamelijk recht in de overgang. ;) Succes!

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:01

goede instructie en misschien een andere ervaren ruiter een paar keer laten rijden. Zo´n probleem heb ik ooit opgelost door op het binnenbeen te gaan lichtrijden en dan in de wending vanuit het lichtrijden aan te springen. Lastig, maar dan kan het paard eigenlijk niet verkeerd aanspringen. Veel succes ermee.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:14

Het kan helpen om stemcommando's te gebruiken, die je bij het longeren ook gebruikt. Mijn paard (4jaar) springt soms ook nog in de verkeerde galop aan, op de linkerhand. je kan ook een gebroken lijn 5 meter rijden en als je dan weer terug op de hoefslag komt in de hoek, (dan is het paard al goed gebogen naar links en is het makkelijker om de achterhand eronder te zetten) dan je hulpen geven. en soms een klein tikje met je zweep erbij als een 'zetje'. en elke keer als hij het goed doet, goed belonen!
ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:00

Even een aansluiting op Ahumm en Desire__: Als je op het verkeerde been licht gaat rijden én/of vanuit een gebroken lijn wil aanspringen, dan is het wel belangrijk dat je paard meteen reageert op je eerste hulp, anders helpt het nog niet ;).