Opleiding jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Opleiding jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 16:06

Hallo,

Zelf heb ik een 1,5 jarig hengstje,waar ik wat basisdingen mee doe: voetjes geven, stilstaan,...
Nu heb ik een vraag over hoe jullie je jong paard hebben zadelmak gemaakt? Neen ik ben niet van plan om een zadel op zo'n jong dier te droppen,dat is pas als hij de geschikte leeftijd heeft en het fysiek aankan.

Maar ik heb gewoon wat vragen zoals:
-hebben jullie je paard zelf zadelmak gemaakt of met hulp van iemand?
-was dit op een stal waar ze paarden zadelmak maken of thuis?
-hoe het aanpakken voor het juiste zadel,bit,...
-ben je meteen zelf erop gaan zitten of hem laten doorrijden door iemand?
-...

Groetjes :D

Frantic

Re: Opleiding jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:43

Pas als het beest een jaar of 3 is kan je daar een beslissing over nemen,
Is ie dominant of onderdanig, dapper of angstig, gevoelig of een rauwdauwer?

Dus nu kun je er nog niks van zeggen wat de beste aanpak zal zijn, gewoon in de opfok en rustig afwachten en desnoods alvast wat ervaring opdoen met andere jonge paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:50

Mijn paard is nu inmiddels 3,5 en we zijn bezig om haar voor te bereiden als rijpaard.
Ik heb iemand gevonden die mij gaat helpen want ik zou niet weten waar te beginnen.
Ik wil alles rustig aanpakken en het liefst zoveel mogelijk zelf doen/leren.
Heb zo'n 2 weken geleden de eerste les gehad en dat is basis aan de hand stappen en dat ze ten alle tijde mij ziet staan end.
Daar ben ik nu zelf verder mee bezig en wanneer ik vind dat ze dat goed onder de knie heeft en ik ook dan neem ik een volgende les en krijg ik weer "huiswerk".
Dit alles gebeurt natuurlijk gewoon op stal waar het paard staat.
Vind ik trouwens om meerdere redenen prettig. Dat een paard ingereden wordt op een vreemde locatie wil niet zeggen dat ze dat alles thuis ook zo doen bedoel de stress alleen al van de verhuizing en binnen 1 tot 1,5 maand van groen naar zadelmak en kleine basis. En dan weer terug.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:38

LisaDG schreef:
Maar ik heb gewoon wat vragen zoals:
-hebben jullie je paard zelf zadelmak gemaakt of met hulp van iemand?
Ik heb mijn merrie 'zadelmak' gekocht.
Maar dan echt in de zin van het woord. niks meer als zadelmak. Verder nog helemaal groen
-was dit op een stal waar ze paarden zadelmak maken of thuis?

-hoe het aanpakken voor het juiste zadel,bit,...
Ik had haar voordat ik ging rijden al gelongeerd en gewandeld met verschillende bitten om te kijken waar ze het beste op reageerde. Tijdens het doorrijden ben ik alsnog overgestapt op een ander bit. Ik heb haar ingereden met een simpel VZH zadeltje
-ben je meteen zelf erop gaan zitten of hem laten doorrijden door iemand?
Ik ben er zelf idd opgeklommen. Onder begeleiding van mijn instructrice ben ik mijn merrie gaan inrijden en doorrijden

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:23

wij hebben sinds een aantal maanden een 3,5 jarige. hij kwam rechtstreeks uit de opfok en nog helemaal groen. meelopen en halster was hij wel gewend.

wij hebben het paard zelf zadelmak gemak gemaakt. ik moet hier gelijk voorop zetten dat ik iemand ben die alles liever in een te rustig tempo doe en kijk naar het paard of die toe is aan een stap verder dan dat ik te snel ga. mijn instelling is werken op basis van vertrouwen. (niet iedereen is het hier mee eens). dit doen we gewoon thuis. ik ben begonnen aan het halster longeren (ruime cirkel), eerst met iemand ernaast totdat hij begreep wat de bedoeling was ( we hebben geen longeercirkel helaas). daarna de stemcommando's aangeleerd: stap, draf en halt. Daarna het bit erbij. enkelgebroken vond hij niet zo fijn, dus toen hebben we naar een paar dagen dubbelgebroken geprobeerd en dat vind hij wel prettig. in eerste instantie nog even op het halster en daarna op het bit. toen een longeersingel erbij, aangezien hij hier geen krimp om gaf een dag later het zadel erop gedaan. dit maakte hem ook niks uit en losse beugels ook niet. dus wij konden vrij snel proberen erop te gaan zitten. Doordat ik alles op een laag tempo doe heeft mijn ruin nooit een bok of wat dan ook gegeven. we zijn nu bezig om alles onder het zadel bevestigd te krijgen. daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik had verwacht dat hij wel schrikachtiger zou zijn, maar het is een heel nuchter dier die erg graag wil leren en werkwillig is. als straks stap, draf, galop en sturen bevestigd is, neem ik een instructrice voor het rijden.

bij zo'n topic als dit zal je veel verschillende antwoorden krijgen. houdt hierbij rekening dat geen enkel paard gelijk is en elk paard op een andere manier zal leren. mijn opinie is dat geen enkele manier fout is zoals je het aanpakt zolang je maar naar je paard kijkt of hij toe is aan een nieuwe stap en naar hem luistert.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:11

@Melanie81
Ik ben ook van dat principe van kijken stap voor stap en niets overhaasten.
Mijn paard is nu 1,5, de leeftijd waarop sommige paarden al veel makkelijker dingen doen zoals voetjes geven,stilstaan,.... Bij mij gaat dit net wat moeilijker en wat trager maar ik heb de tijd en wil zeker niets overhaasten.
Ik ben ook niet van het idee dat een paard op die leeftijd dat,dat en dat moet kunnen etc.... Gewoon kijken wat hij kan en tot welk punt hij het nog leuk vindt.
Hij is nog erg jong dus heb ik nog wel wat tijd :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:21

Voor dat ie inrijd klaar is kun je natuurlijk al heel veel met hem doen.
Ik ging met mijn jonge hengst, wandelen, hem alles laten zien, pootje baden. Spelen met een grote bal een parasol en zeiltjes. Klikkeren, kusjes geven, schudden met zijn hoofd, ja knikken en nog veel meer. Alles om hem een band met mij op te laten bbouwen en hem overal aan te laten wennen. Trailer in trailer uit, tussen smalle doorgangen heen noem maar op. Toen hij een jaar of 3 was heb ik hem gewend aan het bit. Zijn we een of twee keer gaan longeren zodat hij leerde dat hij met dat rare ding om zijn hoofd door mij gestuurd kon worden ipv het touw aan het halster en vervolgens heb ik hem tussen de lange lijnen gezet en zijn we zo gaan wandelen. Hij leerde daarmee, stoppen, sturen, en stilstaan en nog wel wat meer basis principes.
Dus tegen de tijd dat het werkelijk zover was dat er een zadel op lag en ik kon gaan proberen er op te zitten kende hij al zoveel dingen en was hij zo goed voorbereid dat het geen enkel probleem op leverde. De tweede keer dat ik er op zat zijn we naar het bos gegaan.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:49

Hoi,
misschien absoluut geen antwoord op je vraag, maar zet je paard in de opfok, met meerdere jonge paarden zodat ze elkaar kunnen opvoeden. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een paard te mak was doordat er met hem gewerkt werd op zeer jonge leeftijd. (Ook bij een diertje waar ik mee omging, dat is echt een kreng geworden dat geen respect meer had).
Het paard went aan je, gaat je als een gelijke zien en heeft geen respect meer voor je waardoor het gevaarlijke situaties kan opleveren. (steigeren en daarbij naar je slaan, bijten en zo nog meer)

Ik heb echt zo veel spijt gehad dat ik teveel had gedaan met het dier, als ik toen had geweten dat een dier zo kon worden door hem alleen maar te laten wennen aan mensen en hem mak te willen maken, dan had ik dat nooit gedaan.

Enne, ik begrijp heus dat je het doet om er later profijt van te hebben en het kan misschien ook best goed gaan, maar dit is mijn ervaring.