Schudden met het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 08:21

Hoi Hoi,

Ben net begonnen met een leuke merrie zadelmak te maken, lekker alles rustig aan en op een gemakje. We overhaasten niks..
Nadat ze een keer een klein stukje over de weg is geweest met mij erop en iemand die haar leide begon ze met haar voorbenen te slaan op het asfalt. Dit ahd ze nooit eerder gehad, en het is een beetje alsof ze het niet mee eens was / boos was. Toch wandel ik ook wel vaak met haar en dan lopen we beste stukjes om en dan is het oortjes erop en gaan met die banaan. Zo ook toen ik erop zat, oortjes erop...

De keer erna begon ze dat 'trappen op de grond' ook ineens in de bak te doen, elke keer als ze het deed corrigeerde ik haar met EEH. Nu is dat dus afgelopen, maar na die keer dat we even een kort stukje buiten stapte is ze ook opeens gaan schudden met haar hoofd. Alleen in stap..

Als ik stap dan schud ze echt gigantisch veel telkens.. ga ik draven is er niks aan de hand en vooral wanneer ik haar los heb dan zoekt ze mijn hand ook echt op. Buiten het rijden om heb ik haar niet zien schudden met haar hoofd, echt alleen in stap.. :?

Ik vraag me af waar dit vandaan komt, dacht eerst aan haar tanden.. maar dan hoort ze het toch ook in draf te doen waar ike igenlijk meer contact met haar heb dan in stap?
Ik rijd haar verder eigenlijk met een vrij losse teugel omdat ik ontspanning erg belangrijk vind, heb hem al is een keer er wat meer bij gepakt om te kijken of het dan ophoud of juist erger wordt maar er veranderd dus helemaal niks.. :=

Ze is verder heel makkelijk met bit in doen, en ze zoekt duidelijk je hand ook op wanneer ze lekker los is. Ik heb geen last van protest eigenlijk, puur alleen dat schudden in stap... en vraag me toch echt af waar dit vandaan komt? Kan me haast niet voorstellen dat het ongeduld of iets is, en als het iets medisch zou zijn dan hoort ze het toch ook in draf te doen? En aan de longeerlijn...?

justhorseoud

Re: Schudden met het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:26

Hmm klinkt apart enige keer dat ik van schudden van het hoofd heb gehoord bleek het paard in kwestie alergische te zijn voor het zaagsel/vlas !

Mijn paard schud ook wel heel erg veel die is 23 jaar en doet dit eigenlijk al haar leven ( ook volgens de vorige eigenaaresse )
Ik dacht dan vaak aan vliegen en muggen daar reageerd zij heel fel op.
Maar kan ook stuk respectloos heid zijn want ook zij is normaal super lief en leuk en luisterd goed aan de longe doet ze het niet en reageerd ze perfect op stem etc
Maar goed onder het rijden bij iedereen niet alleen bij mij
schud ze veel met haar hoofd in stap veel meer als in draf
misschien zit ze vast of respectloos of toch soort van protest dat weet ik ook niet dus bij jou ook niet ik ga ook es op onderzoek uit

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 08:33

Alergische reactie van iets lijkt me haast niet, althans ik wandel ook hele stukken buiten en dat doe ik al een tijdje (langer dan ze ohz is), en daar is nooit wat mee aan de hand vind ze prachtig. Die keer dat we een stukje over de weg gingen, liepen we naast de bak.. Een stukje waar ze ook constant langs loopt als ze van de wei naar het stalletje gaat om opgezadeld te worden of gewoon lekker gepoetst ofzo. Dus een bekend stukje eigenlijk.. En met een allergische reactie hoort ze het toch buiten het rijden om ook te doen? En dan met rijden ook in draf, en longeren etc. ?

Het vreemde is ook dat wanneer ik ga draven ze het niet meer doet, en het begon eignelijk nadat dat trappen met de voorbenen opgehoudne was. Net of er toch inderdaad een soort van ongeduld / protest achter zit, dat ze juist graag aan het werk wil ofzo. Gek paard.. :=

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:38

Het klinkt mij wel als ongeduld..wat doet ze als je de overgang maakt draf-stap-draf, met niet te lang stappen ertussen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 08:55

Ik rijd dus veel overgangen (ook alleen versnellingen in dezelfde gang). Maar ben dus ook veel bezig met draf - stap - draf (en dan echt een paar passen stap, dan moet ze van mij ook actief wegdraven en vlug op het been reageren). Het actief wegdraven is geen probleem, het vlug op been reageren ook niet. Ze wordt dan ook erg geconcentreerd als ik van die (snelle) overgangen maak. Dan draaf ik meestal de lange zijde, op de korte zijde neem ik de overgang terug, paar passen stap en weer aandraven. Soms laat ik haar ook iets versnellen op de lange zijde in draf.

In die overgangen doet ze dus niks in die paar passen stap, maar is ze wel erg geconcentreerd op de hulpen die ik geef. Al kan het allemaal nog secuurder, maar he ze is net ohz! Pas als ik dan wat langer stap, gaat ze schudden. Eigenlijk al over de lengte van gehele korte zijde......

Ik probeer veel met haar te draaien (volte's, afwenden, van hand veranderen, maar niet te korte / scherpe bochten beetje flauw) en dus tempo wisselingen. Als ik stap laat ik haar stukjes versnellen in die stap, en dan weer terug. Zelfde als ik draaf, en daarnaast dus ook van die korte overgangen (draf - stap - draf).

Maar ik wil haar dus niet al teveel belasten (heb er nu pas 7 keer opgezeten.. en 2 keer echt direct los dus niet meer aan de longeerlijn). Dus de reacties die ze nu geeft op m'n hulpen vind ik echt heel top. Juist met haar ben ik bang te snel teveel te doen, omdat wanneer je dus meer allertheid enzo vraagt ze ook erg geconcentreerd wordt op je, waardoor je sneller meer gaat vragen van je paard omdat ze het allemaal zo netjes aanpakt. En dat wil ik voorkomen...

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:15

Ik zou aandraven als ze begint te schudden..dan weer terug nemen..en weer het zelfde als ze weer begint te schudden, inderdaad zorgen dat ze goed actief blijft.

Maar ja, het is een jong paard..dus inderdaad misschien wel te zwaar. In dat geval zou ik het gewoon negeren. Dan komt het later wel..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:44

met uitzondering van haar tanden of eventueel het zadel. kan het betekenen dat haar natuurlijke scheefheid al naar boven begind te komen. is wat lastig met een jong paard maar zou toch proberen haar een beetje te begeleiden bij de voltes ed dat ze de juiste spieren gebruikt. alleen oppassen dat je niet te veel doet

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:55

Tanden kun je redelijk eenvoudig uitsluiten door er even met een halster te rijden (evt aan de longe). Het kan ook de druk achter de oren zijn. Probeer met je hand druk te geven op de nek en kijk naar de reactie.
Evt even een ander zadel lenen om te zien of daar reactie op uitblijft. In stap heb je de grootste rompbeweeglijkheid, dus komen zit en zadelproblemen daar het eerste in door..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:12

ik heb er 1 staan die dat ook doet.
bij hem begind het na 10 minuten tot een kwartier stapwerk en ook niet aan de hand.
paard is een jaar uit het werk geweest en die zijn we nu heel rustig aan weer aan het oppakken.
bij hem komt het omdat zijn spieren eigenlijk nog niet sterk genoeg zijn voor het ruitergewicht.
het is beter om er eerst wat meer spiertjes op te gaan zetten. ;)

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:32

Misschien is ze aan het wisselen>
Een pony bij ons is ook aan het wisselen en schudt heel vee l met zn hoofd in stap, maar niet in draf..