Hoe weer vertrouwen krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Hoe weer vertrouwen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 19:28

Hallo,

Ik rijd nu alweer bijna een half jaar op mijn verzorgpaard Ida.
Ida is een friese merrie van 17 jaar.

Het gaat de laatste tijd echt stukken beter dan aan het begin!
Ook de galop gaat steeds beter.
De galop is een groot probleem geweest, maar inmiddels als grootendeels opgeknapt :)
Ze galoppeerd nu wel wanneer ik het aangeef.
Maar een tijdje geleden zaten we samen in een galopje, en toen zakte ze opeens door der benen.
Ze struikelde niet, maar zakte echt gewoon door, waarna we samen op de grond lagen.
Ik ben hier wel heel erg van geschrokken. Gelukkig had zij helemaal niks en liep nog prima, en ik had ook helemaal niks.
Maar ik ben nu heel bang dat het weer gebeurd en durf nu eigenlijk niet meer langere stukken te galoperen :=
rechte stukken gaan nog wel, maar zodra der een bocht aan komt haal ik der terug.
terwijl ze het eigenlijk allemaal heel braaf doet ben ik toch bang dat het weer gebeurd.

Hoe kan ik weer vertrouwen krijgen dat de galop goed gaat? en ik gewoon rustig kan galoperen zonder te denken aan wat er gebeurd is

Vandaag heb ik wel een heel rondje gedurfd :D en dat ging goed, maar aangezien het in een volte gebeurde vind ik dat nog wel wat spannend :=

Het is nog best wel een lang verhaal geworden :Y)

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

zodiacje

Re: Hoe weer vertrouwen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:38

Ik denk dat je niets anders kan doen dan dit gewoon doen. Steeds iets vaker en iets langer.
Zou het misschien helpen als je haar aan de longe een tijdje laat galoperen zodat je ziet hoe ze loopt en dat er niets gebeurd?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:36

waarschijnlijk is je paard onderuit gegleden in de bocht, doordat ze de grip op de bodem kwijt was. De kans dat ze door haar benen zakte lijkt me klein, anders is er een serieus medisch probleem.

Waarschijnlijk hangt je paard te veel in de bocht, net als een motor. De combinatie van de snelheid, jou gewicht er bovenop en een losse of gladde bodem erbij, maakt dat je paard gaat schuiven.
Zorg dat je paard goed om je binnenbeen buigt, zodat hij niet schuin gaat hangen. Zorg ook dat de snelheid in de bochten wat lager is. Op die manier moet het gewoon goed blijven gaan.

Succes!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:31

ja longeren heb ik al is gedaan :) en dat ging allemaal goed. bedankt voor je reactie!

schoentje, ik had de volte gemaakt en was net weer op de hoefslag toen het gebeurde... dus denk niet dat dat het is, maar ik zal er is op gaan letten! :) bedankt voor je reactie

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:32

Jij zegt dat je niet denkt dat de reden van schoentje juist is, maar dan is er inderdaad iets serieuzers aan de hand. Een paard hoort niet zomaar door z'n benen te zakken...

Verder ga ik mee met schoentje, zorg in ieder geval dat je paard netjes om je binnenbeen buigt, dan zal hij minder snel vallen. En ik denk ook dat je het gewoon moet doen, misschien is het voor jezelf fijn als er iemand in het midden staat? Als mentale steun, zeg maar..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:33

Je zegt longeren heb ik al wel eens gedaan, maar ik denk dat longeren idd de basis is om dit probleem ook echt op te gaan lossen.
Bij het longeren is het zaak dat het binnen achterbeen echt diagonaal gaat ondertreden, en dus op die manier ook het gewicht goed gaat opvangen.
Om dit te kunnen doen moet dit ook echt getraind worden want de achterhand is hier nooit sterk genoeg voor, dit moet dus geoefend worden.
Logeren is dus niet het even laten rondlopen aan een lange lijn , nee longeren is echt ook werken aan de spieropbouw van het paard.

LBfotografie schreef:
ja longeren heb ik al is gedaan :) en dat ging allemaal goed. bedankt voor je reactie!

schoentje, ik had de volte gemaakt en was net weer op de hoefslag toen het gebeurde... dus denk niet dat dat het is, maar ik zal er is op gaan letten! :) bedankt voor je reactie

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:58

lisannee93 schreef:
Jij zegt dat je niet denkt dat de reden van schoentje juist is, maar dan is er inderdaad iets serieuzers aan de hand. Een paard hoort niet zomaar door z'n benen te zakken...

Verder ga ik mee met schoentje, zorg in ieder geval dat je paard netjes om je binnenbeen buigt, dan zal hij minder snel vallen. En ik denk ook dat je het gewoon moet doen, misschien is het voor jezelf fijn als er iemand in het midden staat? Als mentale steun, zeg maar..

tja daar dacht ik dus ook meteen aan, maar ik kan het ook niet laten controtleren ofzo omdat het niet mijn eigen paard is, en de eigenaar ging er echt vreselijk mee om. Die zei gewoon, ga er maar weer opzitten niks aan de hand, gewoon weer verder gaan. Eigenaar bemoeit zich dus totaal niet met z'n paard. helaas ;(

Longeren zal ik dan ook zeker vaker gaan doen! vorige keer ging eigenlijk best goed! en dat was de eerste keer dat ik het ooit heb gedaan :P

aeolusnr1, bedankt voor je reactie! ik woon helaas te ver weg denk ik := (amersfoort)