hoooii. ik heb net een nieuw paard en heb er 2 x een paar rondjes op gedraafd vandaag was de 2e x en hij was gewoon een beetje bezweet en heeft niet echt een goeie conditie dus mijn vraag is of iemand goeie oefeningen weet om conditie op te bouwen. en mijn paard staat er nog maar 2 dagen dus weet iemand nog een goeie manier om m alles een beetje beter te leren kennen enzo zonder dat hij bang word? xxxx en hoefjes van marinthe en ciento.
pony33
Geplaatst: 13-10-10 18:04
Ga eerst gezellig met hem wandelen buiten, dan leert ie meteen de omgeving kennen. En zit je er niet meteen op, dus dan hoeft ie zich daar niet druk over te maken. Verder conditie opbouwen is kilometers maken. Begin gewoon eerst met wat stapritjes met wat stukjes draf er doorheen en bouw dit steeds meer op. Heeft ie al een wintervacht? Daar gaan ze ook veel sneller van zweten.
En vooral rutig aan doen,neem de tijd. Niet meteen teveel willen. Liever wat langer over alles doen in rust en vertrouwen dan dat het te snel gaat en dat het paard dan onzeker word.
xxmarinthe
Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-10 18:09
hij is niet verkeersmak alleen in de bak en wei niet bang voor tractors ofso maar k vind t een beetje te riskant om nu al te gaan lopen met m .. k heb vandaag een rondje gemaakt met m langs de stallen en hij was doodsbang voor de zwarte bak xd hij heeft geen wintervacht en ook niet super dun ..
Ziji
Geplaatst: 22-10-10 21:03
aha een bloedpaardje dus! Oefening baart kunst, wandelen tot je een ons weegt, (doe ik ook met mijn bloedje en het helpt!) Hij kent jou nog niet en zijn nieuwe omgeving ook niet, niet vreemd dat hij alles een beetje spannend vind... HIj moet vertrouwen in jou krijgen en dat lukt alleen als je veel tijd en aandacht aan hem besteed, wandelen, ernaast en als dat goed gaat erop, afwisselingen (niet elke dag wat anders, dan snapt ie er niks meer van) en aandacht! ik heb die van mij nu bijna 3 weken op stal en het gaat wonderbaarlijk goed, behalve hogedrukspuiten... (volle galop over het asfalt was aan het uitstappen.....) maar verder blijft ze heel goed bij me.... streng doch rechtvaardig en vooral geduld... succes meid!
Sjolvir
Geplaatst: 22-10-10 21:53
Voordeel van paard. Paard bouwt veel sneller conditie op dan mens!
Hoe oud is je nieuwe paardje? De mijne kwam en was toen na 10 minuten compleet uitgeteld en wou dan ook niet meer lopen, maar dat opbouwen ging razend snel. (zijn coditie, niet de mijne ) Reed toen 2 a 3 x per week (en tijd niet, ik ziek), al snel kon je 20 minuten rijden. Moet wel zeggen dat mijn kleuter al wel 5 is. (als 4 jarige in het voorjaar in 2 maand beleerd en de wei weer op) Lekker op buitenritjes met vertouwd paardje was voor ons ook heerlijk.
Verder lekker de wereld samen te voet verkennen doet ook wonderen.
Ben nu zeg half jaar verder en je kan op vertouwd terein gewoon lekker uurtje werken. Echter op vreemd terein niet, dan zijn de nieuwe indrukken zo overweldigend volgens hem, dat dat bergen energie kost. (bakken, bos of zo vind ie weer enig!!)
Akecheta
Geplaatst: 22-10-10 21:59
Gefeliciteerd met je nieuwe paard!!
Ik zou je paard even heel veel regelmaat geven. Dan weet ie wat sneller wat ie kan verwachten en dat geeft al rust in een paardenhoofd. In het begin is alles spannend voor het paard. Een nieuwe omgeving, nieuwe enge dingen buiten, een nieuw mens. Dat heeft even tijd nodig. Probeer het paard de tijd te geven om te wennen. Morgen weer terug gaan naar de hele enge zwarte bak. En voor de eerste wandeling is het wel handig om, als je het zelf te spannend vind, even niet alleen te gaan. Kan er iemand meegaan met een rustig ervaren paard? De slechte conditie kan ook te maken hebben met het bang zijn in een vreemde omgeving. Ik denk dat als je paard gewend is, je zal zien dat ie ook minder snel bezweet is. Alles rustig aan beetje bij beetje opbouwen en uitbreiden.
mijn laatste paardje had ook totaal geen conditie, ze was de laatste 2 jaar immers ingezet als fokmerrie waardoor de conditie ver te zoeken was.
ik reed toen elke dag een half uurtje, gewoon veel stappen en een beetje draf en als ze kon een galopje. en dan ging ik ze in de namiddag nog een kwartiertje longeren.
dus gewoon rustig en nog niet te veel vragen ( ze hoeft nog niet aan de teugel te lopen enzo, gewoon een vlot tempo zonder ze echt moe te maken)
en er een regelmaat insteken, dus elke dag beter een halfuurtje rijden dan om de 3 dagen een uur, daar heeft het paard toch niets aan.
verder nog veel plezier met je nieuwe paardje
3uitenbeen
Geplaatst: 23-10-10 20:02
Conditie; rustig opbouwen, zoals eerder beschreven staat, elke dag 20 minuten iets doen is beter dan 3x in de week iets doen (spierpijn) Vertrouwensband: poetsen, rijden, longeren, wandelen, grazen aan de hand, volg spelletjes in de bak en veel belonen. Maar dan nog moet je elkaar gewoon leren kennen, jij moet tenslotte het dier ook nog leren kennen en vertrouwen.
Duijfje
Geplaatst: 24-10-10 19:46
mijn vriendin heeft een nieuw paard, ook schrik achtig en jong en net beleerd onder zadel. Wat zij deed: Longeren, spelletjes, veel wandelen ook door de rijbak, als dat kan, zo went hij aan de bak. En misschien in de bak dan: 2 rondjes draven-2 rondjes stappen. weer 2 rondjes draven dan weer stappen, en de volgende keer kan je er 3 doen en dan een keer 5 keer. steeds opbouwen. en als je gaat galopperen hetzelfde, 1 ronde galop weer draven, weer een rondje ect. Succes met je nieuwe paardje
bedankt iedereen!:D het gaat al veel beter met ciento alleen laatst was hij naar de hoefsmit geweest en nu staat hij ineens hoefbevangen dusja hij krijgt medicijnen en waarschijnlijk speciale ijzers als het nodig is dus hopen dat het niet chronisch is heeft iemand hier trouwens ervaring mee? maak nog wel is een topic hier over morgen ofsoo:D oja en hij word 11 april 6:) xxx