Paard niet meer te houden na de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Paard niet meer te houden na de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:45

Hallo

Ik rijd op de manege op een fjord die er nu zo'n 3 kwart jaar is.
In het begin was ze echt heel lief enzovoort maar de laatste tijd...
Voor dat we hebben gegallopeerd enzo gaat het prima, maar daarna!
Ze blijft maar hard draven en er zijn al verschillende ook op geweest
die echt pijnlijke handen hadden.
Ik weet niet meer hoe ik het moet aan pakken, want vaak na de galop
zegt mijn instructrice dat we langzaam moeten gaan draven, nou dat is
echt een ramp.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan verhelpen?

Groetjes!

kleinvosje

Re: Paard niet meer te houden na de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:49

Je instructrice vragen om betere uitleg, want je snapt zelf wel dat je langzamer moet draven. Het is de taak van je instructrice om dat uit te leggen HOE je dat voor elkaar krijgt. Zo lang en hard blijven trekken dat je er zere armen van krijgt is niet de goede manier...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:51

Ze heeft er gewoon lol in!

Mag je een beetje voor jezelf rijden in de les of moet je allemaal achter elkaar aanhobbelen?

In het eerste geval is het een kwestie van op de volte zetten en zelf rustig blijven. Adem diep uit vanuit je buik, "denk achterwaarts", maak jezelf wat zwaar (ga echt diep in het zadel zitten) en als ze dan nog niet terug komt (al is het maar een klein beetje) dan kun je een lichte ophouding geven. Blijf dit herhalen totdat ze wel in jouw tempo loopt.
Het kan best, de fjord snapt je ook best, maar heeft zelf even andere plannen. Jij zult dus slimmer, rustiger en consequenter moeten blijven dan de fjord, dan kom je er wel.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:52

Aan de teugels hangen werkt vaak averechts.
Ik zou vanuit je zit vragen of hij langzamer kan gaan draven. Dus zelf steeds rustiger gaan lichtrijden.
Wanneer je vanuit de galop terug gaat, niet aan de mond gaan hangen, maar je benen knijpen en zachtjes terug vragen. Is er weinig reactie, dan op de volte zetten, dan vraag je hem ook wat meer terug zonder je handen teveel te gebruiken.
Het terugnemen door langzamer te gaan lichtrijden kan je ook oefenen voor dat je in galop gaat, want wellicht begrijpt hij anders nog niet gelijk wat je van hem vraagt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:56

Als jij gaat trekken gaat de pony straks alleen maar harder..
Omdat hij het verschil niet ziet op ten duur..

Probeer druk op de teugels te geven en weer te ontspanningen zo maak je kleine ophoudingen.. en gaat het op ten duur van zelf!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:00

Net als Kleinvosje zeg ik aan je instructeur vragen.
Blijven trekken heeft in ieder geval geen zin. Maar de ham vraag is en blijft waarom deed hij het eerst niet en nu wel...
Manege paarden leren zichzelf een hoop dingen aan om zich zelf te "sparen". Ik kan niet oordelen hoe er op jou manege lesgegeven wordt, maar de oorzaak ligt toch bij de manier van rijden/lesgeven. Als iedereen er aan gaat trekken dan wordt het alleen maar erger. Hoe zeer wij (lees bokkers) je ook willen helpen, zal het instructie team van je manege alle ruiters er op moeten wijzen dat ze niet mogen trekken.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 15:24

Dat is wel wat ik heb geleerd bij iemand anders waar ik ook rijd dat als je gaat trekken het paard het toch wint.
Mijn instructrice zegt alleen maar dieper zitten en als ik dieper wil gaan zitten denkt ze dat ze in galop mag..
Op de kleine volte zetten kan inderdaad wel, af en toe moeten we na de galop dan samen langzaam gaan draven, dat is bij mij nog niet echt gelukt, tenzij ik achter een pony aan loop.