Aanleren is makkelijker dan afleren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaII

Aanleren is makkelijker dan afleren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 18:35

Hallo bokkers!

Ik heb een kleine 4 jaar op een Friese merrie gereden die gauw in een eigen houding liep en altijd wat rennerig/gespannen was. Ik reed haar vaak lang en laag en veel op ontspanning. Helaas is dit paard verkocht, terwijl we eindelijk zover waren dat ik haar wat meer opgerichter wou gaan rijden. Ik rij nu op een jonge merrie (KWPN) die ik ook veel op ontspanning rijd en dit gaat ook goed.

De eigenaresse van dit jonge paard heeft ook een 12-jarige KWPN-er staan die Z2 heeft gelopen. Na een peesblessure moet dit paard wat rustiger aan doen en af en toe rijd ik dit paard (2 x in de week) en de eigenaresse geeft mij dan les. Het is een super leerpaard voor mij!!

Alleen... Ik laat constant, maar dan ook echt constant mijn teugels glippen. Het paard loopt dan wel nageeflijk, maar te laag en valt daar door helemaal uitelkaar. Ik heb wel contact met de mond, maar het is wat vrijblijvend, zeg maar. Ik rijd het paard mooi rond en loopt ze goed, laat ik mijn teugels glijden. Zelf denk ik, omdat ik een hele tijd paarden laag en op ontspannen heb gereden, dat het wat aangeleerd is. Ik ben gewoon constant bezig, op dit paard, om mijn teugels weer op maat te maken. De eigenaresse hamert er ook steeds op; NIET DIE TEUGELS UIT JE HANDEN LATEN GLIPPEN!!! Maar ja, het gebeurde steeds weer...

Wat is paardrijden toch ontzettend moeilijk... Zucht ;)

Herkend iemand dit? Of heeft iemand de gouden tip? Zelf heb ik de teugels vervangen voor een springteugel met stukjes leer voor houvast, maar dit helpt niet...

Oh ja, voordat iemand commentaar heeft waarom ik 4 jaar lang een Fries paard alleen maar lang en laag rij: het was een fokmerrie, dus een deel van het jaar reed ik niet en vaak kon ik daarna weer op nieuw beginnen. Ook heb ik tussendoor een ander paardje gereden :-)

Bedankt voor het lezen!

xCathy

Re: Aanleren is makkelijker dan afleren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:39

Misschien kun je op je teugels aangeven dmv een kleurtje waar je handen ongeveer moeten zitten. Een lekker opvallende kleurtje laat jou er vaak aan denken dat je handen daar moeten zitten. En als je jezelf blijft corrigeren moet het op een gegeven moment wel vanzelf gaan.
Het moet er gewoon ingestampt worden denk ik.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:45

antislip handschoentjes?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:49

Misschien is een kleurtje aanbrengen wel een idee! Maar ben bang dat ik ze dan nog laat glippen. Maar inderdaad, het moet er ingestampt worden!

Antislip handschoentjes is ook nog idee :-).

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:54

Goed je duim op je wijsvinger drukken (met teugel ertussen uiteraard). Dan glipt de teugel niet zo snel door je handen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:59

knoopje leggen op de plaats waar je ze moet houden (wel oude teugels gebruiken)... zo kunnen ze niet uit je handen glippen.....

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 13:26

Oh, das een goed idee! Ik heb het wel eens met een grote knoop geprobeerd, maar dat reed voor geen meter, maar gewoon aan beide teugels een knoopje erin is een goed idee! Die van die duim ga ik ook proberen!

Thanx iedereen voor de tips!!!

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:12

idd een knoopje, of misschien goede handschoenen?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:58

iets sluiten met de teugels als ze het doet, en iets gaan drijven met het been.
dan moest ik in die situatie doen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:47

Springteugels?
Ik ken het probleem, bij het paard dat ik rijd heb ik dressuur teugels en deze laat ik ook elke keer vieren. Bij mijn pony heb ik springteugels en daar heb je dus sowieso meer grip op vanwegen die leren stukjes en ze zijn iets dikker dan dressuur teugels :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:06

Iedere keer als je langs H rijd, even naar je Handen kijken. dan is dat gekleurde stukje ook meteen erg handig!

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:48

Dat is een goed idee! Helpt bij mij ook altijd. Altijd bij 1 letter controleren.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 19:00

Das idd ook een goede tip! Veel blijven controleren; zo stamp je het er ook wel in!

@horseTimeXL: Het ligt niet aan het paard, ik laat zelf mijn teugels glippen.

Van het weekend rijd ik dit paard weer en zal al deze tips gaan uitproberen!!!

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:10

Even een update voor de mensen die me deze tips hebben gegeven:

Ik heb nieuwe handschoentjes gekocht en heb in de teugels knoopjes gelegd en tijdens het rijden goed mijn duim op mijn wijsvinger gedrukt en bij (bijna) elke letter mijn handen gecontroleerd. Het ging stukken beter en hoop dat het op deze manier erin gestampt wordt!

Thanx iedereen!