Maybe aan het werk in het avondzonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bamsie

Maybe aan het werk in het avondzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 12:39

hallo!
gister heb ik weer mat Maybe in de bak getraind. het ging niet zo heel ontspannen, omdat de wind verkeerd stond en ze dus de hele tijd haar maatje kon horen hinniken. :+ dus ze was telkens afgeleid en wat heet.
op de foto's kun je dat ook wel terug zien. ik vind het moeilijk om dat op te lossen als ik alleen rijd. meestal lukt het wel, en dan gaat het weer wat beter.

ik heb Maybe nu 2 jaar. ik rijd zelf 8 jaar, eerst op de manege, nu al een hele tijd op de ponyclub. Ik heb nog nooit wedstrijden gereden, ben afhankelijk van mijn ouders, en die zitten er niet echt op te wachten :P
ik rijd wel fanatiek dressuur, en op de onderlinge wedstrijden scoor ik hoog. we trainen nu op L1 niveau, mat al pasjes achterwaarts, gebroken lijn in galop, 10 meter wijken en midden galop. ik heb geen privé les, heb van verschillende instructeurs les, die soms wat tegenstrijdige informatie geven :+

Maybe is een Welsh Arabier, van 19 jaar. ik weet niet wat haar niveau is, maar tot nu toe kent ze het wel.
ze is eigenlijk net wat te sterk voor mij, maar deze zomer zijn we erg vooruit gegaan. we hebben weel ups en downs gehad, en nu gaat het best lekker.

de foto's:
1. nog een beetje lang laten lopen, mijn armen moeten wat naar voren
Afbeelding
2.
Afbeelding
3. oppakken, been recht, wat actiever
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7. beter recht richten
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10. mijn binnen hand: ik kreeg laatst op mijn kop omdat ik mijn binnen hand bij stelling tegen de hals aan liet :)
Afbeelding
11. hier word ze dus sterk
Afbeelding
12. hier ook
Afbeelding
13. hier is ze ook sterk
Afbeelding

en dan op de terugweg nog even de fotograaf er op :) (gympen op eigen risico)
Afbeelding

mijn eigen punten:
*naar voren kijken
*benen stil

waar ik graag tips voor krijg:
*actiever
*meer ontspannen
*meer op de achterhand

tip en commentaar zijn heel erg welkom!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:40

inderdaad meer naar voren krijgen, en meer op de achterhand graag zoiu ik ook graag de teugels ietsjes korter willen zien.

maar verder ziet het er goed uit hoor!:D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:41

Ik vind het moeilijk om het te beoordelen vanaf deze foto's, de hoeken zijn niet altijd handig. :Y)

Probeer vooral veel te schakelen als je wil dat ze actiever wordt en meer op de achterhand moet. :j

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 12:45

upendo schreef:
Ik vind het moeilijk om het te beoordelen vanaf deze foto's, de hoeken zijn niet altijd handig. :Y)

hihi weet ik, was de verzorgster die mee was voor de foto's

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:36

upendo schreef:

Probeer vooral veel te schakelen als je wil dat ze actiever wordt en meer op de achterhand moet. :j

Ga hier helemaal in mee.. erg moeilijk om op je foto's rijtechnisch commentaar te geven. Heb trouwens wel het idee dat je zadel echt ontzettend achterover kiept.. je zweetbladen steken in mijn ogen zelfs naar voren af. Ook kan je het zien aan je eigen houding, want hierdoor komt het diepste punt van je zadel ook meer naar achteren te liggen, en vandaar dat je zelf ook vrij achterin het zadel zit. Ik denk dat een keertje na laten kijken geen verkeerde is. Verder ziet je pony er goed uit voor haar leeftijd :D

Thirty

Re: Maybe aan het werk in het avondzonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:39

Ik vind foto 9 een fijn beeld geven voor mijn leken oog :)
Leuke pony, let er wel op dat je niet teveel met de voorkant bezig bent. En je hand naar binnen doen betekent niet naar achter trekken, maar echt opzij :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:00

Het zadel is nog geen maand geleden naa geken, is ook een nieuwe. Idd ben ik te veel 'mooi' aan het rijden...

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:07

Leuk paardje!
In de galop alleen wel iets meer op je kont zitten. Zover ik dat op de foto's kan zien.
En denk aan je handen. Maar dat geef je zelf ook al aan!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:53

Ben ik nu de enige die het opvalt dat de bitringen heel erg naar achteren steken op iedere foto? Het oogt heel erg dat je veel aan de voorkant zit te werken door middel van trekken. Als ze zo sterk is, zeker in de mond, waarom laat je haar niet een keer vwnw proberen? Het ziet er nu erg gespannen uit, en ik vind dat je aan de hand van deze foto's nog niet klaar bent voor een L1 training. Laat eerst die ontspanning eens komen, en een mooie actieve achterhand. Fijne stellingen, etc. Denk later maar aan die perfecte hoofdhouding. Succes!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:40

Hihihi ik zie ineens bekend terrein (vroeger ook bij Cadans gereden en kom oorspronkelijk uit ravenstein)

Probeer meer van achter naar voor te rijden. Word ze ook makkelijker in de hand en is er minder spanning.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:26

Je teugels mogen denk ik wel een tikkeltje korter, en probeer bij stelling je buitenhand niet over de hals te tillen ;)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:04

Leuk paardje!
Probeer inderdaad wel minder aan de voorkant te zitten en zacht in zijn mond te blijven.

Even off-topic: welke laarzen heb je aan? De Mondoni Field toevallig? Die wil ik ook namelijk :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 12:16

casperzot schreef:
Het ziet er nu erg gespannen uit, en ik vind dat je aan de hand van deze foto's nog niet klaar bent voor een L1 training.

mijn instructrice vind van wel :P

ik moet d'r soms even door pakken van mijn instructrice, en ze was heel sterk. ik moet er idd op letten dat als ik door pak, en ze reageert, dat het dan goed is en dat ik dan moet ontspannen.

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 16:38

Je zou de achterhand wat meer er onder moeten rijden, en de voorkant met rust laten. Ik denk dat jij zoiets had van: 'O, ze vindt het allemaal wel spannend en ze wilt naar haar vriendje terug, dus ik houd haar aan de voorkant strak vast. Dan kan ze niet meer weg.' (eventjes heel plat gezegd :o )
Maar wat ze dan gaat doen is zich spannen en haar achterhand wegdrukken, dit wil je juist niet. Dus ook als ze gespannen is, moet je haar gewoon van de voorkant los durven te laten en haar aan het werken houden. Ontspant en is ze goed aan het been, dan kun je haar vanzelf van achter naar je hand toerijden.

Verder vind ik jullie wel een leuke combinatie hoor! :)

svvliet96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:04

ik vind dat je je handen op sommige foto's erg hoog houd.
(pianohandjes)

Banaantj1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:25

tempo wisselingen maken zo komt de achterhand er meer onder.
Verder je handen beetje meer naar voor en je benen inderdaad stil houden.
Wanneer hij/zij? zich sterk maakt figuren rijden zo blijft hij bezig en geconcentreerd.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:24

Nog een vraagje? Vinden jullie mijn beugels wat kort? Of is het goed zo? Ik zelf zou zeggen een gaatje langer...

Aaronliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:37

zo mogen wel n gaatje langer
op de laaste foto kan je goed zien dat je knie ver op de rand ligt van je zadel

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:43

Let op dat je je buitenhand niet over de hals haalt.
Hierdoor gaat die uitzwaaien en kan die over zn buitenschouder weg draaien. Dit zal al veel helpen als die sterk wordt.

Want met stelling inderdaad een beetje je binnenhand op zij, maar wel zonder druk te zetten. Zo min mogenlijk met je handen doen. Probeer hem te sturen op je benen, kijk goed waar je heen gaat goed je buitenbeen tegen hem aan en met je buiten teugel vang je hem op.

Als die zo sterk wordt probeer (ook al is het je reactie) niet te veel terug gaan trekken, het is vaak een reactie omdat jij er veek druk op houdt aan de voorkant, dat zie je ook aan je bit die staat met spanning naar achter. Laat je hand los als die sterk wordt, ontspan en probeer het weer met je zit op te lossen dus lang maken en de bocht door draaien door weer te kijken waar je heen gaat en je heup mee draaien. En met je buitenbeen hem weer te begrenzen.
Hoe minder jij aan de voorkant zit en je bezighoudt met de voorkant hoe voorwaartser jij hem kan gaan rijden. Zolang je aan de voorkant blijft ''trekken'' (dit is even grof gezegt) geef je 2 hulpen tegelijk, als je been geeft moet je je hand toestaan dus de ruimte aan de voorkant geven. Doe jij dit niet maak je hem dus zwaar (hangend) in de hand.
Probeer eerst lekker voorwaarts, dan neerwaarts.

Verder vind ik het een super leuke pony, je rijdt hem al heel netjes hoor. ziet er super uit.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:32

Probeer je teugels wat korter te nemen en je handen meer naar voren ipv vast te zetten bij je zadel. Ik denk dat het dan veel makkelijker
voor je is om de 'kracht' in je handen(en armen) te verminderen en beter te verdelen. (aanvulling op wat de rest al aangeeft) :)
Zo laat je, je paard wat meer op eigen benen lopen en kun je hem ook meer voorwaarts gaan rijden. Dan lukt het je automatisch ook al
makkelijker om de achterhand er wat meer onder te rijden.

Welsh/arab is een een super leuke combo }:0 Ga zo door en succes! :D

Groetjes, Manon

RF_Pictures

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:51

leuk paardje, teugels mogen korter en je hebt op veel foto's piano handjes ;)

zoExpres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:25

allereerst leuke foto's :)
Je weet zelf al waar je aan moet werken, dus je komt er wel! Maak je niet druk!
Ziet er verder goed uit!