van lichtrijden naar doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

van lichtrijden naar doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 11:09

ik heb problemen met de overgang van lichtrijden naar doorzitten.
als ik bijvoorbeeld bij e wil gaan doorzitten (om een volte te gaan rijden)
dan zit ik pas halverwege de volte en komt paard terug in tempo. en blijft niet echt nageeflijk...
als ik eenmaal aan het doorzitten ben gaat het prima.
waarschijnlijk span ik heel erg.
misschien heeft iemand een goede tip voor me.

fienaaa

Re: van lichtrijden naar doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:15

Ik heb geleerd om het doorzitten heel langzaam op te bouwen. Eerst drie pasjes, gaat dat goed 6 pasjes.. Enzovoorts. Heeft bij mij geholpen, ik had namelijk ook moeite met ontspannen blijven zitten. Je moet er wel voor zorgen dat je paard al een soort basis tempo heeft die hij goed aanhoud, niet aan je teugels trekken(gaat soms perongeluk), en erg streng zijn in terugvallen(een maal aangeleerd is moeilijk afgeleerd)...
Succes, en ik hoop dat je hier wat aan hebt !

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:36

Als je weet dat je bij een bepaalde letter moet gaan doorzitten, kun je bv een halve ronde vantevoren beginnen met je lichtrijden steeds "kleiner" te maken, dwz minder hoog uit je zadel komen bij het staan, totdat je zo klein licht rijdt dat je al bijna doorzit en dus eigenlijk echt kunt gaan zitten. Zo kun je, in kleine stapjes, ook zorgen dat je paard impuls blijft behouden, zodat hij op het moment van het echte doorzitten actief blijft draven en niet terug komt in tempo.

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:36

Heb je wel eens zitles genomen? Dat kan ook heel erg helpen!
En idd; steed seen stukje meer, en vooral niet aan je paards mond zitten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:58

Hm, mij is altijd gezegd: bij doorzitten, knijpen met je kniën en je benen tegen het paard houden. Vreemd genoeg lukt doorzitten mij juist alleen als ik m'n benen ontspannen naast t paard laat hangen en niet knijp :')

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:02

Knijpen zeker niet, dan stuiter je alleen maar omhoog en kan je niet meer fijn meezitten. Ik zou eerst beginnen met vanuit stap aandraven en dan blijven doorzitten, na een rondje door de baan weer lichtrijden en van daaruit weer terug doorzitten, dan weer stappen en van voor af aan. Als je dat een maal doorhebt en het ritme goed kan volgen, gaat het steeds gemakkelijker!

Succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:15

Jullie lezen verkeerd: TS heeft geen moeite met het doorzitten zelf, maar met de OVERGANG van lichtrijden naar doorzitten.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:09

Blijven ademhalen en probeer te blijven ontspannen.
Trek je schouders eens op en laat ze 'draaien' dan merk je meteen of je ze vastzet en of je je handen ook wat te streng maakt.
Ga niet teveel nadenken over het doorzitten, gewoon doen! :)

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:13

_Sim_ schreef:
Jullie lezen verkeerd: TS heeft geen moeite met het doorzitten zelf, maar met de OVERGANG van lichtrijden naar doorzitten.

Dat had ik ook gezien, maar dat betekent dat haar houding ergens onderweg veranderd en ze dus de balans en of het ritme nog niet goed te pakken heeft. Opbouwen dus en de rest zoals ik hiervoor beschreef.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:57

Of het paard draagt niet voldoende waardoor de overgang bemoeilijkt wordt.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 08:41

het is inderdaad zo dat ik geen moeite heb met doorzitten,
het is alleen de overgang er naar toe,
ik probeer nu het lichtrijden kleiner te maken en dan te gaan zitten,
dit gaat wel maar dan komt hij terug in tempo, omdat ik kleiner ga lichtrijden..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:46

Dilan1993 schreef:
Hm, mij is altijd gezegd: bij doorzitten, knijpen met je kniën en je benen tegen het paard houden. Vreemd genoeg lukt doorzitten mij juist alleen als ik m'n benen ontspannen naast t paard laat hangen en niet knijp :')

Knijpen nooit! Dan ga je juist alleen maar stuiteren en maak je je paard onrustig want die denkt harder te moeten...
Knieen en bovenbenen ontspannen (bij het hele rijden overigens) gewoon rustig gaan zitten met de beweging van je paard mee en je onderbeen eraan houden. Ja ik weet dat het erg lastig is bij paarden die hoog opgooien in draf :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:50

mariel1 schreef:
het is inderdaad zo dat ik geen moeite heb met doorzitten,
het is alleen de overgang er naar toe,
ik probeer nu het lichtrijden kleiner te maken en dan te gaan zitten,
dit gaat wel maar dan komt hij terug in tempo, omdat ik kleiner ga lichtrijden..

Kleiner lichtrijden betekent niet dat je niets meer met je benen doet, dat is wat ik uit jouw zin begrijp. Blijf gewoon je kuit aangesloten houden.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:50

Irma77 schreef:
Knijpen zeker niet, dan stuiter je alleen maar omhoog en kan je niet meer fijn meezitten. Ik zou eerst beginnen met vanuit stap aandraven en dan blijven doorzitten, na een rondje door de baan weer lichtrijden en van daaruit weer terug doorzitten, dan weer stappen en van voor af aan. Als je dat een maal doorhebt en het ritme goed kan volgen, gaat het steeds gemakkelijker!

Succes!
Ik zou juist NIET vanuit het doorzitten weer gaan stappen, zo leert het paard alleen maar dat doorzitten betekent dat hij terug moet in tempo.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:24

dat is idd zo, mijn verzorgpaard heeft dat ook ooit zo geleerd bij z'n eigenaar. Als ik nu wil doorzitten gaat ie meteen in stap

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:19

Oei, handig tips.
hier heb ik ook regelmatig last van, haha.
Ik kan heerlijk op haar doorzitten maar als ik bijvoorbeeld BEB grote volte moet doorzitten dan kan ik totaal niet ontspannen gaan zitten.
dit is zowel thuis in de trainingen als op wedstrijd en door dat ik dan niet lekker kan zitten vraag ik haar vaak eerst iets terug in tempo en daarna weer actief zodat ik even goed kan gaan zitten
maar ik ga het ook eens proberen in kleine stukjes te doen :D.
(ze spant namelijk heel erg haar rug aan omdat ze in de proefjes vaak weet dat ze dan in galop mag _O-, dus in de training heb ik er al allemaal trucjes voor)

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:18

Kan je goed 1x doorzitten met het van hand veranderen?
Misschien om dat te gaan oefenen en dan steeds uitbreiden naar 2 of 3x doorzitten tot volledig doorzitten ;)
Ik had er eerst ook moeite mee om te gaan doorzitten, maar dit heeft bij mij geholpen :)