Hoe op deze plek spieren aanmaken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Hoe op deze plek spieren aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 13:38

hoop dat 't hier goed staat?

zie hier, de 'kuil' vlak onder zijn schoft, achter zijn schouder:
Afbeelding

het valt me steeds vaker op dat hij daar niets heeft zitten, en bij andere paarden het mooi gevuld is.
en het maakt passende zadels vinden er ook niet makkelijker op. ;)

komt dat omdat hij hier bespiering mist?
en vooral: op wat voor manier kan ik die spieren aanmaken/trainen?

bedankt!

evelien11

Re: Hoe op deze plek spieren aanmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:41

jouw paard heeft van zichzelf een hoge schoft, dat heeft niets met bespiering te maken. Als je paard zo staat te grazen lijkt het nog 'erger' als dat hij gewoon zn hoofd omhoog heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:24

evelien11 schreef:
jouw paard heeft van zichzelf een hoge schoft, dat heeft niets met bespiering te maken.

Hier ook pony met hoge schoft, maar bespiering maakt wel degelijk verschil.

Rond de schoft zitten spieraanhechtingen voor gebruik voorbeen. Die gebruikt een paard als die opgericht gaat lopen of om andere reden het gehele voorbeen vanuit de schouder gaat optillen. Dat gebeurt bv bij het op een blok gaan staan, of bij een goed uitgevoerde spaanse pas.
Er valt dus wel degelijk een stuk aan te trainen, alleen je moet geduld hebben en het altijd blijven bijhouden. En je zadel moet ruimte hebben om deze spieren te kunnen laten groeien.

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:26

Die kuilen bij het zadel komen door een niet goed passend zadel. Heb ik zelf ook gehad. Ik heb een tijdje met een speciale pad gereden en ik zag na 2 weken al duidelijk verschil. Je kan ook een voorsingel gebruiken, maar die zijn weer wat duurder. Zorg ervoor dat je zadel dus niet weer in die kuilen glijd!

Inkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:29

Weet niet of je in de buurt van water woont maar door het water stappen is erg goed voor ruggebruik en dat plekje, ze moeten namelijk goed de benen optillen door tegenkracht van het water. Succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:37

Je kan het dier lang en laag trainen voorwaarts neerwaarts met een lichte stelling en buiging, zorg dat de onderhals ontspannen is , ruimte bij de kaak zodat de bovenhals spier gebruikt gaat worden, in het begin moet hij miss best laag lopen, zorg ook dat het achterbeen voorwaarts stapt en niet gaat duwen,
Je kan ook heel veel dingen verbeteren door aan de hand te trainen met behulp van b.v een kaptoom, daar kun je echt de boven lijn mee trainen
Maar ik zou een goeie instructrice zoeken die jou op deze punten kan helpen .
Ook het boek hoe beweegt een paard leert je heel veel over de spieren en het gebruik daarvan.

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:11

rugspieren train je ook wel eens met achteruit te stappen.
Maar je kan natuurlijk niet de hele bak gaan achteruitstappen he... :+

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:37

mijn zadelmaker zegt dat je je paard af en toe moet laten springen zonder mens en zadel op zijn rug.. hierdoor kan die spier goed aanspannen en sterk worden.
succes!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:40

Het kan door een verkeerd zadel komen,maar ook door verkeerde training.
Ik rijd er ook 1 die van die kuilen heeft en die is gaande weg op die plaats veel voller geworden door de juiste aanspanning over de rug.
Dus gewoon goed dressuurmatig trainen,niets bijzonders maar al moeilijk genoeg,dan wordt het beter!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:52

Ik heb hier ook een paard staan waarbij het zadel precies in de rug past. Sinds een aar weken heeft hij een luchtpad onder zijn zadel en nu begint er toch steeds meer spieren op te komen. Nou ja, het kunnen er natuurlijk niet meer worden maar ze worden wel losser en nemen in volume toe. Let op dat het zadel echt achter de schouder ligt (als de vlek zweet is, dan ligt het zadel ruim op de schouder.

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:56

Le_onie schreef:
Die kuilen bij het zadel komen door een niet goed passend zadel. Heb ik zelf ook gehad. Ik heb een tijdje met een speciale pad gereden en ik zag na 2 weken al duidelijk verschil. Je kan ook een voorsingel gebruiken, maar die zijn weer wat duurder. Zorg ervoor dat je zadel dus niet weer in die kuilen glijd!

Jaaa, laatst vertelde mij zoon zadelpasmaker kerel dat als je paard vroeger slecht zadel op heeft gehad hij altijd zo'n deuk achter de schoft blijft houden.
Met een goed zadel word de deuk minder, maar gaat nooit helemaal weg.

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 12:54

Soms is je paard gewoon zo geboud.Als je bij mensen kijkt krijgt de een ook meer bespiering bij het sporten dan de ander. Dat is net als bij paarden. En op sommige plaatsen al deze is het best moeilijk om de juist bespiering te krijgen.
Het heeft dus meerdere redenen.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 12:57

bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt wat aan!
Is het eigenlijk van belang om op die plek spieren te hebben? Wat voor nut hebben die spieren daar?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:04

Past je zadel wel goed dan? Veel paarden missen daar ook bespiering omdat het weggedrukt wordt door een te smal zadel...
Mar paarden met een hoge schoft, zoals die van jou, hebben daar altijd wel iets minder spieren zitten.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 13:10

Flip heeft niet echt bepaald een hoge schoft hoor, naar mijn idee ;)
misschien lijkt dat op de foto zo, maar op zo'n graas foto versterkt het beeld alles.
Mijn zadel past goed, die ligt echt zo mooi! krijg daar vaak complimetjes over. Flip had hier al geen spieren toen ik hem kocht. wel is het zo dat het zadel overal mooi aansluit, dus ook in die kuil. lijkt mij dat ie daarom ook geen spieren kan ontwikkelen, zoals meerdere hier al zeiden. Ik heb nu ook een nieuw zadel gekocht, een bruine, en die gaat meneertje hulsebos in december nog even mooi voor mij opvullen en beter passend maken. daarbij zal ik hem dan vragen of daar wat 'ruimte' kan blijven.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:22

Weet je zeker dat je paard verder niks mankeerd? Anders kun je blijven trainen tot je een ons weegt maar komen er daar nooit spieren.
Mijn paard heeft daar nl ook weinig spieren, nou bleek dat ze 2 wervels onder het zadel geblokkeerd had zitten. Dit zorgt ervoor dat er zich ook geen spieren gaan ontwikkelen. Dus het is wel belangrijk om zeker te weten dat alles goed staat in de rug van je paard.
En zoals velen al zeggen, een goed passend zadel is erg belangrijk.

Succes ermee!

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:23

Le_onie schreef:

Mag ik vragen wat voor pad jij hebt gebruikt? Aangezien mijn paard ook weinig spieren heeft daar, maar je ziet zoveel verschillende soorten onderleggers...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:31

Anniick schreef:
bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt wat aan!
Is het eigenlijk van belang om op die plek spieren te hebben? Wat voor nut hebben die spieren daar?

Het ontspannen van de rug en juist het aanspannen van de buikspieren is van belang om jou goed te kunnen dragen zonder overbelasting.

Werk aan de hand is handig om er alvast spieren te gaan kweken.
Ik geloof dat deze lijst met instructeurs ook allemaal lesgeven in het werken aan de hand, zeker weten doe ik het niet maar je kan natuurlijk bellen of mailen naar iemand bij je in de buurt. www.paardenrecht.org

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:04

_E_ schreef:
Weet je zeker dat je paard verder niks mankeerd? Anders kun je blijven trainen tot je een ons weegt maar komen er daar nooit spieren.
Mijn paard heeft daar nl ook weinig spieren, nou bleek dat ze 2 wervels onder het zadel geblokkeerd had zitten. Dit zorgt ervoor dat er zich ook geen spieren gaan ontwikkelen. Dus het is wel belangrijk om zeker te weten dat alles goed staat in de rug van je paard.
En zoals velen al zeggen, een goed passend zadel is erg belangrijk.

Succes ermee!

Ik heb dit verder nooit echt uitgezocht eigenlijk, dus dit zou ook zomaar kunnen. Daar wie/wat heb jij je paard laten onderzoeken?

x_Marr. bedankt dat houd ik zeker in mijn achterhoofd!

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:21

Ik ben naar een osteopaat geweest, Martine Burgers. Als je hier zoekt op bokt kun je wel veel reacties over haar vinden.
Het is bij mij nog maar 2 weken geleden dus ik kan er verder nog niet zoveel over zeggen, maar het is iig wel zo dat áls er blokkades oid zitten er nooit goede spieren ontwikkelen.