Werk uitbreiden jong paard, teveel of goed te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Werk uitbreiden jong paard, teveel of goed te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:29

Ik heb een vraagje:

Ik heb een 4,5 jarige en wil het werk een beetje gaan uitbreiden, zonder hem natuurlijk teveel te belasten!!!

Weekplanning waar ik aan zit te denken:
3x rijden 3/4-1 uur onder zadel (dressuurmatig, of buiten) (ma/wo/vrij)
2x mennen 3/4 - 1 uur (di/zat)
overige 2 dagen: afwisselend wandelen, VD, los, rust, longeren etc (zon/do)

Wat vinden jullie hiervan, is dit teveel of kan dit wel?

kehdra

Re: Werk uitbreiden jong paard, teveel of goed te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:33

ik vind het persoonlijk teveel.
Ik zou max 4 keer per week (en dan minder lang per keer) een flinke inspanning vragen, ipv de 5 keer welke je nu doet.

Hoelang ben je al met dit paard bezig? ik vind het flink wat wat je vraagt...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:35

vind het wel kunnen, maar het ligt er natuurlijk aan wat jou paard aankan.
misschien kan je alleen ipv 3 keer een uur. 1 keer een uur en 2 keer een halfuurtje ofzo ? :)

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:36

Als ik het goed begrijp ben je nog niet bezig met dit schema?
Maar ik denk als de conditie van je paard goed is dat het wel moet kunnen en als hij er plezier in heeft waarom niet. Hij is 4,5 dus ik vind het wel kunnen hoor, maar dat is mijn mening :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:37

Aantal zijn in mijn ogen goed, alleen misschien wat korter. Dus half uur / 3 kwartier rijden en mennen ook zo iets. :)

Een uur is voor een jong paard best lang!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:38

Ik vind het persoonlijk wel heel veel, maar het ligt er inderdaad aan wat je paard aan kan. En dat kan jij denk ik het beste in schatten! ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:39

Ik ben heel langzaam begonnen toen hij 3 was, gekeken wat hij aan kon en reed toen 2x in de week 15 minuten.
Sinds hij 4 is is hij beleerd voor de wagen en mennen we 1x in de week in de les en vaak 1x in de week lekker de weg op.

We hebben dus al aardig wat opgebouwd, qua conditie etc.

We zitten nu op 2x in de week onder het zadel (max een uur /keer) en 2x in de week mennen meestal 3/4 uur en wil nu dus eigenlijk naar 3x in de week rijden en 2x mennen....

Het rijden is meestal 15 minuten in/uitstappen en dan 3/4 uur echt aan het werk
Laatst bijgewerkt door carolina1278 op 08-10-10 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:40

Dan moet dat makkelijk gaan! :)

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:41

Ik vind een uur beweging als hij aan het werk moet, teveel. Dat is ook echt niet nodig als hij gewoon braaf is. Half uur 5x per week is meer dan genoeg. Keertje iets langer, maar zeker niet elke dag een uur.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:42

Ik kijk altijd wat hij aan kan en het schema zal niet vast komen te liggen en als hij aangeeft dat het een week teveelis dan doen we een dag extra rust/wandelen/etc... ik wilde alleen weten of het zou moeten kunnen ;)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:42

Tjuppie schreef:
Ik vind een uur beweging als hij aan het werk moet, teveel. Dat is ook echt niet nodig als hij gewoon braaf is. Half uur 5x per week is meer dan genoeg. Keertje iets langer, maar zeker niet elke dag een uur.

ehh waar staat dat hij elke dag een uur loopt???

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:48

Duur zegt weinig. Op zich zou een gezond en goed ontwikkeld paard dit aan moeten kunnen.
Een paard is 'gemaakt' om te bewegen.
Maar het hangt er helemaal van af wat voor manier je het paard traint en wat de huidige conditie van het paard is.
Het belangrijkste is 'goed kijken naar je paard!'. Als het goed is kun je zien of je paard het al dan niet aankan.
Het is wel mijn ervaring dat de meeste paarden wel behoefte hebben aan een rustdag in de week (natuurlijk niet in de stal laten staan).

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:59

carolina1278 schreef:
Tjuppie schreef:

Drie kwartier tot een uur staat er. Nou dat is dus eerder een uur dan een half uur ;) Ik vind 3 kwartier 5x per week ook echt teveel. Maar ik geloof niet dat je dit graag wilt horen.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:55

vindt het echt aan het paard liggen , ene paard kan geestelijk ook meer aan dan de andere ..
moet zeggen dat je ook zo op een uur zit , met instappen en uitstappen erbij ..
verneemt zelf wel wat je paard aankan ..

zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:10

Net wat vele al zeggen kijk naar je paard.
Is hij snel moe of bezweet na het rijden.
Je kan zijn conditie trainen.
Eerst met een paar minuten beginnen en dan elk keer 5 minuten erbij.
Maar kijk wat je paard aan kan.
Denk en verdiep je ook in kracht voer. :Y)
Dat geeft meer energie om te lopen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 09:18

Citaat:

Citaat:
Drie kwartier tot een uur staat er. Nou dat is dus eerder een uur dan een half uur ;) Ik vind 3 kwartier 5x per week ook echt teveel. Maar ik geloof niet dat je dit graag wilt horen.

Ik heb toch nog verder geen reactie gegeven? Jij zegt alleen dat hij elke dag een uur loopt!
Ik vraag om advies en niet om advies op iets wat ik niet gezegd heb. Dus om dan een beetje snel met je oordeel klaar te staan dat ik het niet wil horen vind ik een beetje raar. Aangezien ik toen jij je reactie plaatste net het bericht had geplaats....

En ik sta echt wel open voor advies, anders zet ik het hier niet neer!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 09:22

shiana schreef:
vindt het echt aan het paard liggen , ene paard kan geestelijk ook meer aan dan de andere ..
moet zeggen dat je ook zo op een uur zit , met instappen en uitstappen erbij ..
verneemt zelf wel wat je paard aankan ..

Ja klopt 10 minuten instappen, 5 minuten tussendoor stappen en 10 minuten uitstappen en dan ongeveer een half uur echt rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:25

Ik vind het prima kunnen. Met mijn 4,5 jarige trainden wij wss nog meer.

4 keer per week een uurtje en 1 keer een endurance training van 2 a 3 uur.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:28

Moet prima kunnen hij word 5 en dan kunnen ze echt wel wat hebben hoor, 1 uur per dag 23 uur per dag niets dus ik zou zeggen aan het werk ermee.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:06

carolina1278 schreef:
Ik heb toch nog verder geen reactie gegeven? Jij zegt alleen dat hij elke dag een uur loopt!
Ik vraag om advies en niet om advies op iets wat ik niet gezegd heb. Dus om dan een beetje snel met je oordeel klaar te staan dat ik het niet wil horen vind ik een beetje raar. Aangezien ik toen jij je reactie plaatste net het bericht had geplaats....

Je geeft me het idee dat je 0,0 open staat voor advies anders dan wat jij wilt horen. Ik meen het ook echt hoor. Ik vind dat het ECHT minder mag. Ze zijn nog lang niet uitgegroeid op die leeftijd.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:32

Tjuppie schreef:
carolina1278 schreef:

Je geeft me het idee dat je 0,0 open staat voor advies anders dan wat jij wilt horen. Ik meen het ook echt hoor. Ik vind dat het ECHT minder mag. Ze zijn nog lang niet uitgegroeid op die leeftijd.

Dat ze nog niet uitgegroeid zijn weet ik dat zijn ze pas met 8 jaar, daarom rij ik ook nog niet 7 dagen in de week. Ik rij nu hooguit 2x inde week en men max 2x in de week, maar vaak kom ik daar niet eens aan omdat het gewoon te mooi weer is om te gaan werken en we vaak gewoon lol maken samen in de zon.

Nu ben ik van plan om voor het komende winterseizoen een werkschema maken en dat iets te gaan opvoeren met wat we nu doen en meteen spring jij erop dat ik nergens voor open sta?????/ Ik weet echt niet hoe je daar bij komt, je kunt ook iemand gewoon je mening geven zonder het iemand op te leggen. Ik heb nergens geschreven dat ik het schema gelijk doorzet, dat ik niet op mijn paard let en dat ik hem gewoon afbeul en dat hij niet kan groeien en hem dus mishandel! Ik vraag gewoon om informatie VOORDAT ik iets ga doen, ik ben namelijk WEL iemand die eerst denkt en dan pas doet.

Ik heb ook verder geen behoeft meer aan jou reacties als je iemand gelijk aan valt en hem veroordeeld voordat je weet hoe en wat.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:31

ik vind het veel voor een 4,5 jarige..

Zelf hebben we onze merrie bewust pas zadelmak gemaakt op 4 jarige leeftijd. Dit omdat we het paard gewoon de tijd willen geven om te kunnen groeien en alles aan te kunnen. Wel hebben we haar op 3 jarige leeftijd voor keuring klaargemaakt maar toch deden we ook echt niet veel met haar... Verder kun je ze misschien best op 3 jarige leeftijd zadelmak maken maar heeft niet mijn voorkeur.

Zelf zou ik het aantal keer per week beperken tot max 4 keer per week wat te doen op deze leeftijd. Naar mijn idee zijn paarden gewoon sneller versleten wanneer ze op deze leeftijd al behoorlijk veel aan het werk zijn....
wel is de afwisseling in het werk wel weer leuker!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:13

Ja ik ben ook geen voorstander van zo vroeg, maar hij was er op 3 jaar gewoon aan toe, maar hebben toen wel ruim een half jaar slechts 2x in de week gereden en dan max 15-20 minuten / keer en veel stappen. En langzaam (in 1,5jaar) opgebouwd naar 2 keer in de week max een uur (incl in-uitstappen)

Op zijn 4e is hij pas beleerd in het tuig en hij werd 1-2 in de week voor de wagen gezet, beginnende met 15 min/keer en nu opgebouwd naar 3/4-1 uur/keer afhankelijk van de staat van de bodem waar we rijden.

Afwisseling heeft hij zeker, doen iedere dag wat anders :)

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:30

Ik zou kijken wat je paard aan kan. Sommige zijn 4, en rijden 4x in de week dressuur, springen en ga maar door. Paarden die ik ken lijden er persoonlijk niet onder, maar sommigen hebben dat natuurlijk wel.

Kijk naar je eigen paard wat die aangeeft!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:34

Ik zou een keer een sprongetje er tussendoor doen :) Daar worden ze vaak echt blij van.

Dus twee dagen dressuur/bos. Twee dagen mennen, en dan een keertje misschien een sprongetje. Hoeft echt niet hoog en vermoeiend te zijn, een klein kruisje een paar keer is al voldoende.
Of vrijspringen :)