te veel op de voorhand lopen. (trekken.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

te veel op de voorhand lopen. (trekken.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:10

Ik heb eigenlijk wel een vraagje.
ik rijd sinds kort een leuke Hannoveranen merrie alles gaat goed.
aan de teugel gaat goed, maar nou loopt ze eigenlijk teveel op de voorhand
en begint enorm te trekken!
zo erg dat mijn vinger nog steeds slaapt, haha ;P

eigenaar zij dat ik veel overgangen moest rijden en veel tempo wisselingen.
Op sommige momenten begon dat te werken :D

natuurlijk zal dit heel lang duren voordat dit over zou gaan maar heeft iemand tips?

Anoniem

Re: te veel op de voorhand lopen. (trekken.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:37

Het heeft te maken met te weinig been, te weinig actief op de achterhand.
tempowisselingen zijn idd goed, voltes rijden met stelling, groter maken, kleiner maken en dan oefenen dat je het paard op je binnenbeen en buitenteugel krijgt en dat je je binnenhand los kan maken. Maar ik kan dat zo wel uitleggen maar datvoor is les misschien toch beter.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 20:46

oke dankje.
ja ik krijg er ook les voor.
vandaag ook van de eigenaar er een beetje les van gehad :D
superbedankt! :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:00

Met les nemen bedoelen we echt wel : priveles nemen van een echte gediplomeerde instructeur hoor.
Je zegt zelf dat hij mooi aan de teugel loopt maar dat hij toch ook te veel op de voorhand loopt en dat hij daarbovenop ook nog gaat hangen en trekken aan het bit.
Een paard die dit doet loopt dus echt niet aan de teugel, je weet dus blijkbaar niet heel juist wat aan de teugel lopen eigenlijk juist bedoelt.
Neem dus privéles, en het zal stukje bij stukje wel in orde komen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 07:07

inderdaad PRIVÉ les!!
mijn paard doet dit ook en het zal ook zeker twee maanden duren voordat hij er eindelijk doorheen is ;)
zoals al is gezegd moet je zorgen dat hij goed actief is ook zijn achterhand. En veel tempowisselingen, stelling. En als je middendraf vraagt en hij gaat wel en springt in galop cross hem dan ook door want vaak houden ze zich in en zoeken het als een makkelijkste uitweg ;)
Als je dat voor elkaar hebt zal hij ook zachter in zijn mond worden :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 07:55

Het paard kan idd niet aan de teugel lopen als hij teveel op de voorhand loopt.
Neem els en ga eens wat meer met de theorie aan de gang.
Neem les in recht richten en leer ook wat recht richten is.
Ga werken aan de hand b.v aan de zijgangen, om het paard sterker en soepeler in de achterhand te krijgen zodat hij niet meer hoef te hangen in jou handen.
Wat denk je wat er in het paard zijn lijf gebeurd als jou handen al sintelen?
Bij het paard is er vast ook iets wat niet fijn voelt en wat zelf beschadigt word, ga leren dan zal het rijden ook beter gaan.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 08:05

Ik denk dat je paard niet aan de teugel loopt maar gewoon op de voorhand loopt en helemaal in je handen steunt waardoor jouw vinger zo gaat slapen. Les nemen is zeer zeker belangrijk, vooral omdat je duidelijk zelf nog niet weet hoe je dit probleem op moet lossen. En wij kunnen jouw wel zeggen doe dit of doe dat, maar ik vind het altijd belangrijk om te zien wat de ruiter doet met het paard en daar dan op in te spelen.

(Schijn)overgangen rijden, tempowisselingen, enz zijn hele goeie oefeningen daarvoor, mits ze op de goeie manier uitgevoerd worden. Overgang rijden dmv zitten, handen sluiten, been erbij en hand weer openen is de goeie manier. Maar hoe leg je uit wat je wanneer moet doen vanaf het internet.? Ik zie niet hoe jouw been is, hoe sterk jij in je handen bent enz.

Tempowisselingen rijden van achteren naar voren, maar daar kun je beter pas echt mee beginnen als je merkt dat de overgangen baat beginnen te hebben, anders rij je haar naar voren en krijg je als resultaat dat hze helemaal naar voren duikelt. Als ze dit doet wanneer je haar naar voren rijdt, rij je haar gelijk terug naar een overgang en begin je vanaf daar overnieuw.

Ga vooral niet terugwerken met je handen en probeer niet vast te blijven houden als ze zo in je handen hangt, dat maakt het alleen maar erger. Elke keer dat ze zich daar sterker wil maken, overgang. Laat ze los, weer verder enz enz. En het allerbelangrijkste is dat je je been er heel goed bij blijft houden! Zonder je been werkt het sowieso niet. Elke ophouding enz. ondersteunen met je been. Je moet de motor aan houden, dwz ze moet dadelijk van achteren naar voren gaan lopen, dat ze als het ware in je handen loopt zonder dat ze daar sterk wordt. Het is heel veel werk en het duurt een tijdje dus ik zou zeggen heel veel succes ermee!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:06

aeolusnr1 schreef:
Met les nemen bedoelen we echt wel : priveles nemen van een echte gediplomeerde instructeur hoor.
Je zegt zelf dat hij mooi aan de teugel loopt maar dat hij toch ook te veel op de voorhand loopt en dat hij daarbovenop ook nog gaat hangen en trekken aan het bit.
Een paard die dit doet loopt dus echt niet aan de teugel, je weet dus blijkbaar niet heel juist wat aan de teugel lopen eigenlijk juist bedoelt.
Neem dus privéles, en het zal stukje bij stukje wel in orde komen.

ja dat weet ik..
ik bedoel het anders hij loopt nu ook niet meer aan de teugel.
in het begin ging het goed maar nou gaat ze steeds maar trekken. (A)

ik heb privé les van een gediplomeerde instructrice ;)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:11

Super bedankt allemaal! :D
nee ik snap dat jullie het niet via internet kunnen zeggen of bepalen!

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:29

Hoi,

mijn paard doe dit ook, maar hij heeft een blessure aan z'n been dat ie daardoor
z'n voorhand meer gebruikt.
Ik moet hem mooi aan de teugel rijden, regelmatig voltes rijden, en achteruitstappen.
Daardoor krijgt hij meer bespiering in de achterhand en gaat ie meer en meer daarop lopen.

xxx

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:36

een paard loopt 9 van de 10 keer meer op de voorhand omdat hij achter kracht te kort komt om daar een heel uur lang te lopen..
Dus, ga af en toe springen.. hiervan word de achterhand erg gespierd , balkjes lopen en je paard in een hogere nageeflijkheid laten lopen..

succes!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 14:23

oke, oehh als springen helpt :D

haha het is een springpaardje dus dat scheelt :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:34

OlympicStar schreef:
een paard loopt 9 van de 10 keer meer op de voorhand omdat hij achter kracht te kort komt om daar een heel uur lang te lopen..
Dus, ga af en toe springen.. hiervan word de achterhand erg gespierd , balkjes lopen en je paard in een hogere nageeflijkheid laten lopen..

succes!

Wat is hogere nageeflijkheid?

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:41

Mijn paard heeft daar ook de neiging naar :D
Ik krijg ook altijd de tip om een niet te hoog tempo te rijden.
Onze paarden kunnen zich nog niet genoeg op de achterhand dragen. wanneer het tempo dan te hoog is, is dat nog moeilijker. Hij zal dan gaan stuwen en stuwd zich daarmee op de voorhand.
Bij mij helpt het altijd goed!!!
(in combinatie met (schijn)overgangen en tempowissleingen ed)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 22:01

cintwizo: ja dat moet ik ook doen! helpt bij ook super :) bedankt allemaal voor de tips! :D

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:18

Je moet van achter naar voren rijden zodat de achterhand er meer bij komt, zo kan ze niet op de voorhand gaan hangen.

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:00

voorwaarts rijden, en veel overgangen, zodat de achterhand er meer onderkomt, als het goed is, is je probleem dan opgelost :D