doorzitten en aanspringen! please help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

doorzitten en aanspringen! please help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:01

het doorzitten vind ik moeilijk, vooral op pony's. paarden gaat wel goed.
het doorzitten gaat al een klein beetje beter, maar als ik ga aanspringen stuiter ik enorm!
ook op de paarden!
hoe kan ik dit oplossen?

evelien11

Re: doorzitten en aanspringen! please help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:48

zitles... het ene paard/ pony zit ook lekkerder dan de andere, het is wel handig om met een makkelijk zittend paard/ pony te beginnen. Verder hoort je paard niet harder te gaan draven om in galop te gaan, dus als doorzitten in draf lukt, moet het ook lukken om in galop aan te springen.

Inkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:54

Je kan het ook met stemhulp doen, vaak als ze gewend zijn om gelongeerd te worden springen ze aan bij het woordje galop en dan hoef je niet te stuiteren (kun je daar eerst nog op oefenen) en anders een bokriempje aan het zadel maken, kun je met doorzitten je vasthouden en dan aan galloperen . Alle begin is moeilijk en je moet gewoon veel kilometers maken om goed te leren zitten (uiteraard ook les maar dat snap je zelf ook wel). Succes!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:00

Ben het met evelien eens.
Maar je kan zelf ook een hoop doen. Ga gewoon lichtrijden, en dan zo veel mogelijk van been wisselen. Klinkt raar maar door dat veel te doen moet je toch steeds even doorzitten. Maar je doet het pas goed als je paard of pony niet veranderd in zijn lopen, hoofdhals houding, enz.
Hele mooie is het als je 1 pas staan 2 passen zitten, weer 1 pas staan dan weer 2 zitten. Ziet er misschien raar uit maar je krijgt er wel meer gevoel voor het doorzitten van. Als dat goed gaat ga je steeds 3 passen zitten en weer 1 staan.
Merk je ondertussen dat je paard te veel veranderd in zijn lopen ga je weer gewoon lichtrijden om hem weer lekker aan het lopen te krijgen. Pas dan probeer je het weer opnieuw.

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:09

stemhulp, of klakken met de tong helpt bij mij.
Eventueel een tikje van de zweep?

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:11

Gewoon, lekker ontspannen zitten! benen laag, niet te veel klemmen en rug recht! :)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:39

goed klemmen met je knien zonder echt krampachtig te gaan zitten, en goed achterover op je kont zitten, ontspannen blijven zodat je goed met de beweging van je paard meegaat ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:42

Neem een voorbeeld aan deze kleine amazone:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1368823

En neem zitles! Gewoon aan de longe, voltigesingel liefst met 2 beugels en ga ervoor! (GEEN zadel, beugels of teugels en bij vorkeur een paard dat wat hoger opgooit. Leer je het het beste van! Tenminste deze dame wel...)

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:43

Ik denk dat het een kwestie van oefenen is. En inderdaad misschien beginnen op makkelijk paard en ontspannen.