Hoe opbouwen na peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Hoe opbouwen na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:52

Goed, ik weet dat hier al veel topics over zijn, maar toch ben ik op zoek naar persoonlijkere antwoorden :o

Mijn paard heeft van mei tot september stil gestaan in verband met overbelaste pezen aan drie benen. Dit was goed genezen, ik mocht van de DA weer beginnen met opbouwen. Vorige week had ik weer een buitenrit gemaakt, maar daar heeft 'ie waarschijnlijk een stap verkeerd gezet, dus hij heeft een weekje onregelmatig gelopen (had een andere oorzaak dan zijn pezen). Sinds vandaag loopt 'ie weer helemaal zuiver.

Ik blijf steeds maar het gevoel houden dat ik te snel die buitenrit gemaakt heb, dat ik te snel ben gaan opbouwen. Ik wil het vanaf nu echt rustig aan gaan pakken, en hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven hoe ik het precies aan kan pakken.

Paard voelt zich verder helemaal fit en vrolijk; hij heeft er weer helemaal zin in.

Nu vroeg ik me af wat jullie in dit soort situatie zullen doen:
- Hoe vaak per week/hoe lang per dag zouden jullie nu met hem aan de slag gaan, en wat dan te doen?
- In hoe lange periode zouden jullie dit werk uitbouwen?

Alvast bedankt voor jullie advies. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:56

Er is eigenlijk maar 1 iemand die je het juiste antwoord op deze vraag kan geven, en dat is de DA die destijds de diagnose bij je paard gesteld heeft en het herstel gevolgd heeft. Hij weet het fijne va de blessure en hij weet in hoeverre het genezen is. Aan de hand daarvan kan hij je van het juiste opbouwschema voorzien.

Ik wil je met alle liefde het opbouwschema van mijn pony geven dat ik nu volg na zijn peesblessure, maar voor hetzelfde geld is dat niet het juiste schema voor jouw paard.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Hoe opbouwen na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:00

Inderdaad is het per paard en per blessure anders. Wat ik nu vooral zou doen is heel langzaam opbouwen in stap op het harde en recht uit.
Dus bijvoorbeeld eerste keer 5 min op het harde stappen, dat een week lang. Dan 10min een week lang, 15min een week lang. Tot een half uur en dan zou ik langzaam aan richting de bak gaan (vrij harde bak) en zelfde op gaan bouwen met de draf.

Maar het beste kan je even advies vragen aan je DA. :)

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 07:04

oke dan ga ik even de DA bellen.
bedankt voor jullie reacties!

Inkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:36

De meeste dierenartsen hebben een schema voor ieder type blessure, bij twijfel rustig aan. Succes

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:14

stel zelf een schema voor jou op dat haalbaar is.
bv:

1e dag: longeren : 5 min stap, 2min draf, 5 min stap, 5 min draf, uitstappen
2e dag: longeren: 5 stap, 4 draf, 4 stap, 5 draf, uitstappen
3e dag: rijden: stappen, stappe, stappen
4e dag: longeren: 5 min stap, 5 min draf, 5min stap, 5 draf, uitsappen

..... en zo verder.

xxx

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:23

Hoi,

mijn paard heeft ooit peesontsteking gehad, na 10 dagen absolute stalrust mocht ik beginnen met onbelast stappen op de verharde weg, hiermee versterk je de pezen. Zoals eerder al beschreven staat, eerst een week 5 minuten, dan 10 etc...
In het begin nog niet longeren en ook niet onverhard, de pezen eerst echt goed laten herstellen door stappen op het harde en zo min mogelijk bochten draaien.
Na het stappen ook de pezen afspuiten en eventueel insmeren met SRL gelei van VSM.

Mijn paard heeft daarna geen last meer gehad,

Succes!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:24

Ik denk dat je beter met je dierenarts een schema kan vaststellen en kunt overleggen wat je wel en niet kunt doen.

Toen ik er eindelijk na maanden ernaast stappen weer op mocht, heb ik er nog wel 4 maanden over gedaan voordat ik m'n paard weer helemaal opgepakt heb. Al die tijd heb ik 't bos en onregelmatige ondergrond vermeden, maar juist gecontroleerd veel lange lijnen gereden. Helaas was m'n paard te druk om veel mee op de weg te stappen toen ik net weer mocht beginnen.

maand 1. Alleen maar rechte lijnen, hoofdzakelijk in de wei met alleen stap en draf. 5x per week max 20 minuten
maand 2. Grote voltes erbij gepakt, meer bakwerk en kleine stukjes galop. 5x per week max 30 minuten
maand 3. Meer wendingen, overgangen, meer galop, maar nog steeds geen krappe wendingen of kleine voltes. 5x per week max 40 minuten
maand 4. In deze maand alles eigenlijk idem maand 3, maar meer kleine voltes en wendingen erbij gepakt. max 50 minuten.
En daarna heb ik eigenlijk alles weer gewoon opgepakt. (springen, bosritten, lessen).

ik heb na 't rijden altijd ca 10/15 minuten gestapt op de verharde weg, en gekoeld met koud water. Verder ter ondersteuning traumeel gesmeerd en traumeel druppels gegeven.

Totaal bijna 8 maand bezig geweest met revalidatie, maar daarna heeft ze ook nooit meer iets aan die pees gehad.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:27

mijn paard heeft ook peesblessure gehad, en is ook echt net weer over. was net 1 weekje bezig, en toen een hoefzweer, en ben sinds deze week weer bezig.
ik begin, met longeren.
5 min stap, 5 min draf, 10 min stappen. dat op beide kanten.
volgende dag vrij.
en dan die 2e dag weer zo.
en dan weer vrij
en dan die dag daarna, 5 min stappen, 10 min draf, 10 min stappen. en zo steeds verder met iest langer draven. ongeveer..