Allereerste keer springoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Allereerste keer springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:09

Met Luck is zover ik weet nog nooit een balkje gesprongen. Ik wil dat toch eens gaan proberen, maar realiseer me dat ik dat rustig aan moet proberen. Ik denk met balkjes op de grond? Ik heb zelf totaal geen springervaring, maar wil wel voor de afwisseling eens leuke balkjes gaan proberen. Ik heb gezien dat er een stuk of 4 balkjes zijn bij de bak waar ik rij, en ook een stuk of 6 staanders. Wie weet er wat leuks om mee te beginnen.

Taj_Mahal

Re: Allereerste keer springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:11

balkjes lopen is inderdaad een goed idee. Ook een goede oefening voor je paard. En dan langzaam opbouwen en eens een laag kruisje springen ;)
succes!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:08

Idd heel rustig beginnen, eerst zorgen dat hij lekker en braaf over de balkjes draaft, zodra hij dat doet, ga je een heel laag kruisje neer zetten met een drafbalk ervoor, en zo ga je steeds een stapje verder!

Leg wel altijd een drafbalkje neer, zodat je je paarde een betje kan helpen met de afstand en afzet te bepalen! Succes!! en veel plezier!!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:23

Heb even wat afstanden op gezocht voor je, goed kijken, want het akn zijn dat je het aan moet passen! Vooral bij jonge/groene paarden lukt het bijna altijd, als het maar past!!!

afstand tussen drafbalken: 1.20 - 1.30 m

een in-uitje: 3.00 m

Vanuit draf op een hindernis af:
drafbalk voor een hindernis: 2.20 - 2.50 m
1 galopsprong: 5.50 - 6.00 m
2 galopsprongen: 9.00 m
3 galopsprongen: 12.50 - 13.00 m
4 galopsprongen: 16.00 m
5 galopsprongen: 19.00 m

Vanuit galop op een hindernis af:
galopbalk voor een hindernis: 2.50 - 3.00 m
1 galopsprong: 7.00 m
2 galopsprongen: 10.00 - 10.50 m
3 galopsprongen: 14.00 m
4 galopsprongen: 17.00 - 17.50 m
5 galopsprongen: 20.50 - 21.00 m

Dit is een standaard tabel uit het ORUN instructieboek.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:59

Wat een ontzettend handig lijstje zeg! Die kende ik nog niet.

Ik zou inderdaad eerst zorgen dat je veel balkjes loopt laat hem of haar maar wennen aan het feit dat hij/zij zijn benen moet optillen voor iets wat op de grond licht. wellicht kun je ook eens aan de longe wat balkjes neer leggen?

Zelf vind ik het altijd wel fijn om een waaier neer te leggen op de grond dus op de volte en dan de balkjes naar binnen laten wijzen.

Succes!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:01

die staat gewoon in je orun instructeurs boek ;)
maar kun je ook gewoon van het internet afhalen :j

ik zou, voor je begint aan het springen zelf, is je paard laten vrijspringen :j
daar leren ze heel veel van, en maakt het makkelijker op het moment dat je er zelf op stap :j

maar idd beginnen met balkjes lopen is een goed idee :D

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:45

laat hem inderdaad eerst eens een keertje vrijspringen, als hij dat lekker doet, dan leg je wat balkjes neer.
Je kan met 1 balk beginnen en langzaam gaan uitbreiden.
Als dat vlotjes gaat, dan kan je beginnen met springen.

Ik raad je wel aan om dat samen met een instructeur te doen, zeker, omdat jullie allebei groen zijn met het springen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:32

Ehm les nemen?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:02

nee joh jolien, je kunt best zelf eerst aan de slag, als je het maar bijde basis houdt! en voorzichtig bent en blijft!!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:48

Ik heb les, alleen nog gericht op dressuur. Ik zal ook vast wel met springen gaan beginnen een keer, maar wil eerst nog even zo verder. En daarbij kunnen dit soort dingen ook wel zonder les lijkt me. Als het echte sprongetjes gaan worden vind ik het wat anders.

Iedereen ontzettend bedankt voor de tips, ik ga ze zeker ter harte nemen. Ik ben zowieso niet van plan iets te overhaasten, daar ben ik te oud voor en ik ken mn verantwoordelijkheden. Deze pony is alleen zo leergierig en vind alles zo onwijs leuk dat ik ook buiten mijn boekje ga kijken. Leuk he? Bedankt voor de goede ideeen!!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:50

Ik ken dat gevoel!! ik spring pas sinds vorige week weer, mijn paard word daar ook errug blij van!! Zet m op!!

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:26

maar in dit topic om de boel bij elkaar te houden:
Hoe laat je 'm vrijspringen? Gewoon losgooien in de bak en proberen met een longeerzweep het paard naar de hindernis te begeleiden?

Ik heb bij mijn stal trouwens maar twee balken en twee staanders. Volgens mij heeft mijn paard geen springervaring...(zou sowieso nog een tijdje duren want heb alleen een bbp en geen zadel) lijkt me dan niet echt een goed idee om te proberen of kan vrijspringen dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:28

MagicDay schreef:
nee joh jolien, je kunt best zelf eerst aan de slag, als je het maar bijde basis houdt! en voorzichtig bent en blijft!!

Juist omdat ze de basis onder de knie wilt krijgen heeft ze iemand nodig die haar begeleid. Ze heeft zelf ook geen ervaring dus hoe kan ze het een paard dan leren?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:07

met basis bedoel ik balkjes stappen, daarna draven en een klein kruisje! Pas as je de hoogte ingaat en met lijntjes gaat werken zeg ik ook, zoek goede instructie! maar de BASIS kan iedereen, mits je rustig begint en laag blijft! Afstanden zien zijn dan nog niet aan de orde...er ligt immers een drafbalk

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:13

Naja_naja schreef:
maar in dit topic om de boel bij elkaar te houden:
Hoe laat je 'm vrijspringen? Gewoon losgooien in de bak en proberen met een longeerzweep het paard naar de hindernis te begeleiden?

Ik heb bij mijn stal trouwens maar twee balken en twee staanders. Volgens mij heeft mijn paard geen springervaring...(zou sowieso nog een tijdje duren want heb alleen een bbp en geen zadel) lijkt me dan niet echt een goed idee om te proberen of kan vrijspringen dan wel?

vrij springen is niet zomaar losgooien in de bak en proberen met een zweep je paard naar de hindernis te begeleiden...
das echt geen vrijspringen...

vrijspringen is een baan op de lange zijde van de bak,
in die baan staan hindernissen, 1, 2 of 3 (op de keuringen wordt 3 gebruikt)
die baan is afgesloten door middel van staanders waar of balken op liggen, of lint omheen is geknoopt.
het enige wat je hoeft te doen is je paard in de baan te begeleiden(wat heel simpel is, want het begin van de baan begint al aan de andere kant van de lange zijde) en te zorgen dat hij door loopt op de sprong af en niet omdraait...
quit simple... :D

*gaat even op zoek naar een plaatje*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:35

Afbeelding
het zwarte lijntje van de afzetting kun je natuurlijk zo ver uitbreiden als dat je zelf wilt

heb je de mogelijkheden niet om het zo op te bouwen?
dan zou ik het vrijspringen lekker laten zitten, of naar een stal gaan waar ze wel zo op die manier kunnen springen,

1 hindernisje zonder afzetting en alleen een zweep om het paard er over heen te krijgen/in de richting van de hindernis te krijgen heeft echt totaal geen zin, daar leer je alleen maar verkeerde dingen mee aan ;)

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:01

ok bedankt voor je antwoordt :)
dan laat ik het lekker zitten.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 15:23

ik denk dat ik het zelf leuker vind om het aan de longe te doen. Eerst dus balkjes, daarna eventueel wat hoger.

Ik heb zelf overigens wel enige springervaring, alleen waren de paarden dan geen beginners daarin, dus dat vind ik een ander verhaal. Ik moet nu met deze pony vanaf de basis beginnen, en die basis zelf verzinnen vind ik toch weer wat anders.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:49

Met mijn 3 jarige loop ik ook balkjes. In eerste instantie was het al een opgaaf of haar over 1 balkje te laten stappen.

Ik zou beginnen met 1 balkje. Daar stap je overheen, dan draf, doe is gek en probeer het uit galop. Dan leg je er drie neer, maar de middelste laat je weg. Mijn ervaring is dat ze soms uit nieuwigheid alles willen springen. Als de over die 3-1 draaft leg je de 3e er weer tussen...

Een eerste sprongetje zou ik met een drafbalkje ervoor doen.

Veel plezier!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 11:50

Brendaaaa schreef:
ik denk dat ik het zelf leuker vind om het aan de longe te doen. Eerst dus balkjes, daarna eventueel wat hoger.

Ik heb zelf overigens wel enige springervaring, alleen waren de paarden dan geen beginners daarin, dus dat vind ik een ander verhaal. Ik moet nu met deze pony vanaf de basis beginnen, en die basis zelf verzinnen vind ik toch weer wat anders.

Kijk en dit vind ik zo jammer he, je moet dat niet zelf gaan verzinnen, haal er iemand bij die er kennis van heeft...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:00

Joolien schreef:
Brendaaaa schreef:

Kijk en dit vind ik zo jammer he, je moet dat niet zelf gaan verzinnen, haal er iemand bij die er kennis van heeft...

Ja juf. Weet je, ik word een beetje moe van dat gezever over "neem les" van sommige hier op bokt. Ben niet achterlijk, en het betekent echt niet dat je zelf helemaal niets kunt doen zónder een expert hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:57

Je hebt geen expert nodig maar iemand met ervaring. Maar als jij je pony zelf wilt verklooien, ga je gang, ik hou je niet tegen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:19

Ik verklooi echt niet door gewoon lol met mn knol te hebben hoor! Ik denk dat je meer verziekt door alles zo serieus te nemen! Als je meer doet dan over een paar cm hoog balke te hobbelen is het wat anders, maar een beetje spelen met je paardje is ook gewoon FUN. Je hoeft niet alles te zien als sport natuurlijk he.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:09

Brendaaaa schreef:
Ik verklooi echt niet door gewoon lol met mn knol te hebben hoor! Ik denk dat je meer verziekt door alles zo serieus te nemen! Als je meer doet dan over een paar cm hoog balke te hobbelen is het wat anders, maar een beetje spelen met je paardje is ook gewoon FUN. Je hoeft niet alles te zien als sport natuurlijk he.

Absoluut!!

ik ben het met je eens dat (bijna) heel bokt alleen maar reageerd met: LES NEMEN!!:P je kunt echt wel zelf aan de slag met je paardje! Als je het maar met beleid doet en als je dan op een probleem stoot kun je alsnog les nemen...

Dussss Brendaaa veel plezier!! :+

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 08:59

Ja, ik lees het telkens, in elk topic zo'n beetje; neem les. Ja, alsof mensen nooit les hebben gehad ofdat paardrijden alleen bestaat uit les. In mijn ogen (en ik loop al een jaartje of 20 mee) bestaat paardrijden vooral uit plezier, uit liefde voor paarden, uit verzorging en vertroeteling. Paarden waar ik op rij hoeven niet keihard te werken. Ik rij op basis van vertrouwen en liefde voor het paard. Ik rij bitloos, voornamelijk recreatief. Krijg 1 keer per maand les om mijn hulpen zoveel mogelijk te verfijnen, en mijn algehele kennis te verruimen, maar ook dat omdat ik het LEUK vind. Ik hoef geen afgetrainde sporttopper. Mooi om naar te kijken, maar niet voor mij.
Dus, lekker een klein hindernisje zonder al te veel inspanning voor mij of paardje-lief doen we voor de fun en afwisseling, niet om ooit de olympische spelen met te doen. Ik respecteer een ieder die dit wel graag doet, en kijk er graag naar, maar je moet niet vergeten dat er ook heel veel mensen alleen voor hun plezier paardrijden. Laat als 'betere' ruiters ook deze boeren-hobbelaars in hun waarde, en geniet ook van onze omgang met paarden. Onze dieren hebben veelal een heel erg leuk, rustig en vriendelijk leven namelijk!