aan de loodlijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

aan de loodlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:10

hoihoi :)

Ik zie vaak dat er wat commetaar bijstaat van 'net iets voor de loodlijn'.
Nu weet ik wel wat een loodlijn is.
Maar, moet een pony aan de loodlijn lopen als hij 'aan de teugel' (of beter gezegt, nagefelijk) loopt?
Want mijn pony loopt netjes in een boogje met zijn hals, maar hij zakt niet genoeg, daar zijn we wel mee bezig, met losrijden doet hij het wel, maar als ik hem op pak om bovenin te gaan lopen, dan loopt hij niet op de loodlijn :)

groetjes bumper.
Laatst bijgewerkt door Amiigo op 06-10-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:12

het is looDlijn

als een paard van achteren actief genoeg is, kun je hem nagefelijk rijden.
zijn neusje mag dan niet te ver naar de borst gaan, niet achter de denkbeeldige lijn dus
als hij niet diep genoeg loopt zul je meer moeten oefenen
met lang en laag en dan het neusje mooi naar beneden ontspant hij goed, en gebruikt hij zijn rug goed
je moet proberne om ook die ontspanning te krijgen als je hem iets hoge wil instellen

heb je les?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-10-10 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Loodlijn

Mitchall

loodlijn :))
ik snap je vraag niet écht, wil je weten hoe je hem aan de teugel laat lopen?
daar zijn al heel veel topics over, gebruik de zoekfunctie :)

ZusJacobs

Re: aan de lootlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:15

Nee ze bedoeld wanneer het paard nagevelijk loopt hij ook op de loodlijn moet lopen. Haar paard loopt in verzameling/oprichting namelijk voor de loodlijn. Imo is het bij verzamelijk beter het paard met de neus er iets meer uit te rijden. Maar niet heel veel, verbeeld je niet sommige paarden hebben een erg ''gebogen'' (gespierde) nek, dit lijkt alsof ze ''aan de teugel'' lopen maar doen ze niet. Een paard wat aan de teugel loopt is licht in de hand en draagt met zijn hals en reist in zijn schoft.

Amiigo

Re: aan de loodlijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:25

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:27

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:31

2de foto's is iets beter, bij de eerste draagt hij teveel bij zijn nek (je ziet die spier helemaal opbollen, net zoals de spier aan de onderkant) en die wil je nu juist niet. Probeer er iets minder op te focussen dat hij nagevelijk loopt en meer te stimuleren van achter, goed mee blijven geven en af en toe (op het juiste moment) een halve ophouding maken. Heb je les? Anders is 1 keer in de paar weken wel een slim idee.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:39

ik krijg 2x per week les op de ponyclub en eens in de 2 weken prive les van diegene die ook les geeft op de ponyclub :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:29

Anders zou ik de vraag nog een keer aan haar stellen, misschien legt zij het goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:38

Afbeelding

Dat is de loodlijn ;)
Je paard moet met zijn hoofd in zo'n rechte houding lopen, maar dan wel vanuit de bovenhals en niet vanuit de onderhals.
Als je moet kiezen zie ik persoonlijk liever een paard dat net voor de loodlijn loopt dan net erachter, maar erop is dus 'het beste'

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:39

Hier een foto voor de beeldvorming van een paard wat nét iets achter de loodlijn loopt:

Afbeelding

Hij zou zijn neusje net iets meer naar voren mogen brengen, zodat zijn profiellijn van het hoofd loodrecht naar beneden loopt en dus evenredig aan de loodlijn (de loodlijn maakt een hoek van 90 graden met de aardbodem zeg maar).

In principe gaat het om de nageeflijkheid. Een paard mag best iets achter de loodlijn lopen, zolang hij maar niet achter de teugel loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:42

Pletje123 schreef:
In principe gaat het om de nageeflijkheid. Een paard mag best iets achter de loodlijn lopen, zolang hij maar niet achter de teugel loopt.

& zolang hij dan maar dragende in de bovenlijn blijft, over de rug gaat & achter ondertreed :+
Je ziet ze vaak dat als ze te diep lopen de rest er onder lijdt...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:45

Als ze op die manier te diep gaan, dan zijn ze óf achter de teugel of ze hangen in je hand ;) Je hebt dan inderdaad te weinig activiteit van achteren naar voren en daardoor dragen ze niet en komen ze achter niet goed door.

De zwarte op mijn foto was juist super fijn in het mondje en liet op het moment van de foto heel zijn lijf lekker los. Dan voel je dat je "omhoog" geduwd wordt en hij dus zijn rug gebruikt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:47

Foto ziet er ook fijn uit hoor!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:50

Thanks!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:52

Het kan best zijn dat je pony voor de loodlijn loopt, maar wel nageeflijk loopt. Je paard kan in elke hoofdhouding nageeflijk lopen, ook bij bijvoorbeeld halsstrekken. Jouw dier mag inderdaad meer richting loodlijn, maar ik zie liever dit dan een pony/paard dat op de loodlijn getrokken wordt. In de lagere klassen vind ik de houding van je pony goed, maar zou je hoger komen, dan mag ie er wel wat meer aan!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:09

bedankt voor de reacties :)

Ik ga de 24ste mijn b debuut maken en wil natuurlijk wel met een wp thuiskomen als dat kan :j
Het moet niet, maar het zou leuk zijn :)

Wat zien jury's liever? voor of achter de loodlijn?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:09

Voor, uit de mond van een jury!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:21

op zich loopt jou pony vrij netjes, maar waarschijnlijk mag hij nog net iets losser worden in z'n kaakgewricht.
Het op de loodlijn lopen is ook een beetje afhankelijk van de bouw van je paard/pony, paarden met en zwaardere kaak zullen vaak net voor de loodlijn blijven lopen ook al heb je ze rijtechnisch goed voor elkaar (actief dragend, opgericht,...)

zelf zie ik liever eentje die nageefelijk, maar net voor de loodlijn loopt dan eentje die erachter loopt en probeert contact te vermijden

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:54

@Petitparis: dat lijkt me nogal logisch! :) Het is alleen jammer dat zoveel mensen nog steeds denken dat als je paard net wat achter de ll loopt, niet nageeflijk zou zijn.

Ik rijd mijn paarden tijdens het losrijden bewust wat dieper, zodat ze goed over hun rug komen. Waar ik dan extra op let is of ze mijn hand nog volgen, want alleen dan weet ik zeker dat ze niet achter de teugel lopen.

Het klopt dat het iets is waar je dan extra aandacht aan moet besteden, maar er zijn ook genoeg paarden die met de neus op of voor de ll lopen en zich dan toch nog strak houden. Ga maar eens een dagje kijken op een wedstrijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:28

Voor mij maakt het weinig uit of hij voor of achter de loodlijn de loopt, als hij maar nageeflijk en ontspannen van achteruit loopt, dan komt die hoofdhouding later wel.
Ik vind het altijd jammer als ik een HAW/ITP topic open waar ik een ontspannen paard zie dat netjes gereden wordt, wat vervolgens commentaar krijgt op het 'achter de loodlijn' lopen.
Kin op de borst is wat anders, maar een iets rondere hals hoeft echt niet meteen slecht te zijn, zeker niet als de achterhand er netjes bij gereden wordt. Bovendien vind ik afwisseling van hoofd en halshouding wel belangrijk.
Naar mijns inziens maakt die loodlijn pas echt wat uit als je al echt met de verzameling bezig bent en op de 'wedstrijdhouding' traint.

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 23:36

dat probleem het ik met een tuigpaard die heeft een bol hoofd en zijn neul loopt terug
het lijkt als hij er achter loopt maar als je terug kijkt op foto dan is dat niet zo

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:38

In de proef moet het paard met z'n neus op de loodlijn, maar in jou geval zou ik in de training laag, diep en rond gaan rijden. Vraag het evt. even aan je instructeur.